Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalon tyhjä piha

Vierailija
09.05.2023 |

Mistä lähteä liikkeelle että pihaan saisi vehreyttä? Jos etsii netistä vinkkejä pihasuunnitteluun, kuvissa näkee vain valmiiksi reheviä ja kerroksellisia pihoja. Meillä on oikeasti ihan paljasta nurmikkoa suurin osa pihasta :( edellisen asukkaan istuttamaa on pari syreeniaitaa pihan reunoilla ja yksi perennapenkki mikä on ihan ok, mutta sekin on tuolla pihan toisessa reunassa taloon nähden. Mitä istuttaisin? Pihasuunnittelijaan ei ole juuri nyt varaa. Haluaisin helppohoitoisia pensaita ja pieniä puita ehkä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.pinterest.com/minnamaripaanan/pihasuunnittelu-garden/ KAto vinkkejä täältä ja sitten on se yle areenassa....OHJELMAT kikkaa lifestyle otat sieltä valikosta ja jo tulee puutarhaohjelmia!

"Rakkaudesta puutarhaan" on hyvä mutta siellä on välillä kasveja jotka ei sovi Suomeen. On siellä muitakin!

Vierailija
2/13 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä kasvuvyöhykkeellä piha on? Millaista on pihan maaperä? Mitkä ilmansuunnat suhteessa päärakennukseen ja naapureihin? Kuinka paljon aikaa voitte/haluatte käyttää pihanhoitoon? Haluatteko hyötypihan hedelmäpuineen, marjapensaineen ja perunamaineen vai koristepihan?

Vastaa ensin näihin kysymyksiin, niin on helpompi miettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä vuosikymmenellä omakotitalo on rakennettu ja edustaako se jotain tiettyä tyylisuuntaa? Millaisia naapuruston pihat ovat?

Vierailija
4/13 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mistä tykkäät, ja kannattaa edetä vähän kerrallaan, ei koko pihaa samana vuonna.

Minä hankkisin hyötykasveja. Marjapensas tai pari makusi mukaan. Ehkä omenapuu.

Irtoruukkuja tai lavakaulus juurimatolla, johon yrttejä tai kukkia.

Vierailija
5/13 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä kasvuvyöhykkeellä piha on? Millaista on pihan maaperä? Mitkä ilmansuunnat suhteessa päärakennukseen ja naapureihin? Kuinka paljon aikaa voitte/haluatte käyttää pihanhoitoon? Haluatteko hyötypihan hedelmäpuineen, marjapensaineen ja perunamaineen vai koristepihan?

Ja vielä että miten paljon rahaa käytössä...

Nim reilu kymppitonni jo mennyt eikä puutarha ole vielä valmis. Mutta en kadu, tämä on minulle tärkeä harrastus ja nautinto.

Vierailija
6/13 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvuvyöhyke on IV. Maa on aika hiekkaista. Piha on loivassa rinteessä, ja talo suunnilleen sen keskellä. Rinteen yläpuoli on kuivan oloinen paikka (siellä nuo syreeniaidat), kun taas toiseen päähän alaosaan jää jonkin verran vesi seisomaan. Sori en tunne hyvin näitä termejä. Piha avautuu eniten etelän suuntaan ja etenkin talon takaseinusta on paahteinen, ulkooven ja terassin puoli pohjoiseen ja varjoinen.

Vierailija
7/13 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaanko näkösuojaa, tuulensuojaa, melusuojaa tai varjostusta johonkin.?Näiden istuttamisesta aloittaisin.

Itse aloitin istutamalla lehtipuita talon etelänpuoleiselle rinteelle. Ne suojaavat kesällä helteeltä, mutta eivät estä valon pääsyä talvella. Talon liikenteenpuoleiselle syrjälle istutin aidanteen, jossa on sekaisin sekä havuja että kukkivia korkeita pensaita.

Vierailija
8/13 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mitä kasveja haluaisin: hyötykasveja joo, mutta kohtuullisesti. En halua valtavan isoa työmäärää. Tykkään erityisesti kukkivista pensaista. Olen aika avoin kaikelle. Olisi kiva saada pihaan vähän varjoisia paikkoja esim pöytäryhmän tai keinun suojaksi, mutta ei kuitenkaan istuttaisi valtavan suuria puita. AP

Vierailija
9/13 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä vuosikymmenellä omakotitalo on rakennettu ja edustaako se jotain tiettyä tyylisuuntaa? Millaisia naapuruston pihat ovat?

Talo on 100 vuotta vanha maalaistalo, jonka piha on "tuhottu" reilu parikymmentä vuotta sitten vetämällä kaikki matalaksi :( AP

Vierailija
10/13 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison säästön teet niin, että hankit maaperään sopivaa kasvillisuutta. Mitä luin vastauksesi nro 6 voit maaperän ja kasvuvyöhykkeen perusteella hakea sopivimpia kasveja. Määrällisesti se ei ole paljon, mutta sitäkin mukavampi valita silmää miellyttävät.

Jos haluat ekologisuutta, niin istuta puita . Se on yksi vinkki paahteisille kesille, että saatte varjoa oleskelupaikkoihin esim. keskipäivällä. Säästää myös asunnon  viilennyskustannuksissa, koska ilmasto lämpenee koko ajan ja miksi puita suunnitellaan pihoille entistä enemmän. 

Isäni, joka oli ekopuutarhuri jo ennen kuin sellaista oli edes sanana olemassa, neuvoi minua aikanaan hyväksymään kotipihan maaperän sellaisenaan ja miten oma piha kukoistaa sitä paremmin mitä enemmän valitsee maaperään sopivat kasvit. Se neuvo on ollut todella hyvä ja rehevyyttä saa juuri niin joutumatta jatkuvastui, joka kevät kuskaamaan uutta multakuormaa. Isä myös rakensi ruukkuasetelmia ja ne olivat tosi nättejä isojen kivien seassa. Joten kiviä pihaanne , jos saan vielä ehdottaa.

Vierailija
11/13 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mitä kasveja haluaisin: hyötykasveja joo, mutta kohtuullisesti. En halua valtavan isoa työmäärää. Tykkään erityisesti kukkivista pensaista. Olen aika avoin kaikelle. Olisi kiva saada pihaan vähän varjoisia paikkoja esim pöytäryhmän tai keinun suojaksi, mutta ei kuitenkaan istuttaisi valtavan suuria puita. AP

Hernepensas on aika kätevä ja nopeakasvuinen varjostamaan. 

Itse olen tilannut perhevadelman taimen äitienpäivälahjaksi.

Vierailija
12/13 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo on 100 vuotta vanha maalaistalo, jonka piha on "tuhottu" reilu parikymmentä vuotta sitten vetämällä kaikki matalaksi :( AP

Minä asustelenkesäkauden vanhassa maalaistalossa. Myös vähän loivarinteinen piha,

Siinä on ollut aikanaan  kuusi omenapuuta, joista enää kolme jäljellä. Parijonossa. 

Marjapuskat ovat omenapuiden yhdellä kulmalla, mutta nekin ovat ajan saatossa hävinneet. Raparperia rönsyilee marjapuskien takana vähän liikaakin.

Muu piha on ollut pelkkää kulkemista varten piharakennusten suojissa. MInä kasvatin yhdelle rinteelle kukkakedon. Se on vähän hidasta hommaa vuodesta toiseen, mutta kannattaa. 

Pihalla on valtavan iso kuusi, joka kyllä minua ilahduttaa. Sen leveät oksat antavat näkösuojaa ja sadesuojaa, jos pihatöiltään ei viitsisi sateen takia sisälle heti kipittää.

Minulla on ihan pieni parin neliön boheemi kukkapenkki perinteisille, pölyttäville perennoille  niin kuin jalopähkämöä ja palavaa rakkautta, jonne heitän keväisin vain pari kourallista kanankakkaa ja nypin rikkaruohot silloin tällöin pois. Perennat tukahduttavat rikkaruohot kyllä parhaiten.

Vierailija
13/13 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan kolmea omenapuuta, joista yksi voi olla myös koristeomenapuu.

Kirsikkapuita. Luumupuita ainakin Yleinen keltaluumu ja Yleinen punaluumu.

Kaikki hedelmäpuut kukkivat kauniisti.

Alapihan kosteampaan paikkaan mustaviinimarjapensaita, ylemmäs punaisia viinimarjoja ja karviaismarjoja. Muutama raparperipuska.

Jos maku miellyttää, niin maa-artisokka on satoisa kasvi joka myös kukkii kauniisti ja antaa kesällä hieman näkösuojaa.

Lehtipuita, kuten metsälehmus. Myös pihlaja on kaunis. Mäntyjä, tai kuusia, joista on saatavilla myös erikoisempia versioita.

Kukkivia pensaita on tarjolla valtavan iso valikoima ja suurin osa on vaatimattomia kasvupaikan suhteen. Itselläni on neljää eri jasmiketta, eri kuusamia, amerikanheisiä ja eri hortensioita, syreenilajikkeita unohtamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi