Puillalämmittäjät!! Jos otatte tuhkat pois pesästä kuumina, miten käsittelette kuuman tuhkan?
Voisiko sitä säilyttää kannellisessa astiassa puulattiaisella lasikuistilla, jos alusta olisi peltiä? Olen nyt nostanut hehkuvat kekäleet sinkkiämpärissä kiviselle ulkoportaalle.
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa AP lämmittää puilla eikä edes kissaressuansa hoitaa. Kuistilla saa riepu pakkasessa palella, kun AP reissuillansa remeltää (varmaan on klapikaupoilla tai katselemassa uusimpia häkähälyttimiä).
Olin kuule sairaalassa ja tuttava kävi en nyt muista lämmittämässäkö vai ruokkimassa niitä kissoja kotonani.
Ap
No kun sulla on kissojakin siellä, jotka kokemukseni perusteella tiputtelee kukkaruukutkin ikkunalaudoilta, niin toimita hyvä ihminen polttamisesta jäänyt tavara mahdollisimman kauas talosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä nostaisit hehkuvia kekäleitä uunista sinkkiämpärissä ulos? Pelkäät häkää, vai?
Mä en vaivaudu nostamaan hiillosta pois,mutta ymmärrän ap:tä.
Mullakin sekä pönttöuuni että hella tuppaavat helposti häkää vielä pitkään sen jälkeen, kun liekki on sammunut eikä hiillos edes punoita.
Jos haluaa pellit laittaa kiinni nukkumaanmennessä, ei pesään voi jäädä kuumaa hiillosta, joka vielä syöksee häkää luukun raoista.
Jos joku sanoo, ettei noin tapahdu, hänellä on erilainen, varmaan uudempi tulisija ja pelleissäkin häkäventtiili. Ja koneellinen ilmanvaihto. Toista se on näissä wanhoissa painovoimaisissa.
Juuri näin. Luulis maalla asuvien tietävä'n. Mutta ei! Eivät osaa mitään, sattuvat vain asumaan maalla!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa AP lämmittää puilla eikä edes kissaressuansa hoitaa. Kuistilla saa riepu pakkasessa palella, kun AP reissuillansa remeltää (varmaan on klapikaupoilla tai katselemassa uusimpia häkähälyttimiä).
Olin kuule sairaalassa ja tuttava kävi en nyt muista lämmittämässäkö vai ruokkimassa niitä kissoja kotonani.
Ap
No kun sulla on kissojakin siellä, jotka kokemukseni perusteella tiputtelee kukkaruukutkin ikkunalaudoilta, niin toimita hyvä ihminen polttamisesta jäänyt tavara mahdollisimman kauas talosta.
Ämpäri keskellä lattiaa, jossa palaa tassut on ehkä hei vähän eri asia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilmeisestikin nämä arinattomat takat antavat parhaan lämpötehon puusta kuitenkin, joten se ehkä vähän rauhoittaa verrattuna siihen, että tätä hitausongelmaa ei olisi. Sen kun voinee edelleenkin ratkaista kantamalla tuhkat ulos siinä vaiheessa, kun niiden antama lämpöhyöty on enää tosi pieni tai haluaa vain jo muuten päättää koko helkkarin 4-5-tuntisen lämmityssession.
Pitää vain jatkaa sen varsinaisen kysymyksen selvittämistä ppaikasta, jossa joku osaa oikeasti ajatellakin aivoillaan ja on ehkä kokemusta asiasta.
Ap
Hmmm. Onkohan sulla kosteita puita tai takan ilmansaannissa ongelmia, koska meillä koko takan lämmittäminen puiden latomisesta (silloin otetaan edelliset tuhkat pois) peltien kiinnilaittoon menee maksimissaan kolme tuntia.Takka on suuri, varaava, ja arinaton (kun se nyt oli tärkeää).
Takassasi on varmaankin arina. Oletko koskaan kuullut, että on takkoja, joissa ei ole?
Ap
Kultaseni, minä nimenomaan sanoin, ett ARINATON takka. Olen itse ollut siinä käsityksessä, että arinallinen takka on erittäin harvinainen poikkeus, ja liki kaikki maailman (=Suomen) takat ovat arinattomia. En todennäköisesti osaisi edes käyttää arinallista takkaa, koska en ole koskaan ikinä elävässä elämässä sellaista nähnyt, vain ARINATTOMIA takkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä nostaisit hehkuvia kekäleitä uunista sinkkiämpärissä ulos? Pelkäät häkää, vai?
Mä en vaivaudu nostamaan hiillosta pois,mutta ymmärrän ap:tä.
Mullakin sekä pönttöuuni että hella tuppaavat helposti häkää vielä pitkään sen jälkeen, kun liekki on sammunut eikä hiillos edes punoita.
Jos haluaa pellit laittaa kiinni nukkumaanmennessä, ei pesään voi jäädä kuumaa hiillosta, joka vielä syöksee häkää luukun raoista.
Jos joku sanoo, ettei noin tapahdu, hänellä on erilainen, varmaan uudempi tulisija ja pelleissäkin häkäventtiili. Ja koneellinen ilmanvaihto. Toista se on näissä wanhoissa painovoimaisissa.
enkä m,äkään siis koko ajan ja aina todellakaan vaivaudu, mutta olin vain kiinnostunut varustautumaan aiheeseen liittyen kohti kylmempiä aikoja kun mennään. Ja väsyneenä. Siksi tässäkin se helpoin ja riittävän turvallinen tie kiinnosti. Että miten muut ovat sen ratkoneet.
Mutta eihän täällä näköjään olekaan yhtään arinattomilla tulisijoilla lämmittäjiä, joilla pesällisessä menee se 4-5 tuntia. Luulin sitä normiksi! Koska en ole mikään maalaisjuntti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä hölmöjä todellakin on, monetkohan talot ja mökit on poltettu ottamalla kuumaa tuhkaa pois takasta, parhaillaan johonkin pahvilaatikkoon..
Esim. tällainen asiaton kommentti oli sivulla kaksi
Ap
Se on varoittava esimerkki, eikä asiaton kommentti missään nimessä.
Vahingosta viisastuu, sanotaan.
Aapee on niin pelti kiinni itse.
Olihan asiaton, millä perusteella voi viitata hölmöllä minuun?
Ap
Sillä perusteella, että varastoit kekäleitä seinän vierustalle, ja suunnittelet kekäleiden säilytystä kuistilla, johon kissallakin on pääsy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi otat tuhkat pois kuumana? Anna niiden lämmittää loppuun asti.
Saa pellit aikaisemmin kiinni. Viimeiset hehkuvat punaiset pysyvät pesässä helposti yli tunninkin.
Ap
Muo sattuu päähän..
siis sä teet ihan väärin!! Pellit aikaisemmin kiinni???? 😂😂😂😂 oh my!
No, jatka samaan malliin. Vaikutat tosi typerältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilmeisestikin nämä arinattomat takat antavat parhaan lämpötehon puusta kuitenkin, joten se ehkä vähän rauhoittaa verrattuna siihen, että tätä hitausongelmaa ei olisi. Sen kun voinee edelleenkin ratkaista kantamalla tuhkat ulos siinä vaiheessa, kun niiden antama lämpöhyöty on enää tosi pieni tai haluaa vain jo muuten päättää koko helkkarin 4-5-tuntisen lämmityssession.
Pitää vain jatkaa sen varsinaisen kysymyksen selvittämistä ppaikasta, jossa joku osaa oikeasti ajatellakin aivoillaan ja on ehkä kokemusta asiasta.
Ap
Hmmm. Onkohan sulla kosteita puita tai takan ilmansaannissa ongelmia, koska meillä koko takan lämmittäminen puiden latomisesta (silloin otetaan edelliset tuhkat pois) peltien kiinnilaittoon menee maksimissaan kolme tuntia.Takka on suuri, varaava, ja arinaton (kun se nyt oli tärkeää).
Takassasi on varmaankin arina. Oletko koskaan kuullut, että on takkoja, joissa ei ole?
Ap
Kultaseni, minä nimenomaan sanoin, ett ARINATON takka. Olen itse ollut siinä käsityksessä, että arinallinen takka on erittäin harvinainen poikkeus, ja liki kaikki maailman (=Suomen) takat ovat arinattomia. En todennäköisesti osaisi edes käyttää arinallista takkaa, koska en ole koskaan ikinä elävässä elämässä sellaista nähnyt, vain ARINATTOMIA takkoja.
Joo, no nämä ovat tosiaan wanhoja. Se voinee vaikuttaa siihen, että yksi pesällinen palaa helposti sammumiseen sen 4-5 tuntia. Puut ovat tietenkin kuivia ja pesä saa ilmaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä hölmöjä todellakin on, monetkohan talot ja mökit on poltettu ottamalla kuumaa tuhkaa pois takasta, parhaillaan johonkin pahvilaatikkoon..
Esim. tällainen asiaton kommentti oli sivulla kaksi
Ap
Se on varoittava esimerkki, eikä asiaton kommentti missään nimessä.
Vahingosta viisastuu, sanotaan.
Aapee on niin pelti kiinni itse.
Olihan asiaton, millä perusteella voi viitata hölmöllä minuun?
Ap
Sillä perusteella, että varastoit kekäleitä seinän vierustalle, ja suunnittelet kekäleiden säilytystä kuistilla, johon kissallakin on pääsy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa pellit aikaisemmin kiinni. Viimeiset hehkuvat punaiset pysyvät pesässä helposti yli tunninkin.
Ap
Muo sattuu päähän..
siis sä teet ihan väärin!! Pellit aikaisemmin kiinni???? 😂😂😂😂 oh my!No, jatka samaan malliin. Vaikutat tosi typerältä.
Itse olet. Et edes tajua, mistä ketjussa on kyse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Antaa vasdtaajasta todella yksinkertaisen ja kysyjää tyhmänä pitävän kuvan, jos ei osaa vastata siihen, mitä kysyttiin, vaan pitää alkaa sössöttää jostain kuuman tuhkan vaaroista kysymyksessä, jossa nimenomaan kysymys oli, miten se tuhka käsitellään riittävän turvallisesti! Ei känniääliöille tehdyllä ohjeella, vaan älykkäille tehdyllä ohjeella. Koska teillä ei sellaista ollut, vaan piti alkaa vielä arvostelemaan kysyjää, vaikea katsoa, että vastaaja olisi mikään älykäs ihminen.
Ap
Ap, ongelma on nyt siinä että ei ole sellaisia ohjeita joilla sä voisit säilyttää kuumaa tuhkaa turvallisesti sisätiloissa. Koska jos niistä hiilistä tulee vielä häkää siellä uunissa niin niistä tulee häkää myös siellä ämpärissä. Ja lisäksi se kuuma tuhka ja hiilet on niin iso paloturvallisuusriski että kertakaikkiaan ei ole sellaisia olosuhteita että niitä voisi sisällä säilyttää turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi ne pellit pitää saada aikaisemmin kiinni? Ei se lämpö tunnissa juuri mihinkään harakoille mene.
No kaikki tietämäni tietäjät ovat aina painottaneet peltien aikaista kiinnilaittamista lämmityshyödyn näkökulmasta. Toinen laittoi niitä kiinni punaisilla hiilillä, toinen otti toisinaan kovimmilla pakkasilla kekäleitä aikaisemmin pois, kuin ne sammuvat.
Olisi hauska kuulla numeerista dataa lämpöhäviöstä, joka tulee, jos peltejä pitää kauemmin auki. Toki laitan pienelle, mutta se ei ole sama, kuin kiinni.
Ap
Niin siis juuri ne tietäjät, jotka sitten heräävät häkämyrkytyksen aiheuttamassa päänsäryssä....jos heräävät.
Tutkitusti suomalaisissa asunnoissa on runsaasti häkää keskiäärin, kun noita peletejä suljetaan liian aikaisin.
Jos et ole huomannut, niin ne hiilet tuottavat myös sitä lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Missäköhän sä oikeasti oot hengaillut, kun minusta nimenomaan ARINATON takka on huomattavasti harvinaisempi kuin arinallinen. Arinattomat mitä olen nähnyt ovat pääsääntöisesti olleet turhaakin turhempia avotakkoja.
Itse annan hiilloksen sammua melko pieneksi, mutta sitten sammutan sen suihkepuollon avulla ja annan vielä viimesten savujen mennä pari minuuttia ulos ennen pellin sulkemista. Tuolla saan lyhennettyä sen viimeisen 10-15 minuutin ajan, jolloin hiilissä on vielä hehkua, mutta eivät enää paljoa tuota lämpöä. Tämä silloin, kun viitsii. Jos ei viitsi, niin antaa sitten sammua rauhassa itsekseen.
Yksinkertainen ohje. Pidät pellin täysin aukin kunnes tulee punainen hehku hiiliin ja ei enää liekkiä.
Sitten pienennät peltiä niin että jää noin 2cm rako ja kouhit niitä hiiliä vaikka tunnin välein. Kun riittävän pimeä uuni niin suljet pellin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Missäköhän sä oikeasti oot hengaillut, kun minusta nimenomaan ARINATON takka on huomattavasti harvinaisempi kuin arinallinen. Arinattomat mitä olen nähnyt ovat pääsääntöisesti olleet turhaakin turhempia avotakkoja.
Olisiko puolenhehtaarin metsässä arinattomat takat pääosilla?
Kun otan tuhkat pois kuumina, käsittelen ne seuraavanlaisesti:
Kuistilla on pyöreä grilli, johon kaadan ne. Suljen kaikki räppänät ja raot, mistä savukaasut voisi poistua.
Varustan kissani kaasunaamarilla.
Käyn pirskottamassa välillä sytytysnestettä kekäleisiin, että palaminen tapahtuu täydellisesti, ja jatkuu pitkään.
Aamulla tuuletan kuistin (mikäli se vielä on tallessa).
Kätevää, eikö vain. Näin toimimalla kuistini lämpötila nousi peräti yhden asteen illalla tunnin ajaksi.
Lämmitättekö muut kuistianne miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mahtaako tuo edellinen edes tietää, mikä on arina?
Olen eläissäni nähnyt yhden arinattoman takan, joskus 70-luvulla kesämökissä.
Jatkokysymyksesi on, että voisiko kekäleitä säilyttää lasikuistilla.
Vastaukseni on, että kyllä voit säilyttää kannellisessa astiassa ja palamattomalla alustalla.
Toinen asia on sitten se, että kukaan jolla on järjenvalo tallessa, ei toimi niin.
Etkä sä osaa edes takka-asioista keskustella älykkäästi, vaikka tuonkin hoksasit.
Ap