Onko lähihoitajan koulutus oikeasti niin nolo?
Täälläkin tullut vastaan kirjoituksia, kuinka joku on lukenut "vaan lähäriksi" tai joku on "vaan lähärin tasoa" tms. No olin itse ajatellut kouluttautua, vaikka työ voikin olla rankkaa. Mutta miksi osa näkee lähihoitajan työn "nolona" tai vähempiarvoisena kuin esim. tapahtumateknikon tai rakennusmiehen?
Koska sote? Vai voiko olla alan naisvaltaisuuden takia? Edes kosmetologeista ei puhuta näin..
Kommentit (94)
Ei ole nolo.
Lähihoitajia tarvitaan, he ovat tärkeitä ihmisiä, joille soisin lisää palkkaa.
Tutkinnon maine johtuu tietyntyyppisistä ihmisistä, jotka alalle hakeutuu, ei itse työstä.
Itse haleutuisin het ialalle, jos minusta siihen työhön olisi. Varma työllistyminen, työ norjassa, arkivapaat, tärkeä ja merkityksellinen työ.....voiko enempää toivoa oikeastaan.
Kunhan työolosuhteet olisi luonnossa.
Lähihoitajan työ on tärkeä ja sillä voi työllistyä monipuolisesti. Arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri ohjaa yleensä lähäreiksi ne jotka eivät muualle pääse. Siksi lähäreissä on paljon entisiä syrjäytyneitä. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on todella helppo koulutus joka samalla työllistää hyvin.
Toivottavasti et tarkoittanut, että entiset syrjäytyjät ovat jotenkin vähäarvoisempia kuin muut? Lähäriksi muuten hakeutuu edelleenkin ihmisiä, jotka haluavat siihen työhon ihan itse, ilman että joku ohjaa.
Mun mielestä erityisesti entiset syrjäytyneet ansaitsevat paljon kunnioitusta siitä, että ovat päässeet uudelleen kiinni elämän syrjään ja elättävät itsensä arvokasta ja hyödyllistä työtä tehden.
Lähihoitajan ammatista ei tee vähäarvoista se, että koulutus on helpompi kuin lakimiehen tai lääkärin koulutus. Mainitsemistasi syistä johtuen opiskelu voi joillekin lähärille olla hyvinkin vaativa, vaikka he läpäisevätkin sen. Koulutus ja ammatti voisi monelle muulle olla liian vaikea, vaikka äly riittäisi vaativampaan opiskeluun.
Eritteet, yleinen arvostuksen puute ja ennen kaikkea auttaminen ja toisen ihmisen LÄHELLÄ oleminen voi olla ylipääsemätön juttu monelle, joka läpäisisi heittäen "helpon" koulutuksen ja "vaatimattoman" työn.
Arvostakaa, älkää haukkuko ja olko väkivaltaisia heitä kohtaan. He hoitavat teidät ja teidän läheisenne ihan omin käsin, ennemmin tai myöhemmin. Myös silloin, kun makaatte ulosteissanne ettekä voi puhua. Mahdollisesti heillä on sen verran älyä, että pystyvät lohduttamaan teitä tai antamaan toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monipuolinen koulutus oli. Kesti 2,5 vuotta. Paljon teoriaa ja harjoittelua.
Pintaraapaisu kaikesta. Ja moni vetää senkin läpi armoykkösillä.
Niinpä. Esim. lastenhoitoa lähihoitaja opiskelee sen 3 kuukautta saadakseen siitä pätevyyden, siinä missä lastenohjaaja opiskelee sitä 2 vuotta.
Kyllä suuntautuminen kestää kokonaisen lukuvuoden.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä kumma, kuinka lähihoitajan koulutusta ja työtä arvostelevat äänekkäimmin ne, jotka sitä eivät ole olleet k.o työssä sekuntiakaan tai istuneet oppitunneilla. Lähihoitajien koulutustasoissa on eroa. Aloitin itse oppilaitoksessa, jossa opetuksen taso oli löperöä ryhmätyöhömpötystä, mutta vaihdoin nopeasti koulua. Olen tahkonnut lääkehoidon, lääkelaskennan, anatomian yms. Kerran sain jopa työpaikan, koska valmistuin tästä tietystä koulusta enkä siitä toisesta. Alalla on tehty virhe, kun pääsykokeet poistettiin ja koulutukseen otettiin kaiken maailman hiihtäjiä, mutta virhe on ilmeisesti korjattu. Lähihoitajan ammatti on saanut ihmeellisen häpeätahran osakseen, mutta voin sanoa alalla vietetyn kymmenen vuoden perusteella sanoa, että hoitoala ei tule toimeen ilman lähihoitajia.
T. Ylioppilas, suoritettu toisen alan AMK-tutkinto ja puhun sujuvasti neljää eri kieltä.
Olen myös lähihoitaja joka on ylioppilas ja Amk-tutkinto löytyy myös toiselta alalta ennen lähihoitajan tutkintoa. Lääkelaskut oli helppoja. Meillä aikuispuolella oli suurin osa luokkalaisista alanvaihtajia. Osalla maisterin paperit. Itse opiskelen jälleen ammattikorkeassa. Siinä sivussa suoritan avoimessa yliopistossa opintoja tukevia kursseja. Ja todellakin oli pääsykokeet silloin kun hain lähihoitajaksi opiskelemaan. 15% hakijoista pääsi silloin sisään aikuispuolella.
Opiskelen lähihoitajasta sairaanhoitajaksi. Toistaiseksi koulutuksen vaativuus on aika samantasoista, riippuu täysin omasta motivaatiosta kuinka opinnot sujuvat. Taustalla kyllä on lukio ja amk. Juu tuhlaan verovaroja ihan sikana opiskeluun, nyt kyllä käyn töissä opintojen ohessa enkä opiskele opintotuella. Ihan töissä havaittua on se, ettei lähihoitajia arvosteta kuin pyllyn pyyhkijänä, on toki omakin valinta se, etten tee sh:n töitä pienemmällä palkalla. Sh on usein myös lh:n työnkuvan yläpuolella, vaikka tekee hoivan töitä niin kummasti vaan luistellaan joistain hommista.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri ohjaa yleensä lähäreiksi ne jotka eivät muualle pääse. Siksi lähäreissä on paljon entisiä syrjäytyneitä. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on todella helppo koulutus joka samalla työllistää hyvin.
Mä en ymmärrä tätä. Onhan olemassa paljon muitakin helppoja amis koulutuksia, jotka työllistävät hyvin. Esim . Kokit, tarjoilijat, laitoshuoltajat, leipurit.
Lähihoitajan koulutus ja ammatti ei missään tapauksessa ole noloa! Tärkeä ammatti, erittäin tärkeää työtä 😊. On kyllä aliarvostettua ja raskasta pienellä palkalla. Olen ensimmäiseltä ammatiltani lähihoitaja. Koulutuksella pääsee monenlaisiin paikkoihin töihin, monipuolisesti mahdollisuuksia. Koska lähihoitaja on tosi yleinen ammatti niin totta ihmeessä joukkoon mahtuu hyvin erilaisia ihmisiä, valitettavasti myös niitä joista ei oikein ole alalle. Suuri osa on ihan normaaleja, mukavia fiksuja ihmisiä. Jos joku pilkkaa toista ammatin takia on tällainen henkilö itse jotenkin pipi ja sellaiset kannattaa kiertää kaukaa. Mukavaa että olet hakeutumassa alalle!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppo koulutus. Tai riippuu tietysti mihin vertaa. Olet siis itse lähäri kun tiedät miten koulutus rakentuu? Helppo koulutus esim.lääkäriin verrattuna kyllä. Läheskään kuka vaan ei sovellu alalle monestakaan syystä. Sanoisin että myyjän koulutus on helppo: " Myy myy myy, se on joko tulos tai ulos".
Niinpä. Esim. lastenhoitoa lähihoitaja opiskelee sen 3 kuukautta saadakseen siitä pätevyyden, siinä missä lastenohjaaja opiskelee sitä 2 vuotta.