Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masentuneelle pitäisi kustantaa kahvi/teekuponki kahvilaan päiviittäin

Vierailija
15.10.2022 |

Tekee oikeasti hyvää istua jossain sopessa ja kuunnella maailmam ääniä ja lukea vaikka päivån lehti.

Murto osa tämä olisi jos yksikin turha lääke tai hyödytön rahankeruuterapia jäisi pois.

T. Masentunut, täällä kahvilassa lehden äärellä

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se masentunut ei voisi itse maksaa sitä kahviaan?

Vierailija
2/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se masentunut voi itse kustantaa kahviaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällinen teko, vaikka vain pienikin huomionosoitus tai lahja, tunnetusti piristää. Aloituksen ehdotus on siis todella hyvä ja käyttökelpoinen. Vieläkin parempi olisi, jos menisi kahden kupongin kanssa masentuneen luokse ja sanoisi, että kaksi kuponkia olisi kahvilaan, tuletko minun seuraksi.

Osa lääkäreistäkin kyllä määrää masennukseen esim. liikuntaa hoidoksi. Ei ainoastaan lääkkeitä.

Masentuneen ongelma on usein se, ettei saa tehtyä mitään, kun ei ole henkistä voimaa, aloitekykyä yms. enää, vaikka masentunut itsekin tietäisi, että esim. ulos meneminen piristäisi. Siksi usein tarvitaan muutakin kuin se kuponki tai kehotus.

Itsekin kärsin ajoittain masennuksesta. Kyllä ihmisten ilmoille lähteminen ja esim. hyötyliikunta piristävät. Mutta masennus tuppaa heti iskemään takaisin, kun ne on tehnyt. Tarvitaan siis pitkäkestoisia ratkaisuja, hetken hurmalla ei oikeasti masentunut selviä.

Vierailija
4/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva idea 🖤 lahjoittaisin ilomielin vähän rahaa tämmöiseen!

Vierailija
5/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle työnantaja kustantaa sen kahvin, mutta en kerkiä juuri istuskelemaan ja pohdiskelemaan niitä näitä.

Eiköhän suurin osa meistä masentuneista käy ihan normaalisti töissä, tai opiskele. Harva on niin rikas, että voisi vain maata kotona seinää tuijottelemassa.

Vierailija
6/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneena olen huomannut sen, että jos ei ole tavoitteita, se vie tarkoituksen koko elämästä. Kannattaa siis miettiä itselleen tavoitteita. Ihan vaikka kirjata mieleen tulevia ideoita paperille. Ei niiden välttämättä tarvitse olla isoja ja pitkäkestoisia, kuten sellainen, että tavoittelisin jonkun kielen oppimista. Ei, vaan voi tehdä ihan pieniäkin tavoitteita, jotka saavuttaa helposti.

Kannattaa jopa ihan päiväkohtaisia tavoitteita ensin tehdä, eli miettiä etukäteen, mitä kivaa tai erilaista tänään teen tai kokeilen, kun esim. pääsen työpaikalta tai koulusta. Jos on vaikeuksia kotoa lähtemisessä ja esim tietää, ettei tule lähdettyä ja raahauduttua puistoon kävelylle, mene sinne puistoon suoraan töistä tai koulusta, älä kierrä ensin sen kodin kautta, vaan kierrä ensin sen puiston kautta. Mene vasta sitten kotiin. Tai mene suoraan töistä tai koulusta ulos syömään.

Voi myös koittaa tehdä vapaailloistaan ja viikonlopuistaan erityisiä, esim. syödä viikonloppuna vähän hienommin, kattaa kauniisti, ostaa kukkakimpun tai herkullisen leivoksen jälkiruoaksi jne. Tehdä siis elämästä ajoittain vähän juhlavampaa ja hemmotellumpaa, ettei kaikki päivät ole samaa puuduttavaa arkea.

Tai jos olet aina pessyt pyykit perjantaina, muuta sitä rutiiniasi eli pyykkipäivääsi. Jne. Järjestä itsellesi vaihtelua. Kuka käskee käymään aina samassa lähikaupassa, samaan aikaan, joka kerta?

Psykologitkin sanovat, että pieni tehty muutos aiheuttaa lopulta isomman muutoksen. Sillä on taipumus kasvaa lumipallon tavoin.

Vierailija
7/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksat lukea kirjoja, niin kirjastosta löytyy muun muassa eri aihealueista ns. itseapuoppaita. Löytyvät mm. näistä hyllyistä:

14.8 Ihmissuhteiden psykologia

14.4 Persoonallisuuden psykologia

17.3 Elämänfilosofia. Elämäntaito

59.3 Henkilökohtainen terveydenhoito

Kirjoista löytää vähintäänkin ideoita, kuinka saada elämästä maukkaampaa.

Suosittelen myös Raamattua ja seurakuntaa, joka opettaa Raamattua.

Vierailija
8/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonpa oikeasti masentunutta kiinnostaa lähteä kahvilaan ja mitä se yksi kahvi mihinkään auttaa.

Vierailija
9/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia? Mitä sinä olet tehnyt ansaitaksesi jonkun toisen kustantaman kahvin?

Vierailija
10/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonpa oikeasti masentunutta kiinnostaa lähteä kahvilaan ja mitä se yksi kahvi mihinkään auttaa.

Niinhän täällä jo todettiin, että hetkellinen huuma ei auta masennukseen kuin siksi aikaa korkeintaan, kun jotain tekee. Tarvitaan pidempikestoista apua ja esimerkiksi jotain tavoitteita ja rutiineitten muutoksia elämään. Ne ainakin minua ovat pönkittäneet. Nykyään jo tiedän, että kaikki tavanomaisesta poikkeava tekeminen tekee muutoksia siihen olotilaankin.

Vierailija
11/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta että kahvilla käynti piristää. Aikanaan kun oikein iski kova masennus päälle eikä meinannut päästä kämpästä ulos niin pakotin itseni käymään kerran päivässä kahvilla.

Vierailija
12/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon masentunu, kun tässä just pikkupalkalla taas töihin näin lauantaina. Masentuneille pienipalkkaisille pitäs maksaa lisää palkkaa.

Vierailija
13/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo! Mäkin sitten voisin ilmoittautua masentuneeksi. Olis kiva käydä päivittäin kahviloissa.

Vierailija
14/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jaksat lukea kirjoja, niin kirjastosta löytyy muun muassa eri aihealueista ns. itseapuoppaita. Löytyvät mm. näistä hyllyistä:

Ihminen on tarkoitettu suhteeseen Luojansa kanssa. 

Raamatussa myös sanotaan, että Jumala lohduttaa masentuneita, esimerkiksi lähettämällä jonkun ihmisen luoksemme: 2. Kor. 7:6 "Jumala, joka masentuneita lohduttaa, lohdutti meitä Tiituksen tulolla."

Vierailija
15/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystäväni oli/on masentunut ja hänellä on takuueläke. Hän myös istuu mielellään kahviloissa. 

Kun olin jonkun aikaa työtön, en käynyt kahviloissa (siis en ole masentunut), koska minulla ei ollut rahaa ja kerroin tämän hänelle. Mutta sitten sain työtä ja istuin usein hänen seuranaan kahviloissa.

Vierailija
16/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat pilanneet elämäni ja syösseet syvemmälle riittämättömyyden.

Vierailija
17/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se yksin istuminen kahvilassa auttaa jos ympärillä on onnellisia pariskuntia? Sama asia kun menisit baariin yksin juomaan olutta ja muut ympärillä ovat toistensa seurassa. Se jos mikä alkaa masentamaan.

Vierailija
18/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei se masentunut voi itse kustantaa kahviaan?

Veroista myönnetään iso summa mielenterveyspalveluihin ja lääkkeisiin. On se kahvi ainakin halvempi apukonsti niille, joille kahvi maistuu ja joita kahvilakäynti piristää. Ei se mikään yleispätevä ohje varmaankaan ole, mutta suuntaa antava, mitä voi soveltaa.

Usein masentunut jää tai jätetään tai on jäänyt yksin eli seurakin voi olla ratkaisu.

Vierailija
19/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo lähtä kahville, kun on sosiaalisten tilanteiden pelko ja kahvikuppineuroosi tulilla pelkästä ajatuksesta :(

Vierailija
20/58 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat pilanneet elämäni ja syösseet syvemmälle riittämättömyyden.

Psykologiasta ei kannata tehdä mitään jumalaa itselleen, vaan apukeino elämään.

Eikä uskonnosta kannata tehdä mitään jumalaa itselleen, vaan Jumala itse riittää Jumalaksi.

Silloin löytyy se apukin. Molemmista.