Mä en ymmärrä miten kaikenlaisilla tyhjätaskuilla on iphone 14 pro max, tekevät kaukomatkoja jne. Itse tienaan hyvin, minulla on 300e puhelin...
kerran vuodessa halpislentoyhtiö + airbnb matka etelä eurooppaan.
Eipä paljon mitään jää säästöön. Ja turha tulla väittämään että varmaan syön paljon ulkona, tai että tuhlaan rahani muuhun turhaan. EN!
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Todiste siitä että tuet ovat liian suuria.
Heh heh.. ei ole. Mietipä osamaksun summaa kuukaudessa. Esim. puhelimesta se voi olla n.13e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon kanssa miettiny ihan samaa. Itsekin suht hyvätuloinen (65k vuodessa) ja silti tuntuu että minua pienituloisemmat elää leveämmin tai ihan jo työkaveritkin, vaikka palkka suht sama. Yhdellä on jatkuvasti uudet rakennekynnet, kampaajakäyntejä sekä huulitäytteet, sitten yhdellä toisella taasen löytyy tuliterä okt porealtaalla, vesijettiä, mönkijää jne. Itse ajan melkein 20v vanhalla autolla, puhelin maksanut 250e enkä käy kauneushoitoloissa koskaan kun en raaski, hiuksetkin värjään ja leikkaan itse.. joo jää minulla rahaa säästöön mutta ei mitään merkittäviä summia, niin ihmettelen vaan että elääkö nämä toiset sitten ns kädestä suuhun vai mikä juttu tässä on?
Entä asumiskulut, ruoka ja hygienia? Paljonko heillä ja sulla menee niihin? Säästävätkö he ollenkaan?
Mulla vuokra on 613 ja ruokaan menee 200€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon kanssa miettiny ihan samaa. Itsekin suht hyvätuloinen (65k vuodessa) ja silti tuntuu että minua pienituloisemmat elää leveämmin tai ihan jo työkaveritkin, vaikka palkka suht sama. Yhdellä on jatkuvasti uudet rakennekynnet, kampaajakäyntejä sekä huulitäytteet, sitten yhdellä toisella taasen löytyy tuliterä okt porealtaalla, vesijettiä, mönkijää jne. Itse ajan melkein 20v vanhalla autolla, puhelin maksanut 250e enkä käy kauneushoitoloissa koskaan kun en raaski, hiuksetkin värjään ja leikkaan itse.. joo jää minulla rahaa säästöön mutta ei mitään merkittäviä summia, niin ihmettelen vaan että elääkö nämä toiset sitten ns kädestä suuhun vai mikä juttu tässä on?
Kädestä suuhun eletään. Tai ainakin itse elin myös noilla tuloilla. Lähdin jatkokouluttautumaan ja nyt pitää elää noin 16000€ vuosituloilla ja tiukkaa tekee. Olen saanut elämää sen verran kasaan, että saan nykyään jopa tuosta summasta säästöön ja nautin aina kun jotain kilahtaa toiselle pankkitilille. Tulee voittaja olo.
Mulla on uusin Iphone. Se on työnantajalta. Meidän pitää uusia puhelimet vuosittain. Samoin läppäri on Apple ja se on työnantajalta. Uusitaan ne myös vuosittain.
Vain idiootit ostaa yli 150 egen puhelimia kun halvemmillakin pärjää!!! :D:D:D
Nuukailia kirjoitti:
150e puhelin hajoaa 1-2 vuodessa. 1000 puhelin kestää 8-10 vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kädestä suuhun eletään. Tai ainakin itse elin myös noilla tuloilla. Lähdin jatkokouluttautumaan ja nyt pitää elää noin 16000€ vuosituloilla ja tiukkaa tekee. Olen saanut elämää sen verran kasaan, että saan nykyään jopa tuosta summasta säästöön ja nautin aina kun jotain kilahtaa toiselle pankkitilille. Tulee voittaja olo.
Mulla on uusin Iphone. Se on työnantajalta. Meidän pitää uusia puhelimet vuosittain. Samoin läppäri on Apple ja se on työnantajalta. Uusitaan ne myös vuosittain.
Järkyttävää luonnonvarojen ja rahan tuhlausta. Onko jotenkin perusteltu, miksi pitää vuosittain uusia?
Vierailija kirjoitti:
Nuukailia kirjoitti:
Jokainen 100-299e puhelin kestänyt 4v. Mitä sille mula vuoden jälkeen tapahtuis ei yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nuukailia kirjoitti:
Mahdollisesti. Tosin itse en kyllä tunne ketään tonnin puhelimia hinkuvaa, joka kuitenkaan suostuisi pitämään samaa puhelinta 8-10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei laskut tule mistään itsekseen ja automaattisesti, ne tulee siitä että olet ostanut jotakin. Mitä siis olet ostanut?
Tätä mä myös aina ihmettelen.
Mulle maksut on vakio: vuokra, sähkö, vakuutus, netti+puhelin, Hs digi, Cmore.
Vesi sisältyy vuokraan.
Jos mulle joku "yllättävä " lasku tulee, olen ostanut tai tilannut jotain. Eli tuhlannut. Mutta ei laskut yllärinä koskaan tule.
Työskentelin aikoinaan siivoojana. Työkaverina oli tälläinen, "ei kelpaa mikään muu kuin kaikista kallein" tyyppi. Uutta monen tonnin älypuhelintaankin esitteli ylpeänä, uusia tatuointeja ilmestyi ja tupakkaa poltti joka välissä. Yhtenä päivänä se oli niin nälissään, että saisiko syödä banaanin, jonka olin ottanut esille muiden eväiden kanssa. Kuulin myös, että kinusi, voisiko olla mahdollista, että palkka maksettaisiin aikaisemmin.
Näitä pöllöjä tässä maailmassa riittää.
No siksi he ovatkin tyhjätaskuja. Rahat menevät turhuuksiin joita ostellaan osamaksuilla. ja sitten ihmetellään kun palkasta/tuista jää niin vähän käteen "pakollisten laskujen" jälkeen....
On kyllä suht naurattavaa kun teinit säästää iphone 13 ja 14 sen saadakseen. Sitten jotain snapchattia käyttävät. Sama kuin ostaisi kalleimman sveitsiläislinkkarin kullattuna aamupalabanaanien pilkkomiseen keittiön pöydälle.
Niissähän on ominaisuuksia ammattilaisille esim. rankkaan videoeditointiin yms. mutta teinit käyttää vaan netin selailuun.
Osamaksut ja useampi luottokortti. Se se tuntuu olevan muutaman tutun elintyyli.
Kun nettotuloni oli 1700€, asuminen vei 600€, sähkö-, puhelin- ja netti n.80€, matkakulut 100€ ja ruoka vaihtelevasti 300-450€. Lopuista rahoista piti luonnollisesti maksaa joko vaate-, kodinkone-, harrastus- tai lääkekuluja, mutta aina jotain jäi.
Pienituloisena sain aina hyvät veronpalautukset. Vuoden mittaan saattoi tulla myös kertaluontoinen tulospalkkio. Lomarahat meni minulla lomailuun, mutta olisi niilläkin jotain ylimääräistä voinut ostaa.
Nyt perheellisenä rahaa kuluu lapseen sitä tahtia, että omilla tuloillani en hienoja laitteita voisi hankkia ainakaan uutena. Minulla vaan sattuu olemaan sellainen puoliso, joka pystyy hankkimaan meille uusinta uutta.
Työn puolesta olen kiertänyt paljon maailmaa, myös niissä oikeasti köyhissä maissa. Sellaisen huomion olen tehnyt, että mitä köyhempi ja kurjempi paikka on kyseessä, sitä hienommat uudemmat kännykät ja muu elektroniikka monella on.
Olen tätä ihmetellyt ja sama vastaus on usein toistunut: Kun ihmisen elämä on köyhää ja selvitymistä päivästä toiseen, tuo hieno kännykkä tai kodin uusi viihdejärjestelmä iloa elämään.
On jotenkin kornin näköistä, kun murju on vinossa ja pysyy pystyssä pyhällä hengellä, sisällä pauhaa viimeistä huutoa oleva iso taulutelevisio. Jos vain on sähköä saatavilla.
Ihmiset tinkivät ruuasta, vaatteista ja liki kaikesta, jotta saavat vuoden säästämisen jälkeen ostettua uusimman älypuhelimen.
Nämä matkat on tuoneet perspektiiviä siihen, että aina ei ihan länsimaisella järjellä varustettu ihminen kaikkea ymmärrä.
Ihmisillä on oikeus omiin valintoihin. Jos joku tykkää materiasta kuin hullu puurosta, niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön. Maksan osarilla 900€ telkkaria, uutta Xboxia ja 600€ puhelinta. Miksi? Köyhän kannattaa satsata laatuun.
36kk sopparilla lyhennys noissa on 42e/kk+korot sekä käsittelykulut eli about 50e/kk saa nuo ostettua itselleen.
Ja jos säästäisi rahat ennen kuin ostaa, olisi säästänyt tuona aikana lähes 300€.
Kylläpäs on kitkeränkatkera ketju 😂🤣
Aloittaja jäänyt ilman Iphone 14 Pro Maxia ja se harmittaa niin paljon, että on pitänyt ihan kunnolla itkupotkuraivaroida ? 😁😁😁
Ei vaan taida auttaa toi keuhkoominen ...
Kukaan ei tuo kultalautasella nenän eteen hinkuamaansa ja vinkumaansa ...
Vierailija kirjoitti:
Nuukailia kirjoitti:
Näetkö useinkin 10v vanhoja puhelimia? Vaikka olisivat uutena maksaneetkin tonnin niin eipä paljon näy.