Palkka ei enää riitä
Olen kokopäivä työssä siivoojana 37,5h viikkotunnit. Tuntipalkka vähän yli 11e. Kaikki on viime aikoina kallistunut. Työmatka kallistunut huomattavasti. Minun on kuljettava omalla autolla työpaikan sijainnin ja työvuoron aikaisen alkamisen vuoksi, en pääse esim. Bussilla ja pyöräillen matkaa tulisi n. 30km suunta. En päivittäin jaksa, ikääkin jo alkaa olemaan. Olen laskenut että jos en kävisiMiten pärjäätte pienellä palkalla nykypäivänä? Antakaa vinkkejä.
Kommentit (124)
Ap, sellasen oon tajunnut että suurin osuus palkasta menee ruokaan ja asumiseen. Ja oon alottanut ''en osta mitään''-elämäntyylin. Eli elän hyvin minimalisesti. En lähde mihinkään höpötykseen mukaan, ennen täytin tyhjää oloa shoppailuun, herkutteluun ja joskus alkoholiin. Hirveesti kuluu rahaa ihan sellasiin juttuihin mitä ei edes tajua kuluttavansa. En siis tiedä millainen kulutustottumus sinulla on ja miten käytät rahasi, mutta mulla tuli aikasemmin ostettua paljon turhaa, mitä ei oikeasti tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Muuta työpaikan lähelle.
Miksikäs työttömät ei muuta halvempiin asuntoihin?
Vierailija kirjoitti:
Ap, sellasen oon tajunnut että suurin osuus palkasta menee ruokaan ja asumiseen. Ja oon alottanut ''en osta mitään''-elämäntyylin. Eli elän hyvin minimalisesti. En lähde mihinkään höpötykseen mukaan, ennen täytin tyhjää oloa shoppailuun, herkutteluun ja joskus alkoholiin. Hirveesti kuluu rahaa ihan sellasiin juttuihin mitä ei edes tajua kuluttavansa. En siis tiedä millainen kulutustottumus sinulla on ja miten käytät rahasi, mutta mulla tuli aikasemmin ostettua paljon turhaa, mitä ei oikeasti tarvi.
Tämä, kohtaa se elämäsi. Nyt takerrut krmapinomaisesti siihen mihin kaikki muutkin, nyt on niin kurjaa ja vaikeaa vaikka oikeasti on paljon mitä voi tehdä toisin. Eteen päin sanoi mummo lumessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän saat verotukseen laittaa nuo työmatkakulut. Siitä saa aika hyvin rahaa joka vuosi. Omavastuu 750e tulee nopeasti täyteen.
Työmatkakuluista ei saa rahaa vaan ne vähennetään ansiotuloista ja siitä saa pienen hyödyn kun veroprosentti pienenee.
Joku ei nyt ymmärrä miten verot toimii
Joku ei nyt ymmärrä miten veronpalautukset ei ole ylimääräistä rahaa?
Ei kyllä kiinnosta Sofian 69-jutut, oksennus... heti tulee mielikuva R:K:sta touhuamassa sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kiinnosta Sofian 69-jutut, oksennus... heti tulee mielikuva R:K:sta touhuamassa sen kanssa.
sorry väärä ketju...
Vierailija kirjoitti:
Sinähän saat verotukseen laittaa nuo työmatkakulut. Siitä saa aika hyvin rahaa joka vuosi. Omavastuu 750e tulee nopeasti täyteen.
Miten hyvin näillä polttoaineen hinnoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmatkakuluista ei saa rahaa vaan ne vähennetään ansiotuloista ja siitä saa pienen hyödyn kun veroprosentti pienenee.
Ensinnäkään veronpalautukset ei ole mitään ylimääräistä rahaa.
Ja eiköhän ap ole huomioinut matkakulut verotuksessaan (fiksu ei jää odottelemaan veronpalautuksia vuodeksi, vaan laskee vähennykset jo kuluvan vuoden verokortille).
Jos rahat ei enää riitä on tehty nippu vääriä valintoja silloin kun ne ovat riittäneet. Hyvät ajat ei ole ikuiseksi ajoiksi ansaittuja. Suomi on hölmöjä, jossa esim pieni tuloinen kuvittelee, että hänellä on joku oikeus keskituloisen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hyvin näillä polttoaineen hinnoilla?
Sitä on nyt nostettu. Se mitä kukin siitä hyötyy riippuu ihan siitä paljonko se auto kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään veronpalautukset ei ole mitään ylimääräistä rahaa.
Ja eiköhän ap ole huomioinut matkakulut verotuksessaan (fiksu ei jää odottelemaan veronpalautuksia vuodeksi, vaan laskee vähennykset jo kuluvan vuoden verokortille).
Kiitti kun kerroit. Tiedätkö mitä tämä merkki tarkoittaa? lauseen lopussa? Se oli kysymys lainattuun tekstiin.
Kotihoidossa töissä ja välillä joutuu omalla autolla ajelemaan. Olen miettinyt pelkästään tuon takia töiden lopettamista. Bensa kallistunut muista kuluista puhumattakaan, eikä se autokaan kestä loputtomiin käynnistellä ja ajella lyhyitä matkoja, jonne et kuitenkaan pääse jalan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä pärjään oikein hyvin. Tunnistin elämän realiteetit jo parikymppisenä opiskelijana. Jäin kotipaikkakunnalla, jos ostin 25000e maksaneen rivitaloyksiön 700m päästä työpaikasta, enkä tehnyt niitä lapsia. Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. Aika monta tuhat lapusta on jäänyt varoksi huonoja aikoja varten.
Onko tuo sinun mielestäsi saavutus? Kuulostaa ankealta, olet jäänyt paljosta paitsi.
Mutta trollihan tämä
Jää osa-aikaiseksi. Saat ansiosidonnaista palkan päälle ja et paljon nykyisille kuukausituloillesi häviä. Sitäpaitsi säästöt sen sitten bensassa ja jaksamisessa .
Mieti viisaasti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä pärjään oikein hyvin. Tunnistin elämän realiteetit jo parikymppisenä opiskelijana. Jäin kotipaikkakunnalla, jos ostin 25000e maksaneen rivitaloyksiön 700m päästä työpaikasta, enkä tehnyt niitä lapsia. Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. Aika monta tuhat lapusta on jäänyt varoksi huonoja aikoja varten.
Oletko nähnyt elämää ja maailmaa?
Ryhmät töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Kannattaa tosiaan miettiä. Saatko asumistukea? Jos siihen on mahdollisuus niin silloin on syytä miettiä että vähennät työn tekoa. Tämmöiseksi tämä on mennyt.
Itsekin saa pitää kiinni tuntirajoista, etten menetä sitten etuuksia. Hullua on tiedetään. Mutta vain hölmö ajaa itsensä piippuun tuolla liksalla .
Vierailija kirjoitti:
Jää osa-aikaiseksi. Saat ansiosidonnaista palkan päälle ja et paljon nykyisille kuukausituloillesi häviä. Sitäpaitsi säästöt sen sitten bensassa ja jaksamisessa .
Mieti viisaasti.
Ei saa ansiosidonnaista jos itse vaihtaa osa-aikaiseksi.
Myöskään työnantajan ei ole pakko sellaiseen suostua ja vaikka suostuisikin, niin töitä voi siltikin olla 5 päivänä viikossa, vain lyhyemmät päivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo sinun mielestäsi saavutus? Kuulostaa ankealta, olet jäänyt paljosta paitsi.
Mutta trollihan tämä
Mistä hän on jäänyt paitsi? Ketjussa yksi rouva kertoi, että lapsista on kovasti vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat sanat. Ei velkaa, ei lapsia ja vähän säästöjä. Isoihin kaupunkeihin en havittele, koska minulla ei yksinkertaisesti olisi varaa asua siellä.
Kaupungissa asuminen voi olla jopa edullisempaa. Ei tarvitse välttämättä autoa ollenkaan, on varaa valita mistä hankkii ruokansa (esim Lidl).
T: kaupungissa ja maalla asunut