Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teillä koululainen jäädä aamulla kotiin nukkumaan, jos väsyttää?

Vierailija
17.10.2022 |

Eli ei tarvitse mennä kouluun väsyneenä eikä ole siis mitenkään kipeä?

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten laitat itseäsi isomman teinin aamuvarhaisella tien päälle, jos ei sitäitse halua?

Tähän kysymykseen oon etsinyt jo 10 vuotta vastausta. Kukaan ei oikein osaa autaa.

Ensin se isompi teini herätetään ajoissa, tarjotaan aamupala ja jos ei itse osaa lähdetään viemään se sinne kouluun. Kun on lapsesta asti kasvatettu niin osaa jopa itse lähteä sinne kouluun

Vierailija
62/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko minä jäädä kotiin nukkumaan töihin menon sijaan, jos väsyttää?

Koulu on lapsen työ.

Monillakaan vastaajilla täällä ei tunnu olevan mitään käryä unettomuudesta.

Lapsen unettomuus pitää aina hoitaa. Se on varmasti kaikille selvää, mutta näillä lasten lorvimisen sallivilla vanhemmilla lapsensa uniongelmat eivät olekaan yleensä ongelmien syy.

Lorvikatarri on yleisin syy lapsen jäädessä tietoisesti nukkumaan kouluaamuna kotiin. Siihen syy löytyy taas elämäntavoista ja vanhempien vastuuttomuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu on lapsen työ.

Saat. Unettomuus on ihan normaali diagnoosi eikä mikään häpeiltävä asia. Mulla on sellainen työ, mitä ei edes pysty tekemään, jos jaksaminen ja keskittyminen ei ole 100%.

Vierailija
64/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa oli pari vuotta sitten esiteinillä kauhukohtauksia öisin. Lukittiin makuuhuoneeseensa ja jätettiin sinne yksin hakkaamaan ovea ja itkemään. Aamulla yritettiin pakottaa kouluun. Kauhealla itkulla lapsi sai joskus jäädä kotiin, ja silloinkin vanhemmat huusivat hänelle täyttä kurkkua ja syyllistivät valvomisesta. Aivan järkyttävää ja järjetöntä touhua, ja tuntui näin sivullisesta lähinnä lapsenrääkkäykseltä. Lapsi sai sittemmin lääkityksen ja tilanne on rauhoittunut.

Vierailija
65/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilta kouluajoiltani muistan, kuinka tietyt pojat nukkuivat joskus tunneilla pulpetissa. Ei siinäkään paljoa järkeä ollut.

Vierailija
66/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen toimistotyötä ja jos olen nukkunut huonosti, niin voin mennä töihin urvottamaan koneeni ääreen. Kukaan ei vahdi miten paljon saan päivässä aikaan, kunhan nyt vaan teen hommani ajoissa. Eli voin mennä väsyneenä töihin ja olla ihan pihalla&tuottaa ehkä yhden järkevän jutun sinä päivänä, eikä pomo siitä hermostu, todennäköisesti ei edes huomaa. Mutta lapsi ei koulussa voi oikein heittäytyä zombieksi ilman että sillä on seurauksia. Tässä suhteessa on kyllä aikuisille etu.

Vierailija
67/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu on lapsen työ.

Niinpä, ja ei monesta muustakaan asiasta. Liian "helppoja lapsia" ollut, niin ei tartte miettiä mitään ja voi patsastella kasvattajakuninkaina.

Vierailija
68/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu on lapsen työ.

Niinpä, ja ei monesta muustakaan asiasta. Liian "helppoja lapsia" ollut, niin ei tartte miettiä mitään ja voi patsastella kasvattajakuninkaina.

Juuri näin. Ja sitten ollaan ihan sormi suussa, jos jotain ongelmia tulee vastaan. Kun eihän meidän Sanna-Petteri...

Vierailija
69/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope vastaa:

Usein sellaisissa perheissä, joissa vanhemmat eivät käy töissä, "ymmärretään" paremmin väsymystä ja annetaan lasten jäädä nukkumaan aamulla.

Niissä perheissä, joissa käydään töissä, ei kukaan ole edes "potkimassa lasta ylös", jos ei halua lähteä kouluun. Kirjoitetaan vai poissaolo wilmaan ja sillä selvä. Sillä open tiedetään olevan puolueellinen ja katsovan "parempien perheiden" tekemisiä sormienvälistä.

Vierailija
70/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luotan lapsiini. Jos he ovat sitä mieltä, että eivät voi mennä kouluun, heidän ei tarvitse mennä. Useinhan alkava flunssa tai migreenikohtaus on epämääräistä väsymystä. Tai sitten vaan hälyinen kouluympäristö tuntuu liian ahdistavalta.

