Saako etätöitä tehdä esim. mökillä?
Ei nyt aina, mutta välillä? Paikalla ei ole muita minun lisäkseni eli tieturva säilyy. Lisäksi on toimiva netti.
Sen verran, että työni on siis muutenkin pelkkää etätyötä pääosin.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä eroa siinä olisi työnteon kannalta, että onko kotona, mökillä vai vaikka jossain toimistohotellissa?
Esim. meillä on ihan talovarusteltu mökki, jossa hyvät yhteydet. Tottakai sieltä käsin voi tehdä etätöitä. Ihan ihme ajatus, ettei voisi. Ei kai se nyt työnantajalta ole pois, että voin aamulla käydä aamu-uinnilla ja illalla käydä melomassa ja saunoa mökkisaunassa. Työpäivän ajan teen töitä (mikä minun tapauksessani useimmiten tarkoittaa Teams-palavereihin osallistumista, niihin valmistautumista ja niiden jälkeisten muistioiden kirjoittamista).
Kuntatyönantajat eivät halua, että työntekijät voivat hyvin. Etätyön tekeminen esim. mökillä on työnantajalle yhtä kuin lorvimista. Onhan se nyt ihan hirveää, että tekisi töitö ympäristössä, mikä tukee omaa hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan niinkuin joku työnantajan vakuutus korvaisi kompastumisesta mitään, vaikka olisi työpaikalla.
Me ollaan vakuutettu myös vapaa-aikana.
Niin? Paljonko luulet saavasi korvausta, kun kompastut ja nyrjäytät nilkkasi?
Kaikki tarvittavat hoitokulut menee vakuutuksen piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei saisi?
Siksi, koska monilla lukee etätyösopimuksessa paikka missä etätöitä saa tehdä esim. työntekijän kotiosoite. Silloin etätöitä ei saa tehdä muualla. Meillä on näin. Etätöitä saa kyllä tehdä myös mökillä tai jossain vastaavassa paikassa, mutta siihen pitää joka kerta kysyä lupa erikseen kirjallisesti.
Höpö höpö.
Miten niin höpö höpö? Tervetuloa tehokkaalle kunta-alalle: jokainen etätyöpäivä haetaan erikseen ja hakemuksessa on selvitettävä missä työ on tarkoitus tehdä, mistä työpäivä tulisi sisällöllisesti koostumaan ja mitä työvälineitä aikoo ottaa työpaikalta mukaan. Ja tähän pitää saada esihenkilön hyväksyntä ennen toteutusta.
Puolisoni työsopimuksessa taas lukee (vähän hienommin sanamuodoin) ettei työnantajaa kiinnosta missä työ tehdään, pitää vaan ilmoittaa mihin ja mitkä välineet tarvitsee.
Sama täällä. Tuo, että jokainen etätyöpäivä pitää kysyä erikseen, on nöyryyttävää ja oikeastaan käytännössä kieltää etätyön aika tehokkaasti (mikä lienee tarkoituskin). Siedän hyvin, että pitää olla 2-3 päivää viikossa konttorilla, voisi olla joku kiintiö, joka saa käyttää silloin kun se työtehtävien puolesta sopii. Kuntatyönantajat (kunnalla on muutenkin alhaisia palkkoja ja paljon stressiä) tekevät itsestänsä vielä vähemmän houkutteleviksi kun jokainen etätyöpäivä joutuu pyytämään erikseen. Surettaa kyllä, koska työ jota haluan tehdä on kunnalla, mutta siirto yksityiselle on kieltämättä mielessä.
Aika monen kunnan johto pitää tavallisia työntekijöitä idiootteina, joita pitää kontrolloida kaikin eri keinoin. Hyvä ettei vessassa käyntiin pidä anoa lupaa ja perustella, että miksi menee.
Meillä (kunnalla siis) jyrätään jopa lääkärin etätyösuositusta. Pitävät ihmisiä mieluummin saikulla kuin edes osittaisessa etätyössä. Ei mitään järkeä. Pandemian aikana tehtiin koko toimisto etätyötä koko ajan, niin se on todistetusti työtehtävien puolesta täysin mahdollista. Ei perustella millään muulla kun että pandemia-aika oli "poikkeus". Olen itse täyttänyt 50 ja osaan käyttää chat, Teams, puhelin j.n.e., ei mitään ongelmia. Eikö siellä HR:ssä osata niitä käyttää?
