Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästötilini vanki, olenko ainoa ?

Vierailija
20.10.2022 |

No vähän hassu otsikko mutta oletteko muut samanlaisia siinä että säästötililtä ei oteta rahaa kuin isoon hankintaan (auto, remontti tms ) ja käyttötilillä eletään palkkapäivästä toiseen.
Minulla viikon päästä tili ja rahaa 80 euroa. Säästöissä on yli 60 000 mutta sinne "en saa" kajota. Nyt en raaski esim mennä ulos syömään huomenna ym rajoittavaa.
Itse olen budjetoinut ja kun se menee näin tiukalle tulee syyllinen ja epäonnistunut olo. Mutta miksi miksi miksi en voi säästöistä ottaa edes satasta. Olen typerä, tiedän.
Onko mulla kohtalotoveria ja miten toimitte ? Tällä hetkellä jemmaan rahaa muuten vaan, en säästä mitään erityistä asiaa varten. Osa varoista on sijoitettu. Inflaatio ym tiedän, tiedän...

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitää saada joka kk 1000e säästöön ja jos en saa, tunnen epäonnistuneeni.

Yritän päästä tästä eroon ja jonakin kuukautena päätän, että tässä kuussa ei tarvi säästää, koska 10.000e/v riittää. Eli 2 vapaakuukautta vuodessa. 250.000e sijoituksissa nyt...

Vierailija
62/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän myös. En makuuta rahaa tilillä. Nyt omistan neljä sijoitusasuntoa. Tavoitteena jäädä töistä pois noin kymmenen vuoden päästä eli reilu 50-vuotiaana. Katsotaan kuinka silloin käy. Tuleeko myös tunne ettei raaskikaan myydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin vipata itselleni rahaa säästötililtä, mutta maksan sen sitten seuraavana eläkepäivänä takaisin korkojen kanssa. Jos otan satasen, laitan takaisin 105 tai 110 euroa. Asun nyt miehen kanssa kahdestaan, joten lapsista ei onneksi tule mitään yllätyskuluja.

Vierailija
64/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt säästötilillä n. 40 000 €. Pääasiassa ovat olleet omana vakuutena nyt kahden asunnon loukussa elelleenä, että saadaan laina maksettua, jos pitääkin myydä reilusti halvemmalla. No, vanha asunto meni +/- 0 tuloksella, niin säästöihin ei tarvitse koskea. Osan jätän kyllä remppavaroiksi uuteen kotiin, mutta osan sijoitan könttänä johonkin. Ja varmaan joku lomamatka voisi tuosta lohjeta myös, sekä vähän isompia hankintoja.

Säästötilille en säännöllisesti ole rahaa laittanut, sijoitan kuukausittain muualle.

Vierailija
65/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten säästät, onko sulla jokin tavoite? Onko lainoja? Onko omaisuutta, jota pitää huoltaa? Kuinka varma työ?

Vierailija
66/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kahta tiliä vain käyttötili, mutta sillä pitää olla aina 20 000 euroa.Sen ylimenevän voin käyttää ja käytänkin sen matkusteluun.Tykkään reissata ulkomailla ja mottoni on että kerran täällä eletään.Eläkettä olen kerryttänyt suomalainen keskieläkkeen verran jo ja velaton asunto niin pärjäilen kun jään eläkkeelle.

Vierailija
67/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten säästät, onko sulla jokin tavoite? Onko lainoja? Onko omaisuutta, jota pitää huoltaa? Kuinka varma työ?

Alussa kerroin että ei korvamerkattua kohdetta. Otan säästöistä kun remontoin kotia tai vaihdan autoa.

Matkatili on erikseen.

Lainaa ei ole. Omistusasunto velaton. Auto. Mökkiä en halua koska äidilläni on. En sitäkään käytä, enkä halua omaa.

Lapsia on, ei puolisoa.

Vakituinen työsuhde.

Ap

Vierailija
68/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtasin kerran Instagramissa säästöaiheista profiilia pitävän ihmisen, joka keräsi säästöjä ja puskuria sillä "kätevällä" keinolla, että höyläsi luottokorttia, niin ei tarvinnut koskea säästöihin. En seurannut häntä kauaa, mulla meinasi pää räjähtää.

Ihan järkevää kunhan maksaa luottokorttilaskun ennen eräpäivää. Joistakin saa cashbackiä takaisin.

Vierailija
69/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tän takia kolme tiliä: käyttötili, säästötili ja tavoitesäästötili. Viimeisimpään menee joka kk tietty summa enkä koske siihen, keskimmäiseen laitan satunnaisesti, matalampi kynnys käyttää rahoja.

Vierailija
70/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne ap. Itsellä hyvin pitkälle samanlainen tilanne, tosin säästössä vain 37 000 euroa. Osa tästä sijoitettuna ja osa tilillä. Olisi enemmänkin, mutta hiljaittain auto hajosi ja ostin uuden, väliraha oli 13 000 euroa. Säästöistä maksoin, en edes kuvitellutkaan mitään lainaa ottavani. Minähän en korkoja tai kuluja maksa! Asuntolaina on ainoa laina, mitä ollut, sekin kyllä jo maksettu.

Itsellä säästäminen menee välillä vähän yli, vime kuussa säästöön meni 2200 e netosta 1300 euroa. Pyrin siihen, että liki tonni menisi joka kk, joskus menee vähemmän ja viime kuussa jopa enemmän.

Olen kyllä tietoisesti yrittänyt höllentää kulutustottumuksia ja nyt tein jopa tuhlausbudjetin 300 euroa kk. Tai se ei ole varsinaisesti tuhlausbudjetti, mutta voin käyttää niitä rahoja yllättäviin menoihin surutta. Nytkin teiniltä hajosi reppu niin oli henkisesti helppo käyttää näitä erikseen budjetoituja rahoja uuden ostoon, eikä tullut ahdistusta että kohta rahat loppuu. 70 euroa meni reppuun.

Olen aina ollut säästäväinen, mutta kyllä välillä aina mietin, meneekö tämä into jo vähän yli. Tosin sähkösopimus on keväällä katkolla, kai se ihan hyvä on että on pahan päivän varaa. Ja kyllä me välillä tuhlaillaankin, nyt syysloman aikanakin mennyt rahaa ulkonasyömiseen ja kylpylään. Mutta nämäkin siis etukäteen budjetoitu.

Vierailija
71/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä voin ottaa säästötililtä satasen, jos on tarve. Laitan sinne sitten seuraavassa kuussa satasen ylimääräistä. Ei ole lähtenyt silti mopo käsistä.

Vierailija
72/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on säästöjä, mutta säästötilin sijaan laitoin rahoja osakkeisiin kun vielä olin töissä. Ihan samalla tavalla sinnittelin välillä raivokkaasti käyttötilin rahoilla, mutta osakkeita en myynyt. Sijoittajana olen kai sitten "osta ja unohda" -tyyppiä. Kymmenissä tuhansissa liikkuu sijoitusten arvo, samaa luokkaa kuin aloittajalla.

Tällä hetkellä olen ns. eläkeputkessa, eli työttömänä mutta saan työttömyyskorvausta eläkkeeseen asti. Olen tajunnut, että hitto, minusta tulee hyvin pienituloinen eläkeläinen! Kaikenlaisista syistä työeläkettä on kertynyt keskimääräistä vähemmän ja nyt olenkin laskeskellut, että se säästössä oleva raha tulee olemaan tarpeeseen! Säästöistä tulen maksamaan vaikka hammasproteesin, koska muuten sellaiseen ei varaa tule olemaan. Olein aivan ällistynyt kun tajusin miten olen varakas ja köyhä samaan aikaan, ja miten ne säästöt tulevat olemaan tarpeellisia!

Vierailija
73/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän ei mennyt minun ketjussani millään jakeluun: minulla ei välttämättä ole valtavia summia tilillä, joskus tili voi olla jopa tyhjillään. Minulla on silti rahaa asunnossa, ja lainaosuuden jälkeen siitä jäisi TÄLLÄ HETKELLÄ arvioni mukaan noin 100 000 € nettona käteen. Tietysti laina pienenee joka kuukausi, joten tämä on vain ja ainoastaan TÄMÄN SIUNAAMAN HETKEN ARVIONI.

Ensimmäinen kosketukseni isompaan rahaan oli täysi-ikäisenä, kun sain oman henkivakuutukseni rahat. Mieleeni on jäänyt summa 6000 euroa, mutta se saattoi olla hieman enemmänkin. Oli miten oli, tuo oli elämäni ensimmäinen suuri summa, jonka sain konkreettisesti itselleni. Tietysti meillä oli lapsuudenkodissa aina kaikkea ja saatiin rahaa ja kaikkea.

