Kirjoja ei haluta heittää roskiin, ja kirjaston hylly koettiin hyväksi paikaksi, jossa ne saisivat ikään kuin uuden elämän. Mutta tämä ei ole tosielämässä totta.
https://yle.fi/uutiset/74-20001532
Häpeän ihmisiä, kun ei enää lueta kirjoja. HÄPEÄ!
Kommentit (90)
Helsingissä oli ainakin useassa kirjanvaihtopisreessä joku rajoitus, että tuo vain max 5 kirjaa tai vastaavaa. "Ei tietosanakirjoja" muistan myös nähneeni.
Vastaava voisi toimia Kotkassakin. Olisi helpompi pitää vaihtopiste siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne piti roskiin kärrätä? Miksei niitä laitettu ilmaiseksi askartelumateriaaliksi päiväkoteihin ja kouluihin?
Ehkä sitä oli liian monta tonnia. Ei päiväkodeilla ja kouluilla ole varastohalleja askartelumateriaalien säilyttämiseen.
Täällä ei nyt ihmiset taida tajuta millaisista määristä on kyse. Jos kukaan täällä on tyhjentänyt kuolinpesiä, tietää mistä puhutaan.
Minusta on outoa, että jos ne kuolinpesän kirjatonnit täytyy kiikuttaa johonkin, miksei vie niitä paperikeräykseen, johon ne kuuluvatkin. Miksi täytyy viedä väärään paikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kirjastossa tuo vaihtohylly toimii niin kuin pitääkin.
Eli kukin tuo sinne vain muutamia kirjoja kerrallaan, eikä kolmeakymmentä kiloa 1970-luvun tietosanakirjasarjoja? Hyvä niin.
Taloustaito vuodelta 1976 ei näköjään ole kelvannut kenellekään.
Tuntuu vähän jyrkältä tuo, että kierrätyshyllystä luovuttiin kokonaan. Eikö ongelmaan keksitty muka muuta ratkaisua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla toimii paremmin. Tosin joka kirjastossa ei näy hyllyä.
Täällä on enemmän ihmisiä, jotka ymmärtävät kirjojen säilyttämisen arvon. Itse olen kerännyt hyvän valikoiman lasten- ja nuortenkirjoja 70-80-luvuilta.
Pk-seudulla on melkein joka kirjastossa se kierrätyshylly. Oodissa tosin en ole sellaista nähnyt, mutta Kampin aseman hylly ajaa saman asian ja on lähellä. Paremmat aukioloajatkin.
Joistain on poistettu. Ehkä sitten jotain harmia siitä koitui. Joskus näkee aikakauslehtiäkin noissa.
Kirjastossa käyminen on kieltämättä paljon mielenkiintoisempaa, kun saa jo etukäteen jännätä, onko kierrätyshyllyssä jotain kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne piti roskiin kärrätä? Miksei niitä laitettu ilmaiseksi askartelumateriaaliksi päiväkoteihin ja kouluihin?
Ehkä sitä oli liian monta tonnia. Ei päiväkodeilla ja kouluilla ole varastohalleja askartelumateriaalien säilyttämiseen.
Täällä ei nyt ihmiset taida tajuta millaisista määristä on kyse. Jos kukaan täällä on tyhjentänyt kuolinpesiä, tietää mistä puhutaan.
Minusta on outoa, että jos ne kuolinpesän kirjatonnit täytyy kiikuttaa johonkin, miksei vie niitä paperikeräykseen, johon ne kuuluvatkin. Miksi täytyy viedä väärään paikkaan?
Kannet ei kuulu paperinkeräykseen. Kokonaiset kirjat kuuluu sekajätteeseen, mutta koska se tuntuu tosiaan pahalta, siitä juuri syntyy toi linkin ongelma, että ne kirjat halutaan dumpata kirjaston kierrätyshyllyyn. Ja niitä tulee sinne liikaa.
Kun sulla on se 50 kiloa tietosanakirjoja, kansien repiminen irti on oikeasti hullun hommaa. Sitä ei tee kukaan, oikeasti.
Mistähän ne tulee Kampin keskuksen hyllyihin? Onhan se jo pitkään siellä toiminut, arvostan ja tsekkaan aina, kun siellä liikun. Saattaa olla jokin yhteistyö esim kierrätyskeskuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannet ei kuulu paperinkeräykseen. Kokonaiset kirjat kuuluu sekajätteeseen, mutta koska se tuntuu tosiaan pahalta, siitä juuri syntyy toi linkin ongelma, että ne kirjat halutaan dumpata kirjaston kierrätyshyllyyn. Ja niitä tulee sinne liikaa.
Kun sulla on se 50 kiloa tietosanakirjoja, kansien repiminen irti on oikeasti hullun hommaa. Sitä ei tee kukaan, oikeasti.
Täällä on yksi ja sama paperi-, pahvi- ja kartonkikeräysloota, jonne laitetaan kaikki. Kyllä sinne saa laittaa kirjatkin kokonaisina. Jos niissä kirjoissa on kontaktimuovitus, esim. vanhoissa koulukirjoissa, sitten ne menevät sekajätteeseen.
Nehän voisi polttaa kaukolämmöksi tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yksi ja sama paperi-, pahvi- ja kartonkikeräysloota, jonne laitetaan kaikki. Kyllä sinne saa laittaa kirjatkin kokonaisina. Jos niissä kirjoissa on kontaktimuovitus, esim. vanhoissa koulukirjoissa, sitten ne menevät sekajätteeseen.
Oletko varma tuosta: siis siinä lootassa sanotaan että kirjatkin voi laittaa? Koska normaalisti kirjan kannet ovat poltettavaa jaetta.
Teillä on sitten erilaista kuin kaikkialla muualla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt sitä, että vanhat tietosanakirjatkin kelpaavat joillekin. Ehkä niitä sitten nykyaikanakin käytetään. Tuskin ihmiset huvikseen raahaavat niitä kirjastosta kotiin.
Niitä on kiva lukea. Tulee nostalginen fiilis. Ja ainakin minä syvennyn paremmin tietosanakirjaan kuin Wikipediaan. Tietosanakirjoissa on myös uskomattoman paljon tietoa; aina oppii uutta, kun niitä lueskelee.
Minä ihmettelen ihmisiä, jotka eivät lue mitään - eivät edes aikakauslehtiä eivätkä sarjakuviakaan. Minä voisin henkisesti huonosti, jos en lukisi joka päivä jotain. Äänikirjan kuuntelu tai netin selailu ei ole sama asia.
Kirjoja voi myös viedä kierrätyskeskukseen, jos niitä on paljon (tietosanakirjoja ei kukaan huoli). Niitä ei ole pakko kantaa kassikaupalla kirjaston aulaan.
Ja terveisiä tuohon yläpuolelle: minä olen kyllä irrotellut Otavan suuren tietosanakirjan kannet ja lajitellut kannet ja sivut erikseen, kuten asuinpaikkakunnallani ohjastetaan. ("kukaan ei tee noin" kommentti)
Hyvät kirjat löytää lukijansa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kuuluvat energiajakeeseen. Mikäli kannet poistetaan kokonaan eli myös se selkämys, voidaan ne laittaa paperikierrätykseen. Harva jaksaa repiä sivua kerraan pois.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoja voi myös viedä kierrätyskeskukseen, jos niitä on paljon (tietosanakirjoja ei kukaan huoli). Niitä ei ole pakko kantaa kassikaupalla kirjaston aulaan.
Ja terveisiä tuohon yläpuolelle: minä olen kyllä irrotellut Otavan suuren tietosanakirjan kannet ja lajitellut kannet ja sivut erikseen, kuten asuinpaikkakunnallani ohjastetaan. ("kukaan ei tee noin" kommentti)
joo, yhden tai kolme kirjaa tietty repiikin. Tuhatta ei. Puhe oli niistä kuolinpesän hyllymetreistä, mitkä muodostaa ongelman tuonne aloituksen kirjastohyllylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt sitä, että vanhat tietosanakirjatkin kelpaavat joillekin. Ehkä niitä sitten nykyaikanakin käytetään. Tuskin ihmiset huvikseen raahaavat niitä kirjastosta kotiin.
Esim. Tiedon portaat -sarja on hyvä, koska sen avulla voi opiskella kieliä.
Ja Facta 2001 on pitänyt kutinsa perusasioissa huikean hyvin. Ei ole vaikea pitää mielessä, että vaikkapa valtiot on kirjoissa sen aikaisen tilanteen mukaan. Paljon on kuitenkin luonnontieteen, historian ja vaikkapa taiteen sekä arkkitehtuurin selitystekstejä, joihin voi upota kuin sanaristikkoon sadepäivänä.
Olen löytänyt joskus hyviä kirjoja myös roskiksesta. Kannet oli revitty irti, mutta askartelin ne takaisin kiinni liiman ja kontaktimuovin avulla.
Miksei niitä muka voi laittaa paperinkeräykseen? Kannet irroitetaan ja muu kirja paperinkeräykseen. Kannet seka- tai kartonkikeräykseen materiaalista riippuen. Kirja on vain sotkettua paperia.