Onko "toiminallisia alkoholisteja" oikeasti olemassa?
Siis sellaisia, joilla pysyy koko pakka kasassa; työt, juominen, "terveellinen elämä" ja ihmissuhteet?
Mulla on suvussa paljon alkoholismia ja olen pelännyt, että itsekin alkoholisoidun. Joskus parikymmpisenä tuli juotua ihan hitosti ihan ilman niitä jokapäiväisiä opiskelijabileitäkin. Olen sittemmin oppinut pysymään erossa alkoholista jotenkuten, mutta esimerkiksi ihmissuhteissa se vaikuttaa negatiivisesti, koska juon aina enemmän kuin kumppanini, vaikken olisikaan räkäkännissä tai aiheuttaisi kohtauksia. Häpeän sitä itse, että pystyn juomaan enemmän kuin 190 cm mies tulematta humalaan.
Nyt mulla on mennyt huonommin, enkä oikeastaan jaksa enää välittää. Olen juonut kuukauden ajan joka viikko joka ilta itseni humalaan, ja olen ihan rikki. Töistä selviän jotenkin, mutta olen koko ajan lopen uupunut, koska en enää oikeastaan edes syö. Tätä ennen en juonut poikkeuksellisesti, mutta eron myötä luovutin enkä enää jaksa edes yrittää. Olen kuukaudessa saanut paskottua kohta työpaikkani ja terveyteni. Tuntuu vaikealta uskoa, että olisi olemassa ihmisiä, jotka onnistuisivat olemaan toiminnallisia juomisen kanssa. Olen nytkin humalassa, vaikka huomenna olisi töitä. Onneksi teen etätöitä, ettei tarvitse edes viinalta haisevana mennä töihin. Sehän voisi vaikka pakottaa olemaan selvinpäin.
Kommentit (73)
On, jonkin aikaa. Valtaosalla juominen vienee voiton, osa pysyy fysiikan pettämiseen asti suht toimintakykyisenä, milloin se raja tulee kullekin sitten vastaan.
No, rapistuttava ja lähdettävä on, aikatauluun voi yrittää vaikuttaa.
Varmaan suurin osa alkoholisteista on toiminnallisia. Käydään töissä, hoidetaan laskut, koti ja perhe, ainakin jotenkuten. Ja silti ollaan riippuvaisia alkoholista. Alkoholisti ei välttämättä vedä kännejä joka päivä, juo vain sen verran että ei tule vierotusoireita. Minä join tuolla tavalla vuosikausia. Join töissäkin. Kukaan muu ei aavistanutkaan tilani vakavuutta kuin mieheni, joka pakotti minut hoitoon.
Kyllä varmaan. Minä olen toiminnallinen rauhoittavien ja opiaattien käyttäjä.
No en mä nyt humalassa asti ole, mutta juon kyllä päivittäin jonkunverran. Eli alkoholisti. Olen töissä hyvin tehokas, hommat hyvin hallussa, hoidan kaiken mikä mulle kuuluu kunnialla. Äärimmäisen harvoin sairaana, aina ajoissa töissä. Ystäviä näen mielestäni senverran kuin perheellinen usean lapsen äiti yleensäkin. Liikun luonnossa. Lapsilla menee hyvin, osallistun enemmän harrastuksiin kuin keskivertovanhempi.
Ei se, että mä juon hieman kaljaa klo 21-22.30 välillä iltaisin vaikuta mihinkään muuhun kuin omaan kroppaan.
Pysyy joillakin kasassa joten kuten, mutta korttitalo huojuu kun sairaus etenee. Lopulta tulee raitistuminen tai romahdus.
Suurin osa suomalaisista alkoholisteista on työssäkäyviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
No en mä nyt humalassa asti ole, mutta juon kyllä päivittäin jonkunverran. Eli alkoholisti. Olen töissä hyvin tehokas, hommat hyvin hallussa, hoidan kaiken mikä mulle kuuluu kunnialla. Äärimmäisen harvoin sairaana, aina ajoissa töissä. Ystäviä näen mielestäni senverran kuin perheellinen usean lapsen äiti yleensäkin. Liikun luonnossa. Lapsilla menee hyvin, osallistun enemmän harrastuksiin kuin keskivertovanhempi.
Ei se, että mä juon hieman kaljaa klo 21-22.30 välillä iltaisin vaikuta mihinkään muuhun kuin omaan kroppaan.
Joko et kerro todellista määrää tai sitten et ole alkoholisti.
Mitä kukakin alkoholistilla tarkoittaa. Juon joka päivä, jos seuraavana päivänä ei kello herätä töihin. Keskimäärin noin 16 annosta illassa, 3-7 kertaa viikossa. En kuitenkaan aloita aamusta, enkä siis juo, jos aamulla on aikainen herätys.
Olen tehnyt tätä 30 vuotta. Maksa-arvoissa ei jostain syystä ole mitään vikaa, eikä lääkäri ole koskaan kommentoinut asiaa. Ei sen enempää työnantajani, vaimoni tai ystävänikään. Ulkoilen joka päivä töiden jälkeen pari tuntia ja käyn kuntosalilla kolmasti viikossa, joten olen fyysisesti ikäisekseni hyvässä kunnossa.
Ainoa paikka, jossa olen saanut kauhistelua osakseni, on netti.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista alkoholisteista on työssäkäyviä ihmisiä.
Kyllä se näkyy työpaikoilla. Holisteja hyysätään, koska halutaan välttää konfliktit, mistä taas seuraa että holistin hoitoon ohjaus viivästyy, eikä potkuja alkoholin vuoksi enää niin vaan annetakaan.
Mua pelottaa, että en saa enää lopetettua. En ole syönyt mitään muuta kuin hapankorppuja viikkoon, vaikka kaappi on täynnä ruokaa. Kylkeä jonottaa ja joka paikkaan sattuu, mutta ainoa tila, missä tunnen enää yhtään mitään on humala.
Ap
Suurkuluttaja kirjoitti:
Mitä kukakin alkoholistilla tarkoittaa. Juon joka päivä, jos seuraavana päivänä ei kello herätä töihin. Keskimäärin noin 16 annosta illassa, 3-7 kertaa viikossa. En kuitenkaan aloita aamusta, enkä siis juo, jos aamulla on aikainen herätys.
Olen tehnyt tätä 30 vuotta. Maksa-arvoissa ei jostain syystä ole mitään vikaa, eikä lääkäri ole koskaan kommentoinut asiaa. Ei sen enempää työnantajani, vaimoni tai ystävänikään. Ulkoilen joka päivä töiden jälkeen pari tuntia ja käyn kuntosalilla kolmasti viikossa, joten olen fyysisesti ikäisekseni hyvässä kunnossa.
Kyllä sua selän takana on kauhisteltu, ole huoleti.
Suurkuluttaja kirjoitti:
Kyllä se jossain vaiheessa alkaa aamupäivälläkin suu napsamaan.
Suomalaiset juovat keskimäärin vuodessa 9 litraa puhdasta viinaa per lärvi. Jos ajatellaan etteivät suinkaan kaikki juo niin aika moni vetää yli litran pirtua kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Suurkuluttaja kirjoitti:
Kyllä se jossain vaiheessa alkaa aamupäivälläkin suu napsamaan.
Näköjään tuo työ on ollut kurissapitävä tekijä. Kun se loppuu ja tulee vaikka joku jalkavamma ettei voikaan enää lenkkeillä ja käydä salilla, niin kaikki tekosyyt huuhtoutuu kurkusta alas jo aamutuimaan. Tuo on sitä odotushuonetta siihen nyt.
No, entä jos olisikin, siis joku joka pystyisi dokaamaan ja vielä nauttimaan täysillä kaikesta muustakin elämässä? Sen lisäksi, että tuollainen skenaario on hyvin epätodennäköinen, se ei muuta muuksi sitä tosiasiaa, että sinä kärsit juomisestasi. Lopeta ja voit vielä rakentaa elämästäsi sellaista, mitä et voi nyt tuossa tilassa kuvitella olevankaan, saati sellaiseen kykeneväsi. Juomista jatkamalla se ei tapahdu. Rakasta itseäsi, sinä et tarvitse alkoholia mihinkään!
Joku parikymppinen ehkä mutta vuosien juopottelu ei pidä toimintakykyä yllä.
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaa, että en saa enää lopetettua. En ole syönyt mitään muuta kuin hapankorppuja viikkoon, vaikka kaappi on täynnä ruokaa. Kylkeä jonottaa ja joka paikkaan sattuu, mutta ainoa tila, missä tunnen enää yhtään mitään on humala.
Ap
Soita huomenna oman kuntasi päihdepolille. Apuahan sinä tarvitset, ihmispolo. Ei tuommoinen ole mistään kotoisin. Suunta on käännettävissä ja mitä aiemmin tartut toimeen, sitä helpompaa se on (tai kääntäen, vitkuttelu syventää ahdinkoasi).
Suurkuluttaja kirjoitti:
Miten ehtii ajallisesti tehdä työt, ulkoilla pari tuntia ja heittää vielä huiviin 16 annosta? Siinähän on kauhea juominen mietoina. Ja tiukkana viinanakin kossupullollinen.
Arvostaisin myös, jos ylläpito ei poistaisi tätä sopimattomana.