Saako luottotiedoton mistään asuntoa?
Olen luottotiedoton vielä viitisen vuotta. Ulosotossa muutama kymmentuhatta. Syitä ei tarvitse alkaa ruotimaan tässä. Ero ehkä edessä ja pelkään mistä saisin asunnon. Nyt omistusasunnossa. Lapsia kaksi. Vakituiset tulot on ja korkeakoulututkinto, vaikka kai tässä millään tutkinnolla väliä olekaan. Ahdistavaa edes ajatella tätä asuntoasiaa kun muutenkin kaikki ahdistaa :(. Vielä ei siis ole eroa, mutta miehen taholta vaan tuntuu, ettei kaikki ole ollut kunnossa suhteemme kanssa vähään aikaan. On niin huono puhumaan. Onko kellään kokemuksia? Kyseessä keskisuuri kaupunki, jossa asumme.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ja hyvä niin !
Niin että sun mielestä mun pitäisi mieluummin joutua taivasalle kuin saada asunto? Onneks olen varma, että tämä provo, mutta on ihmisillä otsaa tulla tällaista laukomaan. Joku päivä se voit olla sinä, joka samanlaista miettii. Koskaan ei voi tietää mihin joutuu. En minäkään aikanaan olisi uskonut tällaista. T. Ap
Olisit hoitanut asiasi kunnolla, niin ei tarvitsisi tuollaista miettiä.
Lapset voivat asua isälläänkin. Miksi edes revit heitä kotoaan, kun olet luottotiedoton?
Luottotiedottomuus tekee siis minusta huonon äidin? Kyllä tässä taas sen huomaa, miten ihmisten silmissä luottotiedoton on alinta sakkaa yhteiskunnassa. Ilmeisesti olisin parempi ihminen, vaikka minulla olisi rikostuomioita, mutta kunhan luottotiedot olisi puhtaat niin se olisi se kaiken hyvyyden ja luotettavuuden mitta?
Ja mistä tiedät, etten ole juuri sinun jälkikasvusi opettaja? Sitä ikinä ei tulla tietämään, mutta tämä ehkä kertoo sinulle sen, että kaikissa ammattiryhmissä ja tuloluokissa voit kohdata luottotiedottoman. Ulkoapäin ei sitä voi tietenkään tietää.
T. ApOletko muka huono äiti, koska lapsesi jäävät isälleen? Päinvastoin. Sinähän olet hyvä äiti, koska et vedä heitä kanssasi samaan kurimukseen. Ajattelet heidän etuaan, etkä omaa ilmikuvaasi.
Mihin kurimukseen? Ei luottotiedottomuus tarkoita että elämä olisi muissakin asioissa jotenkin huonoa tai lapsille sopimatonta. T. eri
Voi saada. Olen vuokranantajana kerran vuokrannut luottotiedottomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ja hyvä niin !
Niin että sun mielestä mun pitäisi mieluummin joutua taivasalle kuin saada asunto? Onneks olen varma, että tämä provo, mutta on ihmisillä otsaa tulla tällaista laukomaan. Joku päivä se voit olla sinä, joka samanlaista miettii. Koskaan ei voi tietää mihin joutuu. En minäkään aikanaan olisi uskonut tällaista. T. Ap
Lapset voivat asua isälläänkin. Miksi edes revit heitä kotoaan, kun olet luottotiedoton?
Luottotiedottomuus tekee siis minusta huonon äidin? Kyllä tässä taas sen huomaa, miten ihmisten silmissä luottotiedoton on alinta sakkaa yhteiskunnassa. Ilmeisesti olisin parempi ihminen, vaikka minulla olisi rikostuomioita, mutta kunhan luottotiedot olisi puhtaat niin se olisi se kaiken hyvyyden ja luotettavuuden mitta?
Ja mistä tiedät, etten ole juuri sinun jälkikasvusi opettaja? Sitä ikinä ei tulla tietämään, mutta tämä ehkä kertoo sinulle sen, että kaikissa ammattiryhmissä ja tuloluokissa voit kohdata luottotiedottoman. Ulkoapäin ei sitä voi tietenkään tietää.
T. ApOletko muka huono äiti, koska lapsesi jäävät isälleen? Päinvastoin. Sinähän olet hyvä äiti, koska et vedä heitä kanssasi samaan kurimukseen. Ajattelet heidän etuaan, etkä omaa ilmikuvaasi.
Mikä kurimus minua mielestäsi odottaa? Ihan sama elämä päänsääntöisesti kuin nytkin, paitsi asunto vaihtuu. Lapsilla on kyllä pelit ja vehkeet, eikä heidän ainakaan taloudellinen asema muutu miksikään vaikka muuttaisimme erilleen. Mieheni on noin 30% kuukaudesta matkoilla, pääasiassa ulkomailla, joten lapset ilman muuta jäisivät minulle.
Vierailija kirjoitti:
Todenäköisesti saa. En ole koskaan ollut luottotiedoton, mutta asuntoa vuokratessa ei ole kertaakaan kysytty, ovatko luottotiedot kunnossa. Enkä ole mikään rikas, paremminkin päinvastoin, mutta ehkä sitten vaikutan sen verran luotettavalta, ettei vuokranantajille ole tullut koko asia mieleenkään.
Sulla on ollut sitten hyvä tuuri. Itse olen asunut yksityisellä kuudessa eri asunnossa ja ainoastaan yhdessä luottotietoja ei kysytty. Ja mä vaikutan myös luotettavalta vaaleine hiuksineni ja otsahiuksineni ja koska olen hiljainen ja ujo, tai näin mulle on sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungilta jos ei ole vuokravelkaa ulosotossa. Joiltain yleisiltä yhdistyksiltä (esim. Kodisto, vvo, lumo yms.) tai esim. seurakunnalta voi myös saada. Yksityisiltä hyvällä tuurilla, esim. meiltä ei tässä nykyisessä asunnossa kysytty luottotietoja ollenkaan. Ja jos kysytään (niin kuin kyllä lähes jokainen vuokranantaja tekee), niin kertomalla tilanteestaan rehellisesti joku voi vuokrata.
Mistä tiedät ettei luottotietojasi tarkistettu?
Siitä tulee ilmoitus, jos joku tarkistaa ne.
Ei tule ilmoitusta, ellet sitten ole tilannut maksullista palvelua.
Yksityisillä voi tulla esteeksi se ettei luottotiedot menettänyt saa laajaa kotivakuutusta. Jostain kumman syystä sitä yksityiset tuntuvat vaativan. Luottotiedoton saa kyllä suppeamman vakuutuksen jossa ne tärkeimmät vastuuvakuutus ja oikeusturva.
Sähkötkin saa kun maksaa n.100e vakuuden jonka usein saa takaisin kun on vuoden hoitanut maksut ajallaan.
Asunnon kyllä saa mutta kannattaa varautua että jotkut pyytävät isompia vakuuksia. Yksityisten kanssa kannattaa olla rehellinen heti alussa. Itse en kyllä alkaisi yksityisille ihmisille selittelemään henkilökohtaisia asioitani vaan hakisin asuntoa isoilta firmoilta tai kaupungilta.
Vakituinen työpaikka, tulot jolla lyhennät velkoja, vuokravakuus itse käteisellä( tarjoa esim 3kk vakuus), sekä pyydä takaajaksi esim vanhempasi. Kyllä asunnon saa jos on näyttää että hoitaa hommansa
Ap vielä tässä. Minulla on hyvin laaja sosiaalinen verkosto ja varmasti sitäkin kautta asunnon vuokraaminen saattaisi tulla kysymykseen hyvällä tuurilla. Mutta pelkäisin edes kysyä jos haluavatkin tarkistaa luottotiedot. En kyllä usko, että kukaan parempi tuttu, sillä olen kyllä hyvässä maineessa ja luotettu mutta silti jos.pelkään niin sellaistakin. Voi tätä elämää :/.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ja hyvä niin !
T. Ap
Kannattaa muistaa, että täällä vauva-palstalla käy paljon mielenterveyspotilaita ja muuten todella negatiivisia ihmisiä, jotka purkavat pahaa oloansa haukkumalla ja halveksimalla toisia. Ei kannata välittää tuollaisista kommenteista.
Olet saanut täältä jo hyviä vinkkejä. Suosittelen ottamaan esim. paikalliseen sosiaalitoimistoon yhteyttä ja kysymään, koska he varsinkin osaavat auttaa.
Kaupungilta ja kunnalta! Et lumo vuokra asunnot, et vakuutusyhtiön vuokra asunnot. Ainoastaan jos sosiaalivirasto takaa, maksaa vuokrasi, onnistuu lumo ymm?
kysy tammelan kunnasta tänne hamutaan kaikki epäsosiaaliset puukottajat ja narkitkin käyvät tammela haluaa lisää väkeä laadulla ei ole väliä. valtion tukea 1000e/v mutta näihin menee 15000e/v. alkaa alkuasukas veron maksajaa kyrsimään.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungilta ja kunnalta! Et lumo vuokra asunnot, et vakuutusyhtiön vuokra asunnot. Ainoastaan jos sosiaalivirasto takaa, maksaa vuokrasi, onnistuu lumo ymm?
Mutta takaako ja maksaako sossu vuokraa, jos itse sen pystyy hyvin hoitamaan? Eihän luottotiedottomuus tarkoita maksukyvyttömyyttä automaattisesti!
Ikävä kuulla että olet tuollaisessa tilanteessa! Itsekin korkeakoulutettu päältä parikymppinen nuori, joka mokasi vielä nuorempana elämänsä ensimmäiset itsenäiset vuodet. Olin väkivaltaisen miehen kanssa ja otin hänelle pikavippejä tiedoillani. Masennuin, jouduin seksuaalisen väkivallan kohteeksi, traumatisoiduin, aloin käyttämään nuuskaa ahdistukseen. Lista jatkuu. Vihdoin opinnot pulkassa, jotka myöskin katkesivat. Lensin itseasiassa pihalle kahdesta asunnosta, vuokrien myöhästelyn takia.
Luottotiedot meni siis 18-vuotiaana jo vippien takia. Elämä on ollut painajaista sen jälkeen. Vasta nyt 25-vuotiaana olen paremmilla vesillä. Sain asunnon ihanalta vuokranantajalta joka kuunteli tarinani. Olin 100% rehellinen hänelle. Sanoin että maksan isomman takuuvuokran jos saan kämpän. Nyt olen asunut kolme vuotta tässä samassa ihanassa kämpässä. Eteenpäin vaan. Ei voi muuta. Vuokranataja oli yksityinen henkilö ja Espoon hyvällä alueellakin vielä.
Tsemppiä aplle, sympatiani elävät kanssasi :) Voimia ja onnea asunnon etsimiseen!
Jos lapsia ja uhka joutua taivasalle ja luottotiedottumuus estää yksityiseltä vuokraamisen, niin kunnan asuntojonoissa taitaa pompata kärkeen. Eli kunnalta pitäisi asunto löytyä.
Kelalta saattaa saada 2 kk vuokratakuun mutta olikohan niin, että pitäisi olla toim.tuen kriteerit täyttävä muutenkin, luultavasti näin ? Voit tarkistaa Kelan nettisivuilta. Eli jos olet työssäkäyvä kohtalaisilla tuloilla jne. niin ehdot eivät ehkä täyty?
Täällä saa joskus todella ilkeitä kommentteja vilpittömiin kysymyksiin. Jos ihmisellä ei ole syystä tai toisesta luottotietoja niin hän ei ole yhtään huonompi kuin muut. Se ei ole mikään ihmisyyden mitta. Kenelle vaan voi tapahtua mitä vaan.
Tsemppiä asunnonhakuun, Ap!
Kyllä lapsien kanssa asunnon saa kaupungilta jos ei tulot estä.
Vierailija kirjoitti:
Lumolta voi saada asunnon ilman luottotietojakin, eikä siihen tarvitse mitään sossun takausta. Luottotiedottomana joutuu vain maksamaan enemmän takuuvuokraa, ja ehkä kaikkia asuntoja ei voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ja hyvä niin !
Miten niin hyvä? Ihan asiallisillakin ihmisillä voi tulla talousvaikeuksien takia ongelmia. Esimerkiksi tutullani meni firma konkurssiin koronan takia ja samalla ero. Ei saa mistään vuokrattua asuntoa. Asuu tällä hetkellä äitini luona jolla on omakotitalo. Kaikilla ei ole ketään joka auttaa. Ja sää sanot että HYVÄ VAAN.
Vierailija kirjoitti:
Kelalta saattaa saada 2 kk vuokratakuun mutta olikohan niin, että pitäisi olla toim.tuen kriteerit täyttävä muutenkin, luultavasti näin ? Voit tarkistaa Kelan nettisivuilta. Eli jos olet työssäkäyvä kohtalaisilla tuloilla jne. niin ehdot eivät ehkä täyty?
Täällä saa joskus todella ilkeitä kommentteja vilpittömiin kysymyksiin. Jos ihmisellä ei ole syystä tai toisesta luottotietoja niin hän ei ole yhtään huonompi kuin muut. Se ei ole mikään ihmisyyden mitta. Kenelle vaan voi tapahtua mitä vaan.
Tsemppiä asunnonhakuun, Ap!
Kyllä täytyy olla oikeus tt-tukeen saadakseen kelan vuokratakuun. Parempi on maksaa vakuus itse, koska monet, varsinkin yksityiset vuokranantajat, eivät tykkää kelan vakuudesta. Joissain tilanteissa kela voi maksaa vakuuden rahanakin, mutta yleensä se on maksusitoumus, jota monet eivät hyväksy.
Oletko muka huono äiti, koska lapsesi jäävät isälleen? Päinvastoin. Sinähän olet hyvä äiti, koska et vedä heitä kanssasi samaan kurimukseen. Ajattelet heidän etuaan, etkä omaa ilmikuvaasi.