Terveysaseman hoitajan oirearvio
Välillä kyllä ihmettelen minkä koulutuksen jotkut sairaanhoitajat ovat saaneet kun itsekin tiedän paremmin kuin he. Aikoja pantataan vaikka tasan aukeamisaikaan soitat, oireita vähätellään ja kehotetaan kahdenkin viikon sairastamisen jälkeen omahoitoon eli särkylääkkeitä vielä pari päivää.
Itsellä poskiontelot tulehtuvat suht kroonisesti flunssan jälkitautina , vähintään paristi vuodessa , aina ollut bakteeriperäinen ja aina lähtenyt vasta ab-kuurilla pois. Tunnistan siis heti oireista mistä taas kyse.
Mitä hoitaja tähän sanoo ?! Poiskiontelotulehdus on AINA virusperäinen, ei antibiooteista ole mitään hyötyä. Nyt vaan huuhtelee kannulla ja otat Buranaa .
Myöhemmin tänään kun päivystykseen lähden ja saan reseptin antibiootteihin , aion tehdä valituksen. On se nyt kumma että hoitajat laukoo suorastaan valheita potilaille.
Kommentit (70)
Christiiina kirjoitti:
en ottaisi poskiontelotulehdukseen antibiootteja.
Mä olen. Nyt toinen kerta elämässäni moiseen tarkoitukseen kuuri. Ei vain muu auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Poskiontelotulehdukset paranevat itsestään, niihin ei enää anneta antibioottikuureja.
Katsomalla nenään ja kurkkuun, lääkäri ei voi millään tietää, onko poskiontelotulehdus bakteeriperäinen.
Poskiontelon tulehduksen bakteeri peräisyyden voi tarkistaa vain näytteestä, viljelemällä.
Ja virus-ja bakteeriperäisten po-tulrhdukset ovat oireiltaan erilaisia.
Se hoitaja ei tahallaan ole aikoja antamatta, hänet on ohjeistettu toimimaan niin.
Jos hoitaja antaisi kaikille virusperäisäistä flunssaa ja tulehdusta poteville aina ajan lääkäriin, lääkäriin ei muita potilaita edes pääsis, eikä mahtuisi.
Flunssaan ei ole olemassa mitään lääkettä.
Se kestää aikansa ja se on vain kestettävä. Ja se paranee itsestään.
Ja flunssaan kuuluu, särky, kova yskä, pääkipu, lihassärky, tukkonen tai valuva nenä ja kuume.Ei se lääkäri voi mitään apua flunssaan antaa, koska siihen ei ole olemassa mitään lääkitystä.
Itse voi ottaa särkylääkettä ja levätä ja juoda paljon nestettä.
Vinkki: pika-CRP..
Tänään Keusotessa:
Yli kaksi viikkoa odotin takaisin soittoa. Kerroin oireeni hoitajalle, joka käski ottaa viiden päivän buranakuurin ja soittaa sitten uudelleen jos oireet jatkuvat.
Selitin että oli jo yhden kuurin ottanut mutta oireet jatkuvat. Ei auttanut selitykseni, buranaa poskeen ja kuukausi etten päin sairastaen. Entä jos sairauteni on vakavaa, enkä ole päässyt hoitoon koska hoitaja ei päästänyt? Yksityiselle ei ole vara mennä.
Kuinka tässä yhteiskunnassa pääsee lääkäriin kun ei ole akuutti sairaus??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdään käytännössä jos lapsella on korvatulehdus ja lapsi huutaa kurkkusuorana? Otetaan lomaa töistä ja istutaan koko päivä terveyskeskuksessa?
Ihan uskomatonta. (Itselläni ei ole lapsia ja harvat omat lääkärikäynnit käyn yksityisellä).
Otat yksityisen terveysvakuutuksen lapselle jo heti kun se syntyy niin ei tarvitse huudattaa sitä tuntitolkulla missään terveyskeskuksessa.
Eipä se vakuutus sen enempää auta kun täälläkään isohkossa kaupungissa ei korvalääkärille saa akuuttiaikoja yksityiselle ja myöhemmät illat ja yöt ovat kokonaan kiinni. Samoin viikonloppuna yksityiselle tuntuu pääsevän vain yleislääkärille, jos sillekkään.
Eikös nuo korvatulehdusten hoitamiset ole kuitenkin ihan yleislääkärien hommaa? Tai lastenlääkärien jos potilas on lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Tänään Keusotessa:
Yli kaksi viikkoa odotin takaisin soittoa. Kerroin oireeni hoitajalle, joka käski ottaa viiden päivän buranakuurin ja soittaa sitten uudelleen jos oireet jatkuvat.
Selitin että oli jo yhden kuurin ottanut mutta oireet jatkuvat. Ei auttanut selitykseni, buranaa poskeen ja kuukausi etten päin sairastaen. Entä jos sairauteni on vakavaa, enkä ole päässyt hoitoon koska hoitaja ei päästänyt? Yksityiselle ei ole vara mennä.
Kuinka tässä yhteiskunnassa pääsee lääkäriin kun ei ole akuutti sairaus??
Odottamalla tuhottoman pitkään, jos ei rahat riitä yksityiseen.
Ota sama asenne kun mulla. Tilaa vasan aika, älä jää keskustelemaan kodaka monesti vain paskanjauhantaa ja itsekin tietävät sen. Olen joutunut joskus keskeyttämään tylysti että ole nyt varaamassa aikaa eli varataanko vai ei ja siiven on loppuneet jaarittelut ja lievää hämmennystäkin on siellä toisessa päässä silloin.
Sähköinen asiounti muuten hyvä paitsi ei siitä hirveästi hyötyä kun soittelevat kuitenkin perään ja löpisevät ihan samat jutut sun kanssa mitä olet sinne laittanut. Huvitti kun yksi oli niin täpinöissään kun soitteli, puhui pälpätti nopeasti ja oikein mainitsi et "mun on nyt kysyttävä nämä näin puhelimitse vaikka olet vastannut näihin" sitten suoraluki ne kysymykset ja vastaukset mitä siellä netissä oli. Oi hoi Helsingin terveyskeskukset ja naissairaanhoitajat äly hoi älä jätä. Ei teille kiire ainakaan ole ja voisitte pistää palautetta ylöspäin, että mitä järkeä nettikyselyissä jos joutuu kysymään niitä samoja juttuja uudestaan tai suoralukea tai kysyä uudestaan jotain mihin on jo vastattu. Sanoin kyllä hieman hämmentyneenä että siellä ne lukee eikä ole miksikään muuttuneet enkä vastaillut sen enempää.
Varmaan tuossakin eri toimintatapoja, mutta itseni kohdalle ainakin osunut noita tekstien lukijoita ja dillejä höpusijöitä. Luulisi että nettikysely täytetään säästetäkseen aikaa. Nyt samat löpinät kuitenkin kun hoitsu niin innoissaan höpisee niitä näitä.
Vihje: terveyskeskuksissa ei ainakaan kiire ole sairaanhoutajilla. Toivottavasti palkkaus on kohdillaan. Nuo akat ansaitsee n. 2400€. Max.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ap varmaan osaa tuolta linkistä myös lukea, millä oirein sinuiitti on bakteeriperäinen. Jatka vaan huuhteluita, ota kortisonisumute ja antihistamiini käyttöön.
Suolistolla kestää vuosi, että se palautuu antibioottikuurin jälkeen.
T. Sh
Kuulehahan äshoo, ei se kortikoidikaan aivan haitatonta ole, kuten ei ylimielinen asenteesikaan. Vähän taas sitä turhaa ylpistymistä johon ei osaamisen perusteella ole mitään syytä, pois.
Ihme ettei terveyskeskukseen voi varata aikaa pelkästään netistä oirearvion perusteella, ilman että pitäisi jaaritella jonkun kanssa. Ei, vaikka ei olisi akuutti asia.
