Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rivatril loppui apteekeista

Vierailija
11.10.2022 |

Te joilla on Rivatril lääkitys, millä valmisteella lääkärinne korvaa hoidon nyt kun Rivatrilissa on toimitusvaikeuksia?

Minua on hoidettu tällä valmisteella vuosia ja nyt lääkäri kirjoitti pamit, eikä niillä ole mitään vaikutusta. Olo on tuskainen ja kamala.

Kohtalotovereita?

Kommentit (419)

Vierailija
41/419 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on hankalia arvovalintoja.

Itsekin olisin joutunut ottamaan bentsot käyttöön pärjätäkseni pidemmän päälle työelämässä. Käytin niitä jo aikaisemmin opiskeluaikoina joitakin vuosia ja kieltämättä, olivathan ne omalla tavallaan elämäni siihen mennessä parasta aikaa, koska kykenin tekemään, mitä nyt normaali ihminen yleensä tekeekään, siis harrastelee/käy kaupoissa yms ihan normaalia elämää (itselläni siis vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko ja yleinen ahdistuneisuushäiriö).

Siirryttyäni opiskeluiden jälkeen työelämään jouduin työnkuvani takia jättämään bentsot. Pärjäsin 4 vuotta pelkillä masennuslääkkeillä, mutta sitten tuli seinä vastaan ja ehdinkin jo tuona aikana mennä melkoisen heikkoon kuntoon. En kyennyt lopulta enää mihinkään muuhun sosialisointiin tai ihmisten ilmoilla käyntiin kuin työssäkäyntiin ja siihenkin vain juuri ja juuri.

Vaihtoehdoiksi jäi siis lähinnä joko vaihtaa alaa ja työpaikkaa sekä ottaa bentsot jälleen käyttöön jatkaen työelämässä tai sitten yrittää hakeutua sairaseläkkeelle. Valitsin jälkimmäisen ja se osoittautui oikeaksi valinnaksi kohdallani. Voisi jopa sanoa, että nyt vasta hiljalleen olen alkanut oikeasti kuntoutua ensimmäistä kertaa elämässäni. Lääkkeet ei ole enää sotkemassa psyykettä työstressin pakottamana ja ilman säännöllisen työelämän jatkuvaa stressitilaa mieli ja elimistökin on saanut mahdollisuuden ensin rauhoittua, siten hyvin hiljalleen uudistua ja jopa aloittaa kuntoutumis prosessin. Toki tällaisen edistymisen saavuttaminen on vienyt lähes 5 vuotta kohdallani.

Vierailija
42/419 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamox on kyllä melko surkea lääke. Itselläni vaikutus tulee aina vasta 1-2h lääkkeen ottamisesta ja kestää sen jälkeen vain 3-4h.

Olisi mukava kun olisi sellainen lääke, että sen kuin ottaisi aamulla kun herää ja vaikutus kestäisi läpi päivän, eikä niin kuin nyt, että tarvitsee laskea aikaa/tunteja työpäivän aikana, milloin täytyykin jo ottaa seuraava tabletti. Itse siis otan 15mg aamulla ja 15/30mg lounaan jälkeen, riippuen onko palavereita iltapäivällä.

Itse en halua päihtyä millään aineilla, enkä haluaisi käyttää lääkkeitäkään lainkaan päihtymistarkoitukseen, jopa Opamoxin lievästi "unettava" olo ärsyttää, mutta minkäs teet. Pakko on näitä käyttää toimintakyvyn ylläpitämiseksi, muuten ei töissäkäynnistä ja muustakaan normaalista elämästä tulisi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/419 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fimean sivulla luki 27.1.22 tulee itellä kanssa huono juttu kun toiminu normaalin arjen ylläpitoon...

Vierailija
44/419 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuntuisi olevan paljon tietämättömiä ihmisiä. Niille jotka eivät tiedä, niin Rivatril toimii (itselläni ainakin) niin, että ei tule mitään hyvää oloa, euforiaa tai "kiksejä", vaan pystyn toimimaan normaalisti, ilman oireita. Kukaan ulkopuolinen ei pystyisi arvaamaan, että minulla on jokin lääkitys.

Näistä uusista lääkkeistä ei myöskään tule mitään oloja, oireet kyllä tuntuvat jälleen nousevan ja ilmeisesti myös vieroitusoireet Rivatrilista. Ahdistaa, oksettaa ja on epätodellinen olo, enkä saa nukuttua. Ehkä annostus on väärä tai diapamit eivät vain kohdallani toimi, en tiedä. Joka tapauksessa inhottava tilanne, sillä Rivatril lääkitys tulisi ohjeistuksen mukaan ajaa alas varovasti ja pikku hiljaa. Nyt se loppui kuin seinään.

Minulle on aiemmin kokeiltu muitakin lääkityksiä, mutta ne eivät anna vastetta (kuten Temesta, Opamox, mielialalääkkeet). Varsinaisesti mitään korvaavaa/täysin vastaavaa lääkettä Rivatrilille ei ole. Mietityttää mitä tapahtuu seuraavaksi, mitä lääkettä kokeillaan, vai nostetaanko vaan diapam annostusta. Onko tässä muita vaihtoehtoja tai mitä vaihtoehtoja on?

Mitä oireiden hoitoon tulee lääkkeiden lisäksi, on minulla pitkä psykoterapia takana, sekä hoitosuhde mt-puolelle edelleen. Lisäksi minulla on terveelliset elämäntavat. Lääkehoito on vain osa hoitoa.

Täältä haen mahdollista vertaistukea. Ne joita asia ei henkilökohtaisesti kosketa, voisivat siirtyä muihin keskusteluihin.

Ap.

Vierailija
45/419 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ois ylimääräsiä.

Paljo maksat laatasta?

Vierailija
46/419 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ois ylimääräsiä.

Paljo maksat laatasta?

Jahas, täällä on taas joku mitääntietämätön huumoriveikko kommentoimassa. Ei toki yllätä kun kyseessä av.

Ps. Niitä myydään purkeissa.

Vierailija
47/419 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kanssasisaret! Minulla on ratkaisu ko.lääkkeen loppumiseen!!!!!!!!!!!!!!

Itse olen joutunut syömään (voisin kyllä sanoa toisinkin, eli saanut onnekseni käyttää) jo useita vuosia Rivatril 0,5mg /3kpl/pv, joka on mielestäni erinomainen lääke itselläni jo 10v sitten diag. ahdist.häiriöön, paniikkihäiriöön ja masennukseenkin (johon myös Venlafaxin =tehokas lääke käytössä).

No, nyt kohtasin elämäni ensimmäistä kertaa sen tilanteen, kun apteekista sanottiinkin, että Rivatril 0,5mg on koko Suomesta loppunut. JA LISÄÄ TULEE VASTA ALKUVUODESTA 2023 !

Järkytyin, sain ensihätään tk-lääkäriltä tilalle Temestaa 1mg/3kpl/pv, ei auttanut YHTÄÄN, pahensi vain viikon ajan jo alkaneita vieroitusoireita ja OLOTILA OLI TODELLA TUSKAINEN,  SUPERSTRESSAANTUNUT, TYHJÄ, HUIMASI, MIKÄÄN EI KIINNOSTANUT, EI RUOKA (laihduin vkossa 3kg!)EI LEMMIKKIEN HOITO, JA MITÄÄN EI KYENNYT LAMAANNUKSELTA JA ITKULTA TEKEMÄÄN/TOIMIMAAN. Koko huushollin hoito jäi miehelleni täysin. Onneksi tuo jaksoi kuitenkin tukea ja lohduttaa siinä imurin varressa juostessaan...

No, tätä menoa kesti 1 viikko, kunnes tuli tuskan huippupv, joka laittoi minut soittelemaan toiseen apteekkiin kysymään, saisiko ko.lääkettä edes jotenkin netin kautta. Ja se soitto yllätti minut TÄYSIN!!!!!!!:

APTEEKISTA KEHOTETTIIN PYYTÄMÄÄN OMALTA LÄÄKÄRILTÄ UUSI RESEPTI, NIMITTÄIN RIVATRIL 2mg,jota voi katkouria myöten pilkkoa helposti neljään osaan. OLIN NIIN ONNELLINEN, ETTEN VOINUT KUIN ITKEÄ (taas!)  Tk-lääkäri kirjoitti heti 100kpl reseptin Rivatril 2mg, että pärjään loka-tammikuun-23 ainakin siihen asti kun 0,5mg saadaan Suomeen. PYYTÄKÄÄ IHMEESSÄ VAHVEMPI RIVATRIL 2mg, sitä riittää hyvinkin koko Suomessa vieläkin!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
48/419 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tuskaiset ajat monelle, mitään korvaavaa valmistetta kun ei ole.

https://www.fimea.fi/-/rivatril-valmisteilla-saatavuushairio-korvaavia-…

Vierailija
49/419 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollaiset määrät tätä vahvaa bentsoa ala olla jo päihdeongelma.

Vierailija
50/419 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettepas pahassa lääkekoukussa.. harmi :( Olen itsekin sairastanut todella pahaa paniikkihäiriöstä ja sos. tilanteidenpelkoa, mutta parantunut niistä täysin ilman lääkkeitä.

Sietämällä ja siedättämällä itseäni niille helvetillisille olotiloille. Eli kohtaamalla ne. Toivottavasti tekin saatte voimaa samaan.

Lääkkeet on väliaikainen ratkaisu.

Vierailija
51/419 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo o, kyllä aika puupää saa olla, että syö vuosia tuollaisen määrän bentsoja päivittäin.

Kuitenkin kyseessä paras mahdollinen lääkitys paniikkihäiriöön ja riippuvuus riskiä lukuunottamatta hyvin vähä haittainen.

Vierailija
52/419 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin vaivaan sulla on mennyt Rivatril?

Muistaakseni se on epilepsia lääke alunperin, mutta tiedän että se auttaa mm lihasjännitykseen.

Mulle on määrätty Rivatril pahaan ahdistuneisuushäiriöön, sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja paniikkihäiriöön muunmuassa. Se on toiminut hyvin, annostus on 0,5mg*3 aamuin illoin, eli 6mg vuorokaudessa. Olen sen avulla pysynyt toimintakykyisenä. Muut valmisteet, kuten opamox, eivät anna mitään vastetta. Nyt sain kokeiluun diapamia 0,5mg*3, kaksi kertaa vuorokaudessa. Entuudestaan jo tiesin ettei todennäköisesti anna vastetta, kun olen saanut sitä esilääkkeenä Rivatril hoidon aikana ja oli täysin hyödytön.

Ap.

Miten tuosta tulee 6 mg/vrk? 0,5 mgx3 aamuin illoin tekee 3mg/vrk. Eikö?

Vierailija
53/419 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään täällä ei kiinnosta toisten kanta-kertomukset, kysymys aiheessa on siin että lääke loppuu apteekeista.

Vierailija
54/419 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin vaivaan sulla on mennyt Rivatril?

Muistaakseni se on epilepsia lääke alunperin, mutta tiedän että se auttaa mm lihasjännitykseen.

Mulle on määrätty Rivatril pahaan ahdistuneisuushäiriöön, sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja paniikkihäiriöön muunmuassa. Se on toiminut hyvin, annostus on 0,5mg*3 aamuin illoin, eli 6mg vuorokaudessa. Olen sen avulla pysynyt toimintakykyisenä. Muut valmisteet, kuten opamox, eivät anna mitään vastetta. Nyt sain kokeiluun diapamia 0,5mg*3, kaksi kertaa vuorokaudessa. Entuudestaan jo tiesin ettei todennäköisesti anna vastetta, kun olen saanut sitä esilääkkeenä Rivatril hoidon aikana ja oli täysin hyödytön.

Ap.

2.0 mg saa vielä muutamasta apteekista Suomessa.

https://www.apteekki.fi/laakehaku.html

Vierailija
55/419 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

RatkaisuAhdistukseen kirjoitti:

Itse olen joutunut syömään (voisin kyllä sanoa toisinkin, eli saanut onnekseni käyttää) jo useita vuosia Rivatril 0,5mg /3kpl/pv, joka on mielestäni erinomainen lääke itselläni jo 10v sitten diag. ahdist.häiriöön, paniikkihäiriöön ja masennukseenkin (johon myös Venlafaxin =tehokas lääke käytössä).

No, nyt kohtasin elämäni ensimmäistä kertaa sen tilanteen, kun apteekista sanottiinkin, että Rivatril 0,5mg on koko Suomesta loppunut. JA LISÄÄ TULEE VASTA ALKUVUODESTA 2023 !

Järkytyin, sain ensihätään tk-lääkäriltä tilalle Temestaa 1mg/3kpl/pv, ei auttanut YHTÄÄN, pahensi vain viikon ajan jo alkaneita vieroitusoireita ja OLOTILA OLI TODELLA TUSKAINEN,  SUPERSTRESSAANTUNUT, TYHJÄ, HUIMASI, MIKÄÄN EI KIINNOSTANUT, EI RUOKA (laihduin vkossa 3kg!)EI LEMMIKKIEN HOITO, JA MITÄÄN EI KYENNYT LAMAANNUKSELTA JA ITKULTA TEKEMÄÄN/TOIMIMAAN. Koko huushollin hoito jäi miehelleni täysin. Onneksi tuo jaksoi kuitenkin tukea ja lohduttaa siinä imurin varressa juostessaan...

No, tätä menoa kesti 1 viikko, kunnes tuli tuskan huippupv, joka laittoi minut soittelemaan toiseen apteekkiin kysymään, saisiko ko.lääkettä edes jotenkin netin kautta. Ja se soitto yllätti minut TÄYSIN!!!!!!!:

APTEEKISTA KEHOTETTIIN PYYTÄMÄÄN OMALTA LÄÄKÄRILTÄ UUSI RESEPTI, NIMITTÄIN RIVATRIL 2mg,jota voi katkouria myöten pilkkoa helposti neljään osaan. OLIN NIIN ONNELLINEN, ETTEN VOINUT KUIN ITKEÄ (taas!)  Tk-lääkäri kirjoitti heti 100kpl reseptin Rivatril 2mg, että pärjään loka-tammikuun-23 ainakin siihen asti kun 0,5mg saadaan Suomeen. PYYTÄKÄÄ IHMEESSÄ VAHVEMPI RIVATRIL 2mg, sitä riittää hyvinkin koko Suomessa vieläkin!!!!!!!!!!!!!!!!!

Palstahullu. Ei ihme että on pihalla kuin käki.

Vierailija
56/419 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

RatkaisuAhdistukseen kirjoitti:

Ei piip. Poikalapsihullulla on lapsia.

Vierailija
57/419 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin että emätinongelmainen N39 syö Rivatrilia.

Vierailija
58/419 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Niitä tuli sentään muutama. Soitan tänään hoitavalle taholle ja kyselen vaihtoehtoja. Ei se näinkään voi mennä, että kaikki mitä olen huolella rakentanut jää nyt hoitamatta toimintakyvyttömyyden ja oireiden vuoksi. On isoja juttuja ja paljon painetta tässä nyt muutenkin. Ei ole varaa sairastella. Yöunetkin ovat lähes kokonaan poissa... Voi toki olla, että mikään lääke ei auta tai korvaa aiempaa hoitoa. Ä Sitten se täytyy vaan hyväksyä. Eniten pelkään vakavamman sairastumisen uusimista ja lamaannuttavia, vakavia oireita, niin ettei pysty enää mihinkään ja oma mieli ei ole enää omassa hallinnassa.

Ihmettelen miten moni täällä parjaa lääkkeiden käyttöä. Ei kukaan syöpää sairastavallekaan sano, että kohtaat nyt vaan sen syövän, sillä se paranee. Tai jos on jalka poikki, että kohtaat nyt vaan sen ja lähdet kävelemään. Se on niin paljon helpompaa ilmeisesti hyväksyä näkyvä sairaus, kehon sairaus, kuin se, että mieli sairastuu. Toisilla meistä kun se ei välttämättä koskaan parane ja syitä tähän on monia. Jos joku selviää ilman lääkitystä omien oireidensa ja oman päänsä kanssa niin hienoa, tosi upea juttu! Jos joku paranee oireistansa kohtaamalla ahdistuksensa, niin mahtavaa sekin! Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että paraneminen tai selviäminen ilman lääkitystä olisi jokaiselle mahdollista. Eiköhän ne lääkärit, sekä jokainen itse tiedä paremmin tilanteen kuin tuntemattomat tuomitsijat täällä.

Ap.

Vierailija
59/419 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettepas pahassa lääkekoukussa.. harmi :( Olen itsekin sairastanut todella pahaa paniikkihäiriöstä ja sos. tilanteidenpelkoa, mutta parantunut niistä täysin ilman lääkkeitä.

Sietämällä ja siedättämällä itseäni niille helvetillisille olotiloille. Eli kohtaamalla ne. Toivottavasti tekin saatte voimaa samaan.

Lääkkeet on väliaikainen ratkaisu.

Kuinka monta vuotta elit helvetissä ennen paranemista? Kuinka monta vuotta koit helvetillistä olotilaa? Kuinka pitkään olit syömättä, nukkumatta, poistumatta kotoa, näkemättä muita ihmisiä?

Vierailija
60/419 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-mammat ja viekkarit, varokaa.