Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Punainen vaate häävieraalla?

Vierailija
18.10.2022 |

Olen menossa joulukuussa tuttavan häihin. Löysin kauniin burgundyn punaisen mekon, mutta mietin onko sopiva laittaa se häihin.

Perinteisestihän häävieraat välttelee valkoista, mustaa ja punaista. Kyseessä ei kuitenkaan ole kirkkaanpunainen mekko, vaan tummempi ja murretumpi punainen. Häät on myös joulun alla, joten sopisi kyseiseen kauteen.

Laittaisitteko itse vai etsinkö suosiolla toisen mekon?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin. En ole taikauskoinen.

Vierailija
2/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin. Ajat muuttuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vasta täällä palstalla kuullut tuon, että häissä ei saisi olla punaista ja olen kyllä usealla häävieraalla sen värisiä vaatteita nähnytkin. Joten laita vaan, mäkin laittaisin.

Vierailija
4/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin. Jos joku kuvittelee mekon värin takia, että minulla on sutinaa sulhasen kanssa, niin siinähän kuvittelee.

Vierailija
5/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään muualla kuin Suomessa en ole kuullut moista hölynpölyä punaisen värin välttämisestä häävieraan vaatteissa. En missään.

Tämän sanoi myös Aalto Yliopiston vaatesuunnittelun professori emerita (en nimeä muista - googlatkaa) viime kesänä eräässä Hesarin haastattelussa.

Vierailija
6/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli häissä kaunis punainen leninki. Samoin morsiamella...

Vierailija
7/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin kommentoida samoin. Eli ystävälläni oli tulenpunainen häämekko.

Kysy morsiammelta, että minkä värin hän valitsee. Yleisimmin se on toki edelleen valkoinen, mutta punaista käytetään myös usein.

Vierailija
8/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään muualla kuin Suomessa en ole kuullut moista hölynpölyä punaisen värin välttämisestä häävieraan vaatteissa. En missään.

Tämän sanoi myös Aalto Yliopiston vaatesuunnittelun professori emerita (en nimeä muista - googlatkaa) viime kesänä eräässä Hesarin haastattelussa.[/quote

Onko sulle jotenkin epäselvää, mitä kansanperinne tarkoittaa? Ajatteletko, että minkä tahansa kansan tavan tai uskomuksen tekee hölynpölyksi se, ettei se ole käytössä muissa maissa?

Ja vastaus varsinaiseen kysymykseen: voisin hyvin kuvitella käyttäväni häävieraana burgundinpunaista. Olen nähnyt häissä kirkkaanpunaistakin, enkä ole ajatellut vieraalla olleen sutinaa morsiamen kanssa. Poikkeuksena tästä eräät häät, joissa kirkkaanpunaista käytti sulhasen ex-vaimo, ja kaikki ottivat asian huumorilla.

Suomalaiset häät muutenkin ovat niin omituinen sikermä jenkkiläisiä tapoja, että eiköhän sinne yksi suomalainenkin perinne joukkoon mahdu.

Vierailija
9/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän sanoi myös Aalto Yliopiston vaatesuunnittelun professori emerita (en nimeä muista - googlatkaa) viime kesänä eräässä Hesarin haastattelussa.

Tässä brittiläinen artikkeli aiheesta:

https://www.whowhatwear.co.uk/can-you-wear-red-to-wedding

Aika yksimielisiähän nuo tyyliasiantuntijoiden vastaukset ovat - häävieraiden on hyvä välttää värejä ja leikkauksia, jotka herättävät huomiota. Olisin itse myös tällä kannalla. Vaikka hyväksyisin punaisen värin omissa häissäni vierailla, en tietoisesti pukisi päälleni mitään sellaista, mikä saattaa aiheuttaa supinaa häävieraissa. Toisten häät ei ole paikka ottaa kantaa vanhoihin perinteisiin.

Vierailija
10/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksimielisiähän nuo tyyliasiantuntijoiden vastaukset ovat - häävieraiden on hyvä välttää värejä ja leikkauksia, jotka herättävät huomiota. Olisin itse myös tällä kannalla. Vaikka hyväksyisin punaisen värin omissa häissäni vierailla, en tietoisesti pukisi päälleni mitään sellaista, mikä saattaa aiheuttaa supinaa häävieraissa. Toisten häät ei ole paikka ottaa kantaa vanhoihin perinteisiin.

Tähän vaikuttaa hääparin mielipide. Jos on muodolliset häät, niin noudattaisin tiukasti etikettiä, mutta rennommassa tilaisuudessa ei vedetä hernettä nenään, kunhan on suht siistit vaatteet päällä.

Vierailija
11/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän sanoi myös Aalto Yliopiston vaatesuunnittelun professori emerita (en nimeä muista - googlatkaa) viime kesänä eräässä Hesarin haastattelussa.[/quote

Onko sulle jotenkin epäselvää, mitä kansanperinne tarkoittaa? Ajatteletko, että minkä tahansa kansan tavan tai uskomuksen tekee hölynpölyksi se, ettei se ole käytössä muissa maissa?

Ja vastaus varsinaiseen kysymykseen: voisin hyvin kuvitella käyttäväni häävieraana burgundinpunaista. Olen nähnyt häissä kirkkaanpunaistakin, enkä ole ajatellut vieraalla olleen sutinaa morsiamen kanssa. Poikkeuksena tästä eräät häät, joissa kirkkaanpunaista käytti sulhasen ex-vaimo, ja kaikki ottivat asian huumorilla.

Suomalaiset häät muutenkin ovat niin omituinen sikermä jenkkiläisiä tapoja, että eiköhän sinne yksi suomalainenkin perinne joukkoon mahdu.

Olipa mauton temppu sulhasen exältä. Kiusallista itsekorostusta ja hääparin sekä vieraiden muistuttamista siitä, kuka "ehti ensin". Pahastuisin todella, jos puolisoni exä tekisi noin. Huomiotahan hän vain haki, ja ilmeisesti sitä sai. Arvaan, että morsian päätti nauraa muiden mukana, jotta ei tulisi syytetyksi huumorintajuttomuudesta.

Vierailija
12/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaan. Valkoinen kuuluu morsiamelle. Muut värit kokomustaa lukuunottamatta on ihan sopivia.

Vierailija
13/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän vaikuttaa hääparin mielipide. Jos on muodolliset häät, niin noudattaisin tiukasti etikettiä, mutta rennommassa tilaisuudessa ei vedetä hernettä nenään, kunhan on suht siistit vaatteet päällä.

Ilman muuta vaikuttaa juhlan luonne ja se, kuinka hyvin tuntee hääparin. Jos ap tietäisi hääparin ja vieraiden suhtautuvan mutkattomasti, ei hänen tarvitsisi kysyä mielipidettä ulkopuolisilta. Yleensä hyvä nyrkkisääntö on se, että jos pohtii, onko se tai tuo ok, on parempi ottaa varman päälle.

Vierailija
14/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän olevani tietämätön, mutta en tajunnut ettei punainen ole sopiva häävieraan väri. Onneksi oli kasuaalit pukukoodi.

Vierailija
15/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tuokaan mikään supisuomalainen juttu, jenkkilässä on sama.

Vierailija
16/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen häissä ei tarvitse korostaa itseään.

Vierailija
17/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa mauton temppu sulhasen exältä. Kiusallista itsekorostusta ja hääparin sekä vieraiden muistuttamista siitä, kuka "ehti ensin". Pahastuisin todella, jos puolisoni exä tekisi noin. Huomiotahan hän vain haki, ja ilmeisesti sitä sai. Arvaan, että morsian päätti nauraa muiden mukana, jotta ei tulisi syytetyksi huumorintajuttomuudesta.

Tuskin siinä huomion hakemisesta kyse oli, sillä samainen häävieras oli käyttänyt samaa punaista mekkoa aiemmin jo pareissa häissä. Eikä myöskään morsian ollut paikalla punastelemassa.

Pöydässä istui vanhaa kaveriporukkaa, ja juttu lensi muutenkin riehakkaasti. Siinä sitten yhteistuumin todettiin, että näissä häissä ei kukaan viitsi kuiskutella hänen punaisesta mekostaan, kun asia on kaikille selvä.

Vierailija
18/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on yleisin väri vieraiden vaatteissa, joten eihän tätäkään perinnettä enää kukaan noudata. Tältä palstalta kuulin, että punainen mekko on heitä varten, ketkä ovat vehdanneet sulhasen kanssa... Ei kai tuollaiseen typeryyteen uskota muualla, kuin tällä palstalla.

Ei se ole mitään typeryyttä, se on kansanperinnettä. Aivan kuten se, että musta on hautajaisväri, eikä sitä pitäisi käyttää muissa juhlissa.

Perinteet muuttuvat ja elävät. Nykyään moni mies pukeutuu kesähäihin mustaan pukuun, mikä olisi ollut 70 vuotta sitten erittäin sopimatonta. Ja toisaalta, kun mennään yli sata vuotta taaksepäin, oli morsiamellakin musta puku.

Perinteisesti Suomessa on pukeuduttu sen värisiin vaatteisiin kuin on satuttu omistamaan. Valkoinen hääpuku ei ole suomalaista perinnettä, eikä mitään punaisia mekkojakaan ole kauaa ollut tavallisen ihmisen vaatekaapissa. Heitetään tällaiset typerät mukaperinteet pois.

Vierailija
19/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leninki. Siinä sana jota harvemmin enää kuulee.

Vierailija
20/70 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se lukee netissä, se ei välttämättä ole totta. Eli siitä vain. 95% suomalaisista ei ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta säännöstä jonka jokainen vähänkään järkevä tajuaa olevan urbaania legendaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi