Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkkeet: rinnakkaisvalmiste ei toimi

Vierailija
20.10.2022 |

Unettomuuteen määrätty Mirtazapin ratiopharm ei toimi, mutta aiemmin käytössä ollut Mirtazapin Actavis toimii. Olen neljä kertaa nyt jo ottanut tota rinnakkaisvalmistetta ja ei enää voi olla sattumaa ettei se toimi eli ei uneta.

Voiko rinnakkaisvalmisteessa ja alkuperäisessä sittenkin olla eroa?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yhden rauhoittavan kanssa käynyt niin, ettei rinnakkaisvalmiste vaikuttanut. Oletan, että se ei imeytynyt samalla tavalla apuaineista tai jostain sellaisesta johtuen. Kyllähän ihmiset reagoi eri tavoilla lääkkeisiin ja siksi joskus joudutaan etsimään sopiva tuote.

Vierailija
42/50 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me farmaseutit vaihdamme aina omat käyttämämme lääkkeemme halvimpaan vaihtoehtoon.

Ihanko kysymättä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiötä kutsutaan luulotaudiksi. Kemiallisesti rinnakkaisvalmisteet ovat identtisiä.

Kemiallisesti juu, mutta ovatko myös fysikaalisesti?

No niin, ellei jostakin lääkkeestä ole erikseen toisin säädetty, voi sen itse apteekissa seuraavalla ostokerralla vaihdattaa haluamaansa rinnakkaiseen.

Vierailija
44/50 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on migreenin estoon Bisoprolol ratiopharm, siis sekin on jo kaiketi 'kopiolääke'.

Jossakin välissä apteekissa ei sitä ollut ja otin tilalle toista samanlaista.

Ihmetys oli suuri, kun olo huononi heti. Oli sydämen tykytystä ja kylmää hikeä ym. Outoa.

Parin päivän päästä kyselin voiko asia liittyä lääkkeeseen ja apteekkari sanoi, että voi.

Etsin apteekin, josta sai aiemmin käyttämääni valmistetta ja oireet katosivat.

Placeboa? Voihan se olla, mutta mikä sen olisi laukaissut kun minulla ei ollut lainkaan ennakko-oletuksia enkä toista merkkiä saadessani edes ajatellut asiaa.

Migreeniin? Tuota valmistetta käytetään sydämen sykkeen säätelyyn.

Vierailija
45/50 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lääkärit joskus kirjoittavat reseptiin vaihtokielto?

Siinä tapauksessahan rinnakkaisvalmisteilla juurikin on olemassa sellainen keskinäinen eroavuus, jolla on käytön kannalta merkitystä.

Vierailija
46/50 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmiötä kutsutaan luulotaudiksi. Kemiallisesti rinnakkaisvalmisteet ovat identtisiä.

Ei kutsuta. Osa halvemmista lääkkeistä on jonkun merkin valmistamia, ei aina apteekin, joskus on apteekin. 

Puhut kuin trumppi.

Vierailija
47/50 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä nyt taas. Lääkevalmistus on äärimmäisen säädeltyä. Ei niissä ole eroa. Mutta sekoilkaa rauhassa.

Terkuin lääkäri.

Erilainen valmistusprosessi ja erilaiset apuaineet voivat vaikuttaa farmakokinetiikkaan ja farmakodynamiikkaan. Tämä varmaan opetettiin myös siellä lääkiksessä?

Usko on ihmeellinen asia. Pelkällä sokeritabletilla saadaan lääketutkimuksissa parantavia vaikutuksia.

Toisinaan ei usko, eikä edes toivo auta. Itsellä ollut väärän hoitomenetelmän takia alkunsa saanut krooninen ja satunnainen haimatulehdus 10 vuotta. Toisen syyn takia en saa syödä ibuprofeiinia, joka auttoi nuorempana migreeniinkin. Lääkkeeksi määrätty Tramalia. Ei ole auttanut koskaan kipuun. Eikä edes mielialaan. Tutustuttuani asiaan, niin havaitsin, että joillakin jotkin reseptorit "ei toimi" odotusten mukaisesti, mikä ei siis ole valtavirtaa vaan yksilöllistä. Nämä samat, joihin ei kivunlievityksenä toimi, ei myöskään niihin koukutu.

Panadol on toksista paskaa, mutta minkäs teet, kun käypähoidon mukaan tuttua ja turvallista vauvasta vaariin. Jatkuvasti käytettynä pitkiäkin aikoja. Sinänsä kertoo puoskaroinnista paljon. Panadolin vaikutusmekanismia ei tunneta vieläkään. Ja ainakin omat maksa-arvot nousee huimasti jo viikon maksimiannoksen käytön jälkeen.

Vierailija
48/50 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla eroa. Olen käyttänyt yliaktiivisen virtsarakon hoitoon solifenasiinia ja ensimmäinen kokeilemani lääke toimi hyvin. Ostaessani uutta pakkausta valmiste oli loppu apteekista, joten ostin rinnakkaisvalmistetta olettaen sen toimivan samalla tavalla kuin alkuperäinen. Hämmästyksekseni uuden valmisteen aloittamisen jälkeen oireet lähtivätkin pahenemaan! Se ei vain toiminut minulla. Lääkkeen apuaineilla voi siis olla yllättävänkin suuri vaikutus lääkeaineen imeytymiseen ja lääkkeen tehoon.

Vierailija
49/50 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekki sanoi että VP lääkettä on rinnakkaista ja sama vaikuttava aine

Vierailija
50/50 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmälleen sama kokemus Mirtatzapinista. Nykyään pyydän apteekissa aina sitä Actavista. Ratiopharmin mirtatzapinilla ei ole minuun mitään vaikutusta. Ihan friikki juttu, ei ole koskaan yhdenkään toisen lääkkeen kanssa käynyt näin.