Kirjoja ei haluta heittää roskiin, ja kirjaston hylly koettiin hyväksi paikaksi, jossa ne saisivat ikään kuin uuden elämän. Mutta tämä ei ole tosielämässä totta.
https://yle.fi/uutiset/74-20001532
Häpeän ihmisiä, kun ei enää lueta kirjoja. HÄPEÄ!
Kommentit (90)
Melkoinen yleistys, ettei ole tosielämässä totta. Noita hyllyjä on varmaan suurimmassa osassa Suomen kirjastoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valittujen palojen kirjalyhennelmät eivät kelpaa?
Niitä on niin paljon ja tuskin kukaan niitä haluaa, joten ovat turhakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on niin paljon ja tuskin kukaan niitä haluaa, joten ovat turhakkeita.
Sitähän tuossa kysyttiin, miksei kukaan niitä halua.
Niitä kirjoja saattaa tosiaan olla niin paljon, ei niitä koulut ota eikä päiväkodit askarteluun.
Luen itse paljon, mutta harvoja kirjoja kuitenkaan useammin kuin yhden kerran. Miksi täytyisi omistaa kirjat? Miksi säilyttäisin näitä kirjoja hyllyssäni viemässä tilaa, muuttaisin niitä, imuroisin pölyjä?
Mistäs tiedät, kuinka paljon kirjaston henkilökunta joutuu siivoamaan sitä hyllyä?
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tiedät, kuinka paljon kirjaston henkilökunta joutuu siivoamaan sitä hyllyä?
En tiedä miten Kotkassa. Mutta siinä kirjastossa, jossa itse olen työskennellyt, kierrätyshylly piti pitkälti huolen itsestään. Joskus kyllä keskusteltiin siitä, että olisi hyvä jos asiakkaat myös toisivat hyllyyn kirjoja samalla kun vievät niitä, jotta siinä olisi jatkuvasti kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä laitan kirjat sellaisenaan polttojätteeseen, aivan älytöntä ryhtyä repimään satojen tai tuhansien kirjojen kansia erikseen. Olen kirjastoalan ammattilainen. Jännetuppitulehduksen siitä saa, ja tuhraa työaikaa valtavasti jos lähtee repimään.
Kotioloissa sama juttu. Polttojätteeseen vain suoraan, siellä ne palavat iloisesti, erityisesti kallepäätalot ynnä muut, joita ei kukaan kaipaa.
Minä olen kyllä lukenut kierrätyshyllystä löytämiäni Päätalon kirjoja.
Päätaloa luetaan kyllä edelleen, muttei siihen malliin kuin hänen aktiivikirjailija-aikoinaan.
Mutteivat ne kuolinpesien ihanat Hietamies-Päätalo-kokoelmat mahdu kirjastoihin, koska niitä on kertynyt lähes joka huusholliin.
Välillä kierrätyshyllytystä kirjastokin voi bongata siistin kappaleen jotakin kokoelman puuttuvaa tai huonokuntoista osaa. Silloin se saatetaan napata kirjastoon ja kierrätetään loppuun kulunut nide.
Surullista. Omassa lähikirjastossani kirjojenvaihtokärry toimii hienosti, olen tehnyt hyviä löytöjä ja omat viemiseni ovat kelvanneet jollekin, kirjat vaihtuvat usein. Aikaisemmin oli myös kotitaloni rappukäytävässä kirjahylly asukkaitten kirjojen vaihtoon, mutta se poistettiin paloturvallisuussyistä. Myös lähikirpparin ilmaishyllystä olen löytänyt kirjoja ja vienyt sinne omiani, kirpparilla kirjat eivät ilmeisesti käy kaupaksi. Ei yhdestä kotkalaisesta kirjakärrystä voi vetää sen syvällisempiä johtopäätöksiä ihmisten kiinnostuksesta käytettyihin kirjoihin.
Kaverini vei joskus omia kirjojaan bussipysäkeille. Kuulemma ne kelpasivat matkustajille.
Hamsterit raahaavat mitä tahansa kotiin jos saavat ilmaiseksi. Nähty on.
Vierailija kirjoitti:
Otin joskus kirjaston kierrätyshyllystä tuollaisen lyhennelmäkirjan. Siinä oli lyhennelmä yhdestä kirjasta, joka kiinnosti. Niin ettei tämäkään ihan ehdoton sääntö ole, etteivät ne ketään kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne piti roskiin kärrätä? Miksei niitä laitettu ilmaiseksi askartelumateriaaliksi päiväkoteihin ja kouluihin?
Ehkä sitä oli liian monta tonnia. Ei päiväkodeilla ja kouluilla ole varastohalleja askartelumateriaalien säilyttämiseen.
Täällä ei nyt ihmiset taida tajuta millaisista määristä on kyse. Jos kukaan täällä on tyhjentänyt kuolinpesiä, tietää mistä puhutaan.
Minusta on outoa, että jos ne kuolinpesän kirjatonnit täytyy kiikuttaa johonkin, miksei vie niitä paperikeräykseen, johon ne kuuluvatkin. Miksi täytyy viedä väärään paikkaan?
Kannet ei kuulu paperinkeräykseen. Kokonaiset kirjat kuuluu sekajätteeseen, mutta koska se tuntuu tosiaan pahalta, siitä juuri syntyy toi linkin ongelma, että ne kirjat halutaan dumpata kirjaston kierrätyshyllyyn. Ja niitä tulee sinne liikaa.
Kun sulla on se 50 kiloa tietosanakirjoja, kansien repiminen irti on oikeasti hullun hommaa. Sitä ei tee kukaan, oikeasti.
Mä tekisin. Otan kierrättämisen vakavasti.
Kierrätyshylly on hyvä juttu varsinkin köyhille, joilla ei ole ehkä varaa ostaa kirjoja edes divarista.
Olen vienyt nyt muutaman kerran kirjoja lähikirjastoni kierrätyshyllyyn. Ihmettelen kovasti, mitä sontaa ihmiset sinne vievät... Ehkä hyvät kirjat vain menevät nopeasti ja roskiskama jää 🤔Ainakin omat kirjani on menneet muutamassa päivässä kun olen seuraavalla kerralla tarkistanut. Hyvä jos niistä on iloa jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Mites häpeä tähän liittyy? Vanhempasi kuolevat, menet tyhjentämään kuolinpesää, siellä on kymmenen hyllymetriä samoja Päätaloja kuin itselläsi ja kaikilla muillakin, miten asiaa auttaa että häpeät?
Voisin ottaa Päätalot vastaan.
Voisiko vanhoista tietosanakirjoista rakentaa aitaa rajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne piti roskiin kärrätä? Miksei niitä laitettu ilmaiseksi askartelumateriaaliksi päiväkoteihin ja kouluihin?
Ehkä sitä oli liian monta tonnia. Ei päiväkodeilla ja kouluilla ole varastohalleja askartelumateriaalien säilyttämiseen.
Täällä ei nyt ihmiset taida tajuta millaisista määristä on kyse. Jos kukaan täällä on tyhjentänyt kuolinpesiä, tietää mistä puhutaan.
Minusta on outoa, että jos ne kuolinpesän kirjatonnit täytyy kiikuttaa johonkin, miksei vie niitä paperikeräykseen, johon ne kuuluvatkin. Miksi täytyy viedä väärään paikkaan?
Kannet ei kuulu paperinkeräykseen. Kokonaiset kirjat kuuluu sekajätteeseen, mutta koska se tuntuu tosiaan pahalta, siitä juuri syntyy toi linkin ongelma, että ne kirjat halutaan dumpata kirjaston kierrätyshyllyyn. Ja niitä tulee sinne liikaa.
Kun sulla on se 50 kiloa tietosanakirjoja, kansien repiminen irti on oikeasti hullun hommaa. Sitä ei tee kukaan, oikeasti.
Ne voi nakata sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla toimii paremmin. Tosin joka kirjastossa ei näy hyllyä.
Täällä on enemmän ihmisiä, jotka ymmärtävät kirjojen säilyttämisen arvon. Itse olen kerännyt hyvän valikoiman lasten- ja nuortenkirjoja 70-80-luvuilta.
Pk-seudulla on melkein joka kirjastossa se kierrätyshylly. Oodissa tosin en ole sellaista nähnyt, mutta Kampin aseman hylly ajaa saman asian ja on lähellä. Paremmat aukioloajatkin.
Joistain on poistettu. Ehkä sitten jotain harmia siitä koitui. Joskus näkee aikakauslehtiäkin noissa.
Meillä Leijonilla pula kierrätyskirjoista. Eli vaihtelee paikkakunnan mukaan.
Ehkä siksi, että ne ovat lyhennettyjä?