Sitten sain perinnön muutamia vuosia myöhemmin. Perinnön jättäjä oli kuollut siinä vaiheessa jo pieni ikuisuus sitten.

Kohta saan toisen lähteneen henkivakuutusrahat. Hän oli minulle erittäin rakas enkä todellakaan juhli mitään hänen kustannuksellaan saamiani rahoja. Se nyt vain on fakta, että tulen niitä saamaan. Mahdollisesta perinnöstä en tiedä juuri tällä hetkellä mitään, enkä aio kysyä.

Vierailija
74/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite menen sillä että käyttötillillä on n. yhden tonnin verran jotta voi hankakuuksitta kerralla maksaa vaikka yksityisellä hammaslääkärillä käynnit tai jonkun uuden kodinkoneen jos tarvisi.

Etutilillä on 10000€ sille kuuluisalle pahan päivän varalle tai jos vanhemmat tarvii muutaman tonnin lainaa yms. Sanovat mielummin olevan velkaa minulle kuin pankille.

Ylimääräiset laitan kahdelle indeksirahastolle eipähän inflaatio kurita niin paljoa ja jos haluaa jotain luksusta niin kaapii tuottoja jos plussalla mennään tietenkin. Uuden tietokoneen kustansin vuoden alussa tuotoilla.

Vierailija
75/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla on ollut melko tasainen rahavirta elämäni ajan, vaikka tiliä katsoessa sitä ei näe välttämättä.

Ainiin, toki olen viime vuosina saanut myös veronpalautuksia yhteensä noin 16 tonnia, ehkä vähän päälle. Toki se ei ole ekstrarahaa.

Vierailija
76/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä välillä istuu säästötilikirstun päällä vähän liiankin tiukasti. Nyt on muuton takia ollut paljon menoja ja sitä yrittää rajoittaa hankintoja, ettei tietyn rajan yli enää törsätä. Laitan säästötilille myös rahaa sähkölaskuihin ja vakuutusmaksuihin ja reissurahaa, joten niiden erillinen budjetointi on erotettu siitä muusta ostasta, mihin ei ihan helposti saa koskea.

Mutta... jos et ole muutamaan/useaan kuukauteen ostanut mitään ylimääräistä kivaa niin silloin kannattaa tehdä päätös että tekee sen ketaluonteisen noston (500-1000e) ja antaa mennä! Osta sillä mitä mieli tekee, ihan vaikka turhaakin. Ja nauti siitä mitä rahoillasi saat. Kyllä sitäkin myöhemmin muistelee ihan lämmöllä, että ei aina vain pihistele. Liika pihistely voi laittaa hermot kireälle.

Vierailija
77/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi buhuu! Aivan itkettää ap:n puolesta kun on niin rankkaa! Tai sitten ei. Nyt oikeasti ap järki käteen. Sulla on rahaa vaikka kuinka paljon ja voit ottaa sitä toiselta tililtä kun tarvitset. On todella paljon ihmisiä, joilla ei ole mistä ottaa. 

Vierailija
78/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pitää saada joka kk 1000e säästöön ja jos en saa, tunnen epäonnistuneeni.

Yritän päästä tästä eroon ja jonakin kuukautena päätän, että tässä kuussa ei tarvi säästää, koska 10.000e/v riittää. Eli 2 vapaakuukautta vuodessa. 250.000e sijoituksissa nyt...

Sulla on ilmeisesti hyvät tulot kun säästät noin paljon kuukaudessa?

Mulla on nettotulot n.1600€ eikä todellakaan ole varaa säästää tonnia kuukaudessa. Nyt ei jää yhtään mitään säästöön kun menee niin paljon bensaan rahaa opiskeluiden takia. 

Vierailija
79/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol joku säästötili. Kannattasko ennemmin rahastoida.

Vierailija
80/84 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol joku säästötili. Kannattasko ennemmin rahastoida.

Lol itsellesi. Kyllä on hyvä olla säästötili josta saa nopeasti rahaa jos tulee paha tilanne. Ei mistään rahastoista tai osakkeista noin vain rahoja nostella tai siirrellä käyttötilille. Suorastaan huvittavaa tämä palstalla vallitseva rahasto/sijoitus-jankutus. Yhtäkkiä on muka Suomi pullollaan sijoittavia mammoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi