Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saan lapset ymmärtämään, että rahat ei riitä?

Vierailija
19.10.2022 |

Minulla on 13 ja 10 vuotiaita pojat. Heille pitäisi kokoajan ostaa merkkivaatteita, elektroniikkaa, sähköskuutteja. Minulle jää palkasta 1800e verojen jälkeen, siitä on maksettava kaikki kulut. Olen yh. Loppukuusta tulee 300e lapsilisät ja 4000 ex maksaa lapsesta, siis yhteensä.
Millä saan lapset ymmärtämään että aina ei voi saada kaikkea?? Minulla on niin paha mieli kun kokoajan ronkuvat jotain. Olisi kiva saada ymmärtävää palautetta.
Asutaan onistusrivarissa. Nyt en ole saanut maksettua lyhennyksiä talolainasta.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut että mitä on tilillä ja laskut. Silti vaatiivat kalliita ostoksia. Olen ihan altavastaajana niissä keskusteluissa.

Ap

Altavastaajana? Mitä tarkoitat? Etkö jotenkin osaa sanoa, että rahaa ei ole?

Vierailija
22/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullahan on rahaa kuin rakennusmestarilla. Yrittäisitpä 500 eurolla kk kihnuttaa edes vuoden. Tuosta raha läjästä jonka saat jää puolet säästöön, kun ei humputa.

Minun on vaikea säästää. Säästövinkkejä saa myös laittaa tähän.

Ap

Säästövinkki:älä osta sähköskuutteja, merkkivaatteita ja elektroniikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ronkuuhan ne lapset. Faktat tiskiin, tarpeeksi selkeässä muodossa. Ei tämä ole pahin pettymys elämässä, lapsesi joutuvat joka tapauksessa kovien paikkojen eteen. Parempi sitä on harjoitella turvallisessa ympäristössä, on sitten jo valmiiksi todellisuudentajua, kun omilleen muuttavat.

Vierailija
24/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut että mitä on tilillä ja laskut. Silti vaatiivat kalliita ostoksia. Olen ihan altavastaajana niissä keskusteluissa.

Ap

Miksi? Kuka teillä on aikuinen, lapset vai sinä?

Sanot että voivat valita syövätkö ruokaa ja pitävätkö sähkön vai saavatko kallista tavaraa koko ajan? Voi ilo uusista vempeleistä loppua lyhyeen, kun virta loppuu ja nälkäkin tulee.

Vierailija
25/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Tarvitseeko lasten ymmärtää aikuisten raha-asioita? Eikö se riitä, että et vaan osta heille turhaa kallista tavaraa?

Kyllä siitä hyötyä on, koska mitä paremmin ymmärtää rahankäytöstä, sitä helpompi rahasta on keskustella. Raha ei ole vain aikuisten asia. Ja jos noin opettaa, niin takuuvarmasti 18v ei ymmärrä yhtään mitään taloudenhoidosta.

Vierailija
26/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olet lapsillesi opettanut että kaiken saa kuin haluaa. Olisiko kannattanut opettaa että ensin pitää rahat tienata tai säästää että voi hankkia haluamansa asian. Hyvin monet naiset opettavat esimerkillään lapsilleen että kun on rahaa niin ostetaan kaikkea kivaa ilman huolta huomisesta ja sitten kun se huominen koittaa alkaa itku kuinka ei ole rahaa ja alkaa muilta pummiminem

Vierailija
27/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Veikkaan että keskustelut menee näin

Poika 1: ÄITI mä haluan (joku juttu jota haluaa"

Ap: Ei siihen ole varaa

Poika 2: MUTTA ÄITI ME TARVITAAN (se juttu)

Ap: Ei voida, ei ole rahaa

Molemmat pojat: MUTTA ÄITI!!!!

Ap: Ok ok ostetaan

Vierailija
28/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta lapset säästämään. Katsotte yhdessä mitä joku haluttu juttu maksaa, ja sitten yhdessä säästätte sitä varten.

Lapsi voi laittaa karkkirahat säästöön, samoin mahdolliset lahjarahat. Kun lapsella on koossa esim. puolet tarvittavasta summasta, maksatte lapsen isän kanssa loput.

Ei kannata kalleimmasta haaveesta aloittaa, vaan jostain kohtuuajassa hankittavasta. Siitä se rahan ja hintojen ymmärrys kehittyy.

Vierailija
29/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna ronkua ja totea, että ei ole varaa. Jos jaksat, niin tee laskelma, mihin rahat menee ja näytä se pojille. Kyllä tuon ikäisten pitäisi ymmärtää, että jos tilillä on 300€, niin siitä ei voi ostaa 500€ puhelinta tai merkkivaatetta.

Voisin tehdä tämän ruutuvihko laskun, jospa ne tajuaisivat sen jälkeen olla ronkumqtta kokoajan jotain. Kiitos!

Ap

Vierailija
30/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eivät tahdo uskoa niin ei tuossa voi kuin antaa vinkua. Sanot, ettei rahat riitä muuten ruokaan. Kysyppä haluavatko, että lopetat heidän ruokkimisen ja jätät heitteille jonnekin tien pieleen.

Älä siis kumminkaan uhkaile, jää traumat :D Mutta kysyt kuin ohimennen.

Vierailija
31/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä selittele lapsille tulojasi tai palkkaa, sano ettei kaikkea ole mahdollista ostaa. Ei lapsille ostettu ennen merkkivaatteita, saati jatkuvasti, aikuisena määrittelet asiat miten toimitaan. Katso mikä elektroniikka on tarpeen, tärkeää ja mikä ei - ei kai ole pakko ottaa kaikkea mahdollista elektroniikkaa kaupasta. Skuutin turvallisuus kannattaa miettiä ja missä sitä käytetään, koska, osaako varoa muita. Miten kypäräasiat. Tee säännöt ettei manguta koko aikaa (sano LOPETA), vaan käyttäydytään, keskustelkaa muustakin ja paperille mitä ostetaan, mitä ei ja koska - sitten kun tiedät, aina ei tiedä. Hanki heille kirjoja jotka kiinnostavat tarpeeksi ja muita harrastusvälineitä. Jos on jotain oikeasti tärkeää katsokaa sukulaisten kanssa se lapselle tai nuorelle, ei jää paha mieli. Aikuiselle voit hankkia vaikka tietokoneen, sitten kun on.

Vierailija
32/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo nyt on ihan typerä lähtökohtakin. Tunnut ajattelevan itsekin, että poikien olisi hyvä saada merkkivaatteet, kallista elektroniikkaa ja kaikki pelit ja vehkeet, mutta rahat eivät valitettavasti riitä. Ostaisitko siis kaiken mitä tahtovat, jos vain olisi rahaa? Saivatko pienenä aina kaiken mitä pyysivät, mutta nyt toiveet käyneet liian kalliiksi?

Vierailija
33/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minustakin olisi hirveän kiva ostaa kaikenlaista mitä mieleen juolahtaa, mutta valitettavasti minulla ei ole siihen rahaa, enkä ostaisi kaikkea vaikka olisikin koska maailma hukkuu tavaraan muutenkin". Siinä. Kyllähän lapset haluaa vaikka mitä, mutta ei kukaan täysjärkinen osta heille kaikkea mitä keksivät pyytää. Ja tosiaan, anna heille viikko/kuukausirahaa josta maksavat omia huvituksiaan tai vaihtoehtoisesti voivat säästää johonkin mitä todella haluavat.

Vierailija
34/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tässä jo ehdottikin, että näytät lapsille laskelmat tuloista ja menoista. Sitten voit sanoa jokaisen kinuamisen yhteydessä, että lasten täytyy itse löytää laskelmasta varat niihin ylimääräisiin menoihin ja tehdä sellainen budjettiehdotus, joka sopii kaikille perheenjäsenille. Luopuvatko omista huoneistaan ja nukkuvat pienemmässä kämpässä olohuoneessa? Vaihdetaanko aamupala kaurapuuroon ja päivällinen ruskeaan kastikkeeseen, jossa 10g jauhelihaa ruokailijaa kohden? Vai mikä olisi lasten ehdotus, mistä ovat valmiita luopumaan...? Jos lapset saavat viikkorahaa, on myös mahdollisuus säästää niistä.

Tässä on nyt tärkeä oppitunti ap:n lapsille rahankäytöstä ja omien tulojen merkityksestä.

Vierailija
35/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Veikkaan että keskustelut menee näin

Poika 1: ÄITI mä haluan (joku juttu jota haluaa"

Ap: Ei siihen ole varaa

Poika 2: MUTTA ÄITI ME TARVITAAN (se juttu)

Ap: Ei voida, ei ole rahaa

Molemmat pojat: MUTTA ÄITI!!!!

Ap: Ok ok ostetaan

2 vastaan 1. Ne vielä motittaa äidin nurkkaan, että nyt ostat tai...

Talolainasta viis, paljon te haluutte?

Vierailija
36/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouskasvatusta. Kerro mitkä ovat tulosi ja paljonko rahaa menee ruokaan ja vuokraan. Yhdessä laskette paljonko töitä on tehtävä esim 50 euron ostokseen. Kerro myös veroista ym

Vierailija
37/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa kirjastosta Koululaisen rahakirja. Siinä kerrotaan lukijalle (lapsi itse) hyvin rahasta ja kaikesta siihen liittyvästä: unelmista, kateudesta, säästämisestä, jopa sijoittamisesta.

Voit vaikka maksaa pienen palkkion kirjan lukemisesta 😊

Vierailija
38/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opeta lapset säästämään. Katsotte yhdessä mitä joku haluttu juttu maksaa, ja sitten yhdessä säästätte sitä varten.

Lapsi voi laittaa karkkirahat säästöön, samoin mahdolliset lahjarahat. Kun lapsella on koossa esim. puolet tarvittavasta summasta, maksatte lapsen isän kanssa loput.

Ei kannata kalleimmasta haaveesta aloittaa, vaan jostain kohtuuajassa hankittavasta. Siitä se rahan ja hintojen ymmärrys kehittyy.

Kiitos tästä vinkistä. Esikoisella on adhd ja se aina helposti hermostuu, jos ei heti saa haluamaansa. Nyt taisi mennä jakeluun, ettei uutta näyttöä tule. Saisi säästää siihen varat.

Ap

Vierailija
39/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertaa olet ensin kieltänyt, että nyt ei saa sitä, minkä haluaa, kun ei ole varaa, ja sitten, kun on aikansa mankuneet, olet kuitenkin ostanut?

He tietävät, että kun vain sinnikkäästi mankuvat, sinä olet vaikka viikon syömättä, jotta saat heidät hiljaisiksi.

Tuo lainanlyhennysten jättäminen maksamatta on jo aika paha. Miten pankki suhtautuu siihen? Kuinka monta kuukautta voit vielä lykätä maksuja ennen kuin pankki irtisanoo lainasopimuksen?

Vierailija
40/99 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse sanoa muuta kuin että tavalliset vaatteet ja kännykät saa luvan riittää, hyvä että on niihin varaa. 13 v voi alkaa tutkia missä iässä pääsee mäkkärin kassalle tienaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi