Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko "toiminallisia alkoholisteja" oikeasti olemassa?

Vierailija
11.10.2022 |

Siis sellaisia, joilla pysyy koko pakka kasassa; työt, juominen, "terveellinen elämä" ja ihmissuhteet?

Mulla on suvussa paljon alkoholismia ja olen pelännyt, että itsekin alkoholisoidun. Joskus parikymmpisenä tuli juotua ihan hitosti ihan ilman niitä jokapäiväisiä opiskelijabileitäkin. Olen sittemmin oppinut pysymään erossa alkoholista jotenkuten, mutta esimerkiksi ihmissuhteissa se vaikuttaa negatiivisesti, koska juon aina enemmän kuin kumppanini, vaikken olisikaan räkäkännissä tai aiheuttaisi kohtauksia. Häpeän sitä itse, että pystyn juomaan enemmän kuin 190 cm mies tulematta humalaan.

Nyt mulla on mennyt huonommin, enkä oikeastaan jaksa enää välittää. Olen juonut kuukauden ajan joka viikko joka ilta itseni humalaan, ja olen ihan rikki. Töistä selviän jotenkin, mutta olen koko ajan lopen uupunut, koska en enää oikeastaan edes syö. Tätä ennen en juonut poikkeuksellisesti, mutta eron myötä luovutin enkä enää jaksa edes yrittää. Olen kuukaudessa saanut paskottua kohta työpaikkani ja terveyteni. Tuntuu vaikealta uskoa, että olisi olemassa ihmisiä, jotka onnistuisivat olemaan toiminnallisia juomisen kanssa. Olen nytkin humalassa, vaikka huomenna olisi töitä. Onneksi teen etätöitä, ettei tarvitse edes viinalta haisevana mennä töihin. Sehän voisi vaikka pakottaa olemaan selvinpäin.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuukauden aikana alkanut viina kertaakaan tökkiä?

Vierailija
42/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet alkoholisti. Ehdotus: tutustu minnesota-malliseen päihdehoitoon.

Ei omaa kokemusta, mutta veikkaisin, että minnesotan vaikutus on hyvä, mutta vain niillä, jotka jaksavat sen käydä loppuun. Olisi kiva tietää, kuinka moni keskeyttää.

Siinä täytyy olla se oma motivaatio kohdillaan. Työssä olen seurannut näitä jotka saavat vaikkapa lastensuojelusta maksusitoumuksen Minnesotaan. Kuin lottovoitto, mutta kun se ei kanna jos ei täysillä tahdo itse. Selitysten kanssa sitten keskeytetään. Kun ei saa puhelinta käyttää, ei saa sitä ja tätä. Kun motivaatio on kohdillaan, menetelmä todella toimii.

Rikosseuraamustyöntekijä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko alkoholisti, jos juo usein mutta pieniä määriä, ei koskaan oksennuskuntoon ja juomisen lopettaminen ei koskaan tuota ongelmia?

Olen töissä ruoka-alalla ja minulle hyvä uusi resepti ja itse kokattu illallinen ei ole mitään ilman sille sopivaa viiniä. Juon viiniä 3-4 kertaa viikossa, 1-3 lasia per ilta. Viikossa annoksia tulee yleensä 8-9. (paitsi jos on jotkut juhlat tai tyttöjen ilta, etkä kehtaa lähteä parin tunnin jälkeen, näitä on max. kerran kuussa.)

Olin juuri 1,5 viikkoa juomatta kokonaan, kun olin kipeänä eikä maistunut, eikä huvittanut kokkailla tai edes herkutella. Silti haaveilin juustolautasesta ja viinistä melkein joka päivä. Eli olenko toiminnallinen alkoholisti vaiko vain viinin suurkuluttaja?

Vierailija
44/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkuluttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Mitä kukakin alkoholistilla tarkoittaa. Juon joka päivä, jos seuraavana päivänä ei kello herätä töihin. Keskimäärin noin 16 annosta illassa, 3-7 kertaa viikossa. En kuitenkaan aloita aamusta, enkä siis juo, jos aamulla on aikainen herätys.

Olen tehnyt tätä 30 vuotta. Maksa-arvoissa ei jostain syystä ole mitään vikaa, eikä lääkäri ole koskaan kommentoinut asiaa. Ei sen enempää työnantajani, vaimoni tai ystävänikään. Ulkoilen joka päivä töiden jälkeen pari tuntia ja käyn kuntosalilla kolmasti viikossa, joten olen fyysisesti ikäisekseni hyvässä kunnossa.  

Ainoa paikka, jossa olen saanut kauhistelua osakseni, on netti.

Kyllä se jossain vaiheessa alkaa aamupäivälläkin suu napsamaan.

Näköjään tuo työ on ollut kurissapitävä tekijä. Kun se loppuu ja tulee vaikka joku jalkavamma ettei voikaan enää lenkkeillä ja käydä salilla, niin kaikki tekosyyt huuhtoutuu kurkusta alas jo aamutuimaan. Tuo on sitä odotushuonetta siihen nyt.

Oikeassa olet. Sitten täytyy keksiä muita pidäkkeitä tilalle. Tosin ei minun ole koskaan tehnyt mieli aloittaa aamusta. Joskus vappuna sitä on harrastettu ja siitä tulee väsynyt pöhnä eikä hilpeää känniä. Siksi aloitan lomillakin vasta noin kuuden aikaan illalla.

Mun entinen appi on suurkuluttaja ja alkoholisti ja kuulostaa vähän samalle tuo sun meininki. Sanot ettei mitään tai ketään haittaa, mutta kyllä se todellisuudessa on toisin. Takuulla olet aamuisin kärttyinen ja kun joudut pinnistelemään pidäkkeidesi kanssa ja haluaisit vaan jo korkata. Mun appi oli silloin ihan mahdoton jos oli joku oikea este juomiselle (esim. piti ajaa autoa). Mukavasta hilpeästä miehestä kuoriutui tiuskiva kurttuotsa. Ethän muuten aja autoa säännöllisesti (tai mielellään koskaan)? Koska jos juot melkein joka päivä 16 annosta alkoholia, olet tuskin hetkeäkään oikeasti selvin päin. Vaikka toki se sinusta siltä tuntuu, kun toleranssit on taivaissa. Veressä sitä alkoholia kuitenkin virtaa valtavat määrät noilla juomamäärillä.

Vierailija
45/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua pelottaa, että en saa enää lopetettua. En ole syönyt mitään muuta kuin hapankorppuja viikkoon, vaikka kaappi on täynnä ruokaa. Kylkeä jonottaa ja joka paikkaan sattuu, mutta ainoa tila, missä tunnen enää yhtään mitään on humala.

Ap

Tuo "ainoa tila, missä tunnen enää yhtään mitään on humala" herätti huomioni, alkoholisti kun olen.

Humalalla hukutat tunteesi, ja humalassa tunnet siitä helpotusta. Ei se ole oikeaa tuntemista, vaan tunteiden välttelyä. Mitä välttelet? Tyhjyyttä?

Osa siitä helpotuksen ja hyvänolon tunteesta on muuten helpotusta siitä, että loppui se selvinpäin oleminen ja juomisen miettiminen. Sen pohtiminen, että onko juotavaa tarpeeksi, koska voi korkata, mitä joisin ensin, kaikki se pinnistelyyn ja vastusteluun menevä energia. Kun sitten korkkaa, tulee valheellinen olo että hyvä olo johtui alkoholista vaikka todellisuudessa iso osa hyvästä olosta tulee myös helpotuksesta siitä että ei tarvitse enää vastustella ja mietiskellä.

T: parantuva addikti joka on tässä asioita opiskellut että ymmärtää käytöstään paremmin

Vierailija
46/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei omaa kokemusta, mutta veikkaisin, että minnesotan vaikutus on hyvä, mutta vain niillä, jotka jaksavat sen käydä loppuun. Olisi kiva tietää, kuinka moni keskeyttää.

Olen itse ollut yhteensä 7 viikkoa; kuukauden hoitojakson ja sitten myöhemmin raittiina 3x yhden viikon intervalli- eli 'kertausjakso' (tarkastellaan miten se raitis aika on mennyt ja mitä uusia haasteita on ilmennyt). Hoidossa koko ajan noin 20 potilasta, uusia tulee sitä mukaa kun vanhoja lähtee, joka viikko noin 5-7kpl.

Seitsemän viikon aikana keskeytti yhteensä viisi ihmistä. Alle 10% siis.

Pieni otanta, mutta kun olen jutellut tyyppien kanssa niin tuntuu olevan linjassa heidän kokemuksien kanssa. Raittiina pysymisen prosentti sitten huomattavasti huonompi, mutta loppupeleissä yllättävän harva keskeyttää hoitoa.

Veljen kokemus oli, että monet repsahti uudelleen. Kuten myös veli. Läheistapaamisen kolmesta ihmisestä retkahti jokainen, yksi kuoli. Olihan se hienoa ja toivoa herättävää siellä käydä, mutta se isku vasten kasvoja kun veli taas retkahti oli sietämätöntä.

Ap

Niin, no siinä mielessä alkoholismi on kuin muutkin fataalit taudit, että hoidon onnistumisesta ei ole takeita. Se ei ole siltikään perustelu olla yrittämättä hoitoa.

Alkoholistien raitistumisprosentti on väestötasolla huono, mutta hoito ilman muuta parantaa sen todennäköisyyttä.

Vierailija
47/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Mitä kukakin alkoholistilla tarkoittaa. Juon joka päivä, jos seuraavana päivänä ei kello herätä töihin. Keskimäärin noin 16 annosta illassa, 3-7 kertaa viikossa. En kuitenkaan aloita aamusta, enkä siis juo, jos aamulla on aikainen herätys.

Olen tehnyt tätä 30 vuotta. Maksa-arvoissa ei jostain syystä ole mitään vikaa, eikä lääkäri ole koskaan kommentoinut asiaa. Ei sen enempää työnantajani, vaimoni tai ystävänikään. Ulkoilen joka päivä töiden jälkeen pari tuntia ja käyn kuntosalilla kolmasti viikossa, joten olen fyysisesti ikäisekseni hyvässä kunnossa.  

En usko! Joku tässä nyt mättää.

Mä join joka ilta lähes 7 vuotta. Pari pulloa viiniä joka ilta. Silti kävin töissä normaalisti ja liikuntaakin harrastin. Pari kuukautta ennen hoitoon menoa korttitalo alkoi luhistua. Työt ja terveys meni. Sitten ei enää kiinnostanut paljon nousta sängystä ja juomaakin kului entistä enemmän. N41

Vierailija
48/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä täytyy olla se oma motivaatio kohdillaan. Työssä olen seurannut näitä jotka saavat vaikkapa lastensuojelusta maksusitoumuksen Minnesotaan. Kuin lottovoitto, mutta kun se ei kanna jos ei täysillä tahdo itse. Selitysten kanssa sitten keskeytetään. Kun ei saa puhelinta käyttää, ei saa sitä ja tätä. Kun motivaatio on kohdillaan, menetelmä todella toimii.

Rikosseuraamustyöntekijä

Kyllä, mutta se sisäinen motivaatio voi myös syntyä hoidossa. Jos ei synny, sitten ollaan pulassa. Mutta varsin moni toveri on mennyt hoitoon työnantajan, lastensuojelun tai puolison vaatimuksesta, ja hoidossa on herännyt itsellä halu muutokseen.

Motivaatio on ihan keskeinen asia, mutta sinänsä hoidon alussa sillä ei ole merkitystä hoidon lopputuloksen kannalta. Tärkeintä on mennä ja antaa sille mahdollisuus. Tämä on usein helpointa todella pohjalla oleville, joiden motivaatio ei ole korkea mutta vaihtoehtoja on vähän, ollaan vähän selkä seinää vasten.

Kokemusasiantuntija

Vierailija
49/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko alkoholisti, jos juo usein mutta pieniä määriä, ei koskaan oksennuskuntoon ja juomisen lopettaminen ei koskaan tuota ongelmia?

Olen töissä ruoka-alalla ja minulle hyvä uusi resepti ja itse kokattu illallinen ei ole mitään ilman sille sopivaa viiniä. Juon viiniä 3-4 kertaa viikossa, 1-3 lasia per ilta. Viikossa annoksia tulee yleensä 8-9. (paitsi jos on jotkut juhlat tai tyttöjen ilta, etkä kehtaa lähteä parin tunnin jälkeen, näitä on max. kerran kuussa.)

Olin juuri 1,5 viikkoa juomatta kokonaan, kun olin kipeänä eikä maistunut, eikä huvittanut kokkailla tai edes herkutella. Silti haaveilin juustolautasesta ja viinistä melkein joka päivä. Eli olenko toiminnallinen alkoholisti vaiko vain viinin suurkuluttaja?

En nyt vielä sanoisi selväksi alkoholistiksi, mutta kyllä tuossa kannattaisi olla varuillaan. Alkoholismi ei ole numeropeliä eikä sitä diagnosoida juomamäärillä.

Yksi keskeinen asia on juurikin se mitä tapahtuu päässä, kun ei juo. Jos on 1,5 viikkoa juomatta koska on kipeä ja joka päivä haaveilee juomisesta, niin ei tuo vielä mitenkään poissulje alkoholiongelmaa. Moni alkkis voi olla juomatta vaikka kuukauden. Sitten kun on tipaton pidetty niin ollaan todistettu itselleen ja muille, ettei ole alkkis, ja voi taas jatkaa.

Sanoisin, että olet ainakin selvästi riskiryhmää.

Vierailija
50/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää kokeilla olla kokonaan ilman alkoholia vaikka kuukausi tai kaksi ja tutkiskella omia tuntemuksiasi sinä aikana. Jo se, että et pysy asettamissasi rajoissa tai tavoitteissa, on hyvin hälyttävä merkki (eli jos et pysty olemaan tuota aikaa ilman). Selkeästi sulla se alkoholi ajatuksissa tuntuu pyörivän, vaikkakin nyt juustolautasen taakse naamioituna. Voithan myös tehdä audit-testin. Ja kokeilla juoda sitä viiniä aterialla vähemmän. 3 lasia aterialla kuulostaa siltä että ei sitä enää ruoan vuoksi siinä vaiheessa taideta juoda.

Vierailija
51/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on. Alkoholisti voi olla vaikka ei olisi juonut vuosikymmeneen pisaraakaan. Silloin on vain raitis alkoholisti, mutta ei se sairaus mihinkään ole kadonnut. Onhan esim Roope Salminen myöntänyt avoimesti olevansa alkoholisti. Silti keikkuu kaikenmaailman viihdeohjelmissa eli ei ole estänyt työntekoa.

Vierailija
52/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Näköjään tuo työ on ollut kurissapitävä tekijä. Kun se loppuu ja tulee vaikka joku jalkavamma ettei voikaan enää lenkkeillä ja käydä salilla, niin kaikki tekosyyt huuhtoutuu kurkusta alas jo aamutuimaan. Tuo on sitä odotushuonetta siihen nyt.

Oikeassa olet. Sitten täytyy keksiä muita pidäkkeitä tilalle. Tosin ei minun ole koskaan tehnyt mieli aloittaa aamusta. Joskus vappuna sitä on harrastettu ja siitä tulee väsynyt pöhnä eikä hilpeää känniä. Siksi aloitan lomillakin vasta noin kuuden aikaan illalla.

Mun entinen appi on suurkuluttaja ja alkoholisti ja kuulostaa vähän samalle tuo sun meininki. Sanot ettei mitään tai ketään haittaa, mutta kyllä se todellisuudessa on toisin. Takuulla olet aamuisin kärttyinen ja kun joudut pinnistelemään pidäkkeidesi kanssa ja haluaisit vaan jo korkata. Mun appi oli silloin ihan mahdoton jos oli joku oikea este juomiselle (esim. piti ajaa autoa). Mukavasta hilpeästä miehestä kuoriutui tiuskiva kurttuotsa. Ethän muuten aja autoa säännöllisesti (tai mielellään koskaan)? Koska jos juot melkein joka päivä 16 annosta alkoholia, olet tuskin hetkeäkään oikeasti selvin päin. Vaikka toki se sinusta siltä tuntuu, kun toleranssit on taivaissa. Veressä sitä alkoholia kuitenkin virtaa valtavat määrät noilla juomamäärillä.

Et lukenut viestiäni kunnolla.

Minulla on äärettömän harvoin krapula, eikä minun tee mieli alkoholia aamulla. Enemmän kaipaan suihkua, aamiaista, litraa vissyä ja raitista ulkoilmaa. Testaan ajokuntoni promillemittarilla, ettei käy vahinko. 16 kaljaa palaa noin 18 tuntia, eli jos aloitan klo. 18, olen ajokunnossa seuraavana päivänä puolilta päivin.

