Mä en ymmärrä miten kaikenlaisilla tyhjätaskuilla on iphone 14 pro max, tekevät kaukomatkoja jne. Itse tienaan hyvin, minulla on 300e puhelin...
kerran vuodessa halpislentoyhtiö + airbnb matka etelä eurooppaan.
Eipä paljon mitään jää säästöön. Ja turha tulla väittämään että varmaan syön paljon ulkona, tai että tuhlaan rahani muuhun turhaan. EN!
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon kanssa miettiny ihan samaa. Itsekin suht hyvätuloinen (65k vuodessa) ja silti tuntuu että minua pienituloisemmat elää leveämmin tai ihan jo työkaveritkin, vaikka palkka suht sama. Yhdellä on jatkuvasti uudet rakennekynnet, kampaajakäyntejä sekä huulitäytteet, sitten yhdellä toisella taasen löytyy tuliterä okt porealtaalla, vesijettiä, mönkijää jne. Itse ajan melkein 20v vanhalla autolla, puhelin maksanut 250e enkä käy kauneushoitoloissa koskaan kun en raaski, hiuksetkin värjään ja leikkaan itse.. joo jää minulla rahaa säästöön mutta ei mitään merkittäviä summia, niin ihmettelen vaan että elääkö nämä toiset sitten ns kädestä suuhun vai mikä juttu tässä on?
Kädestä suuhun eletään. Tai ainakin itse elin myös noilla tuloilla. Lähdin jatkokouluttautumaan ja nyt pitää elää noin 16000€ vuosituloilla ja tiukkaa tekee. Olen saanut elämää sen verran kasaan, että saan nykyään jopa tuosta summasta säästöön ja nautin aina kun jotain kilahtaa toiselle pankkitilille. Tulee voittaja olo.
Mulla on uusin Iphone. Se on työnantajalta. Meidän pitää uusia puhelimet vuosittain. Samoin läppäri on Apple ja se on työnantajalta. Uusitaan ne myös vuosittain.
Järkyttävää luonnonvarojen ja rahan tuhlausta. Onko jotenkin perusteltu, miksi pitää vuosittain uusia?
Ei niitä laitteita tuhota meidän käytön jälkeen tai edes myydä. Ne annetaan vähävaraisemmille perheille, joissa ei olisi varaa ostaa koneita tai puhelimia. Eli en näe sitä luonnonvarojen tuhlauksena pelkästään. Koen, että tällä tavalla työnantajani vastaa osiltaan arvoihini. Työskentelen suht pienessä mainosalan yrityksessä (50 työntekijää) täällä Ruotsissa. Uusitaan sen takia, että saadaan pidettyä uusimmat tekniikat ja tietoturvat yrityksen puolelta. Toki on valtava kertainvestointi, mutta säästö tulee myös sillä kun työnantaja ei pidä vakituista toimistoa vaan kierrämme eri paikoissa kun pitää kokoontua yhteen eli noin joka toinen viikko. Olemme tällöin myös "mainostamassa" yritystämme ja toki meidän käyttämät työkalut tulevat olla ns. viimeisintä huutoa.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla oikeissa töissä olevia henkilöitä firma maksaa aina sen uuden puhelimen. Viimeinen itse omilla rahoilla maksamani puhelin oli Nokia 7110 ja vuosi taisi olla 2000. Sen jälkeen jokaikinen puhelin on ollut firman maksama, joten ei ole ollut väliä kuinka kalliin puhelimen valitsee. Iphonethan ovat siitä hyviä, että ne kestääkin kaksi kertaa pidempään kuin androidit ja päivitykset tulee vielä kuusi vuotta vanhaan iphoneenkin.
Suostuvatko työnantajat todella hankkimaan työntekijöilleen kalleimmat uudet puhelimet? Minun työnantajani tarjoaa kyllä puhelinedun, mutta puhelimeksi tarjotaan niitä 300-500 euron malleja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kummaa. Missä kaikki nää persaukiset iphone 14 omistajat luuraa? Tulkaa nyt kommentoimaan.
Voi olla kielivaikeuksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuukailia kirjoitti:
Vain idiootit ostaa yli 150 egen puhelimia kun halvemmillakin pärjää!!! :D:D:D
150e puhelin hajoaa 1-2 vuodessa. 1000 puhelin kestää 8-10 vuotta...
Näetkö useinkin 10v vanhoja puhelimia? Vaikka olisivat uutena maksaneetkin tonnin niin eipä paljon näy.
Mulla on tuossa vieressäni 10 vuotta vanha puhelin, jota käytän edelleen. Ei maksanut uutena tonnia.
Harmikseni se ei enää ole älypuhelin, kun verkkoa ei enää tueta. Ostin sen aikoinaan nähdäkseni bussien saapumisajat pysäkillä, mutta enää ei ole liikennelaitoksella enää sitä kätevää palveluakaan, josta ne näki. Muuten en tykkää käyttää nettiä puhelimella, joten tuo riittää minulle. Hoitaa puhelut, tekstiviestit, herätykset ja tarvittaessa joten kuten käy kamerastakin.
Niin käyhän se vanha puhelin, jos sitä tarvitsee vain soittamiseen.
Itse käytän nettiä, ja useasti puhelin on pitänyt vaihtaa sen vuoksi että käyttis vanhenee. Ei toimi mobiilipankit yms., joskus lakkasi toimimasta tämä palstakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa osamaksulla niin pienissä erissä, että tonnin puhelimen voi maksaa vaikka parin kympin erissä. Tosin kokonaishinta nousee silloin lähemmäs kahta tonnia ja kun olet viimeinen maksanut kokonaan vuosien päästä, sillä puhelimella ei ole arvoa enää kuin pari sataa euroa korkeintaan.
Mutta kun pitää saada niin siinäpähän maksavat.
Mulla oli IPhone 7 käytössä 5 vuotta, nyt jatkaa elämäänsä pikkupojallani kun hän tarvitsi oman puhelimen aloitettuaan koulun.. Ja minulla on uuden karhea IPhone 14. Kyllästyin alati hajoaviin muun merkkisiin luureihin ja siirryin IPhoneen enkä ole katunut.
ihmettelen, ettei ketään härnää yhtään maksaa ylimääräistä jostain "brändistä" ja sillä kiihdyttää varallisuuden keskittymistä harvoille. Mun kännykän maksaa työnantaja, mutta silti valitsen aina halvimman perusluurin ja käytän sen loppuun saakka. Edellinen Samsung meni 4v, nyt on seuraava kolmatta vuotta käytössä. Haluan edistää kilpailua resurssien käytön ja logistiikan tehostamisen keinoin, en kilpailua siitä, kuka saa aikaan kiihottavimman brändin palkitsemalla jotain some-turhakkeita brändin buffaamisesta ja sillä käärittyä ommistajille suurimmat tuotot, tyhjästä.Maksaa brändistä? Ja käytät Samsungin luureja? Samsungilta löytyy kalliimmat puhelimet kuin Appellä! Ja silti Samsungin puhelimet ei kestä niin pitkään kuin iphonet. Ihan niihin 2000 euron lippulaivamalleihinkin loppuu päivitysten tuleminen paljon ennemmin kuin ihan karvalakki iphoneen.
Pyh, luurini maksoi alle 230 euroa. Montako saman hintaista mallia Applella mahtaa olla?
Pikkuisen kun olen hajulla siitä, mitä maksaa osien valmistuttaminen ja logistiikka, niin alle 230 euroa on sellainen hinta, jolla maksan valmistuttajalle juuri sen verran tuottoa kun on kohtuullista valmistavassa teollisuudessa odottaa (n 10%).
Edellinen luuri oli käytössä 4v kunnes pudotin sen sepelipihassa ja lasikuori säpäleinä. En tunne yhtäkään Applen tuotteen omistajaa jolla olisi käytössä puhelin niin kauan.
Miksi oletatte että köyhä ostaisi osamaksuilla? Ja että luotot ja osamaksut jotenkin MAHDOLLISTAISIVAT kalliin ostamista?
Käsitykseni mukaan niissä tulee jotain kuluja tuotteen varsinaisen hinnan ohelle. Mutta tämä toki vain mutuilua kun en ole eläissäni osamaksuja harkinnutkaan. Omillani toimeentulevana (=vanhemmat eivät maksaneet) opiskelijana ja myöhemmin pätkittäin työttömänä sekä pienituloisena ainakin säästin rahaa joka ikisestä plkasta tai muusta tulosta. Nämä säästöt olivat tilillä ja sieltä pystyin tarvittaessa (kun esim puhelin tippui kivilattialle tai läppäri vain pimahti) juuri sitä elektroniikkaa jota halusin.
Tätäkin kirjoitan iphonella. En toki uusimmalla, mutta yli tonnin tästä maksaneena kuitenkin. En ole vieläkään suurituloinen eikä minusta opettajana sellaista tule, mutta kyllä yksittäisten matkojen tai puhelimien ostojen ohella olen kyennyt myö kerryttämään niitä oikeita säästötilejä.
Puhelin käytetty, tietokoneen näyttö myös, joka ikinen kodin kaluste ostettu käytettynä, ulkomaille turha edes haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hirvittää noi osamaksut. Olimme pitkään hyvin pienituloinen, kolmelapsinen perhe (teimme molemmat väitöstä ym). Nyt kun meillä on sitten tosi hyvät tulos ollut hetken aikaa (yhteensä kaikki tulot 14 500e/kk) niin ei tulisi mieleenkään ostaa mitään iPhonea. Työluuri on joku keppana ja omani edullisin Samsung. En myöskään ostaisi mitään osamaksulla. Tavaroita ostin silloin köyhänä, niin kuin nytkin harkiten ja vain sitten kun summa on koossa.
Tässä omat vinkkini:
- laskut maksetaan aina heti pois
- mitään muita velkoja ei kannata ottaa kuin asuntolaina ja opintolaina
- ruokaan kannattaa kuluttaa minimi ja muu kulutus tosi tarkkaharkintaisesti (esim vaatteita ei juuri uutena kannata kenellekään ostaa)
- jos loman suunnittelee hyvin, niin siinä säästää hurjasti rahaaRaha ei tuo onnea, mutta velattomuus tuo hyvät yöunet! Ja taloudellinen turvaverkko antaa mahdollisuuksia tehdä valintoja elämässä.
Tuosta velkojen ottamisesta olen toista mieltä.
Velkaa kannattaa ottaa jos maksukyky riittää ja rahalle saa kuluja korkeamman tuoton. Jos ilmasta lainaa saa (koroton ja kuluton) kannattaa se aina ottaa jos oma kassavirta sen sallii, eli maksujen jälkeen jää vielä muuhun elämiseen ja säästämiseenkin rahaa. Eli tärkeintä on pitää huoli että jokainen kuukausi on kassavirraltaan positiivinen. Jos kuukausia alkaa menee miinuksille (eli syöt säästöjä) pitää noita menoja alkaa karsimaan.
ehkä.. noissa on vaan se, että moni ei katso todellista vuosikorkoa ja toisaalta se, että jos ajaudut maksuvaikeuksiin, ne syvenevät nopeasti kun se 'koroton ja kuluton' velka alkaa kasvaa viivästyskorkoja. ELektroniikkaa, autoja, ylellisyystarvikkeita, et koskaan saa realistoitua hankinta-arvoon, etkä yleensä edes siihen minkä verran luottoa on vielä maksamatta.
Meillä on enemmän kuin kolmanneksella aikuisista maksuhäiriömerkintä.. vaikuttaa siltä, ettei suuri osa kuitenkaan pysty hanskaamaan erilaisia luottojaan.
Mitä todellista vuosikorkoa? Jos on koroton ja kuluton (mitä ainakin DNA ja Telia tarjoavat) niin se vuosikorko on 0%. Maksat könttäsumman joka kk 3v ajan.
Mikä ihmetyksen aihe se on täällä, että joku laittaa 40€ kuukaudessa iPhonen kuluihin? Se ei kaada edes työttömän taloutta.
Mutta teillä "töissäkäyvillä", jotka tätä asiaa hämmästelette ja kummastelette. Teillä on liuta lapsia, joilla on teidän lompakoille liian kalliit harrastukset ja merkkivaatteet. Teillä on liian kallis koira ja kissa. Teillä on liian kallis auto. Teillä on liian kallis asunto. Teillä on liian kalliit lomamatkat. Pienistä puroista syntyy iso joki. Ei ihme, että monilla töissäkäyvistäkin löytyy maksuhäiriömerkintä.
Keskiluokka asuu yleensä tuloihinsa nähden liian kalliisti. Se on suurin ongelma. Minun nuoruudessani ei kukaan alle kolmekympinen tehnyt 220 neliön taloja ensiomistusasunnoksi, kuten nykyään on tapana. Toisaalta, kaikkea saa nykyään käytettynä ja joillakin on se varakas mummo, joka ostelee lahjoja.
Ne matka on luultavasti ostettu halpalentoina sesonkien ulkopuolella. Koululaisten vanhemmilla on mahdollisuus valita vain se kallein ruuhka-aika. On pakko olla kaksi autoa, että voi käydä kahdessa eri työpaikassa ja kuljettaa yhtä lasta jääkiekkoon, toista taitoluisteluun ja kolmatta ratsastamaan, mitkä maksaa yhden nettopalkan verran ja enemmänkin yhteensä. Koiran ruoka ja eläinlääkärikulut maksaa. Asuntolaina on mitoitettu niin korkeaksi kuin pystyy, eli liian korkeaksi. Tästä johtuu, ettei keksiluokan perheellisillä ole ikinä rahaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletatte että köyhä ostaisi osamaksuilla? Ja että luotot ja osamaksut jotenkin MAHDOLLISTAISIVAT kalliin ostamista?
Käsitykseni mukaan niissä tulee jotain kuluja tuotteen varsinaisen hinnan ohelle. Mutta tämä toki vain mutuilua kun en ole eläissäni osamaksuja harkinnutkaan. Omillani toimeentulevana (=vanhemmat eivät maksaneet) opiskelijana ja myöhemmin pätkittäin työttömänä sekä pienituloisena ainakin säästin rahaa joka ikisestä plkasta tai muusta tulosta. Nämä säästöt olivat tilillä ja sieltä pystyin tarvittaessa (kun esim puhelin tippui kivilattialle tai läppäri vain pimahti) juuri sitä elektroniikkaa jota halusin.
Tätäkin kirjoitan iphonella. En toki uusimmalla, mutta yli tonnin tästä maksaneena kuitenkin. En ole vieläkään suurituloinen eikä minusta opettajana sellaista tule, mutta kyllä yksittäisten matkojen tai puhelimien ostojen ohella olen kyennyt myö kerryttämään niitä oikeita säästötilejä.
Ei niissä tule lisäkuluja, jos ostaa operaattorilta kuten DNA:lta. Ihan sama hinta kuin kerralla maksaessa, maksoipa sitten 12kk tai 36kk sopimuksella, eikä edellytä liittymää kyseiseltä operaattorilta. Siksipä nämä varmasti ovatkin suosittuja, ja luulen että myös jotkut varakkaammat hyödyntävät tätä vaihtoehtoa. Tarvittaessa loput osamaksuerät voi maksaa kerralla, jos haluaakin kaikki maksut alta pois.
Yksi iso erottava tekijä saattavat olla lapset. Jonkin laskelman mukaan yhden lapsen kasvattaminen maksaa vanhemmille keskimäärin 100000 euroa eli keskimäärin noin 5500 euroa vuodessa. Omat kokemukset viittaavat siihen, että ne tutut, joilla on kalliita puhelimia ja jotka matkustelevat paljon ulkomailla, ovat lapsettomia pariskuntia. Kahden työssäkäyvän aikuisen taloudessa kulut henkeä kohti ovat pienet, joten rahaa jää käyttöön paljon enemmän kuin sinkuilla tai lapsiperheiden vanhemmilla.