Saako luottotiedoton mistään asuntoa?
Olen luottotiedoton vielä viitisen vuotta. Ulosotossa muutama kymmentuhatta. Syitä ei tarvitse alkaa ruotimaan tässä. Ero ehkä edessä ja pelkään mistä saisin asunnon. Nyt omistusasunnossa. Lapsia kaksi. Vakituiset tulot on ja korkeakoulututkinto, vaikka kai tässä millään tutkinnolla väliä olekaan. Ahdistavaa edes ajatella tätä asuntoasiaa kun muutenkin kaikki ahdistaa :(. Vielä ei siis ole eroa, mutta miehen taholta vaan tuntuu, ettei kaikki ole ollut kunnossa suhteemme kanssa vähään aikaan. On niin huono puhumaan. Onko kellään kokemuksia? Kyseessä keskisuuri kaupunki, jossa asumme.
Kommentit (45)
Voi hyvällä tuurilla saada, etenkin hyvä juttu kun vakitulot.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungilta jos ei ole vuokravelkaa ulosotossa. Joiltain yleisiltä yhdistyksiltä (esim. Kodisto, vvo, lumo yms.) tai esim. seurakunnalta voi myös saada. Yksityisiltä hyvällä tuurilla, esim. meiltä ei tässä nykyisessä asunnossa kysytty luottotietoja ollenkaan. Ja jos kysytään (niin kuin kyllä lähes jokainen vuokranantaja tekee), niin kertomalla tilanteestaan rehellisesti joku voi vuokrata.
Kiitos vinkeistä!
Ei ole vuokravelkaa. En ole asunut vuokralla kuin aikoinaan opiskelija-asunnoissa ja tuolloin vuokrat hoituivat toki. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaupungilta jos ei ole vuokravelkaa ulosotossa. Joiltain yleisiltä yhdistyksiltä (esim. Kodisto, vvo, lumo yms.) tai esim. seurakunnalta voi myös saada. Yksityisiltä hyvällä tuurilla, esim. meiltä ei tässä nykyisessä asunnossa kysytty luottotietoja ollenkaan. Ja jos kysytään (niin kuin kyllä lähes jokainen vuokranantaja tekee), niin kertomalla tilanteestaan rehellisesti joku voi vuokrata.
Mistä tiedät ettei luottotietojasi tarkistettu?
Satolta saa myös! Osa asunnoista on aika kalliita, mutta itse asuin Satolla kolme vuotta ja viihdyin ihan hyvin. Asunnon sai helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä tulee ilmoitus, jos joku tarkistaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kysytty henkilötunnusta, eikö sen tarvitse luottotietojen tarkistukseen?
Hyvällä tuurilla saa myös yksityiseltä huoneiston vuokrattua vaikka on häiriö luottotiedoissa. Saattaa toki vaatia isommat vakuudet. Kannattaa kertoa heti luottohäiriöstä, niin moni vuokranantaja arvostaa rehellisyyttä.
Itse olen saanut neljä huoneistoa vuokrattua (Helsingissä) vaikka on häiriö luottotiedoissa. Kaupungilta (sekä entiset VVO ja Sato) en ole saanut edes asuntotarjousta. Itselläni häiriöt ei ole vuoran maksamattomuudesta eikä maksukyvyttömyydestä.
Kotikunnan on pakko antaa. Varsinkin kun lapset.
Viikossa saatiin meidän tapauksessa. Asunto tosin
oli sellaisesta yhtiöstä, missä emme kauan viihtyneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ja hyvä niin !
Niin että sun mielestä mun pitäisi mieluummin joutua taivasalle kuin saada asunto? Onneks olen varma, että tämä provo, mutta on ihmisillä otsaa tulla tällaista laukomaan. Joku päivä se voit olla sinä, joka samanlaista miettii. Koskaan ei voi tietää mihin joutuu. En minäkään aikanaan olisi uskonut tällaista. T. Ap
Jos mitenkään saisit lainan/ennakkoperintöä vanhemmiltasi tai mistä vain, ja pääsisit maksamaan velkasi heti pois, niin luottotietosi puhdistuvat kuukaudessa. Uusi luottotietolaki tulee voimaan 1.12.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi saada?
Vastakysymys: miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ja hyvä niin !
Niin että sun mielestä mun pitäisi mieluummin joutua taivasalle kuin saada asunto? Onneks olen varma, että tämä provo, mutta on ihmisillä otsaa tulla tällaista laukomaan. Joku päivä se voit olla sinä, joka samanlaista miettii. Koskaan ei voi tietää mihin joutuu. En minäkään aikanaan olisi uskonut tällaista. T. Ap
Olisit hoitanut asiasi kunnolla, niin ei tarvitsisi tuollaista miettiä.
Lapset voivat asua isälläänkin. Miksi edes revit heitä kotoaan, kun olet luottotiedoton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ja hyvä niin !
Lapset voivat asua isälläänkin. Miksi edes revit heitä kotoaan, kun olet luottotiedoton?
Hyi miten oletkin inhottava ja vastenmielinen luonne. Sinäkö olet vaikeuksien ja erehdysten yläpuolella niin ettei vastaavaa voisi koskaan tulla omalle kohdallesi? Omahyväisyytesi ja kovat sanasi tulevat vielä eteesi, usko pois. Life screws us all, no one dies as a virgin.
Kyllä saa useistakin paikoista.kaupungilla toisiin asuntoihin pitää olla kunnossa.kannattaa lukea ne tiedot asunnoista ennenkuin hakee niin ei turhaan täytä hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ja hyvä niin !
Luottotiedottomuus tekee siis minusta huonon äidin? Kyllä tässä taas sen huomaa, miten ihmisten silmissä luottotiedoton on alinta sakkaa yhteiskunnassa. Ilmeisesti olisin parempi ihminen, vaikka minulla olisi rikostuomioita, mutta kunhan luottotiedot olisi puhtaat niin se olisi se kaiken hyvyyden ja luotettavuuden mitta?
Ja mistä tiedät, etten ole juuri sinun jälkikasvusi opettaja? Sitä ikinä ei tulla tietämään, mutta tämä ehkä kertoo sinulle sen, että kaikissa ammattiryhmissä ja tuloluokissa voit kohdata luottotiedottoman. Ulkoapäin ei sitä voi tietenkään tietää.
T. Ap
Todenäköisesti saa. En ole koskaan ollut luottotiedoton, mutta asuntoa vuokratessa ei ole kertaakaan kysytty, ovatko luottotiedot kunnossa. Enkä ole mikään rikas, paremminkin päinvastoin, mutta ehkä sitten vaikutan sen verran luotettavalta, ettei vuokranantajille ole tullut koko asia mieleenkään.