Tosin harvoin tarvitsen autoa kaupungissa, ellen ole menossa töihin ja silloin en juo illalla. Niitä työpäiviä on kuinkin keskimäärin neljä viikossa.

Vierailija
53/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, ja paljon.

Alkoholismi on progressiivinen sairaus, mutta suurimmalla osalla ihmisistä on sen verran resilienssiä että "juoma-urasta" suurin osa on sitä, kun pakka pysyy vielä kasassa.

Lopussa, kun (jos) korttitalo luhistuu, niin se on yleensä aika nopeaa, ja alkaa mennä työ, ihmissuhteet ja terveys päin honkia. Tai sitten se raitistuu. Se on ajallisesti yleensä suhteellisen lyhyt aika jos vertaa siihen, kauanko on juonut.

Näin ollen valtaosa kaikista alkoholisteista kullakin hetkellä on vielä siinä funktionaalisessa vaiheessa, tai alkupäässä "uraa". Mutta yksilötasolla mitä pidempään juominen jatkuu, sitä huonommaksi ennuste käy. Jotkut toki juovat loppuun asti niin, ettei perhesuhteet tai työ kärsi.

Just näin.

Suurin osa alkoholisteista on työelämässä.

Suurin osa alkoholisteista kuolee myös loppupeleissä alkoholin suorana tai välillisenä seurauksena.

Suurin osa alkoholisteista tällä hetkellä on funktionaalisia, mutta kun otetaan yksittäinen alkoholisti, niin suurin osa heistä ei pysy funktionaalisina koko elämäänsä - he joko vähentävät radikaalisti, raitistuvat, tai sitten alkoholismi alkaa ottaa valtaa.

Tietysti jotkut jatkaa sitä loppuun asti (varsinkin jos loppu tulee esim muun sairauden tai alkoholista riippumattoman tapaturman kautta).

Funktionaalinen alkoholismi (tai muu addiktio) on siis useimmille ihmisille väliaikaisesti todennäköinen, mutta pitkässä juoksussa kestämätön tila.

Vierailija
54/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen join 10 olutta. Tänään ainakin saman verran, töissä olin. Naaman turvotusta yritin parantaa aamulla. Huomenna etäpäivä. Sit pitää pitää raitis jakso. Edellinen oli noin kuukausi, nyt on pakko enemmän

Vierailija
55/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkuluttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Minulla on äärettömän harvoin krapula, eikä minun tee mieli alkoholia aamulla. Enemmän kaipaan suihkua, aamiaista, litraa vissyä ja raitista ulkoilmaa. Testaan ajokuntoni promillemittarilla, ettei käy vahinko. 16 kaljaa palaa noin 18 tuntia, eli jos aloitan klo. 18, olen ajokunnossa seuraavana päivänä puolilta päivin.

Tosin harvoin tarvitsen autoa kaupungissa, ellen ole menossa töihin ja silloin en juo illalla. Niitä työpäiviä on kuinkin keskimäärin neljä viikossa.

Ei sitä aloitusajasta lasketa, vaan lopetusajasta. Eli ajaaksesi puoliltapäivin sun pitää lopettaa se juominen iltakuudelta.

Vierailija
56/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on. Alkoholisti voi olla vaikka ei olisi juonut vuosikymmeneen pisaraakaan. Silloin on vain raitis alkoholisti, mutta ei se sairaus mihinkään ole kadonnut. Onhan esim Roope Salminen myöntänyt avoimesti olevansa alkoholisti. Silti keikkuu kaikenmaailman viihdeohjelmissa eli ei ole estänyt työntekoa.

Mun mielestä on vähän saivartelua sanoa että raitistunut alkoholisti olisi funktionaalinen alkoholisti (vaikka olisikin eittämättä funktionaalinen). Eiköhän kaikki ymmärrä, että sillä tarkoitetaan yhä aktiivisesti juovaa alkoholistia, jonka toimintakyky esimerkiksi työ- tai perhe-elämässä ei siitä kärsi.

Vierailija
57/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Ei sitä aloitusajasta lasketa, vaan lopetusajasta. Eli ajaaksesi puoliltapäivin sun pitää lopettaa se juominen iltakuudelta.

Maksa polttaa alkoholia vakionopeudella, eikä se ole riippuvainen kellonajasta. Kannattaa vähän perehtyä asiaan, ennen kuin kertoo mielipiteitään faktoina.

Vierailija
58/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kaupan kassalla töissä ja alkoholi meille suomalaisille maistuu. Joka päivä ne samat duunariäijät huomiovaatteissaan tulevat ostamaan kopallisen kaljaa. Myös naispuolisille nuo alkoholistien työt näyttävät olevan joko lähäri tai siivooja. Naamasta näen jo kaukaa, kuka juo ja kuka ei, joskus tulee kyllä yllättävän terveen näköisiä vanhuksia, jotka ostavat kaljaa ja röökiä, mutta silloin mietin, että ehkä eivät itselleen sitä osta. Myös akateemiset, paremman luokan ihmiset saattavat olla alkoholisteja, silloin vaan alkoholin lisäksi ostetaan vähän parempaa syötävää.

Myös käsikädessä alkoholismin kanssa kulkevat uhkapelaajat. Ja nämä ovat kaikkein kiukkuisimmat asiakkaat. Kilttinä ihmisenä huomaan uskovani addiktioiden valheet: "en mä yleensä pelaa, mut jos nyt tän kerran" tai "mulle tulee kaveri saunomaan ni pakko ostaa koko kopallinen".

Ai niin, olen myös (edesmenneen) alkoholistin lapsi. Hän kävi töissä loppuun asti, piti kodin siistinä ja ruokki lapsensa. Meillä myös molemmissa suvuissa paljon alkoholismia ja suurin osa ihan tavallisia ihmisiä, joilla aina riittää syitä juomiseen. Hoitoalalle kun menet, niin huomaat että iso osa siellä laitoksissa makaavista ihmisistä on dokannut aivonsa.

Vierailija
59/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alkoholista riippuvainen, on alkoholisti. Jos täytyy juoda, jos keksii syitä että "saa" ottaa, jos alkoholin juominen on jatkuva ja luovuttamaton osa elämää, silloin on jo alkoholisti.

Suomessa on niin alkoholistinen kulttuuri, että täällä alkoholistin määritelmä kansan suussa on juuri tuo työssäkäynti. Vaikka sillähän ei ole mitään tekemistä alkoholismin asteen kanssa.

Juuri tuo että pitää laskeskella kertoja ja annoksia ja kovasti koittaa todistella toisille ja itselleen, että en ole alkoholisti, on alkoholistin käytöstä.

Silloinkin on alkoholisti, kun vapaa-aika on käytännössä olemassa juomista varten ja joku puolentoista viikon pakkoraittius on ylpeyden aihe ja saavutus.

Ei-alkoholisti voi aidosti ja vapaasti päättää juomisestaan. Hän voi olla juomatta ilman pakkoa, alkoholia voi olla kotona ja hän voi juoda vain yhden.

Ei hänen tarvitse ikinä pohtia tai laskea juomisiaan eikä pyrki selittelemään ja oikeuttamaan käyttöään.

Alkoholisteja on täällä niin paljon, että aaiasta pitäisi puhua. Ihmiset hyvin yleisesti juovat itsensä jatkuvasti hallitsemattomaan kuntoon jo teineinä viimeistään.

Alkoholi on täällä valtion verotulojen lähde ja monopolikaupan vuoksi pyhä lehmä. Kuitenkin alkoholistien aiheuttama vaiettu kansantaloudellinen, fyysinen ja henkinen rasitus kaikenikäisille suomalaisille on aivan valtava.

Meillä olisi varaa vaikka mihin, kun emme joisi itseämme ja perheenjäseniämme kaikin puolin sairaiksi. Mikään terapia ei voi parantaa esimerkiksi alkoholistien lapsia, ne vammat ovat elinikäiset.

Jos epäilet olevasi alkoholisti, todennäköisesti oletkin.

Vierailija
60/73 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkuluttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttaja kirjoitti:

Maksa polttaa alkoholia vakionopeudella, eikä se ole riippuvainen kellonajasta. Kannattaa vähän perehtyä asiaan, ennen kuin kertoo mielipiteitään faktoina.

Jos 16 kaljaa palaa 18 tunnissa, niin moneltako maksasi on polttanut viimeisenkin rahtusen ja olet ajokuntoinen jos juot viimeisen oluesi klo 24?