Työvoimapula ei ole totta
Helsingissä koulutettu ja kielitaitoinen ei pääse edes kassamyyjön tai peruspuhelin asiakaspalvelun haastatteluun. Samalla sryhmä sanoo että on pakko palkata suomea puhumattomua kun työ ei suomalaisille kelpaa??? Täyttä valetta!!!
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö muuten mikä on syy jatkuviin turvatarkastuksen ruuhkiin Helsinki-Vantaan lentokentällä? Se ei ole se että siellä käytössä olevat laitteet ja liukuhihnat eivät pystyisi käsittelemään sellaista määrää matkustajia, vaan pula turvatarkastajista. Monta turvatarkastuslinjaa seisoo tyhjillään kun tarkastajia ei ole tarpeeksi. Tämäkään työ ei suomalaisille kelpaa vaikka siitä maksetaan ihan ok palkkaa.
Turvatarkastajan palkka 1800€/kk. Ei sillä pysty elämään pk-seudulla ilman yhteiskunnan tukia.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingissä työvoimapula on todellinen sellaisissa töissä, joihin ei vaadita mitään koulutusta. Tiedän tämän ihan kokemuksesta, sillä olen sellaisessa työssä itse, ja olen nähnyt kuinka kova pula työntekijöistä on ja kuinka vaikea paikkoja on täyttää.
Yritys jossa työskentelen ei pysty laajentumaan, sillä tekijöitä ei yksinkertaisesti ole. Eikä kyse ole mistään alipalkatuista töistä joissa hyväksikäytetään ulkomaista työvoimaa, vaan huomenna tililleni kilahtaa 2760 € palkkaa syyskuussa tehdyistä töistä. Suomalaisille työttömille tämä ei kelpaa, kun on mukavampaa loikoilla kotisohvalla. Työtoverini ovat miltei pelkkiä Abdullaheja ja Mohammedeja.
Tiedättekö muuten mikä on syy jatkuviin turvatarkastuksen ruuhkiin Helsinki-Vantaan lentokentällä? Se ei ole se että siellä käytössä olevat laitteet ja liukuhihnat eivät pystyisi käsittelemään sellaista määrää matkustajia, vaan pula turvatarkastajista. Monta turvatarkastuslinjaa seisoo tyhjillään kun tarkastajia ei ole tarpeeksi. Tämäkään työ ei suomalaisille kelpaa vaikka siitä maksetaan ihan ok palkkaa.
Johan vitsin murjaisit 😄
Vai ok palkkaa. Saan osa-aikaisena toimistoapulaisenakin enemmän. Keittelen kahvia, otan kopioita, lähettelen kirjeitä ja meilejä.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula on koulutetusta työvoimasta. Meilläkin on toiminta tällä hetkellä aivan halvaantunut, koska puuttuu väkeä liikaa. Ylitöitä saisi tehdä loputtomiin.
Ihmettelen kovasti, miksei firmat itse kouluta työntekijöitä itselleen. Eikö se olisi parempi kuin toiminnan halvaantuminen "työvoimapulan" takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula on koulutetusta työvoimasta. Meilläkin on toiminta tällä hetkellä aivan halvaantunut, koska puuttuu väkeä liikaa. Ylitöitä saisi tehdä loputtomiin.
Ihmettelen kovasti, miksei firmat itse kouluta työntekijöitä itselleen. Eikö se olisi parempi kuin toiminnan halvaantuminen "työvoimapulan" takia?
Eihän yritykset enää itse rekryä vaan se on ulkoistettu.
Miten sitten jaksaisivat kouluttaa? Poika oli rekryfirman kautta töissä ja sanoi ettei kukaan opastanut häntä hommiin. Sitten oli valitettu kun oli liian kokematon työhönopasta piti olla mutta ei vaan näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on koko kesän ajalta roikkumassa 7 työhakemusta Kuntarekryssä eräässä Etelä-Pohjalaisessa kaupungissa. (Henkilökohtainen avustaja, monipuolinen työkokemus 5 vuotta.) Vain yhdestä ihan ekasta on tullut "et tullut valituksi" sähköposti, muut paikat on vain laitettu uudestaan hakuun ja ovat olleet monta kuukauttakin siellä. Ihan kuin hakemukseni olisi piilotettu. Ja täällä olisi ollut tekijä koko ajan, kovasti on ollut rahan kanssa tiukkaa ilman töitä. Ja miten avustettavat lie pärjänneet ilman apua.
Tällästä ei ole aiempina vuosina tapahtunut kun asuin toisaalla ja käytin siellä Kuntarekryä myös ja aina tuli "et tullut valituksi" sähköposti jos ei onnistanut. Mulle tulee tietysti jo viidestä vuodesta kokemuslisää tuntipalkkaan lisää, olen siis kalliimpi kuin toiset? Voiko oikeasti olla totta että syrjitään näinkin tärkeässä työssä... säästöjen vuoksi mummot ei pahimmassa tapauksessa pääse sängystään ylös, eikä ole ruoanlaittajaa. On tämä jo törkeäksi mennyt.
Minulle sanottiin suoraan että kun sulla on tuota työkokemusta niin meidän pitäisi maksaa sulle parempaa palkkaa. Ottivat opiskelijan hommiin. Pienempi palkka
Tässä YLE:n linissä on lueteltu aloja, joilla on työvoimapula:
https://yle.fi/uutiset/74-20002969
Eniten pulaa työntekijöistä on terveydenhuollossa ja siivoojista, tarjoilijoista, ym. duunareista.
SDP:llä on ehdotus:
"Sdp esittää työvoimapulaan uutta työelämäkoulutusta
Koulutus ei olisi tutkinto, vaan korkeintaan puolen vuoden monimuotoinen koulutus."
Mihin työpaikkaan riittää tuollainen? Nykyään kaikkeen tarvitaan nimenomaan joko täsmällinen tutkinto, tai työkokemusta. Minusta kannattaisi sen sijaan tarjota oppisopimuskoulutusta paljon enemmän ja niin järjestettynä, että jos suorittaa koulutuksen, tulee palkatuksi firmaan.
Meillä mennään ruokakaupassa kokoajan vajaamiehityksellä, vuoroja yritetään paikata, vuoroja venytetään eikä hakijoita avoimiin paikkoihin ole. Ne vähätkään hakijat ei oikein sovellu raskaaseen työhön tai järkyttyvät kun haastattelussa selviää että kaupassa tehdään vuorotyötä 24/7/365.
Vierailija kirjoitti:
Tässä YLE:n linissä on lueteltu aloja, joilla on työvoimapula:
https://yle.fi/uutiset/74-20002969
Eniten pulaa työntekijöistä on terveydenhuollossa ja siivoojista, tarjoilijoista, ym. duunareista.
SDP:llä on ehdotus:
"Sdp esittää työvoimapulaan uutta työelämäkoulutusta
Koulutus ei olisi tutkinto, vaan korkeintaan puolen vuoden monimuotoinen koulutus."
Mihin työpaikkaan riittää tuollainen? Nykyään kaikkeen tarvitaan nimenomaan joko täsmällinen tutkinto, tai työkokemusta. Minusta kannattaisi sen sijaan tarjota oppisopimuskoulutusta paljon enemmän ja niin järjestettynä, että jos suorittaa koulutuksen, tulee palkatuksi firmaan.
Riittää teollisuuteen, jossa on omaa täsmäkoulutusta. Oma lapseni valmistui ammattikoulusta työvoimapula-alalle. Sillä on työvoimapulaa, koska työvoimaan ei lasketa vastavalmistuneita, naisia eikä yli 50-vuotiaita. Lapseni täytti noista ehdoista kaksi ja hänelle tarjottiin vuoden työttömyysaikana kahta parin päivän hommaa, jotka olisi pitänyt saada valmiiksi heti eikä Viron pojat ehtineet paikalle. Sitten haki kahteen teollisuusalan koulutukseen, jotka olivat juuri tuollaisia muutaman kuukauden kursseja. Olisi päässyt molempiin ja saanut varman työpaikan. Hän aloitti kurssin elokuussa ja oli jo marraskuussa täydellä palkalla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mennään. ruokakaupassa kokoajan vajaamiehityksellä, vuoroja yritetään paikata, vuoroja venytetään eikä hakijoita avoimiin paikkoihin ole. Ne vähätkään hakijat ei oikein sovellu raskaaseen työhön tai järkyttyvät kun haastattelussa selviää että kaupassa tehdään vuorotyötä 24/7/365.
Tässä on hyvä esimerkki missä pienellä pohdinnalla voisi saada muutosta. Itse olen toimistotöissä 8-16. Voisin ottaa lisätyön illoiksi ja viikonlopuiksi, ja olen yrittänyt esim. kaupan alalle hakeutua. Aina tulee eteen tuo, että pitäisi pystyä tekemään myös päivisin. Mutta kun en pysty, niin sitten en pääse. Tämä on haaste monessa paikassa. Ollaan mieluummin ilman kuin osattaisi miettiä ratkaisua, joka voi poiketa siitä miten yleensä on totuttu toimimaan.
Löytäisit Ruotsista, Tanskasta tai Norjasta töitä heti. Ja palkka hieman parempi kuin täällä köyhässä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että tämäKIN hysteria on osin 7tekaistu.
Tiedän että esim kokeista on valtava pula, mutta se vaatiikin omanlaistaan osaamista mitä ei voi muutaman päivän perehdytyksellä opettaa ja ravintolat maksaakin ihan hyvin kokeneille kokeille.Mutta nää matalapalkka-alat joissa ns kuka tahansa, eteenkin jos osaa suomea ja on ns normaali järjellä varustettu pärjää kuka tahansa, ei ei sinne huolita.
Tosin ymmärrän työnantajaa että liian koulutetut ei pysy alalla, ne lähtee heti kun saavat oikeaa osaamistaan vastaavan työn.Mutta, on kummallista kun kuulee että joku täysin terve suomea puhuva 50v on oikeasti hakenut 1/2 v aikana omalle alalleen viittätoista paikkaa eikä pääse edes haastatteluun saakka ja kun perään soittaa niin sanotaan että oli paljon hakijoita.
Samaa olen miettinyt. Meillä on yli 90000 +50v täyttäneitä työttömiä. Suurin osa heistä ovat pitkäaikaistyöttömiä. Mikähän on syy, etteivät töihin kelpaa?
Merkittävä osa on työkyvyttömiä, eivät vaan pääse eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mennään ruokakaupassa kokoajan vajaamiehityksellä, vuoroja yritetään paikata, vuoroja venytetään eikä hakijoita avoimiin paikkoihin ole. Ne vähätkään hakijat ei oikein sovellu raskaaseen työhön tai järkyttyvät kun haastattelussa selviää että kaupassa tehdään vuorotyötä 24/7/365.
Ehkä tuossa saa työvoimapulasta syyttää kaupan alaa itseään, koska ne itsehän halusivat aukioloaikojen vapauttamista kaikesta "säätelystä". Ilmeisesti ei tullut mieleen, että työntekijöiden saaminen joka vuorokauden tunnille ei olekaan niin yksinkertaista.
Just oli uutisissa että hoitoalan ulkomaalaisia työntekijöitä ei perehdytetä töihin. Eikö todellakaan ole työntekijää joka opastaa kunnolla töihin?
Omituista. Voi sanoa että olisi kyllä vaikeaa mennä Ruotsiin töihin jos kukaan ei kunnolla perehdytään työpaikan käytäntöihin.
Taas esimerkki siitä että joku asia toimii kuin junan vessa.
Vierailija kirjoitti:
Just oli uutisissa että hoitoalan ulkomaalaisia työntekijöitä ei perehdytetä töihin. Eikö todellakaan ole työntekijää joka opastaa kunnolla töihin?
Ei yllätä yhtään, kun ottaa huomioon toisen tulevan polkemaan palkkoja.
Pakkoko se on kaikkien tunkea sinne Helsinkiin. Täällä maakunnissa on vapaita työpaikkoja, meilläkin on vuoden ollut haku päällä eikä tunnuta silti millään saavan tarpeeksi väkeä töihin vaikka melkein kuka tahansa kelpaisi.
Koo