Pentulive Marraskuu 2022 Shiba Inut Official <3
Voi miten ihanaa! Uusi pentulive on tulossa piristämään marraskuuta <3
Shiba Inu palleroisia <3
Kommentit (2803)
MOT- missä on totuus. Ei ainakaan vauva-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi enää katsoa liveä äänet päällä kun aina pentujen kanssa ollessaan Möpsö ei muuta tee kuin irvistelee ja rähisee pennuille leluista ja muista heti kun pennut vähänkin tulevat lähelle.
Hyvä päätös lopettaa katsominen. On paljon muutakin tekemistä ja ohjelmia.
"Joulu, joulu, tulos' on, juhla armahainen", ja paljon riittää touhua ennen sitä.
Jälleen kerran Pikistä huolestuneet ja Möpsöä aggressiivisena pitävät korostavat vain noita mielestään konfliktin hetkiä. Möpsö kuulemma vain ärisee joka kerta kun liven avaa ja kahta muuta pentua ei "rankaista" olenkaan.
Kumma juttu että kun itse olen pitänyt liveä päällä jopa useita tunteja työskentelyn taustana, siellä on suurin osa ajasta täysin rauhallista. Pennut nukkuvat kasassa, joskus Möpsökin siellä. Möpsö on korjannut myös seesamipentujen käytöstä ja toisaalta suuri osa ärinän hetkistä on yksinkertaisesti leikkiä. Ja esimerkiksi tassun laittaminen pennun päälle EI ole silittämistä vaan ennemminkin alistava ele. Kuuluu koirien kieleen. Ennen kaikkea kaikki pennut ovat tasapainoisia, rohkeita, uteliaita, eivät näytä pelkäävän mitään eivätkä varsinkaan emoaan.
Ymmärrän etteivät kaikki ymmärrä koirien ele- ja äänikieltä tai pentujen kasvamista ja kasvatusta. Mutta sitä en ymmärrä ettei suostuta oppimaan kun joku asiasta tietävä kertoo kuinka se oikeasti on. Miksi pitää väittää vastaan sillä alunperinkin virheellisellä argumentilla? Huvinsa kai kullakin.
Ja esimerkiksi tassun laittaminen pennun päälle EI ole silittämistä vaan ennemminkin alistava ele.
Kiitos informaatiosta, aina oppii jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Ja esimerkiksi tassun laittaminen pennun päälle EI ole silittämistä vaan ennemminkin alistava ele.
Juu ja tämä onkin se pointti, aina voimme kaikki oppia jotain, jos olemme valmiita kuuntelemaan :).
En voi katsoa pentuliveä, koska meidän vuoden ikäinen shiba tyttö ei tykkää rähinästä😀 (eipä muista, että pentuna oli ihan samanlainen vilpertti). Lähtee pois ärsyyntyneenä, kun pentulaatikossa meno äityy hurjaksi, joten oma koirani on minulle tärkeämpi kuin pentulive. Katson silloin, kun neiti on isännän kanssa pois kotoa.
Nauttii koirien seurasta, jos ei ole remmirähjiä. Räyhääjistä menee lenkillä ohi, ei edes vilkaise. On huomannut, että rähinä vaan pahenee, jos jää katselemaan.
Rauhallisista koirista tykkää ja niiden kanssa haistelutuokio näyttää olevan mukavaa, eikä ole ainakaan vielä väliä onko iso, pieni, uros vai narttu. Sosiaalistaminen pentuna on niin tärkeitä ihan kaikille koirille👍.
Meidän shiba on kyllä niin mukavuuden haluinen ja rauhaa rakastava, joten ollaan tuumattu senkin takia ja ihan terveyssyistä (märkäkohtu ja nisäkasvaimet), että ensivuonna neitiltä laitetaan piuhat poikki.
Ei sen rakastamaan harmoniaan vilkkaat shiban pennut käy, vaikka ne minun mielestä niin ihania onkin🤗.
On käyty koirapuistossa muutaman kerran ja on innoissaan kun pääsee pääsee vapaana temmeltämään. En veisi, jos olisi agressiivinen toisia kohtaan.
Meidän neitin sympatiat olisi varmaan Möpsön puolella ja kyllä Möpsö on onnellinen, kun saa joskus arkensa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
siellä muistaakseni luki myös, että voi olla myös kutsu leikkiin. Se kumpaa on, riippuu koiran muusta elekielestä. Joskus signaalit ovat hyvin hienovaraisia.
assistentti sanoi pentulivessä tänään, että jotkut ehkä ajattelevat pikin olevan sellainen rauhallinen altavastaaja, mutta totuus saattaakin olla toinen. (olen itse tehnyt samanlaisia havaintoja, piki on sellainen ihana sähikäinen) ehkä joskus varttia vaille 12
Niinpä niin 😊Porkkana lähti möpsöltä pentujen syötäväksi ja möpsöliini söpösti luovutti eikä irvistellyt 💜🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo kaksi muuta shibaa, jotka olivat paikalla livessä, olivat minun mielestä täysin erityyppisiä, kuin pentujen emo. Ne olivat jotenkin "hienostuneemman"ja "viehättävämmän" oloisia. enemmän sellaisia mitä olin kuvitellut shibojen olevan. Emä taas vaikuttaa karummalta eikä siinä ole sellaista seesteisyyttä mitä tässä rodussa pitäisi kaiketi olla. Eikä tämä vaikutelma pelkästään väristä johdu.
Johtuu siitä että on emo ja pennut. Möpsö on taas elegantti ja seesteinen lady kunhan unohtaa nuo riiviöt. En tiennyt että tuuraajat oli kasvattajan koiraperhettä, oliko? Ovatko kenties Möpsön lapsia tai sisaria?
No mistä sinä luulet tietäväsi millainen emo on muuten? katsojille näyttäytyy lähinnä ärtyvänä, ei lainkaan seesteiseltä.
Saan tehdä oletuksia vaikka tyhjästä siinä missä itsekin näyt tekevän. Möpsöstä on kuvia ja kasvattajan luonnekuvauksia. Hänellä on emon velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen chatissä Möpsön assistentti kirjoittaa, että eilen ennen 19.00 alkanut leikki oli aika hyvä. Mikähän oli sen leikin opetus (siis sen jossa kahta pentua silitetään tassulla päälaelle ja seuraavaksi raivotaan Pikille julman näköisesti)?
Katsoin saman, kivaa leikkiä.
Varmaan siinä näkyy juuri se ero, että toiset (kuten esim. assari, asiantuntijat, monet koiranomistajat) ymmärtävät paremmin shiba-koiria ja koirien kieltä, käyttäytymistä jne. Toiset eivät ymmärrä eivätkä varsinkaan halua/kykene ymmärtämään.No kerrohan, mikä oli sen opetus? Sitä kysyin, kun en ymmärrä. Sinä tiedät.
Se riittää sekin kun k.o. pentu ymmärtää. Näemme sen siitä että pennut voi hyvin, ja Möpsö on huolellinen emo. Saman tyyppistä ojentamista voi olla useilla tai useimmilla roduilla, vaikkei kaikki ole livessä nähty. Mutta koiran kasvua seuranneet tietävät. Mukana on jopa koiratieteilijöitä tässä, haluatko kiistää heidän pitkän asiantuntemuksensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi enää katsoa liveä äänet päällä kun aina pentujen kanssa ollessaan Möpsö ei muuta tee kuin irvistelee ja rähisee pennuille leluista ja muista heti kun pennut vähänkin tulevat lähelle.
Mun ukkoki sanoo että kato tota ilman ääntä, ku on niin hirveetä rähinää koko ajan
Shiban rähinä ei kuitenkaan merkitse mitään päälle käyvää. Millaiset eleet mahtaa olla jos aikoo tosissaan hyökätä? Ei shiboilla ainakaan ole samaa mainetta kuin pitbulleilla esim. Aika tuntemattomia, luullaan säyseiksi suomenpystykorviksi usein, luulen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen chatissä Möpsön assistentti kirjoittaa, että eilen ennen 19.00 alkanut leikki oli aika hyvä. Mikähän oli sen leikin opetus (siis sen jossa kahta pentua silitetään tassulla päälaelle ja seuraavaksi raivotaan Pikille julman näköisesti)?
Katsoin saman, kivaa leikkiä.
Varmaan siinä näkyy juuri se ero, että toiset (kuten esim. assari, asiantuntijat, monet koiranomistajat) ymmärtävät paremmin shiba-koiria ja koirien kieltä, käyttäytymistä jne. Toiset eivät ymmärrä eivätkä varsinkaan halua/kykene ymmärtämään.No kerrohan, mikä oli sen opetus? Sitä kysyin, kun en ymmärrä. Sinä tiedät.
Se riittää sekin kun k.o. pentu ymmärtää. Näemme sen siitä että pennut voi hyvin, ja Möpsö on huolellinen emo. Saman tyyppistä ojentamista voi olla useilla tai useimmilla roduilla, vaikkei kaikki ole livessä nähty. Mutta koiran kasvua seuranneet tietävät. Mukana on jopa koiratieteilijöitä tässä, haluatko kiistää heidän pitkän asiantuntemuksensa?
No hyvä, että se riittää, kun pentu ymmärtää. Tunnen itseni vielä täysjärkiseksi, kun vastauksesi perusteella minun ei tarvitse sitä täysin ymmärtääkään. En halua kiistää koiratieteilijöiden asiantuntemusta. Mutta vallitseeko heidän keskuudessaan täysi yksimielisyys koiramaailman asioista, vai löytyykö paljonkin erilaisia koulukuntia?
Coco-liveä odotellessa, pentulive!
Minulla ei ole YLE-tunnuksia, joten en ole kysymässä kysymyksiä siellä. Mutta olisi mukava kuulla, onko Möpsy käyttäytynyt kaikkien pentueiden kanssa samoin kun nyt tämän kolmikon kanssa?
Muistakaa kaikki jolla koira kuume, lompakko pitää olla kunnossa, että on sit kans varaa viedä eläinlääkäriin jos sairastuu, niin ja pitäähän sitä muutenki viedä sinne, rokotukset ja muuta normi juttuja
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole YLE-tunnuksia, joten en ole kysymässä kysymyksiä siellä. Mutta olisi mukava kuulla, onko Möpsy käyttäytynyt kaikkien pentueiden kanssa samoin kun nyt tämän kolmikon kanssa?
Sanoisin että on, nimittäin kasvattaja vastasi (pentujen ollessa 2-3 viikkoisia) jollekulle ensimmäistä murinaa pelästyneelle että kyseessä on ihan normaali käytös ja se tulee lisääntymään todella paljon lähiviikkoina kun pennut alkavat riehua. Ja paikkansa piti, eli hyvin kasvattaja Möpsönsä tuntee :).
Vierailija kirjoitti:
Sen nimi ei edelleenkään ole Möpsy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että on, nimittäin kasvattaja vastasi (pentujen ollessa 2-3 viikkoisia) jollekulle ensimmäistä murinaa pelästyneelle että kyseessä on ihan normaali käytös ja se tulee lisääntymään todella paljon lähiviikkoina kun pennut alkavat riehua. Ja paikkansa piti, eli hyvin kasvattaja Möpsönsä tuntee :).
OK, kiitos!
Normaalin keskustelun pitäisi kestää myös vähemmän ylistävät äänenpainot.