kuinka nuori on nuori äiti?
Nyt olen 23v ja odotan toista lastani. Eli olen mielestäni ainakin nuori äiti. ;)
Kommentit (37)
Synnytin esikoisen 21-vuotiaana 3 kuukautta sitten (olen siis edelleen 21 v.). En nää itseäni henkisesti hirveän nuorena, mutta en kyllä koe olevani vanhakaan. Mutta nuoreksi äidiksi luettelisin itseni :)
Kai sekin kertoo että tulee juuru tänne foorumille keskustelemaan, eikös silloin ole aika nuori äiti.
Mä sain esikoiseni ollessani 25vuotias. En pidä itseäni mitenkään erityisen nuorena äitinä. Ehkä sitten jos olisin 4vuotta nuorempi..
meidän poika syntyi kun olin 21v, nyt poika 7kk. En itse pidä itseäni nuorena äitinä, mutta vanhemmat äidit tuntuvat niin ajattelevan. Tai sellainen tunne tulee heidän olemuksestaan, että ' osaakohan tuo nyt varmasti olla tuon lapsensa kanssa?'
Aloin odottamaan esikoistani ollessani 19-vuotias. Nyt olen 27-v, kohta 28, ja meillä on kolme lasta ja koen vielä olevani nuori. Myös meillä on tullut hyvin " nuori" olo viedessämme läpsia harrastuksiin kun muut vanhemmat lähentelevät neljää kymmentä. Tai kun meillä on esikoinen hommassa mukana niin muilla on perheen nuorimmat... Niin se vaan menee. Itse olen erittäin tyytyväinen siihen kuinka " ajoissa" aloitimme perheen perustamisen. Itsellä riittää vielä voimia vaikka kaikki mukulat ovat vielä alle kouluikäisiä. Jokainen tallaa tyylillään...
25v nuori aiti jos hänen eka lapsensa on jo 9v?
Mua niin ärsyttää tuo "teiniäiti" nimitys. Kuulostaa korvaan vaan enemmänkin loukkaukselta. Oon 19 (vauva tuloillaan) ja monilta ikäisiltäni tai nuoremmilta kuulee tuota koko aika. Kai se on niille niin vierasta ajatella, että niin nuorena olisivat perheellisiä. Ei mulla oo enää kovinkaan teinimäinen olo, kun asun mieheni kanssa avoliitossa ja päivittäin joutuu hoitelemaan "aikuisten juttuja". Tokihan tässä ehtii kehittyä vielä vaikka mihin suuntaan.
Musta tuntui ajatuksenakin jo niin luonnolliselta, että lapsia tehään nuorina ja vetreinä.
Ihminen lasketaan nuoreksi aikuiseksi jos hän on iältään 18-30vuotias. Nuori äiti käsite siis menee myös tuon mukaan. =)
Niin siis tämä tulee nuorisolaista.
Miun mielestä tuo nuori äiti käsite ei ole millään tavalla loukkaava, vaikka niin todella moni tuntuu ajattelevan.
Vanhemmat ihmiset on käyttänyt nimitystä pikku-äiti, joka oli miun mielestä aika hauska.
Itse siis olen 22vuotias ja odotan esikoista.
Vaikka olenkin "joutunut" aikuistumaan nuorena ja moni on kehunut kuinka paljon vanhempi olen ollut ikäisiini verrattuna, niin silti tässä taaksepäin katsellessa on huomannut että aika pentu sitä on ollut 18 --> vuotiaana, enkä kyllä vieläkään mitenkään aikuisena itseäni pidä. =)
Ja onneksi olen, nuorenahan minä äidiksi halusin :)
Meille on ollut miehen kanssa alusta asti selvää että lapset tulee nuorena, ja ensimmäinen ennen 25-vuoden ikää, jos hyvin käy! Ja hyvin kävi. Ikää minulla 23-vuotta (mies 24) ja poika tänään 1v 4kk.
Kyllä mä lasken itseni nuoreksi äidiksi. Aloin odottaa esikoistani 19-vuotiaana, toisen lapsen synnyttyä olin 22-vuotias ja kun kuopus syntyi olin 23-vuotias. Lapset ovat siis nyt kohta 5v, 3v ja 1,5v. Itse olen tällä hetkellä 25-vuotias.
sain tyttöni kun olin juuri täyttäny seittämäntoista:)
kaikki kyseli sairaalassa et saako kysyy minkä ikänen oot.. vastasin aina suoraan nii muutaman päivän päästä juomasinki olevani osaston "kuumin puheenaihe":)
Sain pojan 20 vuotiaana, mies on viis vuotta vanhempi. Oon sit vissiin nuori äiti vaikken itseäni sellaisena oikeestaan edes pidä. Mut kyllä mun on sanottava että joku 14-17 vuotias on nuori äiti. En todellakaan pahalla sano, mutta mun mielestä se on nuori äiti.
tulin raskaaksi 16v ja nyt olen 17 ja poikak. 19. 4kk:n ikäinen tyttö. :)
ihan kysyisin et kuka laskee itsensä nuoreksi äidiksi? ihan konkreettisia ikiä kysyn? 15-19V? alle20? alle25?
Lapsia on jo kaksi (3,5v ja 2v) ja kolmas syntyy joulukuussa.
Ihan pakko vastata vaikka en tänne ole juuri kirjoitellut..
Aloin odottamaan esikkoa kun olin vielä yläasteella,viimeisellä luokalla siis 16 vuotiaana.. ja myöskin synnytin 16 vuotiaana ja pidän itseni nuorena äitinä:) Nyt toinen haaveissa ja ollaan nyt minä 17 ja mies 19.. Myös yksi ystäväni sai jo yhdeksännellä luokalla lapsen.. Ja tentti 9. lk:n loppuun.. kun heidän lapsi oli n. 4kk niin he alkoivat odottamaan toista...(ensimmäinen " vahinko" ja toinen suunniteltu)
Kyllä minä lasken itseni nuorehkoksi äidiksi, (en ihan nuoreksi kuitenkaan.) vaikka pian nelivuotias esikoinen syntyikin kun olin " jo" yli kakskymppinen.
Kyllä 25 v vielä on nuori äiti, jos esikoisen saa siinä iässä.
Kokemus on se joka meidät vie kohti aikuisuutta. :)
...ja kyllä minä olen ikäni puolesta nuori äiti (nyt 23v)...
Mutta en ole enää lapsen synnyttyä oikein edes miettinyt minkä ikäinen olen ja mihin ikäryhmään kuulun... Ystäviini kuuluu perheellisiä ja perheettömiä ikähaarukassa 20-45v... Eräs hyvä ystäväni 30v totesikin minulle hauskasti että ei ole koskaan ajatellut minua minään nuorena äitinä, vaan ihan samalla tavalla äitinä kuin me kaikki muutkin äidit.
Neuvolasta hoitaja pyysi meidät synnytys/perhe valmennukseen kertomaan tuleville vanhemmille lapsen hoidosta ja vanhemmuudesta. Ei siinäkään ikää mietitty, vaan sitä kokemusta ja vanhemmuutta yleensä.
Ei sitä osaa edes ajatella itseään mitenkään erilaisena. Olen äiti muiden joukossa :)
Sain tyttäreni 19vuotiaana olin omasta mielestäni sillon nuori äidiksi mutta kypsä siihen vastuuseen ja lapsi oli harkittu ja kovasti toivottu..
Tänä päivänä olen 26 ja tyttäreni 6-vuotias ja koen itseni välillä melkeinpä teiniksi esim.vanhempien illoissa tai tyttäreni luisteluharjoituksissa joissa muiden lasten vanhemmat on melkeinpä sen ikäisiä että voisivat olla minun vanhempiani..