Saako etätöitä tehdä esim. mökillä?
Ei nyt aina, mutta välillä? Paikalla ei ole muita minun lisäkseni eli tieturva säilyy. Lisäksi on toimiva netti.
Sen verran, että työni on siis muutenkin pelkkää etätyötä pääosin.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kannattaa kysyä ihan työnantajalta, tähän ei ole mitään valtakunnallista lainsäädännöllistä linjaa.
Minun työpaikassa etätyötä kuuluu tehdä kotona ja on sanottu, että mökkeilyt ja ulkomaanreissut tehdään vapaa-aikana eikä työaikaan. Joidenkin työpaikoilla voi olla vapaampaa, että voi tehdä missä vaan, kunhan työt tulee tehtyä.
Äkkiäkös sitä siirtää kirjat mökilleen. Sitten on kotiosoitteessaan.
Se ei ole mahdollista mikäli kaava ei sitä salli. Aika harva vapaa-ajan asunto on kaavoitettu vakituiseen asumiseen.
No eipä työnantaja sitä tiedä. Työntekijä voi ilmoittaa osoitteekseen ihan mitä vaan, ja siihen on työnantajan tyytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kannattaa kysyä ihan työnantajalta, tähän ei ole mitään valtakunnallista lainsäädännöllistä linjaa.
Minun työpaikassa etätyötä kuuluu tehdä kotona ja on sanottu, että mökkeilyt ja ulkomaanreissut tehdään vapaa-aikana eikä työaikaan. Joidenkin työpaikoilla voi olla vapaampaa, että voi tehdä missä vaan, kunhan työt tulee tehtyä.
Se ei ole mahdollista mikäli kaava ei sitä salli. Aika harva vapaa-ajan asunto on kaavoitettu vakituiseen asumiseen.
No eipä työnantaja sitä tiedä. Työntekijä voi ilmoittaa osoitteekseen ihan mitä vaan, ja siihen on työnantajan tyytyminen.
No eihän ole. Osoitetiedot tulee väestörekisteristä.
Eikö ainostaan ulkomailla työskentely ole vakuutusten kannalta hankala? Seuraako työnantaja jos työskentelet muualla kuin kotona?
Ei minun työnantajani ole koskaan edes kysynyt, missä teen etätyötä.
Jos vaan yhteys pelaa, meillä ei ole mitään muuta estoa. Itä-Suomen mökki on niin korvessa, että kännykältä jaettu netti pätkii siellä, ei toivoakaan. Sen sijaan toisella mökillä tikkaa ja tikittää. Ja paljon olen mökiltä tehnytkin töitä, nytkin. Itä-Suomi on sitten puhdasta lomailua.
Junassa, kahvilassa, vuokra mökillä, omalla mökillä, kotoa, kaverin kotoa, vuokra-toimistossa, puutarha keinussa, ihan missä mieleen juolahtaa, tee vaikka puussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on oma niin saa tehdä. Mikä on tieturva?
Talvella tie aurattuna jos tarvitseekin äkkiä lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän ole. Osoitetiedot tulee väestörekisteristä.
Niinkö teillä töissä? Meillä ne ilmoitetaan itse, ihan kuten puhelinnumero ja sähköpostiosoitekin.
Ei työnantaja mitään väestörekisteriä valvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei saisi?
Siksi, koska monilla lukee etätyösopimuksessa paikka missä etätöitä saa tehdä esim. työntekijän kotiosoite. Silloin etätöitä ei saa tehdä muualla. Meillä on näin. Etätöitä saa kyllä tehdä myös mökillä tai jossain vastaavassa paikassa, mutta siihen pitää joka kerta kysyä lupa erikseen kirjallisesti.
Höpö höpö.
Miten niin höpö höpö? Tervetuloa tehokkaalle kunta-alalle: jokainen etätyöpäivä haetaan erikseen ja hakemuksessa on selvitettävä missä työ on tarkoitus tehdä, mistä työpäivä tulisi sisällöllisesti koostumaan ja mitä työvälineitä aikoo ottaa työpaikalta mukaan. Ja tähän pitää saada esihenkilön hyväksyntä ennen toteutusta.
Puolisoni työsopimuksessa taas lukee (vähän hienommin sanamuodoin) ettei työnantajaa kiinnosta missä työ tehdään, pitää vaan ilmoittaa mihin ja mitkä välineet tarvitsee.
Siis eihän mitään muita rajoitteita etätyössä yleensä ole kuin että Suomen rajojen sisällä täytyy pysyä, ellei ole erillistä sopimusta muusta. Totta kai saa tehdä mökiltä, hotellista, kahvilasta, ihan mistä vaan.
Minulla on voimassa Tieturva 1 ja 2, joten voin siis tehdä etänä mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan yhteys pelaa, meillä ei ole mitään muuta estoa. Itä-Suomen mökki on niin korvessa, että kännykältä jaettu netti pätkii siellä, ei toivoakaan. Sen sijaan toisella mökillä tikkaa ja tikittää. Ja paljon olen mökiltä tehnytkin töitä, nytkin. Itä-Suomi on sitten puhdasta lomailua.
Meillä Itä-Suomen saaressa sijaitsevalta mökiltä on tehty jo monta kesää etätöitä ilman mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on oma niin saa tehdä. Mikä on tieturva?
Tieturva on ihan oikea juttu, pitää olla infran hommissa:
https://www.spek.fi/koulutus/turvallisuuskortit/tieturva-1-ja-2/
Vierailija kirjoitti:
Eikö ainostaan ulkomailla työskentely ole vakuutusten kannalta hankala? Seuraako työnantaja jos työskentelet muualla kuin kotona?
Näin juuri. Työnantajaa ei kiinnosta yleensä yhtään missä se työ tehdään kunhan pysyy Suomessa. Ei sitä mitenkään tarvi edes ilmoittaa onko mökillä, kotona, vanhempien luona, ihan missä vaan.
Itse olen ihmetellyt paikallisen kirjaston etätyöskentelytilaa (maksuton). Tilan ovessa kerrotaan, mikä on kirjaston netti ja sen salasana.
Itse tein toimiessani IT-alan yrittäjänä työtä kotoani käsin ja tietoturvasta ei koskaan kyselty. Joku tietoturvakoe oli jossain vaiheessa, mutta se oli ihan simppeli. Naapurikin teki jossain vaiheessa etätöitä kotoaan käsin ja sanoi minulle pelkäävänsä, että työantaja vakoilee häntä netissä.
Toinen naapuri teetätti jotain nettiyhteydelleen, jotta aikuinen poika voisi pelata tehoa vaativia pelejä. Pyysin isännöitsijältä selvitystä siitä, mitä asentajat olivat tehneet, pelkäsin (ehkä turhaan) tietoturvani puolesta.
Kun olin vesivahingon vuoksi evakossa lapsuuden kodissani, kerroin asiakasyritykselle tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei saisi?
Siksi, koska monilla lukee etätyösopimuksessa paikka missä etätöitä saa tehdä esim. työntekijän kotiosoite. Silloin etätöitä ei saa tehdä muualla. Meillä on näin. Etätöitä saa kyllä tehdä myös mökillä tai jossain vastaavassa paikassa, mutta siihen pitää joka kerta kysyä lupa erikseen kirjallisesti.
En kyllä usko, että kellään lukee työsopimuksessa osoitetta, jossa töitä saa tehdä. Ai että aina jos muuttaa niin työsopimusta päivitetään, jotta sopimuksessa on etätyöpaikan oikea osoite? Enpä usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei saisi?
Höpö höpö.
Miten niin höpö höpö? Tervetuloa tehokkaalle kunta-alalle: jokainen etätyöpäivä haetaan erikseen ja hakemuksessa on selvitettävä missä työ on tarkoitus tehdä, mistä työpäivä tulisi sisällöllisesti koostumaan ja mitä työvälineitä aikoo ottaa työpaikalta mukaan. Ja tähän pitää saada esihenkilön hyväksyntä ennen toteutusta.
Puolisoni työsopimuksessa taas lukee (vähän hienommin sanamuodoin) ettei työnantajaa kiinnosta missä työ tehdään, pitää vaan ilmoittaa mihin ja mitkä välineet tarvitsee.
No sinun kuntasi hassaa kyllä kuntalaisten rahoja jos tuollaiseen lillukointiin on aikaa.
Itse olen Kunnalla töissä ja etätöitä saa tehdä ihan miten lystää ja ihan mistä lystää, eikä tarvitse ilmoitella yhtään mitään minnekään. Työnantaja ilmoittaa jos jossain kohtaa haluaa työntekijän käymään lähitöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei saisi?
Höpö höpö.
Onpa tehty kunta-alalla etätyö hankalaksi. Ei niin mitään järkeä. Nykyään kyllä monet vaihtaa työpaikkaa jos noin etätyökielteistä on.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän mitään muita rajoitteita etätyössä yleensä ole kuin että Suomen rajojen sisällä täytyy pysyä, ellei ole erillistä sopimusta muusta. Totta kai saa tehdä mökiltä, hotellista, kahvilasta, ihan mistä vaan.
Jos ei ole erillistä sopimusta, niin miksi pitäisi pysyä Suomen rajojen sisällä???
Niitä voi tehdä vaikka vessanpöntöltä.