Työttömänä saraslomalla, omavastuuaika, merkataanko ilmoitukseen sairaana vai työtön, neuvoja?
Kysyn nyt täältä, kun ei Kelalla ole täsmällistä neuvoa missään.
Eli työtön, sairastuu, ja on se 10 pv omavastuuaika ennen kuin saa Kelan sairaspäivärahaa. Kelan Työttömyysajan ilmoituksessa kysytään joka päivälle "työtön" vai "sairaana" tms. muita vaihtoehtoja. En ole varma laitetaanko siihen mitä, JOTTA SAISIN SEN työttömyysetuuden siltä 10 ov OMAVASTUUAJALTA, eikä Kela olisi maksamatta sitä...?
Mitä olette laittaneet siihen kohtaan, ja onko Kela maksanut odostusajan työttömyyskorvauksen? Iso raha kuitenkin köyhälle, ie ole varaa jäädä ilman sitä? Ja, olen työmarkkinoiden käytettävissä työkykyni mukaan työkkärissä, eli ei pitäisi olla estettäkään.
Kommentit (5)
Jos et hae Kelan sairaspäivärahaa, merkkaa työttömyystukihakemukseen "työtön". Jos taas olet sairaana, etkä työmarkkinoiden käytettävissä, merkkaa "sairas" ja hae sairaspäivärahaa. Omavastuuajalta tuskin saat mitään, ellei toimeentulotukeen ole mahdollisuus, sillä työttömyystukeahan maksetaan vain jos on työttömänä työnhakijana ja työmarkkinoiden käytettävissä.
Tämä ei sitten ole mikään tieto vaan puhtaasti veikkaus. Kelalla kyllä on kaikenlaisia porsaanreikiä jättää tukia maksamatta ja jos mahdollista, kannattaa pelata varman päälle.
Siis miten sairas olet? Jos teoriassa olet käytettävissä sanotaan viikon varoitusajalla, niin aivan turha hakea saikkua kelasta. Ei kukaan työnantaja sua velvoita seuraavana päivänä töihin kuitenkaan ja työvoimakoulutuksiinkin taitaa hakuaika olla pidempi.
Siinä on se omavastuuaika. En hakisi 10 pv ellei ole ihan pakko. Jos olet siitä jo työkkäriä / kelaa infonnut niin sitten kait pakko sun hakea sairauspäivärahaa. Siitäkään ei ole varmuutta myönnettäänkö. Mulla työkkäri jousti vuosi sitten kun olin periaatteessa 3vkoa leikkauksen jälkeen työkyvytön niin ei tarvinnut hakea sairauspvrahaa ja olin ihan normaalisti työtön ja sain työttömuustukea.
siis 10 Päivän piti olla, ei ov.....