Pentulive Marraskuu 2022 Shiba Inut Official <3
Voi miten ihanaa! Uusi pentulive on tulossa piristämään marraskuuta <3
Shiba Inu palleroisia <3
Kommentit (2803)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja esimerkiksi tassun laittaminen pennun päälle EI ole silittämistä vaan ennemminkin alistava ele.
Kiitos informaatiosta, aina oppii jotain uutta.
Älä kiittele. Kaikilla ihmisillä, kouluttajilla ja tutkijoilla on omat mielipiteet siitä mitä mikäkin tarkoittaa. Siitä taas voi koitua ongelmia ihmisten ja koirien välisiin suhteisiin. Liikkuu kaikenlaisia juttuja, kuten tuostakin, että ihmisen tassuttaminen olisi dominointia koiralta. Sitten taas särjetään koiran ja ihmisen välistä luottamussuhdetta oikein olan takaa.
-eri
enpä muuten väittänyt, että IHMISTEN tassuttaminen olisi dominointia koiralta. Nyt pyydän hiukan lukutaitoa ihmisiltä. Tuo keskustelunpätkä kertoi pentuliven taphtumista, jossa puhuttiin koirien käytöksestä toisiaan kohtaan, ei ihmisten ja koirien välisestä käytöksestä
Vierailija kirjoitti:
Niin, onko täällä ketään, joka voisi kertoa hyviä Shiba-kokemuksia koirapuistoista? Ei ole näkynyt. Sirkkeli-Shiba - kommentti sentään on kiireellä poistatettu.
Minulla on shibanarttu, joka suhtautuu ystävällisesti kaikkiin koiriin ja käy usein koirapuistossa leikkimässä. Myös koirani sisarukset ovat ystävällisiä. Sanoisin, että shiban koirasosiaalisuuteen vaikuttaa perimä eli kasvattajan jalostusvalinnat, ahkera sosiaalistaminen positiivisten kokemusten kautta pennusta lähtien ja omistajan osaaminen eli panostaminen koiran kehittymisen tukemiseen.
Kaikki shibat eivät kuitenkaan sovi koirapuistokoiriksi, etenkin urokset saattavat aikuisena tulla huonosti toimeen toisten urosten kanssa. Lisäksi shibojen koirapuistoilulle voi asettaa haastetta se, että luoksetulokutsua ei välttämättä saa sataprosenttisesti toimimaan. Mutta onhan lähtökohta kaikkien koirien kanssa se, että jos on epäilyksiä siitä tuleeko koira muiden koirien kanssa toimeen, ei sitä viedä koirapuistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen chatissä Möpsön assistentti kirjoittaa, että eilen ennen 19.00 alkanut leikki oli aika hyvä. Mikähän oli sen leikin opetus (siis sen jossa kahta pentua silitetään tassulla päälaelle ja seuraavaksi raivotaan Pikille julman näköisesti)?
taas inhimillistämistä. Ei koira silitä ketään päälaelle. Se on tilanteesta riippuen joko kutsu leikkiin tai sitten hallintaa . Se on myös alistava ele. Jos koira haluaa "silittää" toista, niin se esimerkiksi nuolaisee tai sitten ns. "kirputtaa". koiria pitää osata lukea korvien ja muun kehon asennosta. vain siten voi nähdä mitä näytös tarkoittaa.
Onpahan ainakin nähty miten aggressiivinen rähinäkäyttäytyminen siirretään sukupolvelta toiselle ja miten kasvatetaan koiria, jotka eivät ole koirapuistokoiria. Arvokasta tietoa itsessään.
Höpsis taas. Oma kaikille ystävällinen shibani on juuri samanlaisen Möpsön kaltaisen tiukan ja äänekkään emon kasvattama. Hyvä tulos tuli, kaikki pennut ovat oikein hyväluonteisia ja koirapuistokelpoisia.
Shiban piti olla koira, joka ei hauku paljon. Kaikenlaista muuta ääntä niistä sitten ilmeisesti lähtee ja paljonkin. Möpsö ainakin on siinä suhteessa poikkeuksellinen shiba, että se haukkuu suhteellisen paljon ja jopa sen pennut ovat ottaneet mallia siitä ja haukahtelevat jo noin varhain samoissa tilanteissa, kuin emänsä. Minä olen ymmärtänyt, että vähäinen haukkumistaipumus olisi oikein toivottu ominaisuus. Mitenkähän tätä ei ole otettu tässä huomioon, kun pentuja tehdään? No ei kait sitä täällä mahda kukaan tietää, kunhan vain mietiskelen.
Vierailija kirjoitti:
Shiban piti olla koira, joka ei hauku paljon. Kaikenlaista muuta ääntä niistä sitten ilmeisesti lähtee ja paljonkin. Möpsö ainakin on siinä suhteessa poikkeuksellinen shiba, että se haukkuu suhteellisen paljon ja jopa sen pennut ovat ottaneet mallia siitä ja haukahtelevat jo noin varhain samoissa tilanteissa, kuin emänsä. Minä olen ymmärtänyt, että vähäinen haukkumistaipumus olisi oikein toivottu ominaisuus. Mitenkähän tätä ei ole otettu tässä huomioon, kun pentuja tehdään? No ei kait sitä täällä mahda kukaan tietää, kunhan vain mietiskelen.
tuo pentuliven kasvattaja on purkanut blogissaan joitakin shiboihin liitettyjä myyttejä. Jos nyt en ihan väärin muista, niin myös haukkumattomuuden osalta. Siellä oli niin paljon asiaa, että on myös mahdollista, että luin haukkumisesta muualta, mutta pentulivessä assari on ainakin sanonut, että ei näitä äänettömiksi voi sanoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen chatissä Möpsön assistentti kirjoittaa, että eilen ennen 19.00 alkanut leikki oli aika hyvä. Mikähän oli sen leikin opetus (siis sen jossa kahta pentua silitetään tassulla päälaelle ja seuraavaksi raivotaan Pikille julman näköisesti)?
taas inhimillistämistä. Ei koira silitä ketään päälaelle. Se on tilanteesta riippuen joko kutsu leikkiin tai sitten hallintaa . Se on myös alistava ele. Jos koira haluaa "silittää" toista, niin se esimerkiksi nuolaisee tai sitten ns. "kirputtaa". koiria pitää osata lukea korvien ja muun kehon asennosta. vain siten voi nähdä mitä näytös tarkoittaa.
Onpahan ainakin nähty miten aggressiivinen rähinäkäyttäytyminen siirretään sukupolvelta toiselle ja miten kasvatetaan koiria, jotka eivät ole koirapuistokoiria. Arvokasta tietoa itsessään.
Höpsis taas. Oma kaikille ystävällinen shibani on juuri samanlaisen Möpsön kaltaisen tiukan ja äänekkään emon kasvattama. Hyvä tulos tuli, kaikki pennut ovat oikein hyväluonteisia ja koirapuistokelpoisia.
Meidän villakoiramme emo oli aika lailla möpsön kaltainen. Tiukka, mutta hellä ja huolehtiva. Koiramme osaa tulle todella hyvin toimeen muiden koirien kanssa ja osaa myös lukea ihmisiä todella hyvin. Hän on itsenäinen eikä tee mitään miellyttääkseen.
Minuakin on monesti kutsuttu eri nimellä, nimeni on muutettu eri muotoon, joko vahingossa tai tahallisesti. Nimeäni on lyhennetty ja kehitelty siitä erilasia versioita, kertaakaan en ole moisesta loukkaantunut, joten aika hankala ymmärtää, että täällä siitä suututaan, kun koiran nimi on hieman eritavalla kirjoitettu. Mitä ilmeisemmin kyse ei ole edes omasta koirasta, joten tätä voisi jo kutsua ylireagoinniksi.
Ja ylläpito poisti puolustuskommentin, voisiko poistaa tämän sivun 93 yläreunassa olevan syytöksenkin?
Jos ei täälä ole lapsia, niin ainakin lapsellisia nuo möpsöttelijät!
Kyllä minä nyt monen Möpsöpalvojan yöunet pilasin!
Möpsöpalvojien joulu menee pilalle, kun liven valot sammuvat.
Vierailija kirjoitti:
Haukkuherkkyys on shiboilla hyvin yksilöllistä, mutta eivät ne niin haukkuherkkiä ole kuin metsästyspystykorvat yleensä. Oma shibani haukahtaa ehkä kerran kuukaudessa. Mökillä se kyllä haukkuu pihan ohi kulkevat peurat.
Muita ääniä kyllä lähtee ajoittain, esimerkiksi leikkimiseen voi sisältyä kovastikin ärinää ja hurinaa :). Ja sitten on se shibakiljunta, korvia vihlova korkea ääni, jolla jotkut shibat protestoivat epämiellyttäviä toimenpiteitä kuten kynsien leikkausta tai pesua, vaikka muuten olisivat aivan kilttejä ja helposti käsiteltäviä. Jotkut shibat saattavat myös kiljahdella pari kertaa ilosta, kun omistaja saapuu kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukkuherkkyys on shiboilla hyvin yksilöllistä, mutta eivät ne niin haukkuherkkiä ole kuin metsästyspystykorvat yleensä. Oma shibani haukahtaa ehkä kerran kuukaudessa. Mökillä se kyllä haukkuu pihan ohi kulkevat peurat.
Muita ääniä kyllä lähtee ajoittain, esimerkiksi leikkimiseen voi sisältyä kovastikin ärinää ja hurinaa :). Ja sitten on se shibakiljunta, korvia vihlova korkea ääni, jolla jotkut shibat protestoivat epämiellyttäviä toimenpiteitä kuten kynsien leikkausta tai pesua, vaikka muuten olisivat aivan kilttejä ja helposti käsiteltäviä. Jotkut shibat saattavat myös kiljahdella pari kertaa ilosta, kun omistaja saapuu kotiin.
Tuo sinun koirasi vaikuttaa siltä millaiseksi minä olen tämän rodun mieltänyt. Kuvittelen, että tuollainen äänenkäyttö olisi se ihanne, johon tulisi pyrkiä.
Ma en kestä. Siellä on disko 😂
Tämä on ollut kyllä hyvä opetus siitä miten pennut tulisi totuttaa heti pienestä kaikkeen mahdolliseen. Just eri eläviin olentoihin, kulkuvälineisiin, materiaaleihin, ääniin jne.
Siis todella tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Pukin muuvit just äsken 😅
Pikin
Vierailija kirjoitti:
Pukin muuvit just äsken 😅
Nyt meni nimi väärin. Joudutkohan samanlaiseen "mankeliin" kuin minä. Kirjoitin emon nimen väärin. APUUVA!
Älä kiittele. Kaikilla ihmisillä, kouluttajilla ja tutkijoilla on omat mielipiteet siitä mitä mikäkin tarkoittaa. Siitä taas voi koitua ongelmia ihmisten ja koirien välisiin suhteisiin. Liikkuu kaikenlaisia juttuja, kuten tuostakin, että ihmisen tassuttaminen olisi dominointia koiralta. Sitten taas särjetään koiran ja ihmisen välistä luottamussuhdetta oikein olan takaa.
-eri