Olen syntynyt -74 ja noin 11-vuotiaaksi asti sain piiskaa ja remmiä. Muita samanikäisiä kohtalotovereita?
Niin, olenko siis ainoa suunnilleen samanikäisistä? Tuntuu, että sain tosi helposti remmiä, piiskaa ja myös tukkapöllyä äidiltä, vaikka peruskiltti tyttö olin. Koulussa menestyin ja olin rauhallinen, vaikkakin omatahtoinen. Kolme vuotta nuoremman veljen kanssa riideltiin kuten nyt usein lapset tuolla ikäerolla riitelevät, mutta aina kaikki meni minun syyksi ja seuraksena juurikin piiska ja remmi. Veljeäni ei tietääkseni koskaan piiskattu yms. Siitä toki olen vain iloinen, koska enhän tietenkään kenellekään sitä toivo.
Kommentit (129)
Sain kerran isältä raippaa. Mä jotenkin muistan että isästä näki silloin että se ei sitä olisi halunnut edes antaa. Se vaan kuului ajan kuvaan. Ja varmaan ajateltiin, että lapset kasvaa kieroon, ellei niitä pidetä kurissa.
Syntynyt vuotta aikaisemmin kuin sinä. Sain vyötä ja niin lujaa, että ihoon tuli paksut makkarat, jotka oli keskeltä halki. Myös nyrkillä lyötiin naamaan ja kuristettiin. Hengissä ollaan kuitenkin, mutta en kotoa oppinut itsehillintää vaan omia lapsia sitten tukistin ja niille huusin. Vasta myöhemmin on valjennut monta asiaa, kun on ollut aikaa ajatella.
Mun lapsuus kasarilla oli jatkuvaa pelkoa huutamisesta, hiuksista repimisestä ja remmistä johtuen. Hyvä tietysti etten siitä syystä uskaltanut tehdä koskaan mitään väärää, mutta huono puoli se, että meni lopulta mielenterveys ja nyt siksi nuorena eläkkeellä.
Muistan, että meillä oli oksa ovikellon päällä vähä niinku varoituksena. En muista että sitä olisi koskaan käytetty. Mutta siinä se oli näkösällä kuitenkin, vieraillekkin. Ei silloin kukaan sitä kauhistellut.
M48
75 syntynyt. Tukkapöllyä sain silloin tällöin, mutta vitsalla/remmillä vain joskus peloteltiin.
Ihan oikein molemmat, koska olisin muuten ollut liian kuriton kakara. Ei jäänyt minkäänlaisia traumoja.
Ehdin käydä myös intin siihen aikaan kun punkat räjäytettiin, käskettiin aamuyöllä juoksemaan kasarmia ympäri, taakse poistuttaminen oli jokapäiväistä ja vittuilun jalo taito oli esimiesten tärkeintä osaamisaluetta. Sen hyödyllisyydestä en ollut niin vakuuttunut, mutta sitäkin muistelee lähinnä huumorilla jälkikäteen.
Ja kuvitelkaa, että näiden kaikkien esimerkkien jälkeen NYKYNUORISO voi huonosti ja ahdistaa enemmän kuin koskaan, siis mikä? Älupuhelin ja some? On pikkusen muuttunut "ahdistuksen" syyt 40 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
75 syntynyt. Tukkapöllyä sain silloin tällöin, mutta vitsalla/remmillä vain joskus peloteltiin.
Ihan oikein molemmat, koska olisin muuten ollut liian kuriton kakara. Ei jäänyt minkäänlaisia traumoja.
Ehdin käydä myös intin siihen aikaan kun punkat räjäytettiin, käskettiin aamuyöllä juoksemaan kasarmia ympäri, taakse poistuttaminen oli jokapäiväistä ja vittuilun jalo taito oli esimiesten tärkeintä osaamisaluetta. Sen hyödyllisyydestä en ollut niin vakuuttunut, mutta sitäkin muistelee lähinnä huumorilla jälkikäteen.
Mun punkka räjäytettiin sen vuoksi kun se kuulemma oli monta kertaa liian hyvä. Ja ei ollut reilua ettei yhden punkkaa räjäytetä kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
En pistänyt koskaan hanttiin vaikka oisin jo typ - 14-15 v pystynyt (olin 180-185). Saati sitä vanhempana (jopa 18-v!), mutta kun faija haki remmin kaapista, laskin housut mukisematta ja ekasta käskystä. Ja kävin patjalle hakattavaksi.. :( Mun yks nuorempi broidi (1977) oli jo 16-v 190 ja pisti hanttiin. Lyöminen loppui siihen, koska faija ois saanu ite turpaansa. Silminnäkijät omasta perheestä - 3 nuorempaa broidia saattoivat kurkkia makkariin kun muo hakattiin.. Samoin pari v nuorempi broidi murrosiässä saattoi pidellä muo jaloista kun faija hakkasi (siksi etten tee vastarintaa tai särki patjalla). Joskus mutsi piti samaan aikaan päästä. Myös faijan veli piteli joskus jaloista (samoista syistä) kun faija hakkasi. Mutta mun broideilla oli sama juttu - kaikki saivat selkäänsä vielä raavaina ja sukukypsinä äijinä. :(
Voi hyvä jumala sun perhe on sekaisin. Olen tosi pahoillani puolestasi.
Olen sua kymmenen vuotta nuorempi ja sama homma, paitsi että kaikki oli aina minun syytä, vaikka olin 5v nuorempi kuin minua kiusaava veli. Pojat on usein lemppareita. Tai oli ainakin vielä kasarilla.