millaisiin pulloihin simaa voi pullottaa?
ja onko mitään vinkkejä siman tekoon.. ikuisuus sitte olen sitä tehnyt, en muista enää...
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mitenkä Ikean lasipullot toimii tässä? Niissähän korkki on tiukasti kiinni eikä kaasuja voi päästellä pois kuin kerralla kaikki.
Mä mietin samaa kun pullotin lasipulloihin. En uskalla nyt ruuvata korkkeja kiinni, vaan korkit on vaan siinä suulla hattuna.
Eihän ne pääse hiilihapottumaan kunnolla jos sinne ei missään vaiheessa pääse painetta syntymään.
Ok ja kiitos. Uskaltaako korkit ruuvata kiinni ja laittaa pullot jääkaappiin?
Vierailija kirjoitti:
Onko ne lasipullot nyt hyviä vai ei?
Parhaita,korkki kunnolla kiinni ja käymis varaa
Minä laitan aina kauniisiin lasipulloihin. Ei mistään jaffapullosta oikein saa kunnon juhlafiilistä.
Noissa Ikean lasipulloissa rusinat ei nouse pintaan kuin vasta avaamisen yhteydessä? Kun oon oppinu että sima on valmista kun rusinat on nousseet pintaan 🤔
FARIINISOKERI PUSSIN kyljessä on ohje.
Pullottaa voi muutaman päivän kuluttua.
Ja juotavaa se on 5 vrk kuluttua.
Voi pullottaa mihin vain. Meillä pullotettiin isoisän vanhaan sorsaan. On ollut jo monta vuotta vappuperinne.
Äiti varoitti simaa tehdessään: eii kannata laittaa täysiä simapulloja jääkaapin oveen, ovea auotaan ja suljetaan, niin simapullo liikkuu ja saa kuohut liikkeelle. Sitten tietysti jo eri juttu avattu pullo, josta juotu ja ilmatilaa ja juodaan nopeasti pois.
Sima on pulputtanut hyvin jo monta päivää, ensi viikolla pulloon ja vappuna juodaan kaikki 20 litraa🥂🥂🥂
Muistelisin tehneeni aikoinaan suuressa muovi kanisterissa ja sima ainekset ja hiivaa, eipä kait muuta.
En tee simaa enää ikinä. Viime kerralla pullojen käyminen jääkaapissa aiheutti sellaisen sotkun, että vieläkin hirvittää. Vinkiksi rohkelikoille:
Hiivaa häviävän pieni muru.
Kun jättää hieman ilmavaraa niin kaasulle on tilaa puristua kasaan räjäyttämättä pulloa. Neste ei puristu paljoa.