Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoja ei haluta heittää roskiin, ja kirjaston hylly koettiin hyväksi paikaksi, jossa ne saisivat ikään kuin uuden elämän. Mutta tämä ei ole tosielämässä totta.

Vierailija
18.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/74-20001532

Häpeän ihmisiä, kun ei enää lueta kirjoja. HÄPEÄ!

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne piti roskiin kärrätä? Miksei niitä laitettu ilmaiseksi askartelumateriaaliksi päiväkoteihin ja kouluihin?

Ehkä sitä oli liian monta tonnia. Ei päiväkodeilla ja kouluilla ole varastohalleja askartelumateriaalien säilyttämiseen.

Täällä ei nyt ihmiset taida tajuta millaisista määristä on kyse. Jos kukaan täällä on tyhjentänyt kuolinpesiä, tietää mistä puhutaan.

Minusta on outoa, että jos ne kuolinpesän kirjatonnit täytyy kiikuttaa johonkin, miksei vie niitä paperikeräykseen, johon ne kuuluvatkin. Miksi täytyy viedä väärään paikkaan?

Kannet ei kuulu paperinkeräykseen. Kokonaiset kirjat kuuluu sekajätteeseen, mutta koska se tuntuu tosiaan pahalta, siitä juuri syntyy toi linkin ongelma, että ne kirjat halutaan dumpata kirjaston kierrätyshyllyyn. Ja niitä tulee sinne liikaa.

Kun sulla on se 50 kiloa tietosanakirjoja, kansien repiminen irti on oikeasti hullun hommaa. Sitä ei tee kukaan, oikeasti.

Mä tekisin. Otan kierrättämisen vakavasti.

Minä tein. Tosin en punninnut kirjoja, mutta kyllä 24-osaisessa tietosanakirjasarjassa puuhaa riitti. Jaoin homman useammalle päivälle, koska en kuitenkaan olisi jaksanut roudata kaikkia kerralla keräyslaatikoihin. 4-5 nidettä päivässä. Aika iso homma, ei ne kannet noin vain irronneet, mutta tulipahan kirjahyllyyn tilaa!

Vierailija
82/90 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini vei joskus omia kirjojaan bussipysäkeille. Kuulemma ne kelpasivat matkustajille.

Sehän oli muutama vuosi sitten tapana oli lukuliike tai anna koti kirjalle-liike.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen e-kirjoja 😆

Miksi kukaan lukisi nykyään turhaan noita epäergonomisia painavia kirjoja.

E-kirja on ekologisempi, ergonomisempi ja jopa silmille parempi.

Voi myös vaikka vessassa lukea sitä helposti tai bussissa.

Siitä silmille paremmuudesta voi olla monta mieltä. Asiantuntijoidenkin mielipiteet vaihtelevat.

Vierailija
84/90 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään kiinnosta vanhat pölyiset tietosanakirjat, niiden paikka on ikävä kyllä roskisessa eikä kierrätyshyllyssä.  Mutta esim. nuortenkirjat ovat haluttua tavaraa.

Vierailija
85/90 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi valittujen palojen kirjalyhennelmät eivät kelpaa?

Samasta syystä, kun eivät ne alkupetäisteoksetkaan kelpaa kenellekään. Muutaman vuoden takaiset menestyskirjailija ovat ongelmajätettä. Ne on aikanaan ostettu ja luettu ja nyt ne eivät kiinnosta ketään. Päätaloista, Paasilinnoista ja Hietamiehistä otettiin jopa 100000 painoksia. Jokainen,bjota kirja kiinnosti, hankki sen. Nyt niitä ei lueta kuin murto-osa verrattuna entiseen eli yli 90% on ongelmajätettä.

Itse hankkisin Päätalot mökkikirjoiksi.

Vierailija
86/90 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valittujen palojen kirjalyhennelmät eivät kelpaa?

Ehkä siksi, että ne ovat lyhennettyjä?

Samalla vaivalla lukee koko kirjan.

Vierailija
87/90 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt sitä, että vanhat tietosanakirjatkin kelpaavat joillekin. Ehkä niitä sitten nykyaikanakin käytetään. Tuskin ihmiset huvikseen raahaavat niitä kirjastosta kotiin.

Kunhan on maksuton.  Varmaan lanta kelpaisi.

Vierailija
88/90 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjat on joillekin niin pyhiä? Itse tykkään lukemisesta ja parhaat palat ostankin omaan hyllyyn. Mutta miksi jotkut hamstraavat liikaa kirjoja? Niin kuin äitini. Olen siivonnut hänen kotiaan. Kirjastohuone on, mutta se on niin tupaten täynnä että sitä on inhottava käyttää. Joskus siivosin enimpiä ja löysin mm kolme samaa kirjaa. Useita oli kaksi. Kun ei löydy, ostetaan uusi. Kirjastot on sitä varten että saa lainata. Kuinka monta kertaa ne kotikirjaston sadat tuhannet kirjat on luettu? Veikkaan ettei kaikkia kertaakaan.

Ymmärrän. Tämä on yksi näkökulma kirjoihin. Minun näkökulmani se ei vain ikävä kyllä tule koskaan olemaan, sillä kirjat ovat minulle myös esineinä tärkeitä. Opin lukemaan neljävuotiaana, eli yli 60 vuotta sitten. Luen edelleen koko ajan. Minulle on tärkeää, että itselleni merkitykselliset kirjat ovat lähelläni. Kirjojen katseleminen rauhoittaa mieltäni, kirjat ovat turvasatamani.

Vierailija
89/90 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla toimii paremmin. Tosin joka kirjastossa ei näy hyllyä. 

Täällä on enemmän ihmisiä, jotka ymmärtävät kirjojen säilyttämisen arvon. Itse olen kerännyt hyvän valikoiman lasten- ja nuortenkirjoja 70-80-luvuilta.

Voi hyvänen aika, sinä ihminen! Olet tehnyt kulttuuriteon!

Paljon isomman ja laajemmassa mittakaavassa kuin arvaatkaan.

Tai ehkä arvaat, ellet peräti tiedosta oikein hyvin...

Vierailija
90/90 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen e-kirjoja 😆

Miksi kukaan lukisi nykyään turhaan noita epäergonomisia painavia kirjoja.

E-kirja on ekologisempi, ergonomisempi ja jopa silmille parempi.

Voi myös vaikka vessassa lukea sitä helposti tai bussissa.

No kato siks kun aina, kun ajat, aatteet ja valta muuttuu, tulee ensimmäiseksi kirjaroviot.

Sun e-kirjoja ja mitä muuta digiä voidaan muuttaa eli sensuroida eli muokata niin, ettet edes huomaa.