Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saan lapset ymmärtämään, että rahat ei riitä?

Vierailija
19.10.2022 |

Minulla on 13 ja 10 vuotiaita pojat. Heille pitäisi kokoajan ostaa merkkivaatteita, elektroniikkaa, sähköskuutteja. Minulle jää palkasta 1800e verojen jälkeen, siitä on maksettava kaikki kulut. Olen yh. Loppukuusta tulee 300e lapsilisät ja 4000 ex maksaa lapsesta, siis yhteensä.
Millä saan lapset ymmärtämään että aina ei voi saada kaikkea?? Minulla on niin paha mieli kun kokoajan ronkuvat jotain. Olisi kiva saada ymmärtävää palautetta.
Asutaan onistusrivarissa. Nyt en ole saanut maksettua lyhennyksiä talolainasta.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minustakin olisi hirveän kiva ostaa kaikenlaista mitä mieleen juolahtaa, mutta valitettavasti minulla ei ole siihen rahaa, enkä ostaisi kaikkea vaikka olisikin koska maailma hukkuu tavaraan muutenkin". Siinä. Kyllähän lapset haluaa vaikka mitä, mutta ei kukaan täysjärkinen osta heille kaikkea mitä keksivät pyytää. Ja tosiaan, anna heille viikko/kuukausirahaa josta maksavat omia huvituksiaan tai vaihtoehtoisesti voivat säästää johonkin mitä todella haluavat.

Tämä! Lapset yrittävät selvittää itselleen, miten maailma toimii. Myös tuonikäiset kokeilevat, miten rahankäyttö perheessä toimii. Saako kaiken, jos mankuu? Ihan kuin pienempi lapsi kokeilee, saako päivällisen tilalta karkkia, jos tarpeeksi mankuu. Se on ihan normaalia lapsen kehitystä. Ongelmiin joudutaan sitten, jos vanhempi opettaa lapselle, että tosiaan kalliitta turhakkeita voi saada, jos on tarpeeksi sinnikäs, vaikka ei olisikaan oikeasti varaa. Ja opettaa, että päivällisen voi korvata karkilla. Sitten on turha ihmetellä, jos 18-vuotiaalla on epäterveellinen ruokavalio ja pikavippejä, kun kokeillaan omia siipiä vailla ymmärrystä maailman toiminnasta.

Vierailija
42/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opeta lapset säästämään. Katsotte yhdessä mitä joku haluttu juttu maksaa, ja sitten yhdessä säästätte sitä varten.

Lapsi voi laittaa karkkirahat säästöön, samoin mahdolliset lahjarahat. Kun lapsella on koossa esim. puolet tarvittavasta summasta, maksatte lapsen isän kanssa loput.

Ei kannata kalleimmasta haaveesta aloittaa, vaan jostain kohtuuajassa hankittavasta. Siitä se rahan ja hintojen ymmärrys kehittyy.

Kiitos tästä vinkistä. Esikoisella on adhd ja se aina helposti hermostuu, jos ei heti saa haluamaansa. Nyt taisi mennä jakeluun, ettei uutta näyttöä tule. Saisi säästää siihen varat.

Ap

Siis ihanko nyt vasta elämässä tajusit, että lapsetkin vois säästää.? No, sähän kyllä kysyit säästövinkkejä. Nyt vasta lapsi tajusi ( kenties tästä ketjusta luit sille ääneen näitä vastauksia). Aikamoinen sattuma, et tämän ketjun aikana lapsi tajusi.. Hip hurraa!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut että mitä on tilillä ja laskut. Silti vaatiivat kalliita ostoksia. Olen ihan altavastaajana niissä keskusteluissa.

Ap

Miten voi olla altavastaajana jos tienaat rahat, maksat elämisen ja ostat ruuat. Nyt vähän ryhtiä hommaan. Miksi annat lasten marista ja valittaa. Sanot, että ei ole rahaa ja marinat pois.

Laita lapset jakamaan mainoslehtiä niin ymmärtävät miten paljon 100€:n tai 1000€:n takia pitää tehdä töitä.

Vierailija
44/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet altavastaajana keskusteluissa 10 ja 13 -vuotiaille?

Oletko ollut perheneuvolaan yhteydessä?  Suosittelen pikaisesti, sillä jos nyt auktoriteettisi on mureana, tilanne ei helpotu tulevina vuosina. 

Kyllähän aikuinen on se, joka on perusvastuussa ja viime kädessä siten myös päättää perheen asioista. Perheenne kaltaiset vuorovaikutussuhteet ovat kehittyneet vuosien myötä, mutta nyt kurssi pitää pikaisesti kääntää, teidän kaikkien vuoksi. Lapset ovat tottuneet siihen, ettei henkinen kanttisi ole vahvimmasta päästä. Myös sinä tarvitsisit henkistä tukea ja pene on hyvä paikka siihen. Voimia!

Vierailija
45/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni tässä jo ehdottikin, että näytät lapsille laskelmat tuloista ja menoista. Sitten voit sanoa jokaisen kinuamisen yhteydessä, että lasten täytyy itse löytää laskelmasta varat niihin ylimääräisiin menoihin ja tehdä sellainen budjettiehdotus, joka sopii kaikille perheenjäsenille. Luopuvatko omista huoneistaan ja nukkuvat pienemmässä kämpässä olohuoneessa? Vaihdetaanko aamupala kaurapuuroon ja päivällinen ruskeaan kastikkeeseen, jossa 10g jauhelihaa ruokailijaa kohden? Vai mikä olisi lasten ehdotus, mistä ovat valmiita luopumaan...? Jos lapset saavat viikkorahaa, on myös mahdollisuus säästää niistä.

Tässä on nyt tärkeä oppitunti ap:n lapsille rahankäytöstä ja omien tulojen merkityksestä.

Laita ap tämä laskelma jääkaapin oveen ja viittaat aina siihen. Pian lapset jo oppivat, ettei sun luokse edes kannata tulla mankumaan kallista turhaketta, jos ei järkevä "opposition vaihtoehtobudjetti" ole valmiiksi laadittu. Lapset oppivat samalla vähän matikkaa.

Vierailija
46/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämppä myyntiin vaan, lemmikit pois, ei tupakkaa, ei kaljaa, ei saunaa, ei kahvia, ei teetä, ei uusia vaatteita, ei uusia kenkiä vaikka olis vanhoissa ja pohjat puhki, ei kuntosalia, ruuaksi halvinta moskaa, pojille yksi yhteinen puhelin ja toinen myyntiin, valot päälle vaan sillon jos kynttilät on loppu.

Suunnilteen näin jotkut palstapellet muakin "neuvoi", huhhei.

Vierailija
47/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano: Tässä kuussa riittää x euroa ylimääräisiin hankintoihin. Laitetaan se säästöön. Jos joka kuukausi saadaan säästöön sama summa, saat sen haluamasi y kuukauden kuluttua. Jos jonain kuukautena jää säästöön enemmän, saat sen haluamasi asian nopeammin. Jos jonain kuukautena kaikki menee mitä tulee, ei jää mitään säästöön, ja halutun tavaran hankintaan menee pidempi aika.

Vierailija
48/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli?

Lainat maksamatta merkkivaatteiden ja elektroniikan ostamisen takia? Eihän siihen tarvitse mitään syyllistytä tai pahoittelua tai kummempaa kuin sanoo vain neutraalisti, että vaikkapa joku puhelin tai konsoli tai huppari maksaa paljon eikä aina voi ostaa sellaista mikä on kallista.

Onko siinä vikaa, että ei heti saa jotain?

Mut ku kiusataa koulussa ku ei oo

Vierailija
49/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä opetat sun lapsia ulosoton asiakkaiksi. lopeta heti tavaroiden ostaminen/ lahjominen ja opeta lapsille rahan arvo työn kautta. ootte kohta koko porukka pikavippien sun muiden luottokorttilaskujen armoilla.

Vierailija
50/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköskuutteja?? Minullakin on 12v ja 15v, ja ihan oon vaan sanonut ei. Ei edes pelkästään rahan takia, vaan ihan että omalla lihasvoimalla liikutaan.

