Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoja ei haluta heittää roskiin, ja kirjaston hylly koettiin hyväksi paikaksi, jossa ne saisivat ikään kuin uuden elämän. Mutta tämä ei ole tosielämässä totta.

Vierailija
18.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/74-20001532

Häpeän ihmisiä, kun ei enää lueta kirjoja. HÄPEÄ!

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites häpeä tähän liittyy? Vanhempasi kuolevat, menet tyhjentämään kuolinpesää, siellä on kymmenen hyllymetriä samoja Päätaloja kuin itselläsi ja kaikilla muillakin, miten asiaa auttaa että häpeät?

Vierailija
2/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa porukkaa siellä Kotkassa. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla kirjankierrätyshyllyt ovat todella suosittuja. Monet ovat melkein lopettaneet kirjojen lainaamisen ja hakevat luettavaa mieluummin kierrätyshyllystä. Niitä kun ei tarvitse palauttaa eikä miettiä eräpäiviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se ei ole Kotkassa totta, mutta muilla paikkakunnilla kyllä.

Vierailija
4/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kirjastossa tuo vaihtohylly toimii niin kuin pitääkin.

Vierailija
5/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla toimii paremmin. Tosin joka kirjastossa ei näy hyllyä. 

Täällä on enemmän ihmisiä, jotka ymmärtävät kirjojen säilyttämisen arvon. Itse olen kerännyt hyvän valikoiman lasten- ja nuortenkirjoja 70-80-luvuilta.

Vierailija
6/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt sitä, että vanhat tietosanakirjatkin kelpaavat joillekin. Ehkä niitä sitten nykyaikanakin käytetään. Tuskin ihmiset huvikseen raahaavat niitä kirjastosta kotiin.

Vierailija
7/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli, kun tuli väärinkäyttöä. Meidän kaupungissamme tuollainen on myös ja hyvin toimii. Monesti haen sieltä nuortenkirjoja koulun omaan hyllyyn, koska koululla ei ole varaa ostaa lapsille lukukirjoja. Ihan vinkiksi, että jos haluatte päästä nuortenkirjoista eroon, niin kiikuttakaa ne lähimmälle yläasteelle, ne otetaan ilolla vastaan.

Vierailija
8/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kirjastossa tuo vaihtohylly toimii niin kuin pitääkin.

Eli kukin tuo sinne vain muutamia kirjoja kerrallaan, eikä kolmeakymmentä kiloa 1970-luvun tietosanakirjasarjoja? Hyvä niin. 

Vierailija
9/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt aivan upeita löytöjä noista.

Vierailija
10/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne piti roskiin kärrätä? Miksei niitä laitettu ilmaiseksi askartelumateriaaliksi päiväkoteihin ja kouluihin?

Vierailija
11/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt sitä, että vanhat tietosanakirjatkin kelpaavat joillekin. Ehkä niitä sitten nykyaikanakin käytetään. Tuskin ihmiset huvikseen raahaavat niitä kirjastosta kotiin.

Ne kelpaavat esim. kansalaisopistojen askartelumateriaaleiksi.

Vierailija
12/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne piti roskiin kärrätä? Miksei niitä laitettu ilmaiseksi askartelumateriaaliksi päiväkoteihin ja kouluihin?

Ehkä sitä oli liian monta tonnia. Ei päiväkodeilla ja kouluilla ole varastohalleja askartelumateriaalien säilyttämiseen.

Täällä ei nyt ihmiset taida tajuta millaisista määristä on kyse. Jos kukaan täällä on tyhjentänyt kuolinpesiä, tietää mistä puhutaan.

Vierailija
13/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Tiedon portaat -sarja on hyvä, koska sen avulla voi opiskella kieliä.

Vierailija
14/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Tiedon portaat -sarja on hyvä, koska sen avulla voi opiskella kieliä.

Top koululaisen tietokeskus on myös hyvä sarja. Haluaisin myös yhden tietosanakirjasarjan, joka oli aikoinaan ala-asteeni hyllyssä, mutta olen unohtanut sen nimen.

Vierailija
15/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin kirjanvaihtohylly toimii hienosti. Ja olen itsekin tehnyt huippuja löytöjä.

Vierailija
16/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammeeni vieressä on kori johon haalin poistokirjoja.

Juuri heitin koriin seuraavat:

Exodus by l uris

Vampyyri by Laine ja

Älä maksa laiturille by M Verronen-

Nyt

Laitan teen kiehumaan ja piotitan farkkuni valmiina sukeltautumaan aaltojen ja ajatusten hyväiltäväksi

Vierailija
17/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla toimii paremmin. Tosin joka kirjastossa ei näy hyllyä. 

Täällä on enemmän ihmisiä, jotka ymmärtävät kirjojen säilyttämisen arvon. Itse olen kerännyt hyvän valikoiman lasten- ja nuortenkirjoja 70-80-luvuilta.

Pk-seudulla on melkein joka kirjastossa se kierrätyshylly. Oodissa tosin en ole sellaista nähnyt, mutta Kampin aseman hylly ajaa saman asian ja on lähellä. Paremmat aukioloajatkin.

Vierailija
18/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtokärryihin tulee toisinaan uuden veroista tavaraa, mutta usein myös luokatonta kuraa. On haisevia, likaisia, rikkinäisiä ties mitä kulahtanutta. Tietosanakirjat ja Valittujen palojen kirjalyhennelmät lentävät heti paperinkeräykseen/kierrätykseen. Niitä ei kukaan halua. En tiedä miten ihmiset kehtaavatkin kaikenlaista ryönää kuljettaa tarjolle.

Vierailija
19/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisille näyttävät tosiaan kelpaavan yllättävän huonokuntoiset ja vanhat kirjat. Ei sitä voi ulkopuolinen tietää, miksi joku tarvitsee juuri tiettyä kirjaa.

Vierailija
20/90 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa huono puoli noissa on, että tulee haalittua kotiin enemmän kirjoja kuin ehtii lukea. Sitten niitä on joka paikka täynnä.