Mastiffi tappoi pienemmän koiran ja vahingoitti ihmisiä Ylöjärvellä
Mastiffi-rotua oleva koira onnistui karkaamaan kotoaan ja hyökkäämään ohikulkijoiden kimppuun perjantai-iltana Ylöjärvellä.
Tilannetta todistanut Ilta-Sanomien lukija kertoo mastiffin käyneen kiinni ohikulkumatkalla olleeseen toiseen, pienempään koiraan. Pienempi koira kuoli tilanteessa, lukija kertoo.
Samassa rytäkässä loukkaantui myös ainakin kaksi ihmistä. Paikalle saapui ambulanssi ja ainakin toisen henkilön vammat olivat sitä laatua, että hän tarvitsi hoitoa. IS
Miksei tästä saa keskustella? Edellinen avaus poistui lähes heti.
Kommentit (1190)
Vierailija kirjoitti:
Itse näitä 'taistelukoira'pohjaisia ja 'tappajakoiria' omistaneena voin sanoa, että koiran kärsivällisyys kesti paljon pidempään kuin omani. Pihasta tosiaan syöksyi se pikkuFifi roikkumaan oman koirani leukaan useammin kuin kerran, itse olin jo valmis potkaisemaan piskin kuuhun, koirani ei tehnyt mitään. Olen useasti huudellut, josko omistaja tulisi hakemaan koiransa ennenkuin se on kilon paloina. Mut 'ei se tee mitään', pikkuräksy siis. Joo, mun koira voi vaikka tehdä kun kärsivällisyys loppuu. Ja ketäs sitten syytetään? Sitä 'tappajakoiraa'. Kuinka paljon itse olet valmis ottamaan turpaan vapaaehtoisesti? Kaikki pienet koirat pitäisi kieltää, nähtävästi omistajilla ei ole tarvetta kouluttaa niitä.
Onko sulla kaikki hyvin?'
Oletko saanut rakkautta lapsena vai miksi kirjoitat tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse näitä 'taistelukoira'pohjaisia ja 'tappajakoiria' omistaneena voin sanoa, että koiran kärsivällisyys kesti paljon pidempään kuin omani. Pihasta tosiaan syöksyi se pikkuFifi roikkumaan oman koirani leukaan useammin kuin kerran, itse olin jo valmis potkaisemaan piskin kuuhun, koirani ei tehnyt mitään. Olen useasti huudellut, josko omistaja tulisi hakemaan koiransa ennenkuin se on kilon paloina. Mut 'ei se tee mitään', pikkuräksy siis. Joo, mun koira voi vaikka tehdä kun kärsivällisyys loppuu. Ja ketäs sitten syytetään? Sitä 'tappajakoiraa'. Kuinka paljon itse olet valmis ottamaan turpaan vapaaehtoisesti? Kaikki pienet koirat pitäisi kieltää, nähtävästi omistajilla ei ole tarvetta kouluttaa niitä.
Herätät suurta halveksuntaa. En ihmettele miten sukulaisesi omistavat tappajia ja miksi ne käyttäytyvät kuten käyttäytyvät. Puhut tosissaan pikkukoiran potkimisesta? Etkö osaa olla auktoriteetti ilman väkivaltaa? Pikkukoiran saa irti ilman potkimista.
Mutku mä oon niin kova äijä.
Mua ei pikkukoirat urputa.
Vierailija kirjoitti:
Näiden juttujen takia pelkäsin vuosia ottaa koiraa. Nyt meillä on rakas pikkukoira joka rakastaa kaikkia. En tiedä mitä tekisn jos joku tappaja hyökkäsi päälle ja lapset olisivat vieressä. Tai ilman lapsia. Miksi joudun pelkäämään kun ulkoilutan koiraani? Vähön sama kuin ihmiset joutuisimme pelkäämään ammattitappajia joilla on aseet mukanaan kävelylenkillä. Ja varoa vain provosoimasta väärällä kävelytyylillä tai väärällä katsella. Miten helvetissä tälläistä voi joku puolustella? Miksi joku hankkii tälläisiä koiria? Mikä siinä kiehtoo? Se vaaran tunne?
Ei kannata tulla mua vastaan lenkillä.
Mä osaan puhua itsekseni.
Nauran onnesta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen raadelluista ihmisistä oli hyökkääjäkoiran omistaja.
Todella hyvä uutinen.
Toivottavasti kärsii omistaja pitkään ja hartaasti henkisesti ja fyysisesti koiransa aikaansaannoksista.
Ei ollut omistaja.
Kukaan, ei kukaan fiksu ihminen ei ota, eikä omista amstaffia, pittiä tai ambullia. Ei kukaan. Sen vuoksi et näe hyvillä asuinalueilla näitä. Niissä saa pikkukoiratkin olla rauhassa.
Olen ikävä kyllä nähnyt kerran raivostuneen ambullin jäävän pakettiauton alle. Ei selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuolla koiran kanssa saa rauhassa kulkea, välttelee vaan tiettyjä alueita(kuten muutenkin kannattaa) sekä tietyissä koirapuistoissa on myös ongelmia. Siksi käytänkin koiraani myöhään illalla sellaisessa. Sitten ambullin ja pittin taluttajat harvoin tuntuvat tekevän pitkiä metsälenkkejä.
Asuin nuoruuteni pahamaineisessa lähiössä Helsingissä, silloin meillä oli mäyräkoira, ei koskaan ongelmia. Nykyään en veisi koiraani kyseiseen paikkaan.
Entäs kun se koira asuu naapurissa ja sitä pidetään irrallaan esim. aamukusetuksella? Tulet itse pahaa aavistamattomana aamulenkiltä pimeässä koirasi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan hirveästi ole vakuuttaneet näiden koirien omistajien puheenvuorot.
Staffin omistaja kehuu sillä, ettei oma koira rähjää.
Amstaffeja omistanut kehuu omia koiria rauhallisiksi ja kilteiksi ja sen perusteella toivoo ettei yleistettäisi.Jos ottaa tappamaan jalostetun rodun edustajan, toivoisi ihmisen olevan edes tietoinen rodun taustoista.
Tässä omistajille pieni kertaus: Bull -koirat ovat lähtökohtaisesti aggressiivisempia toisia koiria kohtaan kuin tavisrodut. Konfliktitilanteissa ne on jalostettu käymään suoraan päälle, ei koskaan perääntymään. Ne on myös jalostettu ilmeettömiksi, eivätkä ilmaise aggressiota tavanomaisin keinoin ulospäin.Se että ihan kiltti amstaffi voi muuttua hetkessä tappokoneeksi, on rotuominaisuus jota et millään koulutuksella kytke pois. Ja jos omistaja ei ole tästä tietoinen, vaan luulee omistavansa herranduudelis lussukan, ei saisi kyseistä koiraa ikinä omistaa. Nämä koirat pitää olla omistajan hallinnassa 24/7 ja omistajan tulee olla tietoinen koiran rodunomaisesta käytöksestä, ei luulla omistavansa lutuista seurakoiraa.
Tosi hyvä kommentti, kiitos, just tämä on huolestuttavinta, että omistajat pitävät omia taistelurotutaustaisia koiriaan ihanina sohvaperunoina, jotka eivät tekisi pahaa kärpäsellekään ja sitten kun tapahtuu jotain, ollaan ihan ihmeissään, että ei tää ennen mitään ole tehnyt. Tai sitten luullaan, että oikealla kasvatuksella nämäkin koirarodut ovat hallittavissa, mutta kun eivät välttämättä ole edes silloinkaan, kun on jalostettu tappamaan hinnalla millä hyvänsä, vaikka oman henkensä kustannuksella.
Koska ei niitä kiinnosta alkaa ottamaan selvää tuollaisista asioista, sehän vaatisi vaivannäköä. Kaljakaupassa käyvät ja pakastepizzaa ostavat, siinä se.
Huono itsetunto, huonot geenit, heikkolahjaisuus, you name it.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan, ei kukaan fiksu ihminen ei ota, eikä omista amstaffia, pittiä tai ambullia. Ei kukaan. Sen vuoksi et näe hyvillä asuinalueilla näitä. Niissä saa pikkukoiratkin olla rauhassa.
Olen ikävä kyllä nähnyt kerran raivostuneen ambullin jäävän pakettiauton alle. Ei selvinnyt.
Hei,
En tiedä mihin fiksun ihmisen raja mielestäsi vedetään, mutta Amstaffi-harrastuspiireissä on niin lääkäreitä, virkamiehiä, insinöörejä ja jopa eläinlääkäreitä jne.
Näyttelyt, agilityt, tokot, etsinnät jne., harrastajia on. Meidän toimintaan saa tulla jatkossakin tulla kys. rotujen koirat, vaikka Vauva.fi sivuston sivistyneet täällä tuomitsevatkin.
Kys. koiria on ihan jokaisen tulotason/sivistystason alueilla, vaikka täällä muuta väitetäänkin, joten jos keskityttäisiin totuuden puhumiseen!
Hyvää syksyn jatkoa ja vähemmön tuomitsevia ajatuksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
En tiedä mihin fiksun ihmisen raja mielestäsi vedetään, mutta Amstaffi-harrastuspiireissä on niin lääkäreitä, virkamiehiä, insinöörejä ja jopa eläinlääkäreitä jne.Näyttelyt, agilityt, tokot, etsinnät jne., harrastajia on. Meidän toimintaan saa tulla jatkossakin tulla kys. rotujen koirat, vaikka Vauva.fi sivuston sivistyneet täällä tuomitsevatkin.
Kys. koiria on ihan jokaisen tulotason/sivistystason alueilla, vaikka täällä muuta väitetäänkin, joten jos keskityttäisiin totuuden puhumiseen!
Löytyy niitä satunnaisia pölöjä noistakin ihmisryhmistä.
Vastaatko vielä: mikä on se syy, miksi halusit juuri tuon koirarodun itsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
En tiedä mihin fiksun ihmisen raja mielestäsi vedetään, mutta Amstaffi-harrastuspiireissä on niin lääkäreitä, virkamiehiä, insinöörejä ja jopa eläinlääkäreitä jne.Näyttelyt, agilityt, tokot, etsinnät jne., harrastajia on. Meidän toimintaan saa tulla jatkossakin tulla kys. rotujen koirat, vaikka Vauva.fi sivuston sivistyneet täällä tuomitsevatkin.
Löytyy niitä satunnaisia pölöjä noistakin ihmisryhmistä.
Vastaatko vielä: mikä on se syy, miksi halusit juuri tuon koirarodun itsellesi?
Hei,
Harrastan aktiivisen Borderin kanssa, en Amstaffin.
Puhuin yleisesti harrastuksesta ja harrastajista jne.
Syksyn jatkoja sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Ainakaan palveluskoirapuolella en ole koskaan nähnyt noita rotuja. Kyllä siellä on edustettuina pari-kolme muuta rotua, jotka pystyvät työskentelemään järkevästi ja turvallisesti. Näyttelyt ja agility-pelleilyt ovat asia erikseen.
Nauran onnesta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen raadelluista ihmisistä oli hyökkääjäkoiran omistaja.
Todella hyvä uutinen.
Toivottavasti kärsii omistaja pitkään ja hartaasti henkisesti ja fyysisesti koiransa aikaansaannoksista.
Eiköhän se ota samanlaisen, kun tämä entinen joutui piikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Puhut kyllä potaskaa. Itsellä asuu kavereita eri kaupungeissa keskiluokkaisilla alueilla. Yhdelläkään näistä ei ole koskaan tullut vastaan yhtään staffia/amstaffia/pittiä. Lisäksi olen töissä alueella, jossa asunnot ovat hyvin kalliita ja siellä asuvat ihmiset hyvinkin varakkaita. Ei näy näitä rotuja sielläkään. Tai meidän omalla keskiluokkaisella alueella. Minusta näillä alueilla näkee myös huomattavan vähän mitään isoja vahtikoirarotuja kuten saksanpaimenkoiria, dobermanneja, rotikoita jne. Paremmilla alueilla yleensä ihmisillä on pieni tai keskikokoinen koira. Ei mitään isoa aggrejytkyä. Ihan jo sen takia, että vastuullisina ihmisinä haluavat koiran, jonka myös lapset hallitsevat, kun käyvät lenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Ainakaan palveluskoirapuolella en ole koskaan nähnyt noita rotuja. Kyllä siellä on edustettuina pari-kolme muuta rotua, jotka pystyvät työskentelemään järkevästi ja turvallisesti. Näyttelyt ja agility-pelleilyt ovat asia erikseen.
Totta. Nyt kyseessä olevilla roduilla ei ole palveluskoirapuolella mitään asiaa, koska hermorakenne tuskin siihen sopii. Eivät loista myöskään koirien älykkyystilastoissa. Kahden kärki siellä on saksanpaimenkoira ja border collie, ja molempia näitä voidaan käyttää hyvin tuloksin esimerkiksi henkilöetsintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Ei kyllä ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Puhut kyllä potaskaa. Itsellä asuu kavereita eri kaupungeissa keskiluokkaisilla alueilla. Yhdelläkään näistä ei ole koskaan tullut vastaan yhtään staffia/amstaffia/pittiä. Lisäksi olen töissä alueella, jossa asunnot ovat hyvin kalliita ja siellä asuvat ihmiset hyvinkin varakkaita. Ei näy näitä rotuja sielläkään. Tai meidän omalla keskiluokkaisella alueella. Minusta näillä alueilla näkee myös huomattavan vähän mitään isoja vahtikoirarotuja kuten saksanpaimenkoiria, dobermanneja, rotikoita jne. Paremmilla alueilla yleensä ihmisillä on pieni tai keskikokoinen koira. Ei mitään isoa aggrejytkyä. Ihan jo sen takia, että vastuullisina ihmisinä haluavat koiran, jonka myös lapset hallitsevat, kun käyvät lenkillä.
Me asutaan 10 km kaupungin ulkopuolella ns. hyvällä omakotialueella, enkä ole täällä nähnyt kertaakaan staffeja, pittejä tms. Muutoin näkyy rotuja laidasta laitaan, on pieniä tappijalkoja, noutajia ja myös saksanpaimenkoiria melko paljon, jokunen rottweilerikin. Jos itse liikutaan koiran kanssa kaupungissa, siellä toki näkee eniten pieniä tai maks. keskikokoisia koiria. Luulen, että sen syynä on kerrostaloasuminen?
Yksi koiran ryökäytön ammattilainen, koirapoliisi puhui tässä taannoin, että nämä rodut ovat nykyään erittäin hankalia. Voivat tulla poliisikoirankin päälle, ovat yleensä hermorakenteeltaan erittäin heikkoja. Päässä liikkuu vain kaksi asiaa. Ei näitä rotuja ole fiksuilla ihmisillä, vaikka poikkeus, paei voi ollakin.
Kyllä näitä corso-mastiffeja valitettavasti näkyy myös varakkaammilla asuinalueilla. Varmasti enemmän silti lähiöissä.
Ihmiset kun hehkuttaa vaan sitä miten ihania perhekoiria on, niin leviäähän ne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä corso-mastiffeja valitettavasti näkyy myös varakkaammilla asuinalueilla. Varmasti enemmän silti lähiöissä.
Ihmiset kun hehkuttaa vaan sitä miten ihania perhekoiria on, niin leviäähän ne.
Corsolla ei ole suoraa tappotoimintaa verissä, silleen asteen parempia kuin pitit ja muut. Toki isoina koirina todella vaarallisia väärissä käsissä. En kehottaisi ketään todellakaan ottamaan Corsojakaan. Terrieri-perimä tekee piteistä vielä vaarallisempia, eivät luovuta missään tilanteessa.
Jenkeissähän tämä on todella iso ongelma. Samanlaisissa porukoissa sielläkin on bulleja ja pittejä. Tuossa tilastoa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fatal_dog_attacks_in_the_United…
Ei me voida. Ihmisille tulee paha mieli.
T. Asiasta päättävät