Terveysaseman hoitajan oirearvio
Välillä kyllä ihmettelen minkä koulutuksen jotkut sairaanhoitajat ovat saaneet kun itsekin tiedän paremmin kuin he. Aikoja pantataan vaikka tasan aukeamisaikaan soitat, oireita vähätellään ja kehotetaan kahdenkin viikon sairastamisen jälkeen omahoitoon eli särkylääkkeitä vielä pari päivää.
Itsellä poskiontelot tulehtuvat suht kroonisesti flunssan jälkitautina , vähintään paristi vuodessa , aina ollut bakteeriperäinen ja aina lähtenyt vasta ab-kuurilla pois. Tunnistan siis heti oireista mistä taas kyse.
Mitä hoitaja tähän sanoo ?! Poiskiontelotulehdus on AINA virusperäinen, ei antibiooteista ole mitään hyötyä. Nyt vaan huuhtelee kannulla ja otat Buranaa .
Myöhemmin tänään kun päivystykseen lähden ja saan reseptin antibiootteihin , aion tehdä valituksen. On se nyt kumma että hoitajat laukoo suorastaan valheita potilaille.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Sitten ap varmaan osaa tuolta linkistä myös lukea, millä oirein sinuiitti on bakteeriperäinen. Jatka vaan huuhteluita, ota kortisonisumute ja antihistamiini käyttöön.
Suolistolla kestää vuosi, että se palautuu antibioottikuurin jälkeen.
T. Sh
Joo, on näin että suolistolla kestää vuosi palautua. Täytyy myös muistaa että osa poskiontelotulehduksista on bakteerin aiheuttamia.
Ap, et tule saamaan antibioottihoitoa vaikka menet lääkärin luo, vaan oireenmukainen hoito. Hoitaja on ohjannut ihan oikein.
Flunssakausi on sitäpaitsi alkanut ja myös kokonaan liittyy ylähengitystiepireita, jotka voivat kestää useitakin viikkoja.
Lue tuosta, ap:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi terveyskeskuksessa olen vastaanotolla käynyt ehkä kaksi vuotta sitten luomen poistossa. Päivystykseen olen joutunut tän vaivan kanssa menemään joka kerta , n kolmesti vuodessa , koska kuten sanottu , eivät anna aikoja tk. Silti jostain kumman syystä lääkäri on joka kerralla todennut katsottuaan sillä kaiku jutulla onteloita että kyllä , tulehtuneet ovat ja bakteeriperäinen, senhän tietää mm siitä että oireet pahenevat , kuumeilusta sekä nenänieluun valuvasta eritteestä. Näin mulla jok kerta. Silti sairaanhoitaja luulee tietävänsä paremmin. Ap
Paremminhan se hoitaja tietää että lääkäri ei tällä kertaa halua sinua ottaa vastaan tai että aikoja lääkärille ei ole. Jos taas pääset lääkärille, lääkäri tietää pääsevänsä sinusta nopeiten eroon kirjoittamalla reseptin.
Taidat siis olla sh itsekin. Kerropa yksikin lääkäri joka näin toimisi. Suomessa ei todellakaan kirjoiteta ab-kuuria jollei se ole tarpeen. Ja tottakai hoitaja oman osaamisensa (asenteensa) perusteella niitä aikoja jakelee. Hän nyt vaan kieltäytyi uskomasta että olisin reseptin tarpeessa eikä sen takia aikaa antanut. Ap
Mä luulen, että suomessa kirjoitetaan satoja turhia ab kuureja, vaikka paraneminen tapahtuisi ilman niitäkin. Ihmiset on kummallisia, ne haluaa kaikkeen lääkekuurin, sitten ne on vasta tyytyväisiä, vaikka on todistetusti näytetty , että jokainen ab kuuri pilaa suolinukkaa ( suolisto on kaikista tärkein vastustuskykyä ajatellen) ja jokaisesta ab kuurista suolisto toipuu viikkokausia.
Yhdestä kahteen vuotta.
Ilmeisesti kaikki antibioottien vastustajat ovat koolla tässä samassa ketjussa. Kroonisista po-vaivoista kärsivänä sanon edelleen, että joskus se ab-kuuri vaan on tarpeen. Ilmeisesti teillä ei ole ollut pahoja poskiontelontulehdukdia, kun ette ymmärrä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kaikki antibioottien vastustajat ovat koolla tässä samassa ketjussa. Kroonisista po-vaivoista kärsivänä sanon edelleen, että joskus se ab-kuuri vaan on tarpeen. Ilmeisesti teillä ei ole ollut pahoja poskiontelontulehdukdia, kun ette ymmärrä asiaa.
Kävin jokin aika sitten korvalääkärillä nenän tukkoisuuden vuoksi. Lääkäri kysyi, onko minulla ollut paljon poskiontelotulehduksia. Vastasin, että ei ainoatakaan, ja olen jo viisikymppinen.
täällä keusote alueella on "kokokylän omahoitaja" jolle ei mikään sairaus, tauti, tai vamma ole niin vakava, että tarvitaan lääkäriä. jos sattuu tuurilla lääkäriajan saamaan, on varmaa, että lääkäri ei ymmärrä suomen kieltä, puhuttua eikä luettua. joten ei suomessa kannata sairastua tai vanheta. innolla odotan, että alkaa kunnolla tämä soteuudistus toimimaan, niin saadaan taas paljon hoitovirheitä ja kuolemantapauksia. päättäjät ei virheitään myönnä, eikä niistä mitään opi. terveyspalvelut loppuu kokonaan, kun ei tieto kulje, yhteyksiä ei saada ja hoitohenkilökunta ei ymmärrä kieltä. sellainen on meidän tulevaisuus hyvinvointiyhteiskunnassa. kohta ollaan kuin amerikassa konsanaan. jos ei ole vakuutusta, ei saa hoitoa. kannattipa taas maksaa veroja, että saadaan palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun enää ei juuri tehdä niitä poskiontelopunktioita. Sen koettuaan kukaan ei tulisi kuin viimeisessä kädessä valittamaan poskionteloita. Useimmiten ne poskiontelo-oireet on vaan tavallista flunssaa eikä bakteeritulehdusta. itsehoidolla (nenäsumutteet, nenäkannu, särkylääke) poskiontelo-oireetkin hoituu useimmiten ja antibiottihoitoa tarvitaan harvoin.
Miten niin ei tehdä?
Itselleni tehtiin joku aika sitten punktio. Ja kyllä minä olen sen jälkeen saanut parikin kertaa antibioottia ja kiireellä, koska kerran tauti levisi ohimolohkoon, kun en saanut aikaa tk:een.
Näistä terveyskeskukseen pääsemisistä noin muuten; Soitin tk:een ja kerroin minua vaivaavasta todella pahasta ruokatorven särystä. Syöminen meni aivan mahdottomaksi. Hoitaja sanoi, ettei heillä ole aikoja antaa, eikä vaiva vaikuta sille, että pitäisi heti päästä lääkäriin. Hän antoi minulle soittoajan lääkärille.
Lääkäri oli puhelimessa aivan äimänä kerrottuani oireeni. Hän tivasi, miksi ihmeessä soitan hänelle tällaisesta asiasta, joka pitää hoitaa välittömästi tutkimalla. Ei kai hän pysty sitä puhelimessa tekemään.
Kerroin, ettei ole aikoja ja hoitaja ratkaisi asian näin.
Minulle löytyi aika seuraavaksi päiväksi, sain lähetteen sairaalaan, jossa työnnettiin letkua mahalaukkua kohti. Ruokatorvessani oli pahanlainen kureuma ja sappinestettä mahalaukussa.
Noh, tulihan se nyt hoidettua sitten siltä osin, että pääsin kuitenkin lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poskiontelotulehdukset paranevat itsestään, niihin ei enää anneta antibioottikuureja.
Katsomalla nenään ja kurkkuun, lääkäri ei voi millään tietää, onko poskiontelotulehdus bakteeriperäinen.
Poskiontelon tulehduksen bakteeri peräisyyden voi tarkistaa vain näytteestä, viljelemällä.
Ja virus-ja bakteeriperäisten po-tulrhdukset ovat oireiltaan erilaisia.
Se hoitaja ei tahallaan ole aikoja antamatta, hänet on ohjeistettu toimimaan niin.
Jos hoitaja antaisi kaikille virusperäisäistä flunssaa ja tulehdusta poteville aina ajan lääkäriin, lääkäriin ei muita potilaita edes pääsis, eikä mahtuisi.
Flunssaan ei ole olemassa mitään lääkettä.
Se kestää aikansa ja se on vain kestettävä. Ja se paranee itsestään.
Ja flunssaan kuuluu, särky, kova yskä, pääkipu, lihassärky, tukkonen tai valuva nenä ja kuume.Ei se lääkäri voi mitään apua flunssaan antaa, koska siihen ei ole olemassa mitään lääkitystä.
Itse voi ottaa särkylääkettä ja levätä ja juoda paljon nestettä.
Itseasiassa bakteeriperäisen infektion voi diagnosoida myös ilman viljelyä ( ja usein diagnosoidaan), koska oireet ovat selvät: yli 38-asteen kuume, voimakas särky ylähampaissa ja vihreä lima, jota on näkyvissä nenän väliseinässä.
Ei kannata sinne päivystykseen raahautua, ei ole päivystysasia.
T. Sh
Vaan mistähän täällä Suomenmaassa sitten hoitoa saisi sitä tarviva, jos en ole tarpeeksi sairas päivystykseen enkä tk, mutta kuurin tarvitsen. Älytöntä.
Menen päivystykseen. Siellä sanotaan, että mene terveyskeskukseen. Ikiliikkuja on keksitty! Jos rahalla menet yksityiselle, saat tarvitsemasi lääkkeet.
Myös bakteerin aiheuttama poskiontelotulehdus parantuu ilman antibiootteja. Mutta ottamalla antibioottikuurin, tuhoat kehosi vastustuskykyä joka kerta hieman ja vaikeutat seuraavan poskiontelotulehduksen parantumista. Ehkä ne sairaanhoitajat ovatkin viisaita ja pyrkivät siihen, mikä sinulle olisi parasta. Mun mielestä on hienoa, että aletaan päästä antibioottien ihannoinnista eroon. Moni on tuhonnut suolistonsa niillä aivan tarpeettomasti. Ja joo, joskus niillä on paikkansa, mutta ei joka poskiontelo- ja korvatulehduksessa.