Millä saan lapset ymmärtämään, että rahat ei riitä?
Minulla on 13 ja 10 vuotiaita pojat. Heille pitäisi kokoajan ostaa merkkivaatteita, elektroniikkaa, sähköskuutteja. Minulle jää palkasta 1800e verojen jälkeen, siitä on maksettava kaikki kulut. Olen yh. Loppukuusta tulee 300e lapsilisät ja 4000 ex maksaa lapsesta, siis yhteensä.
Millä saan lapset ymmärtämään että aina ei voi saada kaikkea?? Minulla on niin paha mieli kun kokoajan ronkuvat jotain. Olisi kiva saada ymmärtävää palautetta.
Asutaan onistusrivarissa. Nyt en ole saanut maksettua lyhennyksiä talolainasta.
Kommentit (99)
Lasten on vaikea hahmottaa ensinnäkin että mitä kaikkea pitää joka kuukausi maksaa ja sen, että kuinka paljon ne asiat maksaa.
Joten tee itsellesi ensin paperi, johon kirjoitat ensiksi tulot:
palkka miinus verot, lapsilisät, elatussummat, muut tuet
sitten miinusmerkkiset: sähkö, vesi, vakuutukset, bussikortit, kännykät, netti, lehtitilaukset ihan joka ikisen menon laitat siihen. Sitten annat lapsille tyhjän paperin ja sanot että kirjoittavat siihen talouden menot. Voit olla vieressä muistuttamassa harrastusmaksuista, bensan hinnasta, kotivakuutuksista ym. Kun ovat ensin miettineet, että mitä kaikkia menoja on, niin sitten voivat miettiä että kuinka paljon sitä rahaa niihin menee.
Voi avata silmiä...
Toinen hyvä keino on antaa kauppalista ja pistää pojat keskenään kauppaan ja katsoa mitä tapahtuu. Tai antaa niille x määrä ruokarahaa, josta on ostettava koko viikon ruuat.
Yksi vaihtoehto voisi olla, että alat maksaa/korotat kuukausirahaa ja tästä lähtien he itse ostavat sillä kaikki vaatteensa yms. Siinä saa sitten opetella säästämistä, jos todella tarvitsee jonkin merkkivaatteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman ikäiset lapset mulla. Ei ne vingu mitään merkkijuttuja. Ehkä onnistuin kasvatuksessa. Sama reppu ollu toisella jo eskarista asti, eikä uutta halua.
Itsekin yritän opettaa lapsille säästeliäisyyttä. Mutta reppu on kyllä tärkein työkalu lapsella. Esiteini, jolla voi olla repussa lähes kymmenen kiloa kirjoja, liikuntavaatteita ja muuta tavaraa, ei voi käyttää samaa reppua kuin käytti eskarissa, tai sitten on jommassakummassa iässä ollut ergonomia täysin pielessä.
Meillä muuten on sellainen tila- ja ergonomiaihmereppu, ostettu ekaluokalle ja toimii edelleen nyt kasiluokkalaisella!
Kyseessä Burtonin reppu, oli kallis mutta hintansa väärti. Hyvät säädöt ja muotoilu, kestävä materiaali.
Käytössä toki nyt muitakin reppuja, mutta tuo laatureppu pitää silti pintansa vuodesta toiseen. Pakkaa aina siihen reissukamat.
Vierailija kirjoitti:
Trolli?
Lainat maksamatta merkkivaatteiden ja elektroniikan ostamisen takia? Eihän siihen tarvitse mitään syyllistytä tai pahoittelua tai kummempaa kuin sanoo vain neutraalisti, että vaikkapa joku puhelin tai konsoli tai huppari maksaa paljon eikä aina voi ostaa sellaista mikä on kallista.
Onko siinä vikaa, että ei heti saa jotain?
Ja talolainaa rivitalosta? Oiskohan kannattanut ostaa rivitalosta vain yksi asunto eikä koko taloa.
Mun 12v ei edes halua farkkuja vaikka olen sanonu, et sais lähteä mukaan ja ostetaan. Ei se halua, niin en pakota.
Käsket pitää turpansa kiinni tai lähetät kummatki adidaksen tehtaalle tekemään niitä rikkaiden kakakroiden lenkkareita, vaihtoehtona on myös lähteä lomailemaan ranskalaisen pedoringin hoteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman ikäiset lapset mulla. Ei ne vingu mitään merkkijuttuja. Ehkä onnistuin kasvatuksessa. Sama reppu ollu toisella jo eskarista asti, eikä uutta halua.
Itsekin yritän opettaa lapsille säästeliäisyyttä. Mutta reppu on kyllä tärkein työkalu lapsella. Esiteini, jolla voi olla repussa lähes kymmenen kiloa kirjoja, liikuntavaatteita ja muuta tavaraa, ei voi käyttää samaa reppua kuin käytti eskarissa, tai sitten on jommassakummassa iässä ollut ergonomia täysin pielessä.
Tai sit siinä repussa on säädettävät olkaimet. 7.2 kiloa mittasin yks päivä kirjojen painon.
Hassu ajatus, että olkaimia säätämällä 110-senttisen eskarilaisen selkään istuisi sama reppu, joka sopii 170-senttiselle 13-vuotiaalle.
Säädetäänkö niitä olkaimia hartioista kauemmaksi toisiaan? Entä selkäosan korkeus, onko se säädettävä? Kysyn, koska en tiedä.
Osta lapselle puukko ja käske vuolla omat lelunsa ja tarvekalunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli?
Lainat maksamatta merkkivaatteiden ja elektroniikan ostamisen takia? Eihän siihen tarvitse mitään syyllistytä tai pahoittelua tai kummempaa kuin sanoo vain neutraalisti, että vaikkapa joku puhelin tai konsoli tai huppari maksaa paljon eikä aina voi ostaa sellaista mikä on kallista.
Onko siinä vikaa, että ei heti saa jotain?
Ja talolainaa rivitalosta? Oiskohan kannattanut ostaa rivitalosta vain yksi asunto eikä koko taloa.
Miten se olisi tilannetta muuttanut. Asunto Oy ottaa lainaa ja osakkeenomistajat maksavat sen omistamien osakkeiden mukaan, myös jos yksi asunto käytössä.
Mä olisin kyllä enemmän huolissaan tosta sun taloudenpidosta jos nuo on tulot ja jää silti lainanlyhennykset maksamatta ja muutenkin tiukkaa tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullahan on rahaa kuin rakennusmestarilla. Yrittäisitpä 500 eurolla kk kihnuttaa edes vuoden. Tuosta raha läjästä jonka saat jää puolet säästöön, kun ei humputa.
Minun on vaikea säästää. Säästövinkkejä saa myös laittaa tähän.
Ap
Palkkapäivänä maksat kaikki mahdolliset laskut pois. Pyydä, että lainan eräpäivä siirretään palkkapäiväksi, jos se ei vielä ole. Elarista maksat lasten kk-rahat, harrastusmaksut jne.
Avaa kaksi uutta tiliä, onnistuu helposti verkkopankissa. Siirrä toiselle niistä 10 % nettotuloista ja toiselle 20 %. Ensimmäinen on tarkoitettu pitkäaikaiseen säästämiseen, siltä saa ottaa rahaa vain äärimmäisessä hätätapauksessa. Nimeä tili ÄLÄ KOSKE tms.
Käyttötilille pitäisi jäädä rahat säännöllisiin juokseviin menoihin, lähinnä ruokakauppaan.
Toinen tili on tarkoitettu muihin arjen menoihin: vaatteisiin, lääkkeisiin, isompiin kuluihin. Tällä tilillä pitäisi aina olla riittävästi rahaa sekä molempien lasten talvikenkiin että uuteen pölynimuriin. Käytä siis harkiten.
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut että mitä on tilillä ja laskut. Silti vaatiivat kalliita ostoksia. Olen ihan altavastaajana niissä keskusteluissa.
Ap
Miksi edes lähdet mihinkään keskusteluihin? Kun varaa ei ole, varaa ei ole, piste. Ei siinä tarvitse keskustella sen enempää, jos kertaalleen on jo selostettu mihin vanhemman varat menevät ja miten erityisesti nyt kaiken kallistuessa on elettävä suu säkkiä myöten. Lopeta kynnysmattoilu ja kivahda kertaalleen että tämä asia on loppuunkäsitelty, katsotaan seuraavan kerran sitten jouluna/synttäreinä/kun äiti saa lomarahat tms.
Jos perheen tulot ovat 2500€/kk ja on kaksi teini-ikäistä poikaa, niin ei siinä merkkituotteita osteta, kun huomioi asumisen, ruuan ja muut perusmenot. Jo ruokaan menee paljon, kun kaksi kasvavaa teini-ikäistä.
Ja niitä vaatteita ja kenkiä saa ostaa jatkuvasti, kun lapsi kasvaa kesässä 5 cm ja kengän koko parilla numerolla. Eikä vaatteita saa kirpparilta, kun tuon ikäisillä kuluttavat ne puhki.
Ehkä ap. tarkkoittaa halppis merkkivaatteita, kun noilla tuloilla ei edes voi uneksia kalliista vaatteista.
Miksi muuten isän osuus on noin vähäinen, kun 200€/kk/lapsi, eikä tuo summa mene liikkuvalla lapsella jo ruokaan kuukaudessa, ainakin meillä ydinperheessä
Perinteinen kynä ja paperi. Istuta joku päivä lapset pöydän ääreen ja anna heille laskutehtävä kuinka he käyttäisivät rahat.
Ihan perus että merkkaa tulot, merkkaa menot, ilmaise mitä jäljellä jäävällä rahlla pitäisi vielä saada ja laita penskat laskemaan itse.
Sitten keskustelette.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto voisi olla, että alat maksaa/korotat kuukausirahaa ja tästä lähtien he itse ostavat sillä kaikki vaatteensa yms. Siinä saa sitten opetella säästämistä, jos todella tarvitsee jonkin merkkivaatteen.
Jos perheen tulot ovat 2500€/kk niin miten ihmeessä tuosta summasta voi maksaa lapsille korotettua kuukausirahaa?
Ei olisi ehkä kannattanut opettaa lapsia vaatimaan merkkivaatteita. Omat lapseni ovat jo nuoria aikuisia, mutta eivät teineinä tykänneet merkkivaatteista, vaan esim. joku h&m yksivärinen perushuppari tai neule oli tyylikkäämpi kuin viidenkympin Adidas.
A bag niille satasen per kk käyttöön ja saa vat ostaa sillä mihin rahat riittää
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut että mitä on tilillä ja laskut. Silti vaatiivat kalliita ostoksia. Olen ihan altavastaajana niissä keskusteluissa.
Ap
Istutat lapset alas ja itse seisot. Otat tiukan äänensävyn ja sanot "Tästä ei enää keskustella. Kivoja tavaroita saatte joulu- ja synttärilahjaksi. Kaikki muu mankuminen loppuu nyt. Jos mankuminen jatkuu, poistan lahjalistastanne aina yhden lahjan kerrallaan (jos ovat saamassa enemmän kuin yhden lahjan sinulta). Onko selvä?" Odotat vastausta ja sen kuuluasi kävelet pois äläkä jää jankkaamaan.
Kysy että myydäänkö asunto ja muutetaan periferiaan
Eivät ole saaneet kaikkea pienenäkään. Nyt vaan toiveita tulee päivittäin. Poika sai jo nimen lenkkarit ja vyön. Se saa riittää tälle kuulle.
Ap