Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Finnair sijoittaa pienetkin lapset erilleen vanhemmista

Vierailija
19.10.2022 |

Tahallaan vaikka niin ei saa tehdä
Alle 12 v lapsille voi vaatia paikat läheltä vanhempia
Âlkää maksaako paikoista extraa

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/finnairin-varausjarjestelma-sijoitt…

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on Finskillä sijoitettu lapsi minun viereeni. Mies haluaa aina jalkatilaa, mitä minä taas en tarvitse. Eikä siihen hätäuloskäynnille lapsia sijoiteta. Minä en hätätilanteessa haluaisi, että pienet lapset sekoilisi siinä oven edessä.

Siskoni kanssa (aikuinen siis) kun olen matkustanut, niin ihan ystävällisellä kysymyksellä paikanvaihto on onnistunut.

Että miten voinkaan vihata kaltaisiasi säätäjiä! Viivytetään lentokoneen lähtöä sillä, että käydään kaikki penkkirivit läpi ja kerjätään voisiko joku vaihtaa paikkaa kun et kestä paria tuntia erossa aikuisesta siskostasi. Siihen kun joku suostuu, niin huomaa että käsimatkatavarat ei mahdukaan hyllyyn kun kaikki muut on jo istumassa, ja taas viivytetään konetta vielä vähän lisää kun etsitään niille paikkoja. Luultavasti vielä vaaditaan muutenkin kiireistä lentoemäntää osallistumaan kaikkeen tähän operaatioon.

Vierailija
142/163 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti jokaisella lennon ostaneella on penkki koneessa, seisomapaikkojahan ei myydä.

Nykyisin voi siis halutessaan maksaa ennakkoon eri hintaisia paikkoja, parista kympistä useisiin kymppeihin riippuen paikan sijainnista ja lennon pituudesta.

Viimeksi checkasin tilanteen pari päivää ennen lähtöä ja ennakkoon varattuja paikkoja oli ostettu vain muutama. Ennen kuin lähtöselvitys aukeaa, arpoo Finnairin kone paikat lopuille matkustajille. Sitten kun tekee lähtöselvityksen netissä, voi vielä vaihtaa paikkaa jos niitä on vapaana. Nykyisin sekin vaihe taitaa olla maksullinen. Mielestäni ongelma tässä on se, että systeemi ei tunnu edes yrittävän laittaa pariskuntiakaan tai pieniä seurueita vierekkäin vaan automatiikka huiskii paikat miten sattuu ja jos se on tarkoituksellista, miltä se vaikuttaa, niin se on se, mikä suututtaa.

Välillä ostamme paikat etukäteen etenkin pitkillä lennoilla, Euroopan lennoilla ei niin väliä. Ymmärrän myös sen, että silver ja sitä ylemmillä tasoilla on etuoikeutensa. Luulisi että on lentoyhtiönkin etu pitää matkustajat tyytyväisinä, mutta jos ahneus on johtotähti, niin omaan nilkkaan kalahtaa. Ei tämäkään keskustelu mitään hyvää mainosta Finnairille ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ash kirjoitti:

Olin 90-luvulla töissä Finnairilla, ainut tehtäväni oli varmistaa, että ihmiset pääsivät lähekkäin istumaan ja lapset ikkunapaikalle. Mutta silloin jo alettiin puhua, että ehkä voidaan alkaa myydä ns. parempia paikkoja lisämaksusta, esim. paikkoja joissa enemmän jalkatilaa, ja nythän se on todellisuutta. Me annoimme jalkatilapaikat ihmisille, jotka ilmoittivat olevansa pitkiä, mutta nykyään ne saa rahalla. Huoh. Silloin jo ajattelin, että tämä työpaikka on mennyttä sitten, kun tietokone alkaa suorittaa optimaalisen paikkojen jaon. En kyllä tullut ajatelleeksi, että tietokone ohjelmoidaan jakamaan mahdollisimman ikävät paikat kaikille, mutta niinhän se on. Kaikkein mukavinta olisi tuollaisessa 3+3-runkoisessa koneessa, että laitetaan neljän hengen ryhmä kaikki vierekkäin, yksi käytävän toiselle puolelle ja siihen jää sitten vielä mukavasti kahdelle hengelle paikat. Ja jos on paljon yksin matkustavia, niin heille käytäväpaikat ja pariskunnat sitten ikkunalle ja keskelle. Se on niin helppoa, että vaikeampaa on saada paikat niin sekaisin kuin ne nyt ovat! Kiukuttaa todella tuommoinen "palvelu"

Tämän päivän Finnair ei ole se sama Finnair, jossa olit töissä. Nykyään lennän mieluiten Qatarilla, BA:lla, Turkishilla tai KLM:llä  (kaikille näille on nykyään kultakortit), jossa paikan voi valita check-inin yhteydessä ilmaiseksi. Finnair menetti minusta ja perheestäni aikas hyvän maksavan asiakkaan mutta yrittipähän ottaa lisähintaa paikkavarauksesta. Minua kusetetaan vain kerran.

Vierailija
144/163 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli viimereissulla Finnairilla kaksi henkilöä samalla varauksella, aikuinen tyttäreni ja minä. Eri sukunimet. Varaus tehty erittäin hyvissä ajoin, molemmat Finnair plus jäseniä. Toisen paikka oli läväytetty koneen etuosaan ja toisen takaosaan. Kummankin vieressä oli tyhjä paikka, vaikka kone oli muuten lähes täynnä. Ei mitään järkeä.

Mitäs jos olisimme olleet pariskunta, vaikka häämatkalla? Surkea esitys Finnair, kyllä oletan, että samalla varauskoodilla pääsee kaksi matkustajaa vierekkäin.

En suostu maksamaan ylimääräistä, sitäkö yritätte, ei kyllä yhtään vakuuta hyvästä palvelusta tai automaattisesta paikanjakosysteemistä tämmöinen.

No mutta oliko tuossa nyt oikeasti mitään ongelmaa? Ei ollut.

Kyllä häämatkalaisetkin kestävät muutaman tunnin toista erillään, älä siitä huoli.

Millainen ihminen ajattelee noin? Jos ostat liput vaikka elokuviin, teatteriin tai tässä tapauksessa lentokoneeseen niin miksi pitäisi olla ok että ei saa kumppanin kanssa viereisiä paikkoja? Tai onko väliä vaikka illalliselle mennessä istuisitte eri pöydissä?

Minulle lentokone on kulkuneuvo jolla mennään paikasta toiseen, ei mikään illanvieton päätapahtuma josta haluan nauttia yhdessä kumppanini kanssa. Ne toteutetaan vasta sitten siellä kohteessa johon lentokoneella pääsee.

Vierailija
145/163 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka paikan varaaminen olisi ilmaista, niin voitte silti jäädä ilman vierekkäisiä paikkoja. Nopeat syö hitaat!

Vierailija
146/163 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Meillä aikoinaan 9h yölennolla diabeetikkolapsi eri puolella konetta ja 6 riviä edempänä kuin minä. Mies taas molemmista kaukana. Pyynnöstä huolimatta emme saaneet vaihdettua ja 12v oli aivan paniikissa. Sai sitten hypokohtauksen aamuyöllä eikä uskaltanut herättää vieressä istuvia tuntemattomia. Ehti oksentaa päälleen ja mennä aika tokkuraan ennenkuin ehdin hänen luokseen

Olittepa vastuuttomat vanhemmat jos ette varanneet lapsellenne paikkaa vierestänne! Ei niitä koneessa enää välttämättä saa vaihdettua. Toivottavasti lapsenne nyt sai tästä sellaisen kokemuksen että itse tulevaisuudessa huolehtii omasta jälkikasvustaan. 

