Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teillä koululainen jäädä aamulla kotiin nukkumaan, jos väsyttää?

Vierailija
17.10.2022 |

Eli ei tarvitse mennä kouluun väsyneenä eikä ole siis mitenkään kipeä?

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhkailulla ja kiristyksellä ellei muuten. Jos ei sääntöjä noudata niin voi muuttaa pois.

Ai 12 vuotiaskin?

Kumpi teillä määrää, 12 vuotias vai sinä?

Vierailija
22/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten laitat itseäsi isomman teinin aamuvarhaisella tien päälle, jos ei sitäitse halua?

Tähän kysymykseen oon etsinyt jo 10 vuotta vastausta. Kukaan ei oikein osaa autaa.

Kasvattamalla. Nuoremman kanssa on käyty isompia taisteluja (juu, ihan huutoa ja raivoamista) mutta kouluun on menty silti. Netti poikki, kännykkä takavarikkoon ja psykologille aika. Toistaiseksi on riittänyt se, että olen kertonut, mitä tulee tapahtumaan. Jos ei mene kouluun, ei voi käyttää nettiä eikä kännykkää. Aina on lopulta mennyt. Ei ole edes taistelua enää, kun tietää seuraukset.

Meillä riittää ihan tieto siitä, että jos kouluun ei mennä, ei mennä treeneihinkään eikä nähdä kavereita illalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei saa jäädä. AIkuinen saa jäädä.

Vierailija
24/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten laitat itseäsi isomman teinin aamuvarhaisella tien päälle, jos ei sitäitse halua?

Tähän kysymykseen oon etsinyt jo 10 vuotta vastausta. Kukaan ei oikein osaa autaa.

Auktoriteetilla, se hankintaan silloin jo ennen kuin se lapsi on sua isokokoisempi. Kutsutaan myös kasvatukseksi.

Uskallan väittää, että perheessämme on vanhemmilla suurempi auktoriteetti lapsiin kuin suurimmalla osalla perheistä. Kun et ymmärrä "hankalaa" lasta ja heidän kasvattamistaan, ole mielummin hiljaa.

Vierailija
25/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Joskus on väsyneitä aamuja, silloin mennään silti kouluun ja saa sitten levätä koulun jälkeen. Väsymys sitten aina meneekin ohi, kun vain lähtee kouluun. Meillä mennään aika aikaisin nukkumaan, niin varsinaisesta unenpuutteesta ei ole ikinä kyse vaan lähinnä sitten vain uuvuttaa tai ei huvita.

Vierailija
26/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään ei ole tähän ikään mennessä vielä jäänyt, lapsia on kolme ja kaksi ei ole enää koulussa.

Meillä on fiksut elämäntavat kaikin puolin myös lapsilla. Älä sinäkään kasvata luuseria.

Kannatta mainostaa helppoja lapsia, joilla ei ole omaa tahtoa.

Olet vain huono äiti, jos lapsesi haluavat jäädä makaamaan.

Ja sulla on helppo elämä, ja ymmärrys erillaisuutta kohtaan nolla.

Vierailija
27/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalien lasten kanssa väännetään enemmän. Se, että lapsi jää nukkumaan eikä vanhempi tee mitään, kertoo vanhemmuuden puutteesta. Tiedän perheen, jossa lapsi lähti sijaisperheeseen, kun muu ei auttanut. Lapsi joutui sielläkin heräämään kouluun, mutta oma perhe sai taukoa jatkuvasta väännöstä. Keinoja on, mutta monet ovat liian laiskoja niitä käyttääkseen.

Vierailija
28/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan täysin yksinhuoltaja kolmelle lapselle siitä alkaen, kun lapset olivat 3-, 5- ja 8-vuotiaat tai oikeastaan jo aikaisemmin exäni maanis-depression takia. Kun päätin erota, niin tein yhden päätöksen, joka on kantanut hedelmää tähän päivään asti.  Lapsilla on rajat ja rakkautta ja minä olen se, joka tekee päätökset, toki neuvotellen tietyistä asioista.  Niinpä myös murrosiässä lapset tottelivat, koska olivat siihen pienestä pitäen tottuneet. Minulla on kaksi poikaa, joten voimalla en olisi heille enää pärjännyt. Kävin myös Nuorten Palvelun katupartiossa vahtimassa muiden teinejä kaupungilla alaikäisten ollessa humalassa, mutta omani eivät siellä olleet. Tyttö on aikuisena myöntänyt, että muut nuoret/lapset olivat kateellisia, kun hänellä oli äiti, joka välittää.  Kun exäni pari vuotta sitten kuoli, lähinaapurit sanoivat, että voit olla ylpeä, miten fiksut lapset olet täysin yksin kasvattanut. 

Työn puolesta tein vapaaehtoistyötä ja nousin 45 minuuttia aikaisemmin soittaakseni yhdelle pojalle, joka oli ysillä eikä äiti saanut lähtemään kouluun. Olin sos.toimen johtotehtävissä eikä se kuulunut tehtäviini. Lukuvuoden aikana poika jätti vain kerran vastaamatta puhelimeen, meni kouluun ja sai päättötodistuksen.  Kodinhoitajat olisivat joutuneet ajamaan pojan kotiin ja herättämään hänet, ellei soittaminen olisi toiminut. Onko mahdollista saada kunnalta/kaupungilta tällaista palvelua? Kirjoitin tämän lähinnä siksi, että jos tästä olisi hyötyä jollekin, jolle apu ei ole vielä myöhäistä. Uskalletaan olla vanhempia ja märätä selkeät rajat pienestä pitäen.

Vierailija
29/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä aikuisiakin on työelämässä, kun eivät kykene aamulla töihin huonosti nukutun yön takia... Hekin varmasti ovat sitä mieltä, että lapsensa ei saa kuitenkaan toimia samoin.

Vierailija
30/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhkailulla ja kiristyksellä ellei muuten. Jos ei sääntöjä noudata niin voi muuttaa pois.

Ai 12 vuotiaskin?

"Jos ei sääntöjä noudata niin voi muuttaa pois."

Uhkaatko sinä 12 vuotiasta kotoa muutolla, jos ei tottele? Tuo on henkistä väkivaltaa ja lasu pitäis tehdä.

Vierailija
31/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään ei ole tähän ikään mennessä vielä jäänyt, lapsia on kolme ja kaksi ei ole enää koulussa.

Meillä on fiksut elämäntavat kaikin puolin myös lapsilla. Älä sinäkään kasvata luuseria.

Kannatta mainostaa helppoja lapsia, joilla ei ole omaa tahtoa.

Olet vain huono äiti, jos lapsesi haluavat jäädä makaamaan.

Ja sulla on helppo elämä, ja ymmärrys erillaisuutta kohtaan nolla.

Sinun pitäisi antaa lapsesi sijaisperheeseen, jos et osaa itse huolehtia edes siitä, että lapsi menee kouluun ajoissa, nukkuu riittävästi, syö terveellisesti ja liikkuu tarpeeksi. Jos lasta kiusataan, niin sinä teet kaikkesi, että lapsi saa käydä turvallisesti koulussa jne.

Kerropa itse, mikä on syysi, ettei lapsesi käy koulua. Jään odottamaan.

Vierailija
32/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jäänyt nukkumaan yläasteella ja lukiossa muutaman kerran väsymyksen takia, mutta valehtelin, että on pää kipeä. Luuseria minusta ei kuitenkaan tullut.

Vierailija
33/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on aina patistettu kouluun ja patistaisin omanikin. Omasta lapsuudesta muista yhden kerran, jolloin olisin toivonut poikkeusta asiaan. Pikkuveljeni oli ihan pieni vauva ja valvottanut minua, pientä ekaluokkalaista koko yön. Silloin muistan olleeni aivan turkasen väsynyt, koska tämä muisto siitä päivästä ei ole vieläkään haalistunut. Silloin olisin halunnut, sinä yhtenä päivänä jäädä kotiin nukkumaan. En varmaan osannut sitä silloin äidille tarpeeksi selvästi sanoa.

Nykyinen pilkkinen töissä aikuisenakin (koko viime viikko oli ihan tuskaa huonosti nukuttujen öiden takia) on tuskallista. Sitä joutuu kuin pinnistämään koko päivän, että pysyy koossa.

Oman lapsensa tunteva selvittäköön ja päättäköön laittaako lapsensa kouluun. Mutta voi kun te huomaisitte siitä tunnollisimmastakin lapsesta sen, jos hän jonain aamuna on ihan loppu.

Vierailija
34/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai 12 vuotiaskin?

Uhkaatko sinä 12 vuotiasta kotoa muutolla, jos ei tottele? Tuo on henkistä väkivaltaa ja lasu pitäis tehdä.

Ehkä teistä on tehty jo lasu. Kannattaisi ammattilaisen avulla miettiä koululaisen asiat kuntoon, sillä nyt ne eivät ole selvästi kunnossa ja niin ei ole myöskään hänen äitinsä asiat.

Vierailija
35/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta nuoremmalla (autismin kirjolla oleva) lapsella on silloin tällöin sen verran huono päivä jo aamusta, että saa jäädä kotiin. Minä näen lapsesta milloin se on jo aamulla niin kuormittunut, että ei tule kunnolla selviämään päivästä. Tekee kouluhommat sitten kotona, hiljaisuudessa ja omaan tahtiin. Minä jään silloin etäilemään, niin pystyn auttamaan ja olemaan kuulolla, jos lapsi haluaa jutella.

Meillä sama.

Lapsi on koko ikänsä kärsinyt univaikeuksista. Nukahtaa huonosti ja heräilee kesken unien.

Lisäksi kärsii ahdistuneisuudesta ja masennuksesta.

Nämä aiheuttavat hänelle somaattista oireilua. Vatsavaivoja, migreeniä, nivelkipuja. Tällainen oireilu ei ole mitenkään harvinaista autisteilla silloin kun ovat kuormittuneita.

Kovin kuormittunutta lasta on turha lähettää kouluun. Ei hän siellä siinä tilassa mitään pysty oppimaan. Joutuu vaan kiusatuksi kun on kipeä eikä pysty toimimaan normaalisti.

Vierailija
36/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai 12 vuotiaskin?

3 alapeukkua ja vain yksi ylös. Huolestuttavaa, jos oikeasti useamman mielestä tällainen on hyväksyttävää. Ymmärtäisin, jos kyse olisi täysi-ikäisestä lapsesta, mutta ei vaan 12-vuotiaasta. Monen mielestä on väärin uhkailla erosta parisuhteessa, mutta sama uhkaus lasta kohtaan on sitten oikein. Huhhuh.

Vierailija
37/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta nuoremmalla (autismin kirjolla oleva) lapsella on silloin tällöin sen verran huono päivä jo aamusta, että saa jäädä kotiin. Minä näen lapsesta milloin se on jo aamulla niin kuormittunut, että ei tule kunnolla selviämään päivästä. Tekee kouluhommat sitten kotona, hiljaisuudessa ja omaan tahtiin. Minä jään silloin etäilemään, niin pystyn auttamaan ja olemaan kuulolla, jos lapsi haluaa jutella.

Miksihän tää kerää niin paljon alapeukkuja? Kenelläkään ei ilmeisesti ole lasta, jolla autismi?

Tai siis kun minä tiiän, milloin lapsella on sellanen päivä, että jos se menee siihen 20+ luokkaansa olemaan, niin se on ihan hajalla sen päivän jälkeen. Siellä on melua, kirkkaat valot, kaaosta ja vaikka miten opettaja pitää pakan kasassa ei se ympäristö ole rauhallinen.

Mun lapsi suorastaan kukoisti etäkoulussa, mutta ikävä kyllä siihen ei ole mahdollisuutta normioloissa. Niinpä mun mielestä on parempi, että lapsi on poissa sen 1-5 päivää kuukaudessa ja saa niinä päivinä tehdä kouluhommansa omaan tahtiin, kuin että pakottaisin sen kouluun päivinä, kun sinne meneminen ei tosiaankaan auta oppimaan tai anna mitään muutakaan positiivista. Jos koulun kanssa olisi jotain ongelmaa (ei ole, keskiavo on 9,1), niin juttu ois toinen, mutta kun kotipäivillä ei ole muuta kuin positiivinen vaikutus lapsen oloon ja tekemiseen, niin tosiaankin saa olla poissa.

Vierailija
38/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luotan lapsiini. Jos he ovat sitä mieltä, että eivät voi mennä kouluun, heidän ei tarvitse mennä. Useinhan alkava flunssa tai migreenikohtaus on epämääräistä väsymystä. Tai sitten vaan hälyinen kouluympäristö tuntuu liian ahdistavalta.

Yksi päivä poissa ei vaikuta mitenkään koulumenestykseen. Vain osoittamlla luottamusta voin saada luottamusta ja teini-iässä hyvä keskusteluyhteys on paras tapaa välttää isoja ongelmia. 

Vierailija
39/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole saanut paitsi, jos edellisenä päivänä ollaan tultu jostain pitkältä reissulta ja suunnitelmista poiketen onki mennyt myöhään. Tai harrastuksissa on ollut joku iso rupeama ja lapsi on sen takia väsynyt. Joo annan silloin jäädä. Eli ehkä kerran vuodessa.

Vierailija
40/96 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, mutta sitten katsotaan koulun jälkeen vieläkö kovasti väsyttää ja mitä voitaisiin asialle tehdä - ehkä harrastus voi jäädä välistä esimerkiksi, mennään aiemmin nukkumaan tai otetaan vaan muuten tosi rennosti ilta jotta voimat palautuisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän