Yle: 62 000 kotitaloutta tippunut köyhyyteen hintojen nousun takia
Se on paljon. Itsellä on ruokakori kaupassa kyllä muuttunut, vaikka hyvätuloinen olenkin. Miten teillä on vaikuttanut?
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme yksi näistä köyhyyteen tippumassa olevia. Olen ihan tavallinen vuoroviikkoäiti Vantaalta, opettaja ammatiltani. Bruttopalkka alkaa numerolla 2 ja saan myös asumistukea. Kaupungin asunto, ei onneksi suuria sähkökuluja. Halvempia asuntoja ei löydy ja olen toki kiitollinen saatuani kaupungilta kämpän.
KAIKKI menee nyt teinien ruokiin ja kuluihin, vaikka ivatkin ihania ja fiksuja lapsia eivätkä käytä merkkivaatteitakaaan lainkaan. Heillä on myös omia kesätyötahoja vielä, niillä ostavat kaiken ekstran.
Olen perunut kampaajat ja kaiken, en osta itselleni enää mitään. Elämänpiiri on kutistunut jotenkin ankeaksi, työssäkäyntikin tuntuu typerältä. Tätäkö varten opiskelin ja otin lainaa? Pyrin elämässä eteenpäin? Perkele.Heh.. jotenkin osuvaa, että se on juuri sinun yhteiskuntaluokka, joka on aina vähän paheksunut sitä ns. huonompaa, matapalkkaista kansanosaa, joka ei ole niin suuresti työnteosta motivoitunut kun palkka heillä on sama kuin tukitaso on. Eli käyt töissä vain jotta saat maksettua pakolliset menot ja nekin niin ja näin.
Nyt te olette ihan samalla tapaa ja ehkäpä jopa vielä herkemmin lyömässä hanskat tiskiin itse.
Meillä opeilla on kuule niin kakka palkka, ettei ole varaa koskaan paheksua yhtään ketään! Reilu 2000 netto usean vuoden opiskeluista ja aina on joutunut penniä venyttämään. Nyt ei vaan penni oikein veny enää, vaan katkeaa.
Sori. Sairaanhoitajien perseilyn jälkeen ei kiinnosta enää paskaakaan hyväosaisten julkisenpuolen työntekijöiden itku palkastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa loppui kokonaan ulkona syöminen, siis ihan perus hesessä/mäkissä/pitsalla. Ei ole yksinkertaisesti varaa enää.
Täällä kaikki pitsat (huonoissakin paikoissa) maksaa jotain 11e ylöspäin. Pakko säästää tuo raha nyt ruokaan, eikä herkutella.
Pizzaravintolan pitäjänä toivoisin, että ihmiset eivät ryhtyisi tähän, vaan jatkaisivat pizzalla käymistä kuten tähänkin asti. Moni yrittäjä on mitoittanut elämäntyylinsä tiettyyn tasoon, ja jos siitä pitää äkisti alkaa supistaa vain siksi että jäärät jäävät kotiin syömään uunipeltipitsaa, niin lappu tulee luukulle. Esim omalla kohdallani käytännössä typeränä syntynyt ajatuskin.
Niinhän sitä toivoisi, mutta kun monen on pakko karsia menoista.
Siinä jää pizzat, leffat, parturit ja moni muukin palvelu väliin, jos vaihtoehtona on se että sähköt katkeaa tai kämppä menee alta.
Tai että koko perheen yhden pizzeriakeikan hinnalla saa tehtyä viikon ajan niitä peltipizzoja kotosalla.
Näinhän se lama syntyy. Osa säästää myös pelon ja varautumisen vuoksi, vaikka ei olisi välitöntä tarvettakaan.
Mutta moni pieni- ja keskituloinenkin perhe asuntovelkoineen ja nousseine sähkökuluineen on kyllä ihan todellisessa liemessä. Ja määrä kasvaa talven aikana rajusti.
Käytännössä ensi kesään mennessä menee valtava määrä palveluita myyviä firmoja konkurssiin, kun asiakkaan katoavat. Sähkön hinnan 10-kertaistuminen iskee niin valtavasti, että ei porukalla ole varaa käydä ulkona syömässä, hierojalla, urheilupalveluissa, tapahtumissa yms.. Budjetti menee miinukselle, kun sähkölasku kymmenkertaistuu.
Ainoa tapa estää (tilastojen takia) tuo on laittaa taas konkurssikielto voimaan. Samalla se tarkoittaa, että veroja maksamattomat ammattirikolliset saavat vapaasti pyörittää firmojaan maksamatta veroja (edes tilittämättä alvia), kun verottaja ei saa haettua firmoja konkurssiin veroveloista.
Itsekin lopetin lounaalla käynnin, eli otan lounareiden sijaan palkkaan rahana sen summan, ja omat eväät mukana. Niin työkaveritkin tekivät. Veikkaan, että lähi-lounaspaikat menevät nurin aika pian.
Menevät jo alkuvuodesta, olettaen että hallituksemme rynnii YEL-uudistuksen läpi kaikessa typeryydessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme yksi näistä köyhyyteen tippumassa olevia. Olen ihan tavallinen vuoroviikkoäiti Vantaalta, opettaja ammatiltani. Bruttopalkka alkaa numerolla 2 ja saan myös asumistukea. Kaupungin asunto, ei onneksi suuria sähkökuluja. Halvempia asuntoja ei löydy ja olen toki kiitollinen saatuani kaupungilta kämpän.
KAIKKI menee nyt teinien ruokiin ja kuluihin, vaikka ivatkin ihania ja fiksuja lapsia eivätkä käytä merkkivaatteitakaaan lainkaan. Heillä on myös omia kesätyötahoja vielä, niillä ostavat kaiken ekstran.
Olen perunut kampaajat ja kaiken, en osta itselleni enää mitään. Elämänpiiri on kutistunut jotenkin ankeaksi, työssäkäyntikin tuntuu typerältä. Tätäkö varten opiskelin ja otin lainaa? Pyrin elämässä eteenpäin? Perkele.Heh.. jotenkin osuvaa, että se on juuri sinun yhteiskuntaluokka, joka on aina vähän paheksunut sitä ns. huonompaa, matapalkkaista kansanosaa, joka ei ole niin suuresti työnteosta motivoitunut kun palkka heillä on sama kuin tukitaso on. Eli käyt töissä vain jotta saat maksettua pakolliset menot ja nekin niin ja näin.
Nyt te olette ihan samalla tapaa ja ehkäpä jopa vielä herkemmin lyömässä hanskat tiskiin itse.
Meillä opeilla on kuule niin kakka palkka, ettei ole varaa koskaan paheksua yhtään ketään! Reilu 2000 netto usean vuoden opiskeluista ja aina on joutunut penniä venyttämään. Nyt ei vaan penni oikein veny enää, vaan katkeaa.
Reilu 2000e/kk nettopalkkako surkea? Suomessa on valtavasti työntekijöitä ketkä saa nettona alle 2000e/kk palkkaa.
Joo. Siis mitä hel*ettiä? 2000€ käteenhän on aivan perkeleesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perunut kampaajat ja kaiken, en osta itselleni enää mitään. Elämänpiiri on kutistunut jotenkin ankeaksi, työssäkäyntikin tuntuu typerältä. Tätäkö varten opiskelin ja otin lainaa? Pyrin elämässä eteenpäin? Perkele.Samat tunnelmat. Haluaisin pois pk-seudulta, mutta vuoroviikkovanhempana se ei käy.
Mihinkään ei ole enää varaa, kaikki kiva jää yksitellen pois. Toki joku metsässäkävely on edelleen kivaa, mutta kyllä sitä hitto soikoon kaipaa välillä jotain ihan normaalia pientä luksustakin!! Vaikka kakkukahvit ja ravintokäynti. Joku kylpylä joskus tai vaikka risteily ruokineen. Olen opiskellut, tehnyt töitä, maksanut lainoja. Nyt sitten kituutellaan tässä.Tulevat lama-ajat on vasta alullaan. Toisaalta tämänkin laman paremminvoivat ja virkarälssi suojatyöpaikkoineen porskuttaa läpi huudellen menkää töihin.
Just näin. Sairaanhoitajat siellä ostelevat Tesloja kun yksityinen puoli on konkurssissa heidän palkkojaan maksaessaan, sairaanhoitajien lomaillessa kolmasosan vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu 2000e/kk nettopalkkako surkea? Suomessa on valtavasti työntekijöitä ketkä saa nettona alle 2000e/kk palkkaa.
Joo. Siis mitä hel*ettiä? 2000€ käteenhän on aivan perkeleesti.
Monilla tuo on bruttopalkka.
Vierailija kirjoitti:
Samalla K-kauppiaat tekevät ennätystulosta ja ennätyskatteita. Miksei tästä nouse meteliä, vaan suostumme maksamaa vessapaperista kaviaarin hintaa?
ja tästä huolimatta Keskon osakkeet on olleet alamäessä. Luulisi, että sillä osakkeella pyyhkii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jätän aina kalleimmat tuotteet piippaamatte ip kassalla.
Sama. Ja ikeasta vedin kokonaisen kämpän kaikki kaapit lack hyllyjen hinnalla kun olin valokopioinut enarin ja siirsin ne kaikkeen mitä ostin. Säästöä tuli noin 4500 euroa. Lol
Vierailija kirjoitti:
Miksi te valitatte? Lukekaa itsellenne korkeakoulututkinto niin saatte silloin parempaa palkkaa, koulutustaso määrittää palkkatason.
Jos sinulla on amk tutkinto ja valitat huonoa palkkaa niin opiskele sitten lisää niin palkkatasosi nousee.
Kauppatieteiden maisteri VM 2016.
Olen työtön. Pari kertaa kaupassa ollut töissä auttelemassa, lähinnä kassalla. Moni muu kurssikaveri samassa tilanteessa. Käytännössä 8/10 on pätkätöissä.
Koulutuksella ei Suomessa tee mitään, koska kaikilla ja sen äidillä on sellainen. Tuuri valtaa työmarkkinoita, ja 12-vuotiaan näköiset työvoimatoimistojen edustajat valitsevat "sopivat" työntekijät ymmärtämättä mistään mitään, parhaimmillaan pelkälllä peruskoulutuksella tai lukiolla.
Eli ha*sta p*ska. Vai pitäisikö tästä vielä opiskella tohtoriksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli rahaa syödä lähinnä vain halvinta moskaa, nyt on varaa syödä halvinta moskaa vain joka toinen päivä.
Kympin tytöt hoiti hommat hienosti.
No eihän ne tytöt ole koskaan kymppejä nähnytkään.
Keskitason oppilaita, eli oikea ammatti olisi ollut pk yrityksen konttorissa.
Meidän presidenttimme on hädin tuskin keskitasoinen opiskelija.
Silti paras presidentti, mikä Suomella on -koskaan- ollut.
Ei ehkä kuitenkaan yhtä tyylikäs kuin Urho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia vihersiirtymää.
Tämä. Vain murto-osa onnettomasta tilanteesta on sodalla selitettävissä. Suurin syy on kiiluvasilmäinen politiikka. Jo ennen sotaa emmakari💚 kommentoi polttonesteiden järjetöntä hintaa siten, että on vain maksettava että päästään vihreään yhteiskuntaan. Niin kuinka kauan ja miten paljon tässä on maksettava, ennen kuin eletään vihreässä, edullisessa yhteiskunnassa??
Liian kova vauhti tappaa koko idean. Tästä syystä ideologiallaan eläviä puolueita (vihreät) ei pitäisi koskaan äänestää. Mutta nuoret äänestävät, koska tunteet.
Nyt seuraukset nähtiin, ihan naapurissa. Koko ympäristöministeriö vedettiin kerralla alas. Se siitä vehreydestä, vuosikymmeniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassakin tuttavapiirissä on yksi varakas yrittäjä, joka kiroaa hallitusta apuun, jottei tarvitse luopua yhtään mistään. On jäätävän iso omakotitalo ja miljoonakämppä Helsingissä kerrostalossa, Tesla ja Porsche, lapsilla hevoset. Mistään ei kuulemma aio nipistää, vaan hallituksen pitäisi jotenkin tukea että saisi ylläpitää tätä elämäntapaa. Jos näin, niin miksi sitten kenenkään muunkaan pitäisi mistään tinkiä.
90-luvun lamameno päälle vaan,yrittäjät konkurssiin ja pelastetaan pankit ja poliittinen eliitti.
Oot varmaan aika nuori jos tulee yllätyksenä et Eliitti ei luovu vallasta tai rahasta. Kyllä se on otettu köyhiltä lampaita aina ja ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perunut kampaajat ja kaiken, en osta itselleni enää mitään. Elämänpiiri on kutistunut jotenkin ankeaksi, työssäkäyntikin tuntuu typerältä. Tätäkö varten opiskelin ja otin lainaa? Pyrin elämässä eteenpäin? Perkele.Tässä on melko osuva kuvaus suomalaisesta todellisuudesta:
- opetuksen hinta ei määräydy markkinoilla, joten opettajille ei makseta kunnon palkkaa
- pitkä koulutus (jonka veronmaksajat maksaa) alalle, jossa raha ei liiku
- kun rahaa (eli omaisuutta) ei ole eikä sitä kerry, niin veronmaksajat maksaa asumisenkin
- tuloksena ihminen, joka on täysin riippuvainen yhteiskunnasta, eli orja
Tsemppiä sulle! (ei ole siis kettuilua tämä)
Tällä palstalla aina paheksutaan julkisen sektorin työntekijöitä. Eikö nyt olisi aika tehdä kouluista yrityksiä. Ei tarvitse enää vikistä veronmaksajien rahoilla elävistä kouluista. Parhaat opettajat saisivat hyvät tulot ja omalle lapselleen voisi ostaa hyvän koulupaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätin etten jatkossa osta enää muuta kuin ruokaa. Sen lisäksi maksan asumistustannuksia. Mihinkään muuhun en käytä rahaa ja toivon että muutkin tekevät näin niin saadaan suomi oy konkurssiin asap.
Kampaamot, kosmetologit, hierojat, ravintolat ym on kohta hätää kärsimässä
Näitähän ei kukaan oikeasti tarvitse, joten en tiedä onko se niin huono asia. Samoin pikamuotikaupat, krääsäkaupat, pikaruokalat, kahvilat joissa myydään epäterveellisiä ruokia... Onko se lopulta niin paha, että tällaisia turhuuksia kaatuu? Tiedän ajattelevani valtavirrasta poikkeavalla tavalla, mutta sekä ihmisille että maapallolle olisi hyvä palata perusasioihin ja paljon hillitympään kulutukseen. Elän hyvin askeettisesti, paikkaan vaatteeni ja leikkaan itse hiukseni, en meikkaa ja kyllähän siitä minua pilkataan jatkuvasti. Se ei vaan enää osu, koska luonnontuhoajat itse ansaitsevat pilkan, en minä.
Syön nykyään kaiken puolikkaina annoksina. Ostan lähinnä säilykkeitä ja päiväysvanhoja tuotteita. Lopetin gluteenittomien/ laktoosittomien tuotteiden ostamisen, terveydestä viis. Lääkkeistä tiputin puolet pois. Painoa pitäisi saada lisää, mutta tällä menolla taitaa käydä toisin päin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perunut kampaajat ja kaiken, en osta itselleni enää mitään. Elämänpiiri on kutistunut jotenkin ankeaksi, työssäkäyntikin tuntuu typerältä. Tätäkö varten opiskelin ja otin lainaa? Pyrin elämässä eteenpäin? Perkele.Tässä on melko osuva kuvaus suomalaisesta todellisuudesta:
- opetuksen hinta ei määräydy markkinoilla, joten opettajille ei makseta kunnon palkkaa
- kun rahaa (eli omaisuutta) ei ole eikä sitä kerry, niin veronmaksajat maksaa asumisenkin
Tällä palstalla aina paheksutaan julkisen sektorin työntekijöitä. Eikö nyt olisi aika tehdä kouluista yrityksiä. Ei tarvitse enää vikistä veronmaksajien rahoilla elävistä kouluista. Parhaat opettajat saisivat hyvät tulot ja omalle lapselleen voisi ostaa hyvän koulupaikan.
Niin, oishan se aika mieletön tilanne, että opettajille, sairaanhoitajille, yms. maksettaisiin työstä sen verran, mitä se työn arvo oikeasti on - eli toisin sanoen työn arvo määrittyisi markkinoilla.
Toki ikävä puoli olisi se, että esim. päivähoidosta joutuisi maksamaan sen, mitä siitä kuuluukin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätin etten jatkossa osta enää muuta kuin ruokaa. Sen lisäksi maksan asumistustannuksia. Mihinkään muuhun en käytä rahaa ja toivon että muutkin tekevät näin niin saadaan suomi oy konkurssiin asap.
Kampaamot, kosmetologit, hierojat, ravintolat ym on kohta hätää kärsimässä
Näitähän ei kukaan oikeasti tarvitse, joten en tiedä onko se niin huono asia. Samoin pikamuotikaupat, krääsäkaupat, pikaruokalat, kahvilat joissa myydään epäterveellisiä ruokia... Onko se lopulta niin paha, että tällaisia turhuuksia kaatuu? Tiedän ajattelevani valtavirrasta poikkeavalla tavalla, mutta sekä ihmisille että maapallolle olisi hyvä palata perusasioihin ja paljon hillitympään kulutukseen. Elän hyvin askeettisesti, paikkaan vaatteeni ja leikkaan itse hiukseni, en meikkaa ja kyllähän siitä minua pilkataan jatkuvasti. Se ei vaan enää osu, koska luonnontuhoajat itse ansaitsevat pilkan, en minä.
Mä ajattelen aika pitkälti samalla tavalla. Olen jo vuosia maksanut mieluummin enemmän ja harvemmin laadusta kuin ostanut useammin halvalla. Olen jo yli 60v ja kaipaan aikaa, jolloin esimerkiksi leivänpaahtimen sai korjautettua. Nykyisin ei tunnu olevan korjaamiseen osaamista eikä varaosiakaan. Mun mielestä ei ole mitään järkeä ostaa aina uutta vain siksi, että vanhaa ei saa korjautettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, oishan se aika mieletön tilanne, että opettajille, sairaanhoitajille, yms. maksettaisiin työstä sen verran, mitä se työn arvo oikeasti on - eli toisin sanoen työn arvo määrittyisi markkinoilla.
Toki ikävä puoli olisi se, että esim. päivähoidosta joutuisi maksamaan sen, mitä siitä kuuluukin maksaa.
Yhdysvalloista voi päätellä, että opettajien palkka romahtamaisi, eikä sairaanhoitajille maksettaisi enää mitään.
Hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Minä köyhänä työkyvyttömyyseläkeläisenä teen juuri näin nyt. En osta mitään muuta kuin ruokaa. Minulla on myös vähän velkaa mitä maksan siitä kun hölmö menin ottamaan koiran. Ei köyhänä kannata vaikka se on lähes ainoa sisältö elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
½ miljoonalla sähkölämmitteisellä taloudella loppuu se vanha "halpa" sähkösoppari tämän vuoden puolella. Tuhoa luvassa.
Aika monella asuntovelkaisella korkoa tarkastetaan talven aikana. Noin +3% tekee pahaa jälkeä juuri nuoriin perheisiin isoilla veloilla.
Päälle päivittäin nousevat ruokalaskut.
OL3 ei näytä tuovan apua hintoihin vielä joulukuussa?
Ei hyvältä näytä.
Kai ny suurin osa on ottanut lainansa tasaerällä, laina-aika vain pitenee.
Ei todellakaan.
Annuiteetti on ainoa järkevä tapa. Voi maksaa nopeammin pois ilman lisäkuluja, jos on varaa.
Mitä tahansa euribor-sidonnaista lainaa saa maksaa ylimääräistä ilman lisäkuluja. Mutta jotta uloste ei osu tuulettimeen, kannattaa sopia mahdollisimman pieni kiinteä kk-erä ja maksaa loput ylimääräisenä. Jos siis sähkölaksun jälkeen jäi ylimääräistä. Kaikkein idiooteinta on tietysti nostaa lainaa niin paljon kuin vaan pankki antaa.
Mutta 1/3 vuodesta maksettua lomaa.