Mä en periaatteesta maksa ekstraa koska olimme samalla lipulla ja pidän itsestään srlvänä että lapsi on vanhempien kanssa. Check in tilanteessa sen 36-48 tunnin kohdalla ei enää paikkoja pysty vaihtamaan kun kone on täynnä

Vierailija
147/163 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Meillä aikoinaan 9h yölennolla diabeetikkolapsi eri puolella konetta ja 6 riviä edempänä kuin minä. Mies taas molemmista kaukana. Pyynnöstä huolimatta emme saaneet vaihdettua ja 12v oli aivan paniikissa. Sai sitten hypokohtauksen aamuyöllä eikä uskaltanut herättää vieressä istuvia tuntemattomia. Ehti oksentaa päälleen ja mennä aika tokkuraan ennenkuin ehdin hänen luokseen

Olittepa vastuuttomat vanhemmat jos ette varanneet lapsellenne paikkaa vierestänne! Ei niitä koneessa enää välttämättä saa vaihdettua. Toivottavasti lapsenne nyt sai tästä sellaisen kokemuksen että itse tulevaisuudessa huolehtii omasta jälkikasvustaan. 

Mä en periaatteesta maksa ekstraa koska olimme samalla lipulla ja pidän itsestään srlvänä että lapsi on vanhempien kanssa. Check in tilanteessa sen 36-48 tunnin kohdalla ei enää paikkoja pysty vaihtamaan kun kone on täynnä

Sitten olet varmasti valmis periaatteesi vuoksi lentämään erillään lapsestasi. Joskus fiksummat vaan luopuu periaatteistaan mikäli muut joutuvat niiden takia kohtuuttomasti kärsimään ja tilanne olisi helposti ratkaistavissa pienellä joustolla.

Vierailija
148/163 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei paikasta maksa niin sitten pitää tyytyä siihen mitä saa, vaikka sitten hajapaikkoihin. Ei hotellissakaan voi alkaa vaatia deluxe-tason huonetta jos on maksanut standard-huoneesta.

Vertauksesi ei toimi. Jos haluat verrata hotellia ja lentokonetta, niin silloin hotelli sijoittaisi lapset eri huoneeseen kuin vanhemmat.

Vertaus toimii erittäin  hyvin. Molemmissa asiakas vaatii lisäpalvelua mistä ei ole maksanut. Koneessa se lisäpalvelu on vierekkäiset paikat, hotellissa deluxe-tason huone. 

Jos hotellissa myytäisiin halvempia huoneita joista varatessaan ei tiedä kenen kanssa huoneen jakaa, silloin sinun vertauksesi olisi osuva. Siinä tapauksessa nämä kitisijät varaavat tällaisen halvemman huoneen tai halvemman lentolipun ja sitten valittavat kun huoneessa onkin joku muu tai istumapaikat eivät ole matkaseuralaisen vieressä. No ei niin kun halusit säästää etkä maksanut toivomaasi palvelua.

Vierailija
149/163 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten olet varmasti valmis periaatteesi vuoksi lentämään erillään lapsestasi. Joskus fiksummat vaan luopuu periaatteistaan mikäli muut joutuvat niiden takia kohtuuttomasti kärsimään ja tilanne olisi helposti ratkaistavissa pienellä joustolla.

Jep. Jos henkilökunta on niin pöljää, ettei auta saamaan lastani viereeni istumaan, istukoon sitten siellä, mihin hänet on laitettu. Sille en voi sitten enää mitään, jos lapsi parkuu kaiken matkaa ja häiritsee vieressä ja vähän kauempanakin istuvia. Lentoemäntä tietysti joutuu kiinnittämään hänen turvavyönsä jne, koska hän ei itse vielä osaa. Pissakin voi tulla housuun, koska hän ei itse vielä osaa lähteä vessaan. Paikkamaksu kun ei ole pakollinen, niin selvitköön sitten lapsi ja muut miten haluavat.

Vierailija
150/163 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan uutisesta lainattua: "Alle 12-vuotias lapsi saa aina istua vanhemman vieressä. Jos järjestelmä ei kohdenna istuinpaikkoja ehtojen mukaisesti, paikat korjataan manuaalisesti lähtöselvityksessä, portilla tai ottamalla yhteyttä Finnairin asiakaspalveluun."

Eli aivan turhaa naurettavaa ulinaa. Lähtöselvityksessä tai viimeistään portilla paikat olisi voitu vaihtaa vierekkäisiksi siirtämällä muita matkustajia arvotuilta paikoilta muille paikoille. Ihan normaalia toimintaa kun varausjärjestelmä on sijoittanut lapset ja huoltajat erilleen. Tätä ruljanssia ei yleensä tehdä jo valmiiksi ruuhkaisessa puhelin/chat -aspassa. Aivan viimeistään koneessa voi purserilta kysyä, kuka katsoo yksin istuvien alle 12v lasten perään lennon ajan? Siinä vaiheessa voi alkaa soittelemaan lehdistölle, jos purseri on sitä mieltä että 2v voi istua yksin.

Joskus  voi myös melkeen tyhjässä koneessa samalla varauksella matkustavien paikat olla erillään. Varaustilanteessa kone on voinut olla täynnä esimerkiksi siirtolennoilta saapuvien matkustajien takia. Kun ensimmäinen lento onkin peruttu tai tarpeeksi myöhässä, seuraava täyteen varattu lento lähteekin puolityhjänä. Myös juuri se sun vieressä istuva henkilö on saattanut myöhästyä lennolta. Silloin nousun jälkeen matkakaverisi voi siirtyä siihen istumaan ilman mitään sen kummempia kitinöitä. Lentolipulla maksat siitä että, lentoyhtiö kuljettaa sinut paikasta A paikkaan B tiettynä ajankohtana.

Tein muuten just lähtöselvityksen huomiselle lennolle ja maksoin kokonaiset £26 vierekkäisistä paikoista 3 rivillä minulle ja puolisolleni. Aika tyhjältä kone näytti paikkoja valitessa, mutta helpompi varata tässä vaiheessa kuin alkaa koneessa kiusaamaan kanssamatkustajia ja henkilökuntaa paikanvaihdoilla.

Tämä ei mm KLM:n matkustamohenkilökuntaa kiinnostanut ollenkaan muutama vuosi sitten. Ja kyse vielä lapsesta, joka ei puhunut englantia sanaakaan. Kysyin kyllä, että mitä jos tulee hätätilanne, miten toimitaan? Ei ollut heillä vastausta. Onneksi vieressä istuva sitten suostui vaihtamaan paikkaa. Meillä myös viisihenkisellä perheellä keskipaikat, eikä edes peräkkäiset rivit, lapset oli 12, 9 ja 7v. Ja kyseessä oli ryhmävaraus (samassa ryhmässä 30 muutakin) eli emme voineet mitenkään vaikuttaa itse noihin paikoihin, edes maksamalla enemmän. Mutta onneksi ei tarvitse enää KLMllä matkustaa, muitakin vaihtoehtoja löytyy.

Vierailija
151/163 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me varasimme aikoinaan Finnairilta economy comfort -paikat Helsinki-Singapore-Helsinki. Lisämaksua tuli 80 €/hlö/lento. Singaporen lähtöselvityksessä kävi ilmi, että varauksemme oli kadonnut kuin tuhka tuuleen. Lähtöportilla sitten selvittelimme asiaa ja jotenkin meidät saatiin järjestettyä vierekkäisille paikoille economy comfortiin keskiriviin. Alkuperäiset paikat oli reunalla, toinen ikkunan vietessä.

Että ei, edes lisämaksulliset paikat ei Finnairilla takaa sitä, että saat sitä mitä haluat.

Tuosta voi periä korvauksena finnairilta paikan varauksen maksun takaisin. Ei se tietysti harmia poista, mutta saa rahansa takaisin siltä osin kuitenkin. 

Vierailija
152/163 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minulla on kokemusta siitä, että etukäteen varattu ja maksettu paikka finnairin lennolla ei päde. Matka New Yorkista Helsinkiin oli tuskaa, kun etukäteen maksamani ikkunapaikka (A) vaihtui lähtöportilla keskelle konetta (G). Kyllä v tutti istua siinä puristuksissa koko lento, kun olin maksanut paremmasta paikasta, jotta saa nojata ja torkkua koneen seinää vasten. 

Eikä ole muuten korvausta finnairilta vielä tästä hyvästä kuulunut, vaikka hakemus meni sisään heti seuraavana päivänä lennon jälkeen.  

Vierailija
153/163 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkojen jakaminen ei maksa Finskille yhtään mitään lisää, vaikka se tehtäisiin asiakasystävällisesti, ja siksi tuo muka lisäpalvelu on silkkaa kiristystä. Sellainen algoritmi, missä alaikäiset ovat aina huoltajan vieressä, ja yhdellä varausnumerolla matkustavat vierekkäin aina kun onnistuu, ei ole mitenkään vaikea ohjelmoida.

Vierailija
154/163 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus Lufthansa sijoitti meidät peräkkäisille keskipaikoille pitkällä mannertenvälisellä lennolla. Kysyimme käytäväpaikan omaavia, olisivatko halukkaita vaihtamaan paikkojaan, että me vanhemmat olisimme istuneet 3 ja 5 vuotiaiden lastemme vieressä - eivät suostuneet. No, toivotimme heille onnea yli 9 tunnin lennolle lasten seurassa. Jo kohta nousun jälkeen mieli oli muuttunut ja keskipaikka kelpasi hyvinkin. Luulisi lentoyhtiönkin hiukan miettivän perheiden istumapaikkoja. 

Koko maailma ei pyöri teidän kakaroidenne mukaan, oppikaa jo pikkuhiljaa ymmärtämään! Varatkaa heti matkavarauksen yhteydessä vierekkäiset paikat niin ongelmaa ei ole. Jos tähän ei ole varaa/halua, teillä ei ole myöskään varaa elättää lapsianne.

Siis yläpeukutin sarkastisessa mielessä.

Vierailija
155/163 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Jos henkilökunta on niin pöljää, ettei auta saamaan lastani viereeni istumaan, istukoon sitten siellä, mihin hänet on laitettu. Sille en voi sitten enää mitään, jos lapsi parkuu kaiken matkaa ja häiritsee vieressä ja vähän kauempanakin istuvia. Lentoemäntä tietysti joutuu kiinnittämään hänen turvavyönsä jne, koska hän ei itse vielä osaa. Pissakin voi tulla housuun, koska hän ei itse vielä osaa lähteä vessaan. Paikkamaksu kun ei ole pakollinen, niin selvitköön sitten lapsi ja muut miten haluavat.

Sääliksi käy lapsiparkaasi. Hänhän se on joka tuossa eniten kärsii vaikka miten nauttisit tästä sairaasta kostostasi lentoemännille tai muille matkustajille, jotka eivät ole millään tavalla syyllisiä tilanteeseen.

Vierailija
156/163 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihmetellyt sitä, kun lomakohteeseen lennettäessä meidät ja muut perheet on siroteltu miten sattuu. Mutta sitten takaisinpäin tullessa vierekkäiset/lähekkäiset paikat onkin löytyneet ilmeisesti ihan helposti. Eli ei ole kyse sijoittelun hankaluudesta, vaan rahastuksesta.

Vierailija
157/163 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No positiivista on se, että ainakin jokainen saa paikan, joka on lipun ostanut. Olisihan se metkaa, kun jotkut sitten jäsivät perheestä ilman paikkaa tai käskettäisiin sylikkäin istua.

Kerran itselleni on käynyt niin, että oli varattu lippu, mutta ei ollut kuulemma määritelty paikkaa ja sain mennä istumaan minne huvittaa. No kysäisin sitten lentoemolta, että entäs jos menen jonkun toisen paikalle, mitä sitten? Vastauksena sain vain käsien levittelyä ja ohjeen tokaista: thats too bad.

Tapahtui muutamia kymmeniä vuosia sitten jenkeissä. Huvittaa vieläkin. Ja tottakai tapahtui niin, että joku tuli sitten sanomaan, että istun hänen paikaallaan. Siinä sitten stuertin kanssa selvittelivät ja sain jäädä siihen paikalle.

Vierailija
158/163 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No positiivista on se, että ainakin jokainen saa paikan, joka on lipun ostanut. Olisihan se metkaa, kun jotkut sitten jäsivät perheestä ilman paikkaa tai käskettäisiin sylikkäin istua.

Kerran itselleni on käynyt niin, että oli varattu lippu, mutta ei ollut kuulemma määritelty paikkaa ja sain mennä istumaan minne huvittaa. No kysäisin sitten lentoemolta, että entäs jos menen jonkun toisen paikalle, mitä sitten? Vastauksena sain vain käsien levittelyä ja ohjeen tokaista: thats too bad.

Tapahtui muutamia kymmeniä vuosia sitten jenkeissä. Huvittaa vieläkin. Ja tottakai tapahtui niin, että joku tuli sitten sanomaan, että istun hänen paikaallaan. Siinä sitten stuertin kanssa selvittelivät ja sain jäädä siihen paikalle.

Sehän on ihan normaalia että lentoyhtiöt ylibuukkaa lentojaan, ei sekään ole itsestäänselvyys että ylipäätään pääset sille lennolle jolle sinulla on paikka. Joskus olen joutunut jäämään Tukholmaan yöksi kun jatkolennolleni ei mahtunutkaan, toki se korvataan mutta ei se silti kovin kivaa ole. Tai voi olla että koko lentokin joudutaan perumaan. Nuo nyt vaan on asioita ja riskejä jotka lentomatkustajan pitää hyväksyä. Siinä valossa valitus jostain istumapaikasta tuntuu naurettavalta.

Vierailija
159/163 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan oikeasti? Ostatko lapsellesi ruokaa ja vaatteita? Nehän eivät ole pakollisia, miksipä et jättäisi lastasi selviämään miten haluaa? Entäpä autatko autatko vessaan kotona, eihän sekään ole pakollista? Selvitköön siis miten haluaa.

Kuulostaa ihan siltä kuin haluaisit paikkamaksun pakolliseksi ennemmin kuin huolehtisit lapsesi tarpeista vapaaehtoisesti? Miksi sinulle on tärkeää, että paikoista maksaisivat myös ne jotka matkustavat yksin tai joilla ei ole huollettavaa ja on ihan oikeasti sama missä istuu. He ovat lentoyhtiön kannalta helppoja matkustajia joten heille annetaan halvempi lippu. Sinä et heihin kuulu, joten kateusko sitten tuossa puhuu jos paikkalipun pitäisi olla heillekin pakollinen ennen kuin sinä suostut ottamaan vastuuta omasta jälkikasvustasi.

Vierailija
160/163 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ash kirjoitti:

Olin 90-luvulla töissä Finnairilla, ainut tehtäväni oli varmistaa, että ihmiset pääsivät lähekkäin istumaan ja lapset ikkunapaikalle. Mutta silloin jo alettiin puhua, että ehkä voidaan alkaa myydä ns. parempia paikkoja lisämaksusta, esim. paikkoja joissa enemmän jalkatilaa, ja nythän se on todellisuutta. Me annoimme jalkatilapaikat ihmisille, jotka ilmoittivat olevansa pitkiä, mutta nykyään ne saa rahalla. Huoh. Silloin jo ajattelin, että tämä työpaikka on mennyttä sitten, kun tietokone alkaa suorittaa optimaalisen paikkojen jaon. En kyllä tullut ajatelleeksi, että tietokone ohjelmoidaan jakamaan mahdollisimman ikävät paikat kaikille, mutta niinhän se on. Kaikkein mukavinta olisi tuollaisessa 3+3-runkoisessa koneessa, että laitetaan neljän hengen ryhmä kaikki vierekkäin, yksi käytävän toiselle puolelle ja siihen jää sitten vielä mukavasti kahdelle hengelle paikat. Ja jos on paljon yksin matkustavia, niin heille käytäväpaikat ja pariskunnat sitten ikkunalle ja keskelle. Se on niin helppoa, että vaikeampaa on saada paikat niin sekaisin kuin ne nyt ovat! Kiukuttaa todella tuommoinen "palvelu"

Ennen matkailuala perustui hyvään palveluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan