Gradusta tulossa surkea arvostelu :(
Tartteen jaksuhaleja. Gradusta tulossa surkea arvostelu, 2. Miten tästä häpeästä selviää?
Kommentit (117)
Pääasia, että läpi menee, onnittelut siitä.
Tyhmä kysymys, mutta milloin gradujen arvostelut on muuttuneet numerollisiksi? Itse tein gradun reilu 10 vuotta sitten, arvosana oli M.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei gradun arvosanaa yleensä kysytä, mutta tokihan hyvää arvosanaa voi töitä hakiessa sopivasti mainostaa. Ei se haittakaan ole.
Laitoin erinomaisen gradun arvosanan CV:hen mainostamismielessä, ja ainoastaan olen saanut kommentteja, ettei tieto ole relevantti ja annettu ymmärtää, että ennemminkin noloa. Eli ei siis edes sitä hyötyä!
Yksi kaveri nuorena juristina oli alkanut esitellä graduaan työpaikkahaastaattelussa, niin ei niitä kiinnostanut vähääkään. Hyvä etteivät purskahtaneet nauruun. Yliopistossa tuli kuva, että piti olla tärkeä asia, mutta reaalimaailmassa juuri ketään ei kiinnostanutkaan. Yliopistojen työpaikat on tietysti hirman eri asia. Tai ehkä jos gradun aihe liippaaa tosi läheltä sitä työpaikkaa..
Mitä sillä gradun arvosanalla on väliä? Jos et jatka tohtoriksi asti? Jos teit huonon gradun, siitä saa huonon arvosanan. Elämä on siitä kumma että jossain vaiheessa törmää tosiasioihin.
Paras gradu on tehty ja hyväksytty gradu. Gradu on harjoitustyö tieteellisestä kirjoittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Gradu on yksi essee muiden joukossa eikä sen arvosanalla ole merkitystä.
Onnea valmistumisesta!
Lähinnä ihmetyttää, miten jollekin se gradu on jotenkin ylivoimaisen vaikea suoritus, sitä samaa kun on koko yliopisto.
Jaa, että essee. Kuinka monta 70-sivuista esseetä teit yliopistoaikoina?
Vierailija kirjoitti:
Paljon onnea että olet saanut gradun valmiiksi ja pääset valmistumaan! Tämän hetken jälkeen gradun arvosanalla ei ole yhtään mitään merkitystä missään, esimerkiksi työnantajat eivät tule sitä kysymään. Paras gradu on valmis gradu, se on opinnäytetyö jonka tarkoitus on oppia hieman laajemman kokonaisuuden tekemistä.
Vello ikävässä arvioinnissa nyt pari päivää ja unohda se sen jälkeen! Jos joku sukulainen kyselee että minkä arvosanan sait gradusta (oikeasti kukaan ei kysy), niin voit vain sanoa että aika keskimääräisesti meni ja pääasia että se on valmis.
Multa on kysytty jokaiseen työhön hakiessani gradun aihe ja arvosana. Työskentelen ylempänä toimihenkilönä yksityisellä sektorilla, kahdessa aiemmassa työpaikassani toimihenkilönä. Eli kyllä niitä saatetaan kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea valmistumisesta!
Lähinnä ihmetyttää, miten jollekin se gradu on jotenkin ylivoimaisen vaikea suoritus, sitä samaa kun on koko yliopisto.Jaa, että essee. Kuinka monta 70-sivuista esseetä teit yliopistoaikoina?
Naurahdin myös tuota essee-kommenttia. Meillä ainakin tuli huutia, jos gradussa käytti esseetyyliä, ja se laitettiin korjaamaan tutkimustekstiksi tai pyyhkimään pois. Ei esseemäisyys kuulu graduun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei gradun arvosanaa yleensä kysytä, mutta tokihan hyvää arvosanaa voi töitä hakiessa sopivasti mainostaa. Ei se haittakaan ole.
Laitoin erinomaisen gradun arvosanan CV:hen mainostamismielessä, ja ainoastaan olen saanut kommentteja, ettei tieto ole relevantti ja annettu ymmärtää, että ennemminkin noloa. Eli ei siis edes sitä hyötyä!
Yksi kaveri nuorena juristina oli alkanut esitellä graduaan työpaikkahaastaattelussa, niin ei niitä kiinnostanut vähääkään. Hyvä etteivät purskahtaneet nauruun. Yliopistossa tuli kuva, että piti olla tärkeä asia, mutta reaalimaailmassa juuri ketään ei kiinnostanutkaan. Yliopistojen työpaikat on tietysti hirman eri asia. Tai ehkä jos gradun aihe liippaaa tosi läheltä sitä työpaikkaa..
Meille ei tullut hallintotieteen graduseminaarissa. Professori sanoi suoraan, että kertokaa hänelle, jos tavoite on korkeammalla kuin valmis gradu vaikka ykkösellä, ja ohjausta saa sitten tarpeen mukaan parempaankin.
Oikeasti kukaan ei koskaan edes katso gradun arvostelua vaan enemmän vaikutta sen aihe, jos hakee sellaista työtä, jossa sillä on jotain merkitystä, ja yllättäen jopa sivuaine voi olla työnhaussa merkityksellisempi kuin gradu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon onnea että olet saanut gradun valmiiksi ja pääset valmistumaan! Tämän hetken jälkeen gradun arvosanalla ei ole yhtään mitään merkitystä missään, esimerkiksi työnantajat eivät tule sitä kysymään. Paras gradu on valmis gradu, se on opinnäytetyö jonka tarkoitus on oppia hieman laajemman kokonaisuuden tekemistä.
Vello ikävässä arvioinnissa nyt pari päivää ja unohda se sen jälkeen! Jos joku sukulainen kyselee että minkä arvosanan sait gradusta (oikeasti kukaan ei kysy), niin voit vain sanoa että aika keskimääräisesti meni ja pääasia että se on valmis.
Multa on kysytty jokaiseen työhön hakiessani gradun aihe ja arvosana. Työskentelen ylempänä toimihenkilönä yksityisellä sektorilla, kahdessa aiemmassa työpaikassani toimihenkilönä. Eli kyllä niitä saatetaan kysellä.
Millä alalla näin? Minulta ei ole kysytty koskaan aihetta eikä arvosanaa, asiantuntijatyötä pääasiassa julkisella. Joskus on katsottu, että todistus on oikeasti olemassa.
Just puhuttiin eilen kollegan kanssa korkeakouluajan ja dippatyön arvosanoista. Omani olivat keskinkertaiset ja valmistuin tuolla kakkosella eli erittäin tyydyttävällä. Tämä ärsytti, koska olin aina ollut hyvä koulussa ja saanut hyviä arvosanoja. Muistan valmistumisen jälkeen vain yhden työpaikkahaastattelun, jossa arvosanojani on kyselty ja arvosteltu. Haastattelija, firman omistaja kysyi että "mikä siinä (korkeakouluopiskelussa) on niin vaikeaa?" Menin mykäksi ja taisin vaan sanoa, että kaikki eivät ole vitosen oppilaita. Heille kuulemma palkataan vaan sellaisia. Kiitos ja näkemiin sitten.
Olen sittemmin ollut 20v työelämässä eikä arvosanoilla ole todellakaan ollut mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea valmistumisesta!
Lähinnä ihmetyttää, miten jollekin se gradu on jotenkin ylivoimaisen vaikea suoritus, sitä samaa kun on koko yliopisto.Jaa, että essee. Kuinka monta 70-sivuista esseetä teit yliopistoaikoina?
Naurahdin myös tuota essee-kommenttia. Meillä ainakin tuli huutia, jos gradussa käytti esseetyyliä, ja se laitettiin korjaamaan tutkimustekstiksi tai pyyhkimään pois. Ei esseemäisyys kuulu graduun.
Ei se, että sivuja on enemmän kuin peruskurssityössä, tee siitä sen kummoisempaa. Ihan normi kursseilla ne esseet oli 10-20sivua, se, että gradussa kerrotaan menetelmät millä sen esseesi kirjoitat ei muuta mitään. Tyyliltään gradu on täysin sama, mitä kaikki muutkin kirjoitukset, joita yliopistossa kirjoitetaan. Ja olen kirjoittanut gradun, sain siitä 4, joten ei tainnut olla paskin mahdollinen. Meidän tiedekunnassa kukaan ei ollut saanut 5 gradustaan edeltävän vuoden aikana, pieni prosentti noita nelosiakin.
Ja kyllä, se oli essee muiden joukossa. Nyt se vaan koostui vähän useammasta osasta.
Vierailija kirjoitti:
Pääasia, että läpi menee, onnittelut siitä.
Tyhmä kysymys, mutta milloin gradujen arvostelut on muuttuneet numerollisiksi? Itse tein gradun reilu 10 vuotta sitten, arvosana oli M.
Riippuu varmaankin tiedekunnasta, tai sitten se on muuttunut 2020 jälkeen, jolloin minä valmistuin Matemaattis-luonnontieteelliseltä alalta Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, no onhan tuo aika huono arvosana. Mutta ei sitä kukaan sulta kysele. Ja sitten jos kysyy, voit kertoa ja sanot että tärkeintä sinulle oli saada se valmiiksi ja paperit ulos. Mulle ei ole nelosen gradusta ollut tuon taivaallista hyötyä, paitsi hiveli tietysti itsetuntoa (muttei niin paljon kuin vitonen, prkl).
Aika huono ohjaaja ollut sulla, jos nyt vasta valmiin työn kynnyksellä tulee puheeksi arvionti. Luulisi, että kakkosen työssä olisi paljon mihin ehdottaa korjauksia ja näin nostaa arvosanaa.
Ohjaajalla ei ollut aikaa viimeisissä vaiheissa antaa arvostelua tai korjausehdotuksia. Päämääränä mulla oli saada tutkinto nyt ulos muusta viis. Mutta olihan tuo kolhu.
Ja ei, kukaan ei ole kehunut. Lähinnä tuo toteen sen etten ole akateemisesti lahjakas. Heh.
Jokin on siis prosessissa mennyt mönkään, jos ei ohjaajalla ole ollut aikaa sinun työtäsi kommentoida, kuten hänen työhönsä kuuluisi. Kiireellä tehty palautuspäivään? Kannattaa miettiä mitkä ne omat tavoitteet oli ja peilata niitä lopputuloksiin. Esim. nopeasti tehty työ ei välttämättä ole se hienosäädetyin, mutta kyllä sillä maisteriksi pääsee.
ohjaajan työhön kuuluu kommentoida gradua kaksi kertaa (ensin pala kerrallaan seminaarin aikana ja sitten kun koko käsis on kasassa). Jotkut opiskelijat kuvittelevat, että ohjaajalla ei ole muita töitä ollenkaan ja että heidän gradujaan pitäisi kommentoida kymmenkunta kertaa...
Jotkut kuvittelevat, mutta eivät pahuuttaan, vaan koska tuollaistakaan asiaa ei aina kunnolla opiskelijoille kerrota. Ei sitä tietoa syntymässä saada.
Aika harvassa paikassa asioidessaan sitä voi legitiimisti kuvitella ettei toisella osapuolella ole muuta työtä kuin minun hoitamiseni. Kenelle tämmöinen asia pitää erikseen selittää, eikö sen useimmat ole oppineet jo kauan ennen maisterivaiheen opintoja? Itse tajusin sen ala-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh eihän alle kolmosen numeroita anneta?
Meillä ei anneta vitosia ja nelosen saa erinomainen työ. Koko numeroarvostelu on täysin naurettava, jos kaikki saa kolmosen.
Helsingin yliopisto?
Vaihdoin sieltä Aaltoon tuon vuoksi, koska tähtäsin akateemiseen uraan ja tarvitsin 5 gradun. Ja sen myös sain. Ei olisi ollut mitään järkeä ottaa 4 gradusta, joka olisi ollut kuitenkin parempi kuin maailman 95% 5 arvoisista graduista. HY kusee tuolla säännöllään Suomen muroihin.
3 huono
4 ymmärtänyt jotain ja yritystä
5 hyvä työ
Vierailija kirjoitti:
3 huono
4 ymmärtänyt jotain ja yritystä
5 hyvä työ
2? Joo päästetty säälistä läpi
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä gradun arvosanalla on väliä? Jos et jatka tohtoriksi asti? Jos teit huonon gradun, siitä saa huonon arvosanan. Elämä on siitä kumma että jossain vaiheessa törmää tosiasioihin.
Tämä. Eiks kaikki gradut ole aivan huippuja? Vrt. Yamk-opinnäytetyöt ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Eiks kaikki gradut ole aivan huippuja? Vrt. Yamk-opinnäytetyöt ;)
Ei ole
Onnea valmistumisesta!
Kukaan ei kysy gradun arvosanaa työhaastatteluissa tai työelämässä, paitsi jos yliopistolle haluat jäädä.
Mulla on pari kaveria, jotka ovat vuosia vääntäneet gradua ja valmistuminen on pelkästään siitä kiinni, mutta valmiiksi eivät tunnu saavan. Gradun tekeminen ja paineet hyvästä numerosta (taustalla kenties ajatus kelpaanko minä...?) ahdistavat liikaa. Toivoisin, että vääntävät vain jonkun version, jolla pääsisi läpi just ja just ja sitten saisivat vihdoinkin sen taakan harteiltaan pois!
Mun proffa sanoi viisaasti, että paras gradu on valmis gradu! Sitä itsekin noudatin ja nopeasti väsäsin gradun jotta pääsin hommasta eroon (valtavaa ahdistusta itsekin koin gradusta, joten strategiani oli hoitaa se alta pois vain nopeasti). Sain kakkosen ja häpesin sitä aikani, mutta ihan turhaan. Kukaan ei sitä ole kysynyt ja työssä olen hyvin pärjännyt. Ja ei ole ollut yhtään vaikeampaa työllistyä kuin hyvän numeron gradusta saaneet opiskelukaverit.
Turhaan siis häpeät! Ole ylpeä itsestäsi, että olet saanut gradun valmiiksi!
Onnea valmistumisesta!
Lähinnä ihmetyttää, miten jollekin se gradu on jotenkin ylivoimaisen vaikea suoritus, sitä samaa kun on koko yliopisto.