Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkka ei enää riitä

Vierailija
11.10.2022 |

Olen kokopäivä työssä siivoojana 37,5h viikkotunnit. Tuntipalkka vähän yli 11e. Kaikki on viime aikoina kallistunut. Työmatka kallistunut huomattavasti. Minun on kuljettava omalla autolla työpaikan sijainnin ja työvuoron aikaisen alkamisen vuoksi, en pääse esim. Bussilla ja pyöräillen matkaa tulisi n. 30km suunta. En päivittäin jaksa, ikääkin jo alkaa olemaan. Olen laskenut että jos en kävisiMiten pärjäätte pienellä palkalla nykypäivänä? Antakaa vinkkejä.

Kommentit (124)

Vierailija
121/124 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sen auton pitää olla turvallinen ja mukava ajaa? Paljonko on velkaa jäljellä?

Kuka ajaa autolla, joka ei ole turvallinen, jollei halua päästä hengestään? Valoja päälle nyt!

Mikä on turvallinen auto? Jos se on uudehko ja sisältää kaikki nykyajan turvasysteemit, niin sitä ei tonnilla osteta. Eli matalapalkka-alalle töihin, joihin ei pääse julkisilla, menevät kaikki, joilla on uudenkarhea auto vai miten se nyt olikaan..? Kyllä se on kuule ihan realismia, että tuolla ajellaan kaikenlaisilla "turvattomilla" autoilla, jotta töihin edes pääsee. Kirjoitinkin jo, että poikani piti ostaa 17-vuotiaana auto, jotta sai edes opiskelun hoidettua, voin kuule sanoa, että ei ole hienot turvasysteemit. Kyllä minäkin mieluiten söisin vain vapaana kasvanutta kalaa (kaupasta ostettuna) ja söisin luomua ja reilua kauppaa ja auttaisin kaikkia maailman köyhiä lapsia ja... ja... mutta kun en. Valoja päälle ja realismia kanssa.

No, meillä on tonnin auto, joka ei ole liiemmin hajoillut viiteen vuoteen. On katsastettu ja huollettu kuten pitää, renkaat vaihdetaan jo pitkään ennen kuin aletaan olemaan millään rajoilla. Vaikka on tonnin auto niin kyse ei ole mistään ruosteisesta romusta. 

Tärkeintä on ajaa varoen ja ennakoiden. Eipä tule mieleenkään lähteä ohittelemaan rekkaa maantiellä mutkissa, kuten aika monelle uudenkarhean auton omistajalle tulee. Se auto ei kovin pitkälle suojele tyhmyydeltä tai huolimattomuudelta.

Vierailija
122/124 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon ap sun kuukausipalkka on nettona? Miksi se ei riitä?

Käteen jää kuukaudessa verojen jälkeen n. 1400. Tästä maksan vuokran 830e + sähkö ja vesi n. Yli 900e yhteensä. Minulla 2 kouluikäistä lasta ja heille bussikortti kuukausikortti 2 kertaa 27e. ja autoon minulle bensaa. Auton verot, vakuutukset katsastus ja huollot maksaa vaihtelevasti. Tänä vuonna pitää ostaa uudet nasta renkaat ne ovat yllättävän kalliit. Autoon kuluva summa vaihtelee kuukausittai bensaan kuluu todella paljon rahaa. Puhelin maksut x3 kpl ja netti. Pyykkitupa maksu 5e kerta n. 4xkuukaudessa. Saunavuoro 5e kerta 1 x viikko. Vakuutukset ja verot maksan 4xvuodessa. Lapset harrastavat jalkapalloa ja heille tarvikkeita kenkiä ym ostan lapsilisillä ja maksan harrastus maksut, matka kustannukset ym. Hygieniatuotteet ja ruoka maksaa vaihtelevasti kuukausittain. Nämä mielestäni myös kallistuneet pikkuhiljaa kuin huomaamatta viime aikoina.

Pärjätään kyllä mutta kaikki rahat menee mitä tulee palkkaa vaikka kuinka koitan säästää. Pelkään yllättäviä kuluja. Esim jos kengät hajoaa mietin raaskinko tuhlata uusiin. Tällä hetkellä käytän reikäisiä kenkiä. Kirpputoreja kierrän usein. Mielestäni kokopäivä työllä pitäisi pystyä myös joskus käymään esim ulkona syömässä. En ole käynyt moneen vuoteen. Lapsille haluaisin myös saada mukavia kokemuksia tarjot esim. Ravintola tai teatteri, mutta en uskalla tuhlata mihinkään koska pidän varalta säästössä tietyn summan yllättäviä menoja jos vaikka auto hajoaa tilanteita varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/124 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteen jää kuukaudessa verojen jälkeen n. 1400. Tästä maksan vuokran 830e + sähkö ja vesi n. Yli 900e yhteensä. Minulla 2 kouluikäistä lasta ja heille bussikortti kuukausikortti 2 kertaa 27e. ja autoon minulle bensaa. Auton verot, vakuutukset katsastus ja huollot maksaa vaihtelevasti. Tänä vuonna pitää ostaa uudet nasta renkaat ne ovat yllättävän kalliit. Autoon kuluva summa vaihtelee kuukausittai bensaan kuluu todella paljon rahaa. Puhelin maksut x3 kpl ja netti. Pyykkitupa maksu 5e kerta n. 4xkuukaudessa. Saunavuoro 5e kerta 1 x viikko. Vakuutukset ja verot maksan 4xvuodessa. Lapset harrastavat jalkapalloa ja heille tarvikkeita kenkiä ym ostan lapsilisillä ja maksan harrastus maksut, matka kustannukset ym. Hygieniatuotteet ja ruoka maksaa vaihtelevasti kuukausittain. Nämä mielestäni myös kallistuneet pikkuhiljaa kuin huomaamatta viime aikoina.

Pärjätään kyllä mutta kaikki rahat menee mitä tulee palkkaa vaikka kuinka koitan säästää. Pelkään yllättäviä kuluja. Esim jos kengät hajoaa mietin raaskinko tuhlata uusiin. Tällä hetkellä käytän reikäisiä kenkiä. Kirpputoreja kierrän usein. Mielestäni kokopäivä työllä pitäisi pystyä myös joskus käymään esim ulkona syömässä. En ole käynyt moneen vuoteen. Lapsille haluaisin myös saada mukavia kokemuksia tarjot esim. Ravintola tai teatteri, mutta en uskalla tuhlata mihinkään koska pidän varalta säästössä tietyn summan yllättäviä menoja jos vaikka auto hajoaa tilanteita varten.

Missä elarit, lapsilisät, asumistuki ja toimeentulotuki?

Vierailija
124/124 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä elarit, lapsilisät, asumistuki ja toimeentulotuki?

Tätä mietin myös, kyllä sun noin pienillä tuloilla on pakko saada asumistukea vähintään.

Suosittelen oikeasti menemään muihin hommiin. Tänä päivänä tuolla palkalla ei yksinkertaisesti elä.

Luulen että voisit tienata helposti tuota enemmän melkeinpä missä vain hommissa, postissa, kaupassa tms.

Oletko ajatellut kouluttautua uudelleen? Anteeksi kun sanon, mutta sinun pitäisi ajatella myös lapsia. Kyllä tuollainen köyhäily vaikuttaa lapsen kehitykseen.