Terveysaseman hoitajan oirearvio
Välillä kyllä ihmettelen minkä koulutuksen jotkut sairaanhoitajat ovat saaneet kun itsekin tiedän paremmin kuin he. Aikoja pantataan vaikka tasan aukeamisaikaan soitat, oireita vähätellään ja kehotetaan kahdenkin viikon sairastamisen jälkeen omahoitoon eli särkylääkkeitä vielä pari päivää.
Itsellä poskiontelot tulehtuvat suht kroonisesti flunssan jälkitautina , vähintään paristi vuodessa , aina ollut bakteeriperäinen ja aina lähtenyt vasta ab-kuurilla pois. Tunnistan siis heti oireista mistä taas kyse.
Mitä hoitaja tähän sanoo ?! Poiskiontelotulehdus on AINA virusperäinen, ei antibiooteista ole mitään hyötyä. Nyt vaan huuhtelee kannulla ja otat Buranaa .
Myöhemmin tänään kun päivystykseen lähden ja saan reseptin antibiootteihin , aion tehdä valituksen. On se nyt kumma että hoitajat laukoo suorastaan valheita potilaille.
Kommentit (70)
Näin ne superbakteerit syntyy, joka ikiseen vaivaan vaaditaan antibioottikuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poskiontelotulehdukset paranevat itsestään, niihin ei enää anneta antibioottikuureja.
Katsomalla nenään ja kurkkuun, lääkäri ei voi millään tietää, onko poskiontelotulehdus bakteeriperäinen.
Poskiontelon tulehduksen bakteeri peräisyyden voi tarkistaa vain näytteestä, viljelemällä.
Ja virus-ja bakteeriperäisten po-tulrhdukset ovat oireiltaan erilaisia.
Se hoitaja ei tahallaan ole aikoja antamatta, hänet on ohjeistettu toimimaan niin.
Jos hoitaja antaisi kaikille virusperäisäistä flunssaa ja tulehdusta poteville aina ajan lääkäriin, lääkäriin ei muita potilaita edes pääsis, eikä mahtuisi.
Flunssaan ei ole olemassa mitään lääkettä.
Se kestää aikansa ja se on vain kestettävä. Ja se paranee itsestään.
Ja flunssaan kuuluu, särky, kova yskä, pääkipu, lihassärky, tukkonen tai valuva nenä ja kuume.Ei se lääkäri voi mitään apua flunssaan antaa, koska siihen ei ole olemassa mitään lääkitystä.
Itse voi ottaa särkylääkettä ja levätä ja juoda paljon nestettä.
Itseasiassa bakteeriperäisen infektion voi diagnosoida myös ilman viljelyä ( ja usein diagnosoidaan), koska oireet ovat selvät: yli 38-asteen kuume, voimakas särky ylähampaissa ja vihreä lima, jota on näkyvissä nenän väliseinässä.
Ei kannata sinne päivystykseen raahautua, ei ole päivystysasia.
T. Sh
Vaan mistähän täällä Suomenmaassa sitten hoitoa saisi sitä tarviva, jos en ole tarpeeksi sairas päivystykseen enkä tk, mutta kuurin tarvitsen. Älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi terveyskeskuksessa olen vastaanotolla käynyt ehkä kaksi vuotta sitten luomen poistossa. Päivystykseen olen joutunut tän vaivan kanssa menemään joka kerta , n kolmesti vuodessa , koska kuten sanottu , eivät anna aikoja tk. Silti jostain kumman syystä lääkäri on joka kerralla todennut katsottuaan sillä kaiku jutulla onteloita että kyllä , tulehtuneet ovat ja bakteeriperäinen, senhän tietää mm siitä että oireet pahenevat , kuumeilusta sekä nenänieluun valuvasta eritteestä. Näin mulla jok kerta. Silti sairaanhoitaja luulee tietävänsä paremmin. Ap
Paremminhan se hoitaja tietää että lääkäri ei tällä kertaa halua sinua ottaa vastaan tai että aikoja lääkärille ei ole. Jos taas pääset lääkärille, lääkäri tietää pääsevänsä sinusta nopeiten eroon kirjoittamalla reseptin.
Kuka enää pääsee tk lääkäriin? Viimeksi käydessäni odotushuoneet ja käytävät olivat tyhjiä, ei missään potilaita, lääkäreitä tai edes hoitajia. No, pari hoitajaa kävelivät edes takaisin käytävällä.
Puhelimella ei todella saa aikaa, eikä netistä. Akuuttiin ainoastaan voi soittaa.
Mikä taho on ajanut alas Suomen hyvän terveydenhuollon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi terveyskeskuksessa olen vastaanotolla käynyt ehkä kaksi vuotta sitten luomen poistossa. Päivystykseen olen joutunut tän vaivan kanssa menemään joka kerta , n kolmesti vuodessa , koska kuten sanottu , eivät anna aikoja tk. Silti jostain kumman syystä lääkäri on joka kerralla todennut katsottuaan sillä kaiku jutulla onteloita että kyllä , tulehtuneet ovat ja bakteeriperäinen, senhän tietää mm siitä että oireet pahenevat , kuumeilusta sekä nenänieluun valuvasta eritteestä. Näin mulla jok kerta. Silti sairaanhoitaja luulee tietävänsä paremmin. Ap
Mulla valuu joka flunsassa nenänieluun eritettä.
Päätä särkee helvetin lujaa edestä ja takaa. Samoin niveliä ja lihaksia.Ja usein aivan mieletön yskö, tuntuu että keuhkot repeää ja tulee ulos.
Särkylääkettä vaan ja nenäliinoja ja kuumemittari viereen.
Nuo kuuluu flunssaan, eikä yleensä pahimmallaan kestä kuin 3-4 päivää, sitten alkaa helpottaa.Ikinä ei ole tullut mieleenkään, että lähteä flunssan takia lääkäriin.
Just tuo pitkä tulehdus on merkki siitä, että tulehdus on virusperäinen.
Flunssakin ja yskä kestää monilla tuon kolmisen vkoa.
Koko ajan pientä lämpöä ja väsynyt olo.
Bakteeriperäinen poskiontelo tulehdus on äkillinnen juttu, kuten virtsatietulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama ongelma. Välttelen viim.asti flunssia, koska jokainen johtaa lopulta bakteerin aiheuttamaan keuhkoputkentulehdukseen ja pitkittyessä keuhkokuumeeseen. Prosessi alkaa juurikin siitä, että poskiontelontulehduksessa nieluun valuva erite valuu keuhkoputkiin asti.
Mulla on vino nenän väliseinä, astma ja vaikea allerginen sekä vasomotorinen nuha. Poskiontelon eritteestä on kerran tehty viljely, ja siellä oli anaerobi.
Nykyisin lääkärit määräävät suosiolla antibiootit, ennen kuin tulee keuhkokuume. Onneksi saan astman vuoksi helpommin ajan lääkäriin, eikä hoitajat torppaa jo puhelimessa.
Jos olisin elänyt ennen antibioottien aikaa, olisin kuollut jo lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu äkillinen , esim olen flunssassa kaksi viikkoa , jonka jälkeen täysin oireeton muutama päivä jonka jälkeen oireet palaavat pahempana yhtäkkiä , silloin tiedän sen olevan bakteeriperäinen kuten aina. Onko yllätys sekin sairaanhoitajille että tämä voi tulla jälkitautina?
Päätä särkee helvetin lujaa edestä ja takaa. Samoin niveliä ja lihaksia.Ja usein aivan mieletön yskö, tuntuu että keuhkot repeää ja tulee ulos.
Nuo kuuluu flunssaan, eikä yleensä pahimmallaan kestä kuin 3-4 päivää, sitten alkaa helpottaa.Ikinä ei ole tullut mieleenkään, että lähteä flunssan takia lääkäriin.
Just tuo pitkä tulehdus on merkki siitä, että tulehdus on virusperäinen.
Flunssakin ja yskä kestää monilla tuon kolmisen vkoa.
Koko ajan pientä lämpöä ja väsynyt olo.Bakteeriperäinen poskiontelo tulehdus on äkillinnen juttu, kuten virtsatietulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan Nurmijärvellä pääse lääkäriin soittamalla.
Pitää mennä terkkariin triage-hoitajan haastatteluun. Sinne ei ole ajanvarausta, vaan pitää mennä aamulla jonottamaan. Hoitaja päättää saako aikaa lääkärille vai ei.
Esimerkiksi flunssassa ei saa mennä kuin vasta 4 viikkoa sairastettuaan edes tuonne triage hoitajalle. Ihan oma kokemus. Nurmijärvi ja KEUSOTE. Nykyään ei saa edes yhteyttä puhelimitse kuin takaisinsoiton kautta, ja soittoaikaviive noin viikko.
Keusote on kirosana myös täällä naapurikunnassa. Hoitoon ei pääse.
Oletko varma, että pääset siellä päivystyksessä lääkärille saakka? Täällä ainakin on vielä terveydenhoitajan tapaaminen ensin, hänen arvionsa perusteella sitten pääsee vasta lääkäriin.
Terveyskeskuksen puolella pitää osata korostaa aina oikeita juttuja ajanvaraukseen soittaessa, eikä pidä kertoa mitään omaa diagnoosia. Akuuttilinjalle olen yleensä saanut ajan, jos niitä on ollut vielä jäljellä. Akuuttilinjalla taas hoitaja tutkii ensin. Pitkittyneiden oireiden (jälkitauti) perusteella ottavat pikaserpin ja sen tuloksen perusteella olen sitten aina tavannut vielä lääkärikin.
Yleensä ajanvaraus on se hankalin paikka. Nuorempana minulle on lääkäri parilla eri kerrallakin sanonut, että sinulle olisi pitänyt antaa aika heti. Onpa kerran erikoislääkäri läksyttänyt puhelimeen vastanneet, ihmetteli miten en ollut tullut heti edellisenä iltana, hän oli itse ollut päivystämässä, puhelimessa minulle oli sanottu, ettei minun ongelmaani ole mitään tehtävissä enää tänään, turha tulla tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremminhan se hoitaja tietää että lääkäri ei tällä kertaa halua sinua ottaa vastaan tai että aikoja lääkärille ei ole. Jos taas pääset lääkärille, lääkäri tietää pääsevänsä sinusta nopeiten eroon kirjoittamalla reseptin.
Taidat siis olla sh itsekin. Kerropa yksikin lääkäri joka näin toimisi. Suomessa ei todellakaan kirjoiteta ab-kuuria jollei se ole tarpeen. Ja tottakai hoitaja oman osaamisensa (asenteensa) perusteella niitä aikoja jakelee. Hän nyt vaan kieltäytyi uskomasta että olisin reseptin tarpeessa eikä sen takia aikaa antanut. Ap
Töissä hoitaja jakelee aikojan sen perusteella miten hänet on ne ohjeistettu jakamaan. Ellei toimi kannattaa asiasta tietenkin valittaa eteenpäin. Lukuisia valituksia siitä terveyskeskuksille tuleekin että järjestelmä ei toimi siten kun se palvelun käyttäjä haluaisi. Jos valitus menee läpi on tietenkin toimittu virheellisesti jos ei järjestelmä toimii siten kuin sen kuuluukin.
Vaikka olisin hoitaja yhtä lailla voisin olla myös palveluiden käyttäjä. Tosin harvoja hoitaja tiedän jotka terveyskeskuksen palveluita käyttäisi ellei ole pakko. He tuntee ja tietää sen miten hyvin tai miten huonosti järjestelmä toimii. Harva edes hakeutuu enää sen vuoksi töihin julkiselle sektorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää pääsee tk lääkäriin? Viimeksi käydessäni odotushuoneet ja käytävät olivat tyhjiä, ei missään potilaita, lääkäreitä tai edes hoitajia. No, pari hoitajaa kävelivät edes takaisin käytävällä.
Puhelimella ei todella saa aikaa, eikä netistä. Akuuttiin ainoastaan voi soittaa.
Mikä taho on ajanut alas Suomen hyvän terveydenhuollon?
Yhteiskuntahan niistä terveyspalveluista vastaa. Yhtälailla siihen asiaan vaikuttaa se miten yhteiskunta palveluja käyttää kuin se millaisia palveluja halutaan tuottaa muille vai halutaanko että voidaan käyttää yksityisen sektorin palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poskiontelotulehdukset paranevat itsestään, niihin ei enää anneta antibioottikuureja.
Katsomalla nenään ja kurkkuun, lääkäri ei voi millään tietää, onko poskiontelotulehdus bakteeriperäinen.
Poskiontelon tulehduksen bakteeri peräisyyden voi tarkistaa vain näytteestä, viljelemällä.
Ja virus-ja bakteeriperäisten po-tulrhdukset ovat oireiltaan erilaisia.
Se hoitaja ei tahallaan ole aikoja antamatta, hänet on ohjeistettu toimimaan niin.
Jos hoitaja antaisi kaikille virusperäisäistä flunssaa ja tulehdusta poteville aina ajan lääkäriin, lääkäriin ei muita potilaita edes pääsis, eikä mahtuisi.
Flunssaan ei ole olemassa mitään lääkettä.
Se kestää aikansa ja se on vain kestettävä. Ja se paranee itsestään.
Ja flunssaan kuuluu, särky, kova yskä, pääkipu, lihassärky, tukkonen tai valuva nenä ja kuume.Ei se lääkäri voi mitään apua flunssaan antaa, koska siihen ei ole olemassa mitään lääkitystä.
Itse voi ottaa särkylääkettä ja levätä ja juoda paljon nestettä.
Itseasiassa bakteeriperäisen infektion voi diagnosoida myös ilman viljelyä ( ja usein diagnosoidaan), koska oireet ovat selvät: yli 38-asteen kuume, voimakas särky ylähampaissa ja vihreä lima, jota on näkyvissä nenän väliseinässä.
Ei kannata sinne päivystykseen raahautua, ei ole päivystysasia.
T. Sh
Höpönlöpön.
Itselläni oli bakteeriperäinen poskiontelotulehdus, joka hoitamattomana levisi ohimolohkoon. Missään vaiheessa minulla ei ollut kuumetta. Pää oli kuin tulessa. Mitään vihreää limaa en nähnyt missään.
Kerran raahauduin terveyskeskukseen samaisen poskiontelovaivan vuoksi. Kroonisen vaivan omaavana tiedän itse jo tasan tarkkaan, milloin kyse on tulehduksesta ja milloin turvotuksesta, milloin pärjään nenäkannulla ja milloin en. Yllätyin, kun hoitaja kysyi, että voiko hän katsoa röörejäni ultraäänellä, hänellä on osaaminen siihen. Annoin luvan ja mömmöähän sieltä löytyi molemmin puolin. Hoitaja kävi lääkärin juttusilla ja sain ab-reseptin mukaani. Kiittelin vuolaasti nopeasta ja tehokkaasta palvelusta ja pääsin kotiin sairastamaan.
Miten lepäät kun et saa edes aikaa lääkäriltä että saisit sairaslomaa? Ei missään nimessä lääkekuuria eli älä vaan tule paikalle. Lepää mutta älä vaan tule paikalle että saisi sairasloma lapun. Mikäs olis seuraava neuvo Oi Luukunvartija?
Mitä tehdään käytännössä jos lapsella on korvatulehdus ja lapsi huutaa kurkkusuorana? Otetaan lomaa töistä ja istutaan koko päivä terveyskeskuksessa?
Ihan uskomatonta. (Itselläni ei ole lapsia ja harvat omat lääkärikäynnit käyn yksityisellä).
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan Nurmijärvellä pääse lääkäriin soittamalla.
Pitää mennä terkkariin triage-hoitajan haastatteluun. Sinne ei ole ajanvarausta, vaan pitää mennä aamulla jonottamaan. Hoitaja päättää saako aikaa lääkärille vai ei.
Esimerkiksi flunssassa ei saa mennä kuin vasta 4 viikkoa sairastettuaan edes tuonne triage hoitajalle. Ihan oma kokemus. Nurmijärvi ja KEUSOTE. Nykyään ei saa edes yhteyttä puhelimitse kuin takaisinsoiton kautta, ja soittoaikaviive noin viikko.
Sama juttu Tampereella riippuen kaupunginosasta. Itse pääsen lääkärille ja soitetaan nopeasti takaisin. Vanhemmat asuu eri kaupunginosassa, vaikkakin ihan lähellä ja ei pääse kuin terveydenhoitajalle, joka on yhtä tyhjän kanssa. Pistää vihaksi.
Onneksi en itse jäänyt kuuntelemaan lapseni kohdalla ettei lääkäriä tarvita vaan voidaan odotella oireiden kanssa vielä kotona. Lapsini tuntien vaadin ajan ja vuorokautta myöhemmin lapsi olikin jo teholla diagnoosin kera. Jos olisin hoitajan ohjetta uskonut, olisi minulla nyt yksi lapsi vähemmän... Eikä ole ensimmäinen kerta, onneksi aiemmin ei ole ollut noin vakavaa. Pitää vaan olla se v-mäinen vanhempi joka "tietää" diagnoosit lapselle jo hoitoon hakeutuessaan. Hätäkeskukseenkin soittaisin vaan jos elottomaksi menee, kaikissa muissa tapauksissa on parempi viedä itse suoraan ensiapuun ja mielellään keskussairaalaan, etenkin jos ambulanssillakin on matkaa kohteeseen.
Monessa muussa maassa hoidontarpeen arvioi lääkäri eikä hoitaja. Kannattaisi varmaan lisätä niitä lääkiksen aloituspaikkoja niin saataisiin lääkärit hoitamaan lääkärin työt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdään käytännössä jos lapsella on korvatulehdus ja lapsi huutaa kurkkusuorana? Otetaan lomaa töistä ja istutaan koko päivä terveyskeskuksessa?
Ihan uskomatonta. (Itselläni ei ole lapsia ja harvat omat lääkärikäynnit käyn yksityisellä).
Otat yksityisen terveysvakuutuksen lapselle jo heti kun se syntyy niin ei tarvitse huudattaa sitä tuntitolkulla missään terveyskeskuksessa.
Tässä ei kyse poskionteloista, mutta ihmeekseni kaksi viimeisintä yht.ottoa tk:hon oli päiv.ajan arvoisiksi arvioituja. Kannatti vaihtaa tk:ta pari vuotta sitten. Ehkä tämä uusi on vähemmän ruuhkainen. Koronarokotusajatkin helposti. Siellä edellisessä tk:ssa ei takuulla aikoja olisi ollut antaa!
Päätä särkee helvetin lujaa edestä ja takaa. Samoin niveliä ja lihaksia.
Ja usein aivan mieletön yskö, tuntuu että keuhkot repeää ja tulee ulos.
Nuo kuuluu flunssaan, eikä yleensä pahimmallaan kestä kuin 3-4 päivää, sitten alkaa helpottaa.
Ikinä ei ole tullut mieleenkään, että lähteä flunssan takia lääkäriin.