Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoilu ja puhelimen räplääminen

Vierailija
05.10.2023 |

Tämä näyttää olevan taas vaihteeksi tapetilla Ylellä.

Kovasti ollaan huolestuneita.

Tosin ainoa tilastofakta oli tällainen:

"Onnettomuustietoinstituutin tilastot kertovat, että Suomessa tapahtuu vuosittain keskimäärin neljä kuolonkolaria, joissa yhtenä tekijänä on se, että kuljettaja käsittelee puhelinta ajon aikana."

Aika yllättävän pieni luku minusta. Ainakin tähän poruun nähden.

No sitten toinen asiantuntija selittää tätä näin: "Suomessa tutkitaan ainoastaan kuolemaan johtaneet onnettomuudet. Kