Puillalämmittäjät!! Jos otatte tuhkat pois pesästä kuumina, miten käsittelette kuuman tuhkan?
Voisiko sitä säilyttää kannellisessa astiassa puulattiaisella lasikuistilla, jos alusta olisi peltiä? Olen nyt nostanut hehkuvat kekäleet sinkkiämpärissä kiviselle ulkoportaalle.
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
Moni asa vaikuttaa. Jos on arinaton uuni ne kekäleet hehkuu ja muhii ja hehkuu. Mutta jos on arina niin palavat nopeasti. Uuneja on erilaisia ja niiden kanssa on toimittava tapauskohtaisesta. Voisiko alloitgaja kokeilla uuniinsa sellaista suomalaisvalmisteista erikoisarinaa joka nopeuttaisi sitä palamista.
Luulen että ongelmana tässä on se arinattomuus.
Jos joku tietää sen jälkeenpäin lisättävän arinan nimen niin kertokoon.
Se näyttää siis tältä /\/\/\/\
Yömyssy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä ketjusta, en ole yksin himassa istuessani nauranut näin hervottomasti pitkään aikaan. AP:n kysymykseen voisin vastata - koska faktathan täällä on lyöty pöytään jo ensimmäisellä sivulla - että 'kun on vaikeaa, niin on vaikeaa.'
Kannattaa varmaan jatkaa sitä kekäleiden ulkoiluttamista vielä muutama tunti ja pitää samalla se häkähälytin kätösessä. Jos yhden aikaan pääset nukkumaan, kerkeät ihan kivasti muutaman tunnin uinahtaa ennen töihin lähtöä. Ja sitten taas sama rumba, kun kotiuduttuasi hääräilet tuhkien, ämpäreiden, lintujen ja harhojesi kanssa.
Minä olen myös nauranut tätä ketjua.
Ja toisaalta olen kauhuissanu siitä, että ap säilyttää kekäleitä ulkoseinästä 20 cm etäisyydellä.
Olet vain vähän tyhmä, miksi kauhistella, seinä on ihan kylmä? Opettele pitämään huolta ihan vain itsestäsi, niin ei pelota noin paljon koko ajan muiden eläminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei nyt vaan sattuis mitään.
Jääräpäisesti aiot toimia järjen vastaisesti.Sinä haluat, että joku olisi kanssasi samaa mieltä.
Niinhän sitä sanotaan, että h u l l u i l l e pitää vaan myönnellä.
En mä ole niin sanonut! Mä odotan kommentoijilta asenteidensa tueksi FAKTAA! Muuten eihän sillä mielipiteellä ole tässä mitään merkitystä. Asiaa, lapset, puhukaa asiaa!
Ap
Sulle faktaa tulee tässä:
Kun teet, kuten aloituksessa kerrot, niin mökki palaa.
Mee hoitoon lapsriepu.
Ootko Ap sattumalta blondi? Ihan hyvällä kysyn, kun teen pienimuotoista tutkimusta blondeista ja hirsitaloista
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt hyvänen aika rohkaisko tätä pitämään mitään tulta missään!
Just, hääräilee häkämittarinsa kanssa eikä ymmärrä lämmittämisestä yhtään mitään!
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta otat jo heti sytyttämisen jälkeen palavat puut sinkkiämpäriin niin saat pellit kiinni melkein heti kun olet tullut töistä.
Kossukin auttaa niin tulee unikin ja on varmana pelti kii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä ketjusta, en ole yksin himassa istuessani nauranut näin hervottomasti pitkään aikaan. AP:n kysymykseen voisin vastata - koska faktathan täällä on lyöty pöytään jo ensimmäisellä sivulla - että 'kun on vaikeaa, niin on vaikeaa.'
Kannattaa varmaan jatkaa sitä kekäleiden ulkoiluttamista vielä muutama tunti ja pitää samalla se häkähälytin kätösessä. Jos yhden aikaan pääset nukkumaan, kerkeät ihan kivasti muutaman tunnin uinahtaa ennen töihin lähtöä. Ja sitten taas sama rumba, kun kotiuduttuasi hääräilet tuhkien, ämpäreiden, lintujen ja harhojesi kanssa.
Ja toisaalta olen kauhuissanu siitä, että ap säilyttää kekäleitä ulkoseinästä 20 cm etäisyydellä.Olet vain vähän tyhmä, miksi kauhistella, seinä on ihan kylmä? Opettele pitämään huolta ihan vain itsestäsi, niin ei pelota noin paljon koko ajan muiden eläminen.
Ap
Ei ole kauan kylmä seinä siinä tuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi otat tuhkat pois kuumana? Anna niiden lämmittää loppuun asti.
Saa pellit aikaisemmin kiinni. Viimeiset hehkuvat punaiset pysyvät pesässä helposti yli tunninkin.
Ap
Miksi ne pellit pitää saada aikaisemmin kiinni? Ei se lämpö tunnissa juuri mihinkään harakoille mene.
No kaikki tietämäni tietäjät ovat aina painottaneet peltien aikaista kiinnilaittamista lämmityshyödyn näkökulmasta. Toinen laittoi niitä kiinni punaisilla hiilillä, toinen otti toisinaan kovimmilla pakkasilla kekäleitä aikaisemmin pois, kuin ne sammuvat.
Olisi hauska kuulla numeerista dataa lämpöhäviöstä, joka tulee, jos peltejä pitää kauemmin auki. Toki laitan pienelle, mutta se ei ole sama, kuin kiinni.
Ap
Poratkaa reikä siihen peltiin tai kulma pois, niinei ole häkävaaraa.
Näin muurari sekä nuohooja on meille neuvonut ja kymmeniä vuosia puilla lämmitetty ja harakat jäävät jäätymään.
Ota muoviämpäriin ja laita tuhkaämpäri kuistille seinän viereen jäähtymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisaalta olen kauhuissanu siitä, että ap säilyttää kekäleitä ulkoseinästä 20 cm etäisyydellä.Olet vain vähän tyhmä, miksi kauhistella, seinä on ihan kylmä? Opettele pitämään huolta ihan vain itsestäsi, niin ei pelota noin paljon koko ajan muiden eläminen.
Ap
Ei se pitkään pysy kylmänä, jos viet kuumat tuhkat tai varsinkin hehkuvia hiiliä noin lähelle. Edelleen minusta on outoa se, että viet lämmön kirjaimellisesti harakoille etkä anna lämmön pysyä sisällä talossa hiilten jäähtyessä.
Myös kylmät tuhkat kannattaa viedä kauemmas seinän vierestä tai kuistilta, koska niissä voi olla kuitenkin vielä jotakin syttyvää, kun pääsevät hapen kanssa tekemisiin. Keskelle lunta, kesällä sorapihaa, jos ei ole varma.
Lämpöhäviön sinä voit itse laskea siitä, kuinka ison kasan kuumia hiiliä viet ulos. Aivan varmasti suurempi osa lämmöstä jää sisälle taloon, vaikka pitäisi peltiä kokonaan auki siihen saakka, että ne sammuvat. Tämä on se fakta! Kuvittele se ämpärilliseksi lämpöä, niin ymmärrät paremmin.
Eihän peltiä ole pakko laittaa kiinni kokonaan! Jos siinä ei ole häkäreikää, vedä sitä pikkuisen takaisin päin auki äläkä jätä täysin kiinni silloin, kun tuli on sammunut ja hiilloskin hiipunut.
Toivoisin, että tämän on provo, mutta pelkään että ap on aivan tosissaan. Toivottavasti ei asu ainakaan minun naapurissa.
Ap nyt vaan lämpimikseen provoilee tätä keskustelua :D Oikeasti hän tietää puulämmityksestä kaiken, koska osaa esittää asiasta ymmärtämätöntä niin hyvin.
Jäähdytettävistä tuhkista syttyy vuosittain useita tulipaloja. Hiilet voivat säilyä tuhkassa hehkuvina useiden päivien ajan.
https://www.kaleva.fi/jaahdytettavista-tuhkista-syttyy-vuosittain-useit…
Ääreisharvoin poistamme tuhkat kuumina, mutta joskus sille on ollut tarvetta. Kannellinen metalliastia, kunnollinen paino kannen päälle (kivi) , taatusti palamaton ja kuumenematon alusta (betonilaatta) ja riittävän kaukana rakennuksista niin ok.
Pärskähti kahvit näppilselle, kun luin tämän ketjun! Kiitos hyvistä nauruista :)
Joku lämmittää takkaa, ja kantaa sitten sen kaikkein kuumimman tavaran (hehkuvat hiilet) pihalle.
Eipä ole tuolla systeemillä kovin hyvä lämmön hyötysuhde.
Ja vielä räkyttää ja haukkuu kun ihmiset neuvovat miten pitää toimia.
Eihän kukaan voi oikeasti olla noin tyhmä, pakko olla provo.
Muovipussissa olen tavannut viedä kuistille odottamaan aamua.
Kimmo, Kuopio
Minä täytän ammeen, ja kannan kekäleet ammeen alle.
Eipä tarvitse käyttää sähköä kylpyveden lämmitykseen.
Sitä vaan en ymmärrä, miksi kylvyn aikana on niin huono olo ja päätä särkee. Olisikohan liian kuuma vesi?
Turpa kiinni, älykääpiö.
Ap