Vierailija
51/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se rahan käyttö, vaan järjen käyttö. Oma lapseni pyysi tietokonetta omaan huoneeseen. Kerran se kysyi ja sanoin ei.

Vierailija
52/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköskuutteja?? Minullakin on 12v ja 15v, ja ihan oon vaan sanonut ei. Ei edes pelkästään rahan takia, vaan ihan että omalla lihasvoimalla liikutaan.

Mulla kanssa oma lapsi liikkuu pyörällä. Kaveri sähköskuutilla. Arvaa kumpi puhkuu ja puhisee, kun ne pihalla juoksee.?

Vierailija
53/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap myös rehellisesti lapsille tämän hetken tilanteesta, että ruoka kallistuu jne. Vaikka inflaatio ei sanana ole lapsille tuttu, kyllä 10- ja 13-vuotiaat jo ymmärtävät, että jos hinnat yleisesti nousevat, silloin yhä isompi osa perheen tuloista ohjautuu perusjuttuihin kuten ruokaan.

Vierailija
54/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset huostaan vaan, se on hyvä ja oikein!

Vierailija
55/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman ikäiset lapset mulla. Ei ne vingu mitään merkkijuttuja. Ehkä onnistuin kasvatuksessa. Sama reppu ollu toisella jo eskarista asti, eikä uutta halua.

Itsekin yritän opettaa lapsille säästeliäisyyttä. Mutta reppu on kyllä tärkein työkalu lapsella. Esiteini, jolla voi olla repussa lähes kymmenen kiloa kirjoja, liikuntavaatteita ja muuta tavaraa, ei voi käyttää samaa reppua kuin käytti eskarissa, tai sitten on jommassakummassa iässä ollut ergonomia täysin pielessä.

Vierailija
56/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut että mitä on tilillä ja laskut. Silti vaatiivat kalliita ostoksia. Olen ihan altavastaajana niissä keskusteluissa.

Ap

Miten voi olla altavastaajana jos tienaat rahat, maksat elämisen ja ostat ruuat. Nyt vähän ryhtiä hommaan. Miksi annat lasten marista ja valittaa. Sanot, että ei ole rahaa ja marinat pois.

Laita lapset jakamaan mainoslehtiä niin ymmärtävät miten paljon 100€:n tai 1000€:n takia pitää tehdä töitä.

Eihän tuon ikäiset edes saa tehdä jakelutyötä.

Vierailija
57/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman ikäiset lapset mulla. Ei ne vingu mitään merkkijuttuja. Ehkä onnistuin kasvatuksessa. Sama reppu ollu toisella jo eskarista asti, eikä uutta halua.

Itsekin yritän opettaa lapsille säästeliäisyyttä. Mutta reppu on kyllä tärkein työkalu lapsella. Esiteini, jolla voi olla repussa lähes kymmenen kiloa kirjoja, liikuntavaatteita ja muuta tavaraa, ei voi käyttää samaa reppua kuin käytti eskarissa, tai sitten on jommassakummassa iässä ollut ergonomia täysin pielessä.

Tai sit siinä repussa on säädettävät olkaimet. 7.2 kiloa mittasin yks päivä kirjojen painon.

Vierailija
58/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 100e viikoksi ruokarahaa. Sitten tulee lapsilisät, josta maksan lainaa pois ja nyt lyhennän lainaa 200e, sitten lapsilisistä 100e ja elatusmaksuista 100e. Se riittää.

Mitä ruokaa ostan tuolla 100ellä, vinkkejä otan vastaan.

Vierailija
59/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia ei vois käyttää samaa reppua? Isohan se on ollu eskarilaisella, mut eihän siellä sillon oo ollu ku pari vihkoa, muutama vaate. Menipä nyt selkä siitäkin sitten solmuun.

Vierailija
60/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot tulothan 2,5t nettona on. Minä opetan lapsille että kaikkea ei saa. Joskus ei ole varaa ja joskus siksi koska kuluttaminen kuluttamisen vuoksi on tyhmää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan