Kaaoksen kesyttäjät SUOMI
Kommentit (545)
Kaikki lähtee kotiopetuksesta miten vanhemmat ovat lapsosensa opettaneet. Miksi ketju ei ole OFFICIAL?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmtti tosiaan se kun jotkut oli nähneet suuren vaivan lajittelemalla tyhjät voirasiatkin ja sitten ne kipattiin kaikki taas sekaviin kasoihin.
Lahjoitus ja myynti kasat ? Ei kumpikaan ole ihan yksinkertaista. Kaikkea lahjoitettavaa ei oteta vastaan ja myytävä ei aina mene kaupaksi.
Että roskiin sitten vaan. Eikä sekään helppoa, koska roskatkin täytyy lajitella ja kierrättää.Ei hele, onko jengi palstalla tosiaan näin aivotonta? Se on TV-OHJELMA!!!! Tajuatko?????? VIIHDETTÄ! Kyse on visuaalisesta esittämisestä, ohjelmaa tekee taustalla varmaan kaksikymmentä lajittelijaa. Eihän kukaan katsoisi koko ohjelmaa, jos siinä ei olisi tuota mielenkiintoista tulokulmaa, kaikki tavarat esille tilavasti ja havainnollistavasti ja sen jälkeen ne jaetaan 3 (tavallaan 4:ään) osaan!
On osa draaman kaarta, että perhe lajittelee ne pidettäviin, kierrätettäviin, myytäviin ja lahjoitettaviin.
Jokainen voi tehdä kotonaan saman jaon. Ei se mitenkään estä lajittelua.
Ja vähän enemmän aivoja kuin sulla omaavilta se onnistuu ilman tämän ohjelman esimerkkiäkin.
Voisihan ne jakaa osiin niinkin, että tavarat pysyvät lajiteltuina, näin tapahtuisi esim. jos tavarat vietäisiin kierrätettäviin, myytäviin ja lahjoitettaviin laatikoissa sen sijaan, että ne kipataan kaikki samaan läjään sikinsokin.
- eri
Katsottuani ekan jakson ekat viisi minuuttia tuli mieleen, että onko kamat levitetty lattioille ohjelmaa varten. Jos näin on, niin ok. Mutta muuten tulee kyllä lasten hyvinvointiasiat mieleen ja silloin on kyse lasusta eli lastensuojelusta. Karmeeta katsottavaa, lapsia käy sääliksi. Millaisen mallin äiti antaa tuollaisella kodinhoidolla tai paremmin hoitamattomuudella. Vihaksi pistää, ei lapsella edes sänkyä missä nukkua rauhaisat yöunet.
Ja tämä on viihdettä kö?
Ehkä katson lisää, ehkä en.
Ihmetyttää kun keskustelijat haukkuu toisiaan. Eikö tarkoitus ole haukkua ohjelmaa 🐶
Vierailija kirjoitti:
Tiesin että kyseessä on kopio brittiversiosta, mutta ei kai sitä nyt olisi kirjaimellisesti tarvinnut kopioida!!
Juontajien eleet, liikkeet, sanat ja lauseet oli ihan samoja, joita olen lukenut UK-versiosta. Miksi varastostakin oli tehty aivan kopio keltaisine viivoineen? Olisivat edes väriä vaihtaneet. Ja tosiaan, kaikki poistuva kama olisi järkevää pitää siinä samassa järjestyksessä missä se viedään poistokasaan, pysyisi myytävä ja lahjoitettava tavara siistinä ja järjestyksessä.
Miksi nykyään ei saa sanoa että tavara heitetään roskiin? Mulle tulee ainakin mieleen kierrättämisestä, että kama viedään kierrätyskeskukseen, vaikka ei sinne tosiaan voi kaikkea shaissee viedä. UK:ssa ja nyt tässä ohjelmassa käytetään termiä "kierrätys". Nykyajan jätteestä kierrätetään, lajitellaan ja hyödynnetään suurin osa, ei ole enää olemassa vanhanajan kaatopaikkoja, joten ei ole mitään noloa sanoa, että kama menee roskiin.
Liikaa kuvattiin ihmisiä, naamoja ja lässytystä. Olisin halunnut nähdä enemmän sitä katoavaa ja lajiteltavaa tavaraa.
Mun mielestä taas roskiin heittäminen on sitä kaatopaikalle kippaamista ja muovinkeräykseen, pahveihin, papereihin ym laittaminen kierrättämistä. Ja meillä kyllä ihan taloyhtiöstä on tullut pyyntö nimenomaan kierrättää jätteet oikeisiin lokeroihin.
Ja jos vien kierrätyskeskukseen jotain, niin niistä puhun lahjoittamisena.
Mutta näin vaan on sitä erilaista tulkintaa eri sanoille. Riippunee pitkälti myös paikkakunnasta miten puhutaan missäkin päin Suomea 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo oli edelleen tupattu ääriään myöten täyteen katosta lattiaan kaikki komerot, säilytystilat ja joka seinänvierusneliö täynnä huonekalua ja kaappia.
Joku hamstrausvimma noilla on, mihin ihminen tarttee 100 paria sukkia? Tai 70 kengät ja muuta vaatetta niin että riittäis seuraavaks 30 vuodeks jos meinais käyttää loppuun.
itellä joku 20 paria sukkia missä kesäsukat, paksummat ja villasukat ja tuntuu että siinäkin on puolet liikaa, ja saatu lahjaksi että en ole ostanut.
MITÄ osaa et ymmärtänyt! Mikä hamstrausvimma! TULIPALOn jälkeen ihmiset ovat LAHJOITTANEET heille tavaraa! Ei siellä mitään hamstrausvimmaa ollut. Opetelkaa lukemaan ja kuuntelemaan hyvänen aika!
Nyt oli hyvä tilaisuus päästä eroon siitä järjettömästä määrästä kaikkea. niin ei, kun tupattiin talo edelleen täyteen joka paikka katosta lattiaan niin että ei jäänyt suurinpiirtein nuppineulallekkaan tilaa,
niin kyllä se silloin on joku hamstrausvimma jos pitää olla karsinnankin jälkeen edelleen sen sata paria sukkia ja tavaraa niin että koko talo natisee liitoksissaan, vaikka nyt oli saatu keskelle lattiaa sentään tilaa.
Opettele ymmärtämään mitä luet jos vaan pystyt.
Jaa, mun mielestä tässä on parasta se, että ei ole mikään pakko karsia ihan minimalistiseksi kuitenkaan. Sekään ei tee hyvää ja pakkokarsiminen voi aiheuttaa vielä pahempaa hamstraamista myöhemmin. Tässä on juuri kivaa se, että saavat karsia sen, minkä pystyvät nyt. Voi olla, että karsivat lisää vielä arjessakin.
Itse olen aloittanut karsimisen hyvin pienestä, en raaskinut laittaa juuri mitään pois, säästin hirveästi kaikkea vaikka tein ison työn ja kävin läpi todella paljon kampetta ja tavaraa.
Nyt olen siinä pisteessä etten tarvitse enää edes lapsuuden lomamatkoilta kuvia juurikaan. Omaan tahtiin etenemällä saa parhaimman lopputuloksen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää kun keskustelijat haukkuu toisiaan. Eikö tarkoitus ole haukkua ohjelmaa 🐶
Ja itse haukut osallistujaperhettä. Aika alhaista foorumilla anonyymisti heitellä asiatonta kommenttia kun et tunne kyseisiä ihmisiä henkilökohtaisesti. Ehkä olisi aika ymmärtää, että käytöksesi on kiusaamista. Pidäthän mölyt netissäkin mahassasi ja pohdi elämää. Oman pahan olon purkaminen ulkopuolisiin on väärin.
Itse näin ohjelmassa rakastavan perheen, jossa lapset olivat yhtälaisessa arvoasemassa vanhemman kanssa. Kovia kokeneen perheen äiti oli masentunut, mutta pärjäsi siihen nähden hienosti. Harmittaa, ettei kaikilla masennuksesta lamaantuneilla ole mahdollisuutta samanlaista apua. Äidistä näki sen pohjattoman kiitollisuuden, jota hän koki päästyään mukaan ohjelmaan. Hänkin ymmärsi, ettei ilman ohjelmaa apua todennäköisesti olisi saanut mistään muualta.
Ihmisillä täällä monellakaan ei tunnu olevan käsitystä siitä, millainen masentuneen mielenmaisema on. Tai mitä on sellainen elämä, johon lastensuojelun kuuluisi puuttua. Tämän perheen lapsilla ei tuntuisi olevan mitään hätää, hienosti kantoivat kaikki itsensä. Rakkaus ja arvostus ovat ne tärkeimmät.
Koskaan ei tiedä mitä toiset käyvät läpi, joten ollaanhan avoimemmin mielin.
Kokemuksesta voin sanoo et tavaran levittäminen näkyville auttaa oikeesti. Teininä ärsytti miten eteinen oli niin täynnä kenkiä, ettei sisälle päässyt kunnolla. Äidin mielestä ei missään nimessä olisi saanut heittää parinakaan pois tai myydä eteenpäin. Kerran sit kun se oli töissä revin kaikki kengät eteisestä ja asettelin lattialle nätisti riveihin. Yli 100 paria oli yhteensä kuudelle ihmiselle, osa oli ihan repaleita ja osa sen kokosia ettei ollu kenellekkään mahtunu moneen vuoteen. Joutu äitikin myöntymään ja taidettiin kolmisenkymmentä paria heittää roskiin ja hyväkuntoset myydä ja lahjoittaa.
Olen monesti nähnyt näissä keräyksissä kuinka jo parin päivän jälkeen ilmoitetaan että nyt on tullut niin paljon lahjoituksia että lahjoitusten ottaminen vastaan lopetetaan, kiitos kaikille auttajille.
Mutta ilmeisesti tässä oli haalittu kaikki mahdollinen mitä irti lähtenyt. En kyllä ymmärrä tuollaistakaan, ja sitten asua lasten kanssa kuin kaatopaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mietin että onko tää joku rikas perhe kun oli niin paljon ja kallista tavaraa. Johan noihin jääkiekkokamoihin mennyt tuhansia. Ja rouvan vaatteet - ihan kuin koti ois ollut jossain vaatekaupassa. Ei itsellä todellakaan ole tuollaista määrää vaatteita. Muutamat kengät ja housut itsellä, ei kymmeniä/satoja. Aloin jo miettimään olenko itse outo kun meillä niin vähän tavaraa ja erityisesti vaatteita - yksi vaatekaappi riittää hyvin, en tarvitse kokonaista vaatehuonetta vai onko tuolla perheellä poikkeuksellisen paljon tavaraa. Päädyin jälkimmäiseen.
Miten voi olla satoja uusia avaamattomia tavaroita kotona? Meillä on pari hassua, esim polkupyörän takavalo jota en ole ehtinyt ottaa käyttöön. Muuten mitä ostetaan, myös käytetään. Jotenkin tuli ihan outo olo koko ohjelmasta, miten ja millä rahalla jotkut elää noin leväperäisesti?
En katsonut, mutta oliko kyse perheestä, jonka talo oli palanut ja saaneet niin paljon lahjoituksia, ettei enää hallinneet tilannetta?
Kyllä siinä nyt näki, että oli levitetty kaikki kamat lattiolle, et näyttäisi pahemmalta. Siinähän alussa näkyi että osa kaapeista oli tyhjiä. Saatu vähän dramaattisempi ero alun ja lopun välille.
Muuten oli huonompi kuin odotin, tykkäsin brittiversiosta kovasti, siinä oli enemmän sitä karsimisprosessia avattu.
Hyvä kommentoija. En ole haukkunut perhettä eli yh-äitiä. Mietityttää ettei aikaisemmin ole puututtu perheen ahdinkoon. Näyttää kovin epähygieeniseltä huushollilta lasten kasvaa ja elää. Olisi kunnanvirkailijoille töitä.
Ongelmia on, juu, monilla. Tämä foorumi ei yhdenkään mt- ym.ong.paranna.
BTW...kuka meistä keskustelijoista tuntee kyseisen perheen, äidin ja lapset?
Eletään ihmisiksi🐶
Vierailija kirjoitti:
Katsottuani ekan jakson ekat viisi minuuttia tuli mieleen, että onko kamat levitetty lattioille ohjelmaa varten. Jos näin on, niin ok. Mutta muuten tulee kyllä lasten hyvinvointiasiat mieleen ja silloin on kyse lasusta eli lastensuojelusta. Karmeeta katsottavaa, lapsia käy sääliksi. Millaisen mallin äiti antaa tuollaisella kodinhoidolla tai paremmin hoitamattomuudella. Vihaksi pistää, ei lapsella edes sänkyä missä nukkua rauhaisat yöunet.
Ja tämä on viihdettä kö?
Ehkä katson lisää, ehkä en.
En katsonut ohjelmaa vielä mut mulla tuli jo noista kuvista mieleen et tavarat on vaan levitelty ympäriinsä. Koti oli muuten sisustettu kivasti eikä mitään roska/lehtipinoo osunut silmiin. Oikeasti kaaoksessa asuva ei taida juuri välittää kodin sisustamisesta.
Oliko isä lähtenyt pakoon hirveetä sekasotkua?
Hamstraajat tarvitsee kyllä psykiatrin apua myös koska talo näyttää yhtä kaamealta vuoden sisään. Tuo voirasioiden yms kerääminen on jo sairasta ja lasten kohtelu lian ja saastan keskellä ilman petiä.
Ei näyttänyt minusta lialta ja saastalta (ikävä kyllä sellaisiakin koteja olen nähnyt sivusta), vaan ihan vain järjestelemättömältä tavarakaaokselta. Sotkuisuus ja likaisuus eivät ole synonyymeja.
Jäi sellainen olo, että tiimi ei olisi ihan kohdillaan. En pitänyt päsmäröivästä "asiantuntijasta". Hän puhui aikuisillekin kuin lapsille. Jotenkin vähän kurja tyyppi telkkariin.
Ohjelman päätteeksi tuli lista niksipirkkaohjeita, jotka oli vähän huonosti toteutettu nekin.
Miksi niin monet suomalaiset versiot tehdään vähän sinne päin?
Asiantuntija oli paras. Tosi hyvä tyyppi omassa somessaan. Ihan niin rempseä ei uskaltanut/saanut olla tässä jaksossa, ehkä myöhemmin tulee enemmän esiin. Osaa nauraa itselleen ja saa muutkin mukaan, vaikka asia olisi kipeä. Ymmärtää myös tilanteen vakavuuden.
Perhe oli myös tosi symppis. Jotenkin se arjen hallinnan vaikeus tuli esiin niissä voirasioissa. Kaikkea hyvää perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin että kyseessä on kopio brittiversiosta, mutta ei kai sitä nyt olisi kirjaimellisesti tarvinnut kopioida!!
Juontajien eleet, liikkeet, sanat ja lauseet oli ihan samoja, joita olen lukenut UK-versiosta. Miksi varastostakin oli tehty aivan kopio keltaisine viivoineen? Olisivat edes väriä vaihtaneet. Ja tosiaan, kaikki poistuva kama olisi järkevää pitää siinä samassa järjestyksessä missä se viedään poistokasaan, pysyisi myytävä ja lahjoitettava tavara siistinä ja järjestyksessä.
Miksi nykyään ei saa sanoa että tavara heitetään roskiin? Mulle tulee ainakin mieleen kierrättämisestä, että kama viedään kierrätyskeskukseen, vaikka ei sinne tosiaan voi kaikkea shaissee viedä. UK:ssa ja nyt tässä ohjelmassa käytetään termiä "kierrätys". Nykyajan jätteestä kierrätetään, lajitellaan ja hyödynnetään suurin osa, ei ole enää olemassa vanhanajan kaatopaikkoja, joten ei ole mitään noloa sanoa, että kama menee roskiin.
Liikaa kuvattiin ihmisiä, naamoja ja lässytystä. Olisin halunnut nähdä enemmän sitä katoavaa ja lajiteltavaa tavaraa.
Pointtina on varmaan mahdollisimman paljon kierrättää materiaalina. Jos siinä lukisi jäte, niin porukka vauhkoaisi täällä että hei miksei kierrätetä
Näinhän se varmaan on, mutta en nyt näe, että jos vien muovinkeräykseen keijupurkkeja, että se olisi varsinainen kierrätystapahtuma.
Kierrätystähän se nimenomaan on, mitä muutakaan?
Mun mielestä ohjelma on siitä ihana, että tavaramäärää hämmästellään, mutta perheitä ei tuomita. Äidin ja kolmen lapsen perheessä tavaroita käytiin myös ajatuksella läpi, tytöt olivat ihanasti mukana ja osallistuivat hienosti työlääseen prosessiin. He myös mielestäni tarvitsivat selkeästi apua, ja ottivat sen ilolla vastaan. Toisen jakson moottoripyörä olohuoneessa -perhe suhtautui projektiin jotenkin "läpällä" ja vähän tuntui että heillä olisi ollut voimavaroja ja varaa toteuttaa tällainen projekti ihan itse vaikka ostamalla joku palvelu.
Ohjelma on vähän liian lyhyt, jakso on leikattu nopeaksi ja itse muutostyölle ja sellaiselle ns henkiselle pohdinnalle ei ole leikkauksessa jätetty tarpeeksi tilaa. Brittiversiossa oltiin ehkä vielä aidommin perheiden "iholla" ja siinä näki miten välillä oli vaikeaa luopua.
Se, joka miettii onko nämä lavastettuja ja miten joku voi elää näin suuren tavaramäärän kanssa, ei ole varmaan koskaan nähnyt esimerkiksi 30 vuotta samassa talossa asuneen perheen autotallia. Kun on säilytystilaa, sinne turha tavara myös löytää tiensä. Vuosien ajan kertynyttä tavaraa voi olla todella raskasta käydä läpi, varsinkin jos arjessa ei ole tarpeeksi voimavaroja. Myös mielenterveysongelmat ja ihan vain kiireinen arki voivat vaikeuttaa tavaroiden läpi käymistä, saatika minkään myymistä jossain torissa.
Kaikkiaan ohjelman idea on ihana ja tärkeäkin, mutta ohjelma-aika ei mielestäni riitä ja perheiden tilanteisiin ei pääse tarpeeksi sisälle. Katson kuitenkin varmasti jokaisen jakson
Minä petyin. Ei tule ehkä katsottua jatkossa. Oon aiemmin katsonut ulkomaista versioita. Ohjelma oli mun makuun liian laimea. Musiikit ja muutenkin kokonaisuudessaan. Mielestäni ekassa jaksossa painotetettiin liika sitä kaikki romu johtuu vain siitä tulipalosta. Kyllähän siinä täytyy olla jokin ongelma että tommosen tavaramäärän keskellä elää. Mielestäni ohjelmassa suhtauduttiin vakavaan ongelmaan liian kepeästi.
Sehän on kierrättämistä.