Tuo onkin yksi iso mukavuus yksityiseen verrattavissa. Säästyy vastenmielisiltä jaaritelija akoilta, keillä ei ilmeisesti kiire työssään. Plussaa sekin, että lääkärin voi valita itse. Tuolla terv. keskuspuolella on kaikkea mahdollista, mielipuolista rikollisista, kunnollisiin ja ihan sitten onnesta kiinni kumpi osuu kohdalle. Voi olla yksityisissäkin, mutta jos jonkun luottolääkärin löydät niin voi ainakin valita, eikä heitetä jollekin dille sairaanhoitaja-lääkäri parille, jonka ammattitaito tai moraali lakien noudattamisissa on ala-arvoista.
Tärkein kriteeri itselläni on lääkärille, että ei tee rikoksia. Ei sen kummempaa. Tuokin on vähän kyseenalaista, olen huomannut.
Siitä huolimatta, käytän julkista kun ilmaiseksi saa. Jaarittelijoille lyön luurin korvaan. Riittää että saa ajan tilattua ja eipä noita terv. palveluja oikein tarvitse paljon koskaan, en itselleni, enkä lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi terveyskeskuksessa olen vastaanotolla käynyt ehkä kaksi vuotta sitten luomen poistossa. Päivystykseen olen joutunut tän vaivan kanssa menemään joka kerta , n kolmesti vuodessa , koska kuten sanottu , eivät anna aikoja tk. Silti jostain kumman syystä lääkäri on joka kerralla todennut katsottuaan sillä kaiku jutulla onteloita että kyllä , tulehtuneet ovat ja bakteeriperäinen, senhän tietää mm siitä että oireet pahenevat , kuumeilusta sekä nenänieluun valuvasta eritteestä. Näin mulla jok kerta. Silti sairaanhoitaja luulee tietävänsä paremmin. Ap
Paremminhan se hoitaja tietää että lääkäri ei tällä kertaa halua sinua ottaa vastaan tai että aikoja lääkärille ei ole. Jos taas pääset lääkärille, lääkäri tietää pääsevänsä sinusta nopeiten eroon kirjoittamalla reseptin.
Taidat siis olla sh itsekin. Kerropa yksikin lääkäri joka näin toimisi. Suomessa ei todellakaan kirjoiteta ab-kuuria jollei se ole tarpeen. Ja tottakai hoitaja oman osaamisensa (asenteensa) perusteella niitä aikoja jakelee. Hän nyt vaan kieltäytyi uskomasta että olisin reseptin tarpeessa eikä sen takia aikaa antanut. Ap
Mä luulen, että suomessa kirjoitetaan satoja turhia ab kuureja, vaikka paraneminen tapahtuisi ilman niitäkin. Ihmiset on kummallisia, ne haluaa kaikkeen lääkekuurin, sitten ne on vasta tyytyväisiä, vaikka on todistetusti näytetty , että jokainen ab kuuri pilaa suolinukkaa ( suolisto on kaikista tärkein vastustuskykyä ajatellen) ja jokaisesta ab kuurista suolisto toipuu viikkokausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi terveyskeskuksessa olen vastaanotolla käynyt ehkä kaksi vuotta sitten luomen poistossa. Päivystykseen olen joutunut tän vaivan kanssa menemään joka kerta , n kolmesti vuodessa , koska kuten sanottu , eivät anna aikoja tk. Silti jostain kumman syystä lääkäri on joka kerralla todennut katsottuaan sillä kaiku jutulla onteloita että kyllä , tulehtuneet ovat ja bakteeriperäinen, senhän tietää mm siitä että oireet pahenevat , kuumeilusta sekä nenänieluun valuvasta eritteestä. Näin mulla jok kerta. Silti sairaanhoitaja luulee tietävänsä paremmin. Ap
Paremminhan se hoitaja tietää että lääkäri ei tällä kertaa halua sinua ottaa vastaan tai että aikoja lääkärille ei ole. Jos taas pääset lääkärille, lääkäri tietää pääsevänsä sinusta nopeiten eroon kirjoittamalla reseptin.
Taidat siis olla sh itsekin. Kerropa yksikin lääkäri joka näin toimisi. Suomessa ei todellakaan kirjoiteta ab-kuuria jollei se ole tarpeen. Ja tottakai hoitaja oman osaamisensa (asenteensa) perusteella niitä aikoja jakelee. Hän nyt vaan kieltäytyi uskomasta että olisin reseptin tarpeessa eikä sen takia aikaa antanut. Ap
Mä luulen, että suomessa kirjoitetaan satoja turhia ab kuureja, vaikka paraneminen tapahtuisi ilman niitäkin. Ihmiset on kummallisia, ne haluaa kaikkeen lääkekuurin, sitten ne on vasta tyytyväisiä, vaikka on todistetusti näytetty , että jokainen ab kuuri pilaa suolinukkaa ( suolisto on kaikista tärkein vastustuskykyä ajatellen) ja jokaisesta ab kuurista suolisto toipuu viikkokausia.
Kuules nyt. Ehkä sitä lopulta joskus paranisikin ilman sitä kuuria, mutta kuka haluaa olla kuukaudenkin työkyvytön? Ja jos sitä ei hoidata, voi tosiaan levitä otsaonteloon tai kroonistua, jolloin on jatkuva alttius toistuville tulehduksille. Terveisin se kroonikko, joka on saanut omat tulehduksensa kuriin nenäsuihkeilla. Silti kerran parissa vuodessa on syötävä myös ab-kuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdään käytännössä jos lapsella on korvatulehdus ja lapsi huutaa kurkkusuorana? Otetaan lomaa töistä ja istutaan koko päivä terveyskeskuksessa?
Ihan uskomatonta. (Itselläni ei ole lapsia ja harvat omat lääkärikäynnit käyn yksityisellä).
Otat yksityisen terveysvakuutuksen lapselle jo heti kun se syntyy niin ei tarvitse huudattaa sitä tuntitolkulla missään terveyskeskuksessa.
Eipä se vakuutus sen enempää auta kun täälläkään isohkossa kaupungissa ei korvalääkärille saa akuuttiaikoja yksityiselle ja myöhemmät illat ja yöt ovat kokonaan kiinni. Samoin viikonloppuna yksityiselle tuntuu pääsevän vain yleislääkärille, jos sillekkään.
Eikös nuo korvatulehdusten hoitamiset ole kuitenkin ihan yleislääkärien hommaa? Tai lastenlääkärien jos potilas on lapsi.
No eipä ole iltaisin ja öisin tarjolla yksityisellä niitäkään. Itse kyllä käytän yksityisellä lapsen korvaongelmissa vain korvalääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla valuu joka flunsassa nenänieluun eritettä.
Päätä särkee helvetin lujaa edestä ja takaa. Samoin niveliä ja lihaksia.Ja usein aivan mieletön yskö, tuntuu että keuhkot repeää ja tulee ulos.
Särkylääkettä vaan ja nenäliinoja ja kuumemittari viereen.
Nuo kuuluu flunssaan, eikä yleensä pahimmallaan kestä kuin 3-4 päivää, sitten alkaa helpottaa.Ikinä ei ole tullut mieleenkään, että lähteä flunssan takia lääkäriin.
Et sitten vissii ikinä oo töissä ollut?
Pohkeessa veritulppa, sairaanhoitaja kehotti venyttelemään pohkeen lihasta. Ei uskonut minua vaikka kerroin sairastaneeni veritulpan jo aikaisemmin ja sanoin oireiden olevan aivan samanlaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poskiontelotulehdus hoituu lähes aina ilman antibiootteja.
Bakteeriperäiseseen poskiontelotulehdukseen viittaa yli 38 kuume, yleisvoinnin heikkeneminen, voimakas kasvokipu ja hampaisiin säteilevä kipu sekä se, että nähdään märkäistä eritettä nenäkuorikolla tai takanielussa. Pelkkä poskionteloiden limakalvoturvotus voi aiheuttaa paineoireita, vaikka eritettä poskionteloissa ei olisi.
Hae kortisoninenäsumutetta apteekista, saa ilman reseptiä.
Flunssa paranee ilman antibioottia kahdessa viikossa ja antibiootilla 14 päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poskiontelotulehdukset paranevat itsestään, niihin ei enää anneta antibioottikuureja.
Katsomalla nenään ja kurkkuun, lääkäri ei voi millään tietää, onko poskiontelotulehdus bakteeriperäinen.
Poskiontelon tulehduksen bakteeri peräisyyden voi tarkistaa vain näytteestä, viljelemällä.
Ja virus-ja bakteeriperäisten po-tulrhdukset ovat oireiltaan erilaisia.
Se hoitaja ei tahallaan ole aikoja antamatta, hänet on ohjeistettu toimimaan niin.
Jos hoitaja antaisi kaikille virusperäisäistä flunssaa ja tulehdusta poteville aina ajan lääkäriin, lääkäriin ei muita potilaita edes pääsis, eikä mahtuisi.
Flunssaan ei ole olemassa mitään lääkettä.
Se kestää aikansa ja se on vain kestettävä. Ja se paranee itsestään.
Ja flunssaan kuuluu, särky, kova yskä, pääkipu, lihassärky, tukkonen tai valuva nenä ja kuume.Ei se lääkäri voi mitään apua flunssaan antaa, koska siihen ei ole olemassa mitään lääkitystä.
Itse voi ottaa särkylääkettä ja levätä ja juoda paljon nestettä.
Itseasiassa bakteeriperäisen infektion voi diagnosoida myös ilman viljelyä ( ja usein diagnosoidaan), koska oireet ovat selvät: yli 38-asteen kuume, voimakas särky ylähampaissa ja vihreä lima, jota on näkyvissä nenän väliseinässä.
Ei kannata sinne päivystykseen raahautua, ei ole päivystysasia.
T. Sh
Vaan mistähän täällä Suomenmaassa sitten hoitoa saisi sitä tarviva, jos en ole tarpeeksi sairas päivystykseen enkä tk, mutta kuurin tarvitsen. Älytöntä.
Mene yksityiselle. Saat turhan antibioottikuurin, jotta tulisit toistekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää pääsee tk lääkäriin? Viimeksi käydessäni odotushuoneet ja käytävät olivat tyhjiä, ei missään potilaita, lääkäreitä tai edes hoitajia. No, pari hoitajaa kävelivät edes takaisin käytävällä.
Puhelimella ei todella saa aikaa, eikä netistä. Akuuttiin ainoastaan voi soittaa.
Mikä taho on ajanut alas Suomen hyvän terveydenhuollon?
Jos odotusaula on tyhjä, se ei tarkoita, että potilaita ei ole, vaan että lääkärit ovat aikataulussa. Sitten on taas ensiapu / tarkkailupotilaat, jotka ovat petipotilaina toisaalla seurannassa.
Harmi kun enää ei juuri tehdä niitä poskiontelopunktioita. Sen koettuaan kukaan ei tulisi kuin viimeisessä kädessä valittamaan poskionteloita. Useimmiten ne poskiontelo-oireet on vaan tavallista flunssaa eikä bakteeritulehdusta. itsehoidolla (nenäsumutteet, nenäkannu, särkylääke) poskiontelo-oireetkin hoituu useimmiten ja antibiottihoitoa tarvitaan harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Annetaan särkylääkettä reilusti ja säännöllisesti (Buranaa ja Panadolia voi antaa vuorotellen 4h välein) ja katsellaan päivä, pari. Homma yleensä menee ohitse, kun nenä aukeaa ja muut röörit samalla. Jos vointi alkaa heikentyä, sitten lääkäriin. Ja lapsen kanssa sinne kyllä pääsee ainakin Helsingissä.
Tutkimusten mukaan lapsen korvatulehduksen hoito on kivun hoito ja voinnin seuranta ja useimmat korvatulehdukset lähtevät muutamassa päivässä. Myös ne, joissa korvassa on nähtävissä samentumaa tärykalvon takana.
En ole suostunut lapselleni syöttämään antibiootteja turhaan ja nuoret lääkärit ovat olleet tästä hoitotyylistä selvillä ja siihen kannustaneet.