Masentuneelle pitäisi kustantaa kahvi/teekuponki kahvilaan päiviittäin
Tekee oikeasti hyvää istua jossain sopessa ja kuunnella maailmam ääniä ja lukea vaikka päivån lehti.
Murto osa tämä olisi jos yksikin turha lääke tai hyödytön rahankeruuterapia jäisi pois.
T. Masentunut, täällä kahvilassa lehden äärellä
Kommentit (58)
Ei se kahvilla käyminen kyllä rahasta kiinni ole useimmilla, vaan esim. yksinäisyys ja tarkoituksettomuus passivoi ja masentaa niin ettei kiinnosta lähteä yksin kahvilaan istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon masentunu, kun tässä just pikkupalkalla taas töihin näin lauantaina. Masentuneille pienipalkkaisille pitäs maksaa lisää palkkaa.
Minulla ei kerran ollut kuin 100e kun eräs soitti ja pyysi auttamaan itseään rahallisesti. Annoin vähistäni puolet hänelle. "Antaessaan saa." - Raamatun Jumala - Sen jälkeen Herra onkin aina auttanut itseäni. Myös taloudellisesti.
Ja siellä sitten tuijottaa puhelinta ja palstailla?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se yksin istuminen kahvilassa auttaa jos ympärillä on onnellisia pariskuntia? Sama asia kun menisit baariin yksin juomaan olutta ja muut ympärillä ovat toistensa seurassa. Se jos mikä alkaa masentamaan.
Et ole tainnut paljon kahveilla käydä.
Kyllä siellä on nykyään suuri osa ihmisiä rauhallisella hetkellä itsensä/läppärinsä kanssa tai tapaamassa toisiaan.
Koko kirjo. Niitä onnellisia pariskuntia kahvilla ei kyllä juurikaan näe.
Kaikki siellä näprää puhelinta tai läppäriä.
Työssäkäyvänä maksan jo ihan riittävästi kaiken maailman taivaanrannanmaalareiden ja muiden kotona syyllä tai toisella lorvivien vätysten kustannuksia verojen muodossa.
Maksa kuule harrastuksesi ihan ite vaan
Minun masennukseni on sitä luokkaa, että pelkään ulosmenoa. Yksin en uskalla edes kauppaan. Avaimet ei toimi. Puhelinta en voi pitää päällä. Ahdistaa, en tiedä mikä. Pelottaa, en osaa selittää. Sairaalahoitoa vaatinut kahdesti. Nyt estolääkitys ja olo ok.
Kaffekupposelle en synkimpään aikaan olisi kyennyt, mutta uskon että jollekin voisi olla avuksi.
Masentunut voisi ottaa ihan ensimmäisenä itseään niskasta kiinni ja lopettaa ainaisen valittamisen. Ymmärrän, että voi olla vaikeita jaksoja elämässä, mutta jumalauta jos juttu kestää vuodesta toiseen, niin silloin ei kyllä "masentuneella" itselläänkään ole mitään halua mihinkään.
Olisi piristävää jos täälläkin olisi sellainen kahvilakulttuuri että on ok vain istuskella kahvilassa keskellä päivää. Ehkä ne kahvilatkin kannattaisi paremmin.
Jos masennus johtuu lapsuuden aikaisista tunnelukoista, niin ei siinä kahvikupilla kovin pitkälle pötkitä. Helpotetaan kenties sen hetkistä oloa, mutta ei mitään muuta.
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/b974c88f-8073-4870-9f58-4fff…
Joo, ja alkoholistille pitäisi valtion kustantaa pullo viinaa päivässä, ettei pääse masentumaan.
Masentunut ei kykene lähtemään mihinkään, muuten hyvä idea
Vierailija kirjoitti:
Masentunut voisi ottaa ihan ensimmäisenä itseään niskasta kiinni ja lopettaa ainaisen valittamisen. Ymmärrän, että voi olla vaikeita jaksoja elämässä, mutta jumalauta jos juttu kestää vuodesta toiseen, niin silloin ei kyllä "masentuneella" itselläänkään ole mitään halua mihinkään.
Tosi empaattista. Ihmiset nyt ovat erilaisia, käsitä se.
Toiset kestävät vastoinkäymisiä paremmin kuin toiset.
Kukaan, toistan kukaan ei voi täysin tietää miltä toisen ihmisen saappaissa tuntuu olla.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saat samantasoisen masennuksen, kuin minulla on. Ikinä en tätä ole edes ajatellut toisille toivoa, mutta sinulle toivon. Pyydän sitä sinulle joka solulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksat lukea kirjoja, niin kirjastosta löytyy muun muassa eri aihealueista ns. itseapuoppaita. Löytyvät mm. näistä hyllyistä:
14.8 Ihmissuhteiden psykologia
14.4 Persoonallisuuden psykologia
17.3 Elämänfilosofia. Elämäntaito
59.3 Henkilökohtainen terveydenhoito
Kirjoista löytää vähintäänkin ideoita, kuinka saada elämästä maukkaampaa.
Suosittelen myös Raamattua ja seurakuntaa, joka opettaa Raamattua.
Enemmän auttaa jos jaksaa pitää päiväkirjaa, vaikka kuinkakin pienillä kirjauksilla. vaikka mitä lintuja näin tänään? Satoiko? jne. On jotenkin enemmän elossa kun tajuaa olevansa päivittäin mukana jossain. Lukeminen vaatii keskittymistä, se ei syvästi masentuneilta onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se masentunut ei voisi itse maksaa sitä kahviaan?
Tämä. Muutkin maksavat itse. Ja keittäköön kotona, halpaa.
Masennus johtaa myös siihen ettei ihminen enää jaksa peseytyä tai pukea. Kiva lähteä kahville??
Ota ihan vapaasti vaan jos sellainen sinua kiinnostaa. Minua ei kiinnosta.