Yksi päivä poissa ei vaikuta mitenkään koulumenestykseen. Vain osoittamlla luottamusta voin saada luottamusta ja teini-iässä hyvä keskusteluyhteys on paras tapaa välttää isoja ongelmia. 

Tällainen toimii joillain lapsilla. Jotkut sitten oppivat, että tällä tavalla pystyy välttämään vaivan kouluunmenosta ja alkavat keksiä väsymyksiä, päänsärkyjä tai vatsakipuja harva se päivä. Mutta oman lapsen tuntemalla ja kokeilemalla selviää, miten kannattaa toimia. Tartun vain siihen, että ei se kouluun patistaminen välttämättä kerro epäluottamuksesta.

Tämä on ihan totta, täytyy tuntea lapsensa ja luottamusta pitää olla molemmin puolin.

Vaatii myös paljon keskustelua siitä miksi koulua käydään. Miten hienoa on oppia uusia asioita ja ymmärtää paremmin ympäröivää maailmaa. Miten vapauttavaa on, kun saa valita mitä lähtee opiskelemaan ja tekee työkseen, eikä joudu tyytymään siihen mihin numerot riittävät.

Vierailija
71/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelit ja laitteet pois tai ainakin selkeät aikarajat pelaamiseen tällaisille lapsille, joille koulunkäynti ei maistu. Jos harrastukset vievät liikaa aika ajoin energiaa, niin niitä pitää kohtuullistaa. Uniongelmat tulee hoitaa ammattilaisen kanssa ja muut nukkumiseen liittyvät ongelmat katsoa huolella vanhempien kanssa asiat mahdollisimman hyvin korjaten.

Ja kyllä, koulu on lapsen työtä.

Vierailija
72/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tietenkin, merkitsen sairauspoissaoloksi.

Vierailija
73/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu on lapsen työ.

Mulla esikoinen on ollut aina huono nukkumaan, pärjää vähillä unilla ja unen saanti vaikeaa, samoin heräilee yöllä helposti. eli mikä neuvoksi: no päivärytmi. Terveellinen ruokavalio, säännöllinen päivärytmi, ei liikuntaa enää kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa, kännykkä pois viimeistään tunti ennen nukkumaan menoa. Ongelmia on välillä silti, mutta ei niiden takia voi koulusta kotiin jäädä, kuten ei nykyään töistäkään. 

Vierailija
74/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä saa nukkua, jos väsyttää.

Olen itse maanviljelijäperheen lapsenlapsi.

Oli ihanaa mennä pötkölleen sänkyyn koulun jälkeen. Uunissa paloi tuli ja kaikki oli hyvin.

Vierailija
75/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ihanaa mennä pötkölleen sänkyyn koulun jälkeen. Uunissa paloi tuli ja kaikki oli hyvin.

Uunin päällä oli lämmin paikka. Mummo keitti kahvia ja taisi olla jotain keksejäkin. Muistaakseni Marieteita.

Vierailija
76/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aina nukkua ihan niin paljon, kuin nukutti,

Vierailija
77/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uunin päällä oli lämmin paikka. Mummo keitti kahvia ja taisi olla jotain keksejäkin. Muistaakseni Marieteita.

Tai siitä niitä kettukeksejä.

78/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten laitat itseäsi isomman teinin aamuvarhaisella tien päälle, jos ei sitäitse halua?

Tähän kysymykseen oon etsinyt jo 10 vuotta vastausta. Kukaan ei oikein osaa autaa.

Ihan ekaksi taloudesta helkkariin kaikki somevimpstaakit, teinin puhelin, pelikoneet ja saman tien telkkari mykäksi.

Tuo saattaa tepsiä jo semmoisenaan, mutta viimeistään kun loppuu yökekkuloinnit kun ei voi somettaa/tubettaa/tiktokata/pelata yöllä.

Jos et uskalla ottaa laitteita koska pelkäät teinin käyvän päälle niin ongelma sitten jo kertaluokkaa isompi ja mukana voi olla päihteitä ja niiden kautta esim. pelkoja. Silloin kannattaa yrittää ensin someton perhereissu ASAP jonnekin korpeen ja sieltä palatessa suoraan ammattiapua.

Vierailija
79/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksellisesti kyllä, tyyliin kerran vuodessa.

Vierailija
80/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan saa, johtaa vain vaikeuksiin pidemmällä aikavälillä.

Nimim: Kokemusta on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme