Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvoimapula ei ole totta

Vierailija
13.10.2022 |

Helsingissä koulutettu ja kielitaitoinen ei pääse edes kassamyyjön tai peruspuhelin asiakaspalvelun haastatteluun. Samalla sryhmä sanoo että on pakko palkata suomea puhumattomua kun työ ei suomalaisille kelpaa??? Täyttä valetta!!!

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kyllö siivousta ja muuyw saa.ei kyllä niillä ehdoilla joilla haluaidi. toki ulkjaritvjotka maksavst veronsa kotimaahansa ovat oaremmassa asemassa.

Siivoojia on ainakin pk-seudulla erittäin harvassa kantasuomalaisia. Eikä ole kyse siitä, etteikö kukaan kantasuomalainen suostuisi tekemään sitä työtä. Tiedän useampia ihmisiä jotka on yrittäneet hakea sekä yritys- että kotisiivouspalveluihin pääsemättä. Töitä ei ole saanut. Firmoihin ilmeisesti otetaan vain ulkomaalaistaustaisia.

Alat joissa ei tarvita kielitaitoa ovat varattu muualta tulleille. Heidän kotouttamisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää työllistyminen, jotta sopeutumisen yhteiskuntaamme onnistuu.

Meillä siivoojien kielitaidottomuus aiheuttaa jatkuvasti hankalia tilanteita ja mitään asioita ei saa selvitettyä, eikä ne tule sanomaan jos vaikka rättipatteri vuotaa tai joku ikkuna on jäänyt auki tai mitään, kuten edellinen suomentaitoinen aina teki. Nyt tulee myös paljon vääriä pesuaine ja tarviketilauksia ja tästäkin tulee talolle kustannuksia ja haittoja.

Turhauttavaa tuollainen.

Tuli kyllä mieleen eräs koominen tilanne, joka johtui huonosta kielitaidosta. Tapahtui sotealalla. Meitä oli vuorossa 1 sh ja 3 lähihoitajaa (minä heistä yksi) sekä yksi laitoshuoltaja. Minä olin ainoa, joka osasin kunnolla suomea. Jipii. Olin tottunut ja tuskastunutkin siihen, että tuollaisina vuoroina minä jouduin hoitamaan kaikki vähänkään hankalammat asiat, vaikkei ne olisi minulle kuuluneet.

Puhelin soi ja vuoronvastaava vastasi. Aloin jo ihmetellä, kun minua ei kutsuta. Sitten tämä sh tuli käytävälle huutamaan laitoshuoltajaa nimeltä. Tämä tuli paikalle. "KELA soittaa Rrritwan (nimi muutettu ja lisätty ääntämysvivahdetta) asiaa. Puutaa laitoshuoltaja. Tule tänne. Ota puhelin.". Voi sen pienen laitoshuoltajaraukan hämmentynyttä ilmettä.

Kuinka ollakaan laitoshuoltajamme osasi sen verran paremmin suomea, että tajusi olevansa väärä henkilö puhelimeen ja luuri siirtyi tutumpaan tapaan minulle. Sieltä kerrottiin, että tämä Ritva on saanut laitoshoitopaikan.

Että kaikki tämä rumba vain siksi, ettei sh ymmärtänyt kuulemaansa ja vastannut vaan "kiitos tiedosta" ja kirjannut tätä.

Halusit kertoa tuollaisen vähäpätöisen kertomuksen, joka johtui viattomasta väärinymmärryksestä. Tiesitkö, että ihan meidän kantasuomalaistenkin työpaikoilla tapahtuu valtavasti vastaavanlaisia tilanteita, monesti paljon vaikeampiakin ja vaativampiakin, koska emme kiireessä välttämättä ymmärrä toisiamme täysin. 

Vierailija
62/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä tapahtunutta: Nuori teki kaksi vuotta siivoustöitä vakituisena, luki samalla yliopiston pääsykokeisiin ja pääsi lopulta  yliopistoon. Koko yliopiston ajan teki siivoustöitä opiskelun ohessa.  Valmistuttuaan sai sijaisuuden omalta alalta ja ajatteli, että ei hätää, voi palata sitten siivoustyöhön aina. Mutta niin vain kävi, että kun ikää oli jo yli 30 tuossa vaiheessa ja yliopistotutkinto, ei hän enää päässyt siivoamaan edes samaan firmaan, missä oli ollut. Työtodistus ja palaute oli aina ollut hyvää. Vastauksena hänelle oli sanottu, että ei sinun enää kannata palata hanttihommiin tai et enää ikinä saa oman alasi töitä. Muista firmoista ei juuri edes vastattu. No hän kyllä sittemmin työllistyi sijaisuuden kautta omalle alalleen, mutta aikaa se vei; siivoojaksi tai kassalle ei päässyt enää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koko kesän ajalta roikkumassa 7 työhakemusta Kuntarekryssä eräässä Etelä-Pohjalaisessa kaupungissa. (Henkilökohtainen avustaja, monipuolinen työkokemus 5 vuotta.) Vain yhdestä ihan ekasta on tullut "et tullut valituksi" sähköposti, muut paikat on vain laitettu uudestaan hakuun ja ovat olleet monta kuukauttakin siellä.  Ihan kuin hakemukseni olisi piilotettu. Ja täällä olisi ollut tekijä koko ajan, kovasti on ollut rahan kanssa tiukkaa ilman töitä. Ja miten avustettavat lie pärjänneet ilman apua.

Tällästä ei ole aiempina vuosina tapahtunut kun asuin toisaalla ja käytin siellä Kuntarekryä myös ja aina tuli "et tullut valituksi" sähköposti jos ei onnistanut. Mulle tulee tietysti jo viidestä vuodesta kokemuslisää tuntipalkkaan lisää, olen siis kalliimpi kuin toiset? Voiko oikeasti olla totta että syrjitään näinkin tärkeässä työssä... säästöjen vuoksi mummot ei pahimmassa tapauksessa pääse sängystään ylös, eikä ole ruoanlaittajaa. On tämä jo törkeäksi mennyt.

Vierailija
64/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ennustukseni toteutuu että vuonna 2023 kesällä on lama niin silloin on mahdollista että työttömiä on  yli 500 000.

Taantuma tulee Suomen pankin ennusteissa varmasti vuodenvaihteessa mutta miten syvä siitä tulee ennustukset heittelee viikottain, riippuu monesta asiasta kauppasodan ja pakotteiden laajeneminen  (USA->Kiina->EU) ,koroista, sodasta, mahdollisesta sodan laajentumisesta, inflaatiosta ja energian riittävyydestä

Puheet alkavat muistuttaa 1980 luvun lopun puheita, ollaan varovaisia ja kieli keskellä suuta mutta rivien välistä on luettavissa että huonolta näyttää.

Puheet maailmanlaajuisesta taantumasta ovat voimistuneet – Suomen Pankki MTV:lle: "Riskejä on, että mennään vielä suurempaan pudotukseen"

Vierailija
65/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ennustukseni toteutuu että vuonna 2023 kesällä on lama niin silloin on mahdollista että työttömiä on  yli 500 000.

Taantuma tulee Suomen pankin ennusteissa varmasti vuodenvaihteessa mutta miten syvä siitä tulee ennustukset heittelee viikottain, riippuu monesta asiasta kauppasodan ja pakotteiden laajeneminen  (USA->Kiina->EU) ,koroista, sodasta, mahdollisesta sodan laajentumisesta, inflaatiosta ja energian riittävyydestä

Puheet alkavat muistuttaa 1980 luvun lopun puheita, ollaan varovaisia ja kieli keskellä suuta mutta rivien välistä on luettavissa että huonolta näyttää.

Puheet maailmanlaajuisesta taantumasta ovat voimistuneet – Suomen Pankki MTV:lle: "Riskejä on, että mennään vielä suurempaan pudotukseen"

Niin lamassahan jopa vvm Viinanen valehteli ja hävisi tahallaan 500mk vedon väittäen että Suomi ei devalvoi ja seuraavana päivänä rysähti :D

Vierailija
66/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalainen menee heittämällä ohi suomalaisista rekryissä tänä päivänä. Sellaista se on.

Sille on olemassa termikin: positiivinen syrjintä.

Meillä sitä kutsutaan ihan vaan rasismiksi.

Syrjintää mitä syrjintää. Jonkun mielestä parempaa sellaista mitta syrjintää rodun perusteella yhtä kaikki. Laki on tosta ainoastaan yhtä mieltä. Ei paina lain kirjaimessa viranomaisten suositukset syrjiä suomalaisia. Ei ole laillista.

Vierailija
67/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ottaa taantumissa ja lamoissa aina eniten turpaansa, kohta ei tarvitse työntekoa eikä työpaikkoja  miettiä.

Vierailija
68/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lama se on. 

Vierailija
69/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että ulkomailta tulleita köyhiä ihmisiä on helpompi käyttää hyväksi.  Ja yhteiskunta joutuu osallistumaan heidän elatukseen kun pienellä palkalla ei voi Suomessa elää.

Tämähän se. Kelasossusta joutuu töistä huolimatta käymään hakemassa puuttuvat rahat, veron maksajien piikkiin, kun ei täällä maassa jollain 10€/h palkalla elä sen paremmin ulkomaalainen kuin suomalainenkaan.

EK:n paras valhe, kun saatu jopa persut kannattamaan "työperäistä maahanmuuttoa".

Mitä näiden muuttajien lapset tekevät. Eivät pääse mihinkään, kun eivät osaa kieltä. Sitten vain tulevaisuus on jengielämää ja huumeiden myyntiä.

Vierailija
70/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään työvoimapulaa.

Avoimet paikat mm. It-alan paikka, opettaja, sosiaaliohjaaja, rakennustarkastaja. Ei edes hoitajien paikkoja ole auki.

Vierailija
71/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingissä työvoimapula on todellinen sellaisissa töissä, joihin ei vaadita mitään koulutusta. Tiedän tämän ihan kokemuksesta, sillä olen sellaisessa työssä itse, ja olen nähnyt kuinka kova pula työntekijöistä on ja kuinka vaikea paikkoja on täyttää.

Yritys jossa työskentelen ei pysty laajentumaan, sillä tekijöitä ei yksinkertaisesti ole. Eikä kyse ole mistään alipalkatuista töistä joissa hyväksikäytetään ulkomaista työvoimaa, vaan huomenna tililleni kilahtaa 2760 € palkkaa syyskuussa tehdyistä töistä. Suomalaisille työttömille tämä ei kelpaa, kun on mukavampaa loikoilla kotisohvalla. Työtoverini ovat miltei pelkkiä Abdullaheja ja Mohammedeja.

Tiedättekö muuten mikä on syy jatkuviin turvatarkastuksen ruuhkiin Helsinki-Vantaan lentokentällä? Se ei ole se että siellä käytössä olevat laitteet ja liukuhihnat eivät pystyisi käsittelemään sellaista määrää matkustajia, vaan pula turvatarkastajista. Monta turvatarkastuslinjaa seisoo tyhjillään kun tarkastajia ei ole tarpeeksi. Tämäkään työ ei suomalaisille kelpaa vaikka siitä maksetaan ihan ok palkkaa.

Mikä se työsi siis on, turvatarkastaja? Ihan kelpo työ. Luulisi väkeä löytyvän, jos työehdot on ok. Olen kuullut, että työtunteja saatetaan pilkkoa niin, että olet vaikka 4h aamulla ja 4h illalla. Pitääkö paikkansa? Ja työ on kaiketi ympäri vuorokauden? Se ei esim. perhellisille aina sovi. Mutta muuten sitä työtä pitäisi jotenkin markkinoida positiivisesti ja jollei se onnistu, niin onko ihme ettei henkilökuntaa saada.

Ilman koulutusta oleva työ, josta saa akateemisen liksaa. Harvassa niitä on, joten ehkä jopa päivän pilkkomisenkin sietäisi, jos sellaista edes on. Mutta ei, ei kelpaa kantiksille. 

Jaahas, on se niin vaikea sanoa työvoimapulaa potevan alan nimea. Ihan hirvittävän vaikeaa. 

Palturia sinä puhut, et muuta. 

Vierailija
72/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingissä työvoimapula on todellinen sellaisissa töissä, joihin ei vaadita mitään koulutusta. Tiedän tämän ihan kokemuksesta, sillä olen sellaisessa työssä itse, ja olen nähnyt kuinka kova pula työntekijöistä on ja kuinka vaikea paikkoja on täyttää.

Yritys jossa työskentelen ei pysty laajentumaan, sillä tekijöitä ei yksinkertaisesti ole. Eikä kyse ole mistään alipalkatuista töistä joissa hyväksikäytetään ulkomaista työvoimaa, vaan huomenna tililleni kilahtaa 2760 € palkkaa syyskuussa tehdyistä töistä. Suomalaisille työttömille tämä ei kelpaa, kun on mukavampaa loikoilla kotisohvalla. Työtoverini ovat miltei pelkkiä Abdullaheja ja Mohammedeja.

Tiedättekö muuten mikä on syy jatkuviin turvatarkastuksen ruuhkiin Helsinki-Vantaan lentokentällä? Se ei ole se että siellä käytössä olevat laitteet ja liukuhihnat eivät pystyisi käsittelemään sellaista määrää matkustajia, vaan pula turvatarkastajista. Monta turvatarkastuslinjaa seisoo tyhjillään kun tarkastajia ei ole tarpeeksi. Tämäkään työ ei suomalaisille kelpaa vaikka siitä maksetaan ihan ok palkkaa.

Älä valehtele. Frendi koulutettu suomalainen mies haki kyseiseen Finacian duuniin. Ja kertoi että hakijoina oli paljon suomalaisia naisia ja ulkomaalaisia valittu haastatteluun. Frendi olisi suostunut heti aloittamaan vaikka työehdot oli kuulemma naurettavat. Pitkä työmatka ja keskellä päivää 5 tunnin breikki. Eli 2 työpäivää yhden aikana. Ei tullut valituksi. Taitaa olla kyse sielläkin rodun perusteella tapahtuvasta valikoinnista. 

Lentokentälle on erinomaiset kulkuyhteydet ja nuo ns. jaetut vuorot ovat vain yksi vuoromalli, siellä on runsaasti myös yhtenäisiä työvuoroja. 

On hyvät kulkuyhteydet, mutta kuka sitä kehärataa niin paljon rakastaa, että haluaa päivät istua siinä junan kyydissä ja mennä hevosenkenkää eestaas. Eikä kaikki asu sen radan varrella. Jos työvuorojen välissä on vaikka neljä tuntia ja matkat vie niistä kaksi, niin sehän on ihan hullun hommaa reissata kotiin-töihin-kotiin-töihin-kotiin. Ping-pong-ping-pong.

Vierailija
73/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kyllö siivousta ja muuyw saa.ei kyllä niillä ehdoilla joilla haluaidi. toki ulkjaritvjotka maksavst veronsa kotimaahansa ovat oaremmassa asemassa.

Siivoojia on ainakin pk-seudulla erittäin harvassa kantasuomalaisia. Eikä ole kyse siitä, etteikö kukaan kantasuomalainen suostuisi tekemään sitä työtä. Tiedän useampia ihmisiä jotka on yrittäneet hakea sekä yritys- että kotisiivouspalveluihin pääsemättä. Töitä ei ole saanut. Firmoihin ilmeisesti otetaan vain ulkomaalaistaustaisia.

Alat joissa ei tarvita kielitaitoa ovat varattu muualta tulleille. Heidän kotouttamisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää työllistyminen, jotta sopeutumisen yhteiskuntaamme onnistuu.

Meillä siivoojien kielitaidottomuus aiheuttaa jatkuvasti hankalia tilanteita ja mitään asioita ei saa selvitettyä, eikä ne tule sanomaan jos vaikka rättipatteri vuotaa tai joku ikkuna on jäänyt auki tai mitään, kuten edellinen suomentaitoinen aina teki. Nyt tulee myös paljon vääriä pesuaine ja tarviketilauksia ja tästäkin tulee talolle kustannuksia ja haittoja.

Turhauttavaa tuollainen.

Tuli kyllä mieleen eräs koominen tilanne, joka johtui huonosta kielitaidosta. Tapahtui sotealalla. Meitä oli vuorossa 1 sh ja 3 lähihoitajaa (minä heistä yksi) sekä yksi laitoshuoltaja. Minä olin ainoa, joka osasin kunnolla suomea. Jipii. Olin tottunut ja tuskastunutkin siihen, että tuollaisina vuoroina minä jouduin hoitamaan kaikki vähänkään hankalammat asiat, vaikkei ne olisi minulle kuuluneet.

Puhelin soi ja vuoronvastaava vastasi. Aloin jo ihmetellä, kun minua ei kutsuta. Sitten tämä sh tuli käytävälle huutamaan laitoshuoltajaa nimeltä. Tämä tuli paikalle. "KELA soittaa Rrritwan (nimi muutettu ja lisätty ääntämysvivahdetta) asiaa. Puutaa laitoshuoltaja. Tule tänne. Ota puhelin.". Voi sen pienen laitoshuoltajaraukan hämmentynyttä ilmettä.

Kuinka ollakaan laitoshuoltajamme osasi sen verran paremmin suomea, että tajusi olevansa väärä henkilö puhelimeen ja luuri siirtyi tutumpaan tapaan minulle. Sieltä kerrottiin, että tämä Ritva on saanut laitoshoitopaikan.

Että kaikki tämä rumba vain siksi, ettei sh ymmärtänyt kuulemaansa ja vastannut vaan "kiitos tiedosta" ja kirjannut tätä.

Halusit kertoa tuollaisen vähäpätöisen kertomuksen, joka johtui viattomasta väärinymmärryksestä. Tiesitkö, että ihan meidän kantasuomalaistenkin työpaikoilla tapahtuu valtavasti vastaavanlaisia tilanteita, monesti paljon vaikeampiakin ja vaativampiakin, koska emme kiireessä välttämättä ymmärrä toisiamme täysin. 

Sotealalla olisi ihan hyvä osata suomea. Voi olla henki kyseessä.

Vierailija
74/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä tapahtunutta: Nuori teki kaksi vuotta siivoustöitä vakituisena, luki samalla yliopiston pääsykokeisiin ja pääsi lopulta  yliopistoon. Koko yliopiston ajan teki siivoustöitä opiskelun ohessa.  Valmistuttuaan sai sijaisuuden omalta alalta ja ajatteli, että ei hätää, voi palata sitten siivoustyöhön aina. Mutta niin vain kävi, että kun ikää oli jo yli 30 tuossa vaiheessa ja yliopistotutkinto, ei hän enää päässyt siivoamaan edes samaan firmaan, missä oli ollut. Työtodistus ja palaute oli aina ollut hyvää. Vastauksena hänelle oli sanottu, että ei sinun enää kannata palata hanttihommiin tai et enää ikinä saa oman alasi töitä. Muista firmoista ei juuri edes vastattu. No hän kyllä sittemmin työllistyi sijaisuuden kautta omalle alalleen, mutta aikaa se vei; siivoojaksi tai kassalle ei päässyt enää. 

Mitä tästä voisi oppia: valmistumisen jälkeen ei kannata irtisanoutua hanttihommista vaan edelleen tehdä niitä sijaisuuksien ohessa, jos vain jaksaa.

Vierailija
75/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele. Frendi koulutettu suomalainen mies haki kyseiseen Finacian duuniin. Ja kertoi että hakijoina oli paljon suomalaisia naisia ja ulkomaalaisia valittu haastatteluun. Frendi olisi suostunut heti aloittamaan vaikka työehdot oli kuulemma naurettavat. Pitkä työmatka ja keskellä päivää 5 tunnin breikki. Eli 2 työpäivää yhden aikana. Ei tullut valituksi. Taitaa olla kyse sielläkin rodun perusteella tapahtuvasta valikoinnista. 

Lentokentälle on erinomaiset kulkuyhteydet ja nuo ns. jaetut vuorot ovat vain yksi vuoromalli, siellä on runsaasti myös yhtenäisiä työvuoroja. 

Helsingissä on vaikka kuinka monta osoitetta, josta menee lentokentälle tunti tai ylikin suuntaansa ja vaatii vaihtoyhteyksiä. Sen lisäksi on laskettava mukaan kävelyaika pukukoppiin vaihtamaan työvaatteet päälle ja sitten taas kentän toiseen reunaan työpisteelle. Sinun mielestäsi on siis hirvittävän kiva tehdä tuo rundi kaksi kertaa päivässä ja kuluttaa työmatkoihin minimissään 4 tuntia päivä. Kaikki tuo pientä korvausta vastaan. 

Vierailija
76/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että tämäKIN hysteria on osin tekaistu.

Tiedän että esim kokeista on valtava pula, mutta se vaatiikin omanlaistaan osaamista mitä ei voi muutaman päivän perehdytyksellä opettaa ja ravintolat maksaakin ihan hyvin kokeneille kokeille.

Mutta nää matalapalkka-alat joissa ns kuka tahansa, eteenkin jos osaa suomea ja on ns normaali järjellä varustettu pärjää kuka tahansa, ei ei sinne huolita.

Tosin ymmärrän työnantajaa että liian koulutetut ei pysy alalla, ne lähtee heti kun saavat oikeaa osaamistaan vastaavan työn.

Mutta, on kummallista kun kuulee että joku täysin terve suomea puhuva 50v on oikeasti hakenut 1/2 v aikana omalle alalleen viittätoista paikkaa eikä pääse edes haastatteluun saakka ja kun perään soittaa niin sanotaan että oli paljon hakijoita.

Samaa olen miettinyt. Meillä on yli 90000 +50v täyttäneitä työttömiä. Suurin osa heistä ovat pitkäaikaistyöttömiä. Mikähän on syy, etteivät töihin kelpaa?

Työnantajien ahneus syynä. Niistä ei katsota saavan tarpeeksi tehokkuuksia irti. Iän myötä ihminen hidastuu ja tulee sairauksia eikä vanhempia ihmisiä kuseteta enää vetäen vieteriä äärimmilleen. 

Vierailija
77/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on vaikka kuinka monta osoitetta, josta menee lentokentälle tunti tai ylikin suuntaansa ja vaatii vaihtoyhteyksiä. Sen lisäksi on laskettava mukaan kävelyaika pukukoppiin vaihtamaan työvaatteet päälle ja sitten taas kentän toiseen reunaan työpisteelle. Sinun mielestäsi on siis hirvittävän kiva tehdä tuo rundi kaksi kertaa päivässä ja kuluttaa työmatkoihin minimissään 4 tuntia päivä. Kaikki tuo pientä korvausta vastaan. 

Pientä? Akateemisen kuukausipalkka ilman minkäänlaisia koulutusvaatimuksia. Kyllä on härskiä siipeilijää tämä maa täynnä. 

Vierailija
78/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulaa on:

1) Tietyistä säädellyissä ammateissa toimivista, lähinnä terveydenhuollossa. Osa tästä ratkeaisi helposti koulutusmääriä lisäämällä (lääkärit).

2) Huippuammattilaisista (kunkin alan paras 1%), jotka tekevät työn alan keskipalkalla.

3) Ihan normaaleista työntekijöistä, joilta puuttuu spesifi kokemus asiasta X, jota ei voi hankkia kuin työssä. Kun ei kukaan itse halua kouluttaa, niin kierre vaan pahanee.

4) Pienipalkkaista osa-aikaisista mm. kaupan ja ravintola-alalla.

Vierailija
79/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pientä? Akateemisen kuukausipalkka ilman minkäänlaisia koulutusvaatimuksia. Kyllä on härskiä siipeilijää tämä maa täynnä. 

Surkea korvaus siitä, että käytännössä työ vie koko päivän. Et voi sopia mitään "nähdään töiden jälkeen", kun ai niin, taas oletkin töissä. Paljon parjatuissa vuorotöissä vapaa-aika sentään on jommassa kummassa päässä työvuoroa, mutta teillä se on siinä välissä. Oi miten rentouttavaa!

Vierailija
80/97 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihin hommiin ei oteta, jos taustoissa on jotain huomauttamista, ja hyvä niin. Nykyään on yllättävän hankalaa löytää väkeä, jonka historia olisi moitteeton. Nuoruuden hölmöilyt sulkevat varsin monta ovea, vaikka sillä hetkellä tuntuisi ns. hyvältä läpältä.