Lääkkeet: rinnakkaisvalmiste ei toimi
Unettomuuteen määrätty Mirtazapin ratiopharm ei toimi, mutta aiemmin käytössä ollut Mirtazapin Actavis toimii. Olen neljä kertaa nyt jo ottanut tota rinnakkaisvalmistetta ja ei enää voi olla sattumaa ettei se toimi eli ei uneta.
Voiko rinnakkaisvalmisteessa ja alkuperäisessä sittenkin olla eroa?
Kommentit (50)
Rinnakkaisvamisteissa on samat määrät vaikuttavia aineita kuin alkuperäisessä. Täyteaineet, joilla tabletti on muodostettu, voivat poiketa toisistaan. Tällä voi joissakin tapauksissa olla merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa sinun lääkkeisiin, vaan yleisesti korvaavat valmisteet ja muut lääkkeet. On todellakin eroa. Halvempi (korvaava tai muu) on huonompi osassa. Joistakin tullut myös pahat haitat, hyvä että selviää hengissä, jotkut firmat. Oli järkevää ottaa kalliimpi varalle. Omaa harkintaa saa käyttää. Ja miten sopii muiden valmisteiden kanssa, kannattaa miettiä.
Nyt puhut kyllä ihan omiasi. Eroja kyllä on, mutta ei vaikuttavissa aineissa, vaan esim. tabletin sidosaineessa tms. Itselläni on esim. niin, että alkuperäinen allerginen nenäsumute toimii, mutta rinnakkaisvalmiste lisää nuhaa. Farmaseutti tutki aineosaluetteloa ja totesi, että joku seoksen apuaine oli toinen ja se sattui olemaan sellainen, joka allergisoi minua. Sitten on taas useampia pillerimuotoisia rinnakaisvalmisteita, jotka toimii mulla ihan yhtä hyvin kuin alkuperäinen.
Joku Burana on myös hyvä esimerkki siitä, että ibusalit, ibumaxit jne. toimii ihan yhtä hyvin, niissä on täsmälleen sama määrä vaikuttavaa ainetta eli ibuprofeiinia kuin alkuperäisessä.
Minulla on kemisti tuttava, jolla nuo Buranat ja muut ei toimi samoin. Ihmetteli itsekin, että johtuuko se apuaineista vai mistä, kun samaa ibubrofeiinia niissä kaikissa on, mutta eivät kuitenkaan hänellä toimi samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa sinun lääkkeisiin, vaan yleisesti korvaavat valmisteet ja muut lääkkeet. On todellakin eroa. Halvempi (korvaava tai muu) on huonompi osassa. Joistakin tullut myös pahat haitat, hyvä että selviää hengissä, jotkut firmat. Oli järkevää ottaa kalliimpi varalle. Omaa harkintaa saa käyttää. Ja miten sopii muiden valmisteiden kanssa, kannattaa miettiä.
Nyt puhut kyllä ihan omiasi. Eroja kyllä on, mutta ei vaikuttavissa aineissa, vaan esim. tabletin sidosaineessa tms. Itselläni on esim. niin, että alkuperäinen allerginen nenäsumute toimii, mutta rinnakkaisvalmiste lisää nuhaa. Farmaseutti tutki aineosaluetteloa ja totesi, että joku seoksen apuaine oli toinen ja se sattui olemaan sellainen, joka allergisoi minua. Sitten on taas useampia pillerimuotoisia rinnakaisvalmisteita, jotka toimii mulla ihan yhtä hyvin kuin alkuperäinen.
Joku Burana on myös hyvä esimerkki siitä, että ibusalit, ibumaxit jne. toimii ihan yhtä hyvin, niissä on täsmälleen sama määrä vaikuttavaa ainetta eli ibuprofeiinia kuin alkuperäisessä.
Ennen kuin aina haukutte muut ihmiset maanrakoon, voisi olla maltillisempi ja ottaa selvää asioista. Kai ymmärrät että esim. migreenilääkkeissä zomig on halvempi ja tulee haittoja joillekin (omat kokemukset ihmisillä), sen sijaan kalliimmassa oli vähemmän haittoja, vaikkei nekään pois suljettu mitenkään. Jos koet että kaikki lääkkeet käyvät sinulle, rouski niitä ihan miten haluat, ei kiinnosta oikein. Jokainen korvattava lääke ei ole ollut laadukas tai hyvä, joillekin jopa makuaine voi olla haitallinen. Kauheita versioita jotkut tekevät halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin aina haukutte muut ihmiset maanrakoon, voisi olla maltillisempi ja ottaa selvää asioista. Kai ymmärrät että esim. migreenilääkkeissä zomig on halvempi ja tulee haittoja joillekin (omat kokemukset ihmisillä), sen sijaan kalliimmassa oli vähemmän haittoja, vaikkei nekään pois suljettu mitenkään. Jos koet että kaikki lääkkeet käyvät sinulle, rouski niitä ihan miten haluat, ei kiinnosta oikein. Jokainen korvattava lääke ei ole ollut laadukas tai hyvä, joillekin jopa makuaine voi olla haitallinen. Kauheita versioita jotkut tekevät halvalla.
Mua kiinnostaa nyt se että apteekissa tätä ei kerrota. Olen luottanut apteekkiin ja heidän rehellisyyteen ja asiantuntemukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä säästät vaihtaessasi halvempaan? 20 senttiä?
Kyse ei ole säästämisestä vaan siitä kun sanotaan "tuote jota olette ostamassa on loppunut , saatavilla keväällä 2023 , laitanko korvaavan lääkkeen"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiötä kutsutaan luulotaudiksi. Kemiallisesti rinnakkaisvalmisteet ovat identtisiä.
Ei kutsuta. Osa halvemmista lääkkeistä on jonkun merkin valmistamia, ei aina apteekin, joskus on apteekin.
Ihan samaa kemiallista yhdistettä ne sisältävät. Myyntilupaa ei heru ennen kuin asia on todennettu moneen kertaan. Rinnakkaisvalmiste tarkoittaa vaikuttavalta aineelta identtistä lääkevalmistetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kemisti tuttava, jolla nuo Buranat ja muut ei toimi samoin. Ihmetteli itsekin, että johtuuko se apuaineista vai mistä, kun samaa ibubrofeiinia niissä kaikissa on, mutta eivät kuitenkaan hänellä toimi samoin.
Placebo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä nyt taas. Lääkevalmistus on äärimmäisen säädeltyä. Ei niissä ole eroa. Mutta sekoilkaa rauhassa.
Terkuin lääkäri.
Erilainen valmistusprosessi ja erilaiset apuaineet voivat vaikuttaa farmakokinetiikkaan ja farmakodynamiikkaan. Tämä varmaan opetettiin myös siellä lääkiksessä?
Usko on ihmeellinen asia. Pelkällä sokeritabletilla saadaan lääketutkimuksissa parantavia vaikutuksia.
Minulla on migreenin estoon Bisoprolol ratiopharm, siis sekin on jo kaiketi 'kopiolääke'.
Jossakin välissä apteekissa ei sitä ollut ja otin tilalle toista samanlaista.
Ihmetys oli suuri, kun olo huononi heti. Oli sydämen tykytystä ja kylmää hikeä ym. Outoa.
Parin päivän päästä kyselin voiko asia liittyä lääkkeeseen ja apteekkari sanoi, että voi.
Etsin apteekin, josta sai aiemmin käyttämääni valmistetta ja oireet katosivat.
Placeboa? Voihan se olla, mutta mikä sen olisi laukaissut kun minulla ei ollut lainkaan ennakko-oletuksia enkä toista merkkiä saadessani edes ajatellut asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Oletko varma ettei unettomuuteen olisi kuitenkin joku muu syy? Olen itse käyttänyt useampaa Remeronin/mirtatsapiinin rinnakkaisvalmistetta enkä huomaa tehossa mitään eroa.
Niin,
Kun menen hometaloon, niin menen heti tukkoon. Kaveri ei oireile tai reagoi mitenkään.
Ihmettelee vaan, että kuin sul noin- eihän täällä mitään ole.
Jos sulla noin, niin ei toisella välttämättä silti. Eroja on
Faith kirjoitti:
Lumevaikutuksen mahdollisuuden selittävänä tekijänä voi helposti poissulkea sokkotestillä, jos on molempia valmisteita kotona yhtä aikaa.
Ainoastaan jos lääkkeet ovat tismalleen samanlaisia.
Muttia tosin tulee siitä, etä uneen vaikuttaa moni asia ja lääke voi yhtäkkiä menettää tehonsa (kyllä, myös masennuslääke). Tai jos elimistö on jo saanut tietyn verran ravitsevaa unta, lääke ei ehkä nukutakaan entiseen malliin koska elimistö on saanut puutteita korjattua.
Systemaattisella testauksella voisi tulla tuloksia.
Ap elimistö on tottunut lääkkeeseen joten sama annostus koko ei enää toimi.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiötä kutsutaan luulotaudiksi. Kemiallisesti rinnakkaisvalmisteet ovat identtisiä.
Vain vaikuttavan aineen osalta. Muu koostumus ja sidosaineet voi olla eri.
Näin kerrottiin apteekissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on tullut hulluksi, sillä rinnakkaislääke on sama lääke kuin alkuperäinen, mutta vain eri nimellä.
Vaikuttava aine on periaatteessa sama molemmissa, mutta esimerkiksi apuaineissa yms voi hyvinkin olla paljon eroja. Se itse tablettihan on vain pieneltä osin sitä varsinaista vaikuttavaa ainetta ja se on voitu käsitellä eri lailla, jolloin se voi imeytyä eri paikassa elimistöä.
Eihän noista kumpikaan edes ole alkuperäislääke. Olen oikeastaan sitä mieltä, että kaikki nuo mielialalääkkeet voisi vaivihkaa korvata plasebolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä vain on eroja, joskus alkuperäisen eduksi, mutta joskus myös toisinkin päin. Hyvin toimivaa lääkettä ei kannata vaihtaa jos pelissä on pikkusummat.
Sama vaikuttava aine vain apuaineet voi olla eriä. Ei siis tehossa ole mitään eroa, ainoa ero voi olla jos joku apuaine ei sovi, mutta muuten sama teho
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä nyt taas. Lääkevalmistus on äärimmäisen säädeltyä. Ei niissä ole eroa. Mutta sekoilkaa rauhassa.
Terkuin lääkäri.
lol, et sä kyllä mikään lääkäri ole, vaan i d i o t
Onneksi ainakaan tällä hetkellä ei ole mitään lääkkeitä. Ikää 58v. Tosin kovasti lääkärit haluaisisivat määrätä jotakin.
Lumevaikutuksen mahdollisuuden selittävänä tekijänä voi helposti poissulkea sokkotestillä, jos on molempia valmisteita kotona yhtä aikaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/