Olisin halunnut tehdä säännöllisesti etätyötä 1-2 päivää viikossa, jotta pystyisin päivän aikana viemään helpommin lasta hoitokäynneille ja paikkaamaan sen työskentelemällä illalla pidempään. Olisi kuulemma pitänyt siirtyä osa-aikatyöhön. En tehnyt niin. Siirryin joustavampaan työpaikkaan. Täällä ei ole ongelma tehdä töitä etänä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt satunnaisesti etätyötä kahvilassa. En ole kysellyt työnantajalta sopiiko se. Vaikea nähdä miksei sopisi. Työnantaja on ollut tyytyväisen oloinen kun asiat etenevät.
Puheluja en ole kahvilassa viitsinyt hoitaa, mutta sähköpostien kirjottamiselle en näe mitään estettä. Minulla on kuitenkin näytönsuoja käytössä.
Sama. En tykkää olla kotona, kun meillä käy siivooja, niin siksi ajaksi menen kahvilaan ja kalenteroin siihen jotain sellaista, missä minun ei tarvitse puhua (esim. jonkun missaamani palaverin nauhoitteen kuuntelu, dokkareiden lukemista jne.). Ja ko. kahvilassa on siis ihan työpisteet siten, ettei ruutu näy muille.
Ei käynyt edes mielessä, että työnantajalta tarvisi tuohon lupa kysyä. Eikä siis todellakaan tarvi. Esimieheni nauraisi mut ulos, jos sellaista kyselisin. Siis häntä ei todellakaan kiinnostaisi. Yksi kollega osallistui Teams-palaveriin uima-altaan reunalta jostain filippiineiltä. Oli kyllä lomalla. Mut ei siitä kukaan pahoillaan ollut, vähän vaan ihmeteltiin, kun taustalla kuului trooppisten lintujen ääniä :D
Siis onko siellä kunnalla työnantajat jotain dinosauruksia? Etätyö on tätä päivää.
Vai onko monella itsetunto niin nollassa, ettei haluta ottaa jonkun itseään alemman ideoita vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se työnantaja edes tietää missä on etätöissä? En minä ainakaan koskaan ole mitään selontekoa tehnyt missä milloinkin olen. Kaikki hoituu jokatapauksessa netin kautta tai puhelimitse. Ei siinä erikseen käy ilmi missä osoitteessa työntekijä fyysisesti on. Ja mitä sillä olisi edes väliä?
Työnantaja näkee halutessaan tietokoneen ja kännykän sijainnin perusteella missä työntekijä on.
Ja jos työnantaja tätä tekisi, ilman että on täyttänyt useat, tiukat lainsäädännön vaatimukset työntekijöiden sijaintitiedon käsittelystä, niin laittomasti toimii.
Kunta-ala taas: eräässä työpaikassa esihenkilö möläytti seuraavansa raporteista paljonko työntekijät surffailevat netissä sekä käytetäänkö työsähköpostia henkilökohtaisten asioiden hoitamiseen.
En tosin tiedä bluffasiko esihenkilö. Ainakaan missään työpaikassa ei kukaan ole koskaan huomauttanut uutissivustoilla käyttämästäni runsaasta ajasta.
Kyllä olet uskomattoman T Y H M Ä ap!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se työnantaja edes tietää missä on etätöissä? En minä ainakaan koskaan ole mitään selontekoa tehnyt missä milloinkin olen. Kaikki hoituu jokatapauksessa netin kautta tai puhelimitse. Ei siinä erikseen käy ilmi missä osoitteessa työntekijä fyysisesti on. Ja mitä sillä olisi edes väliä?
Työnantaja näkee halutessaan tietokoneen ja kännykän sijainnin perusteella missä työntekijä on.
Ja jos työnantaja tätä tekisi, ilman että on täyttänyt useat, tiukat lainsäädännön vaatimukset työntekijöiden sijaintitiedon käsittelystä, niin laittomasti toimii.
Kunta-ala taas: eräässä työpaikassa esihenkilö möläytti seuraavansa raporteista paljonko työntekijät surffailevat netissä sekä käytetäänkö työsähköpostia henkilökohtaisten asioiden hoitamiseen.
En tosin tiedä bluffasiko esihenkilö. Ainakaan missään työpaikassa ei kukaan ole koskaan huomauttanut uutissivustoilla käyttämästäni runsaasta ajasta.
Esihenkilö oli sosiaalisesti aika kömpelö. Epäilen että tällaista valvontaa tuskin oli, mutta hän halusi vain saada alaiset uskomaan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan niinkuin joku työnantajan vakuutus korvaisi kompastumisesta mitään, vaikka olisi työpaikalla.
Jos teloo sen koiven niin, että pitää kipsailla ja leikellä, työtapaturmahan se on eli varsinkin menee vakuutukseen, tapahtui se sitten työpaikalla tai kotona etätöissä työnantajan ajalla.
No paljonko se kipsaaminen maksaa, jos oletkin mökillä?
Mökki voi olla eri sairaanhoitopiirissä, kuin koti, joten voi maksaa paljonkin. Ja työnantajan ei tarvitse välttämättä sitä maksaa.
No mitä sitten vaikka ei maksaisikaan? Sitten maksaa itse tai menee kunnalliselle yksityishenkilönä (ei työterveysasiakkaana). Aika epätodennäköistä, että onnistuisi sen 8h tietokoneen ääressä olemisen aikana murtamaan jalkansa :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olet uskomattoman T Y H M Ä ap!!!!!
Miksi? Saahan sitä kysyä ja ihan aiheellinen kysymys selkeästi, kuten keskustelusta on käynyt ilmi, niin käytännöt vaihtelevat näköjään aika paljon. Sitä, miksei ap kysy työnantajalta on mysteeri, mutta voihan se olla, että halusi kysyä ns. ympäripyöreesti aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teloo sen koiven niin, että pitää kipsailla ja leikellä, työtapaturmahan se on eli varsinkin menee vakuutukseen, tapahtui se sitten työpaikalla tai kotona etätöissä työnantajan ajalla.
Mökki voi olla eri sairaanhoitopiirissä, kuin koti, joten voi maksaa paljonkin. Ja työnantajan ei tarvitse välttämättä sitä maksaa.
No mitä sitten vaikka ei maksaisikaan? Sitten maksaa itse tai menee kunnalliselle yksityishenkilönä (ei työterveysasiakkaana). Aika epätodennäköistä, että onnistuisi sen 8h tietokoneen ääressä olemisen aikana murtamaan jalkansa :D
Lisään vielä, että ei olla jenkeissä, eli jalkaleikkaus ja kipsaus ei Suomessa todellakaan maksa missään sairaanhoitopiirissä hirveän paljoa.
Tämä palsta on parempi kuin Google! 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kipsaaminen paljon maksa, mutta noista tulee yleensä pitemmänpuoleinen SAIRAUSLOMA, eli ei ole aikaa olla työnantajan käytössä. Lisäksi monesti lääkecocktail on aikamoinen, eli vaikuttaa pään toimimiseen. Kohta olisit siitäkin irvinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei bluffaa. Ihan normaalia meininkiä ainakin suurissa valtakunnallisissa yrityksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kipsaaminen paljon maksa, mutta noista tulee yleensä pitemmänpuoleinen SAIRAUSLOMA, eli ei ole aikaa olla työnantajan käytössä. Lisäksi monesti lääkecocktail on aikamoinen, eli vaikuttaa pään toimimiseen. Kohta olisit siitäkin irvinyt.
Mut siis mikä se pointti on siinä, että mökillä työpäivän aikana murtuisi jalka, mutta kotona näin ei tapahtuisi? Eihän se nyt murru, tai jos tuolilla kaatuessa murtuu, niin varmaan yhtä paljon se työntekijä olisi keikkunut sillä tuolilla kotonaan tai konttorillakin, jos sellaiseen on taipumusta. Ei siis liity etätyön suorituspaikkaan mitenkään. Jos kyse esim. illalla murtuneesta jalasta, niin vapaa-ajan viettoon ei työnantaja voi puuttua.
Monessa työpaikassa työpisteet tai asiakastilat eivät riitä lähityöhön. Tällöin on luonnollista, ettei työnantaja edes voi määrätä olemaan etätyössä vain kotiosoitteessa. Koska haluaa työntekijöiden olevankin etätöissä säästösyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei bluffaa. Ihan normaalia meininkiä ainakin suurissa valtakunnallisissa yrityksissä.
Miksi esihenkilö käyttäisi aikansa tällaisten raporttien lukemiseen? Eikö oikeita töitä ole tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esihenkilö käyttäisi aikansa tällaisten raporttien lukemiseen? Eikö oikeita töitä ole tarpeeksi?
Ja eikö seuranta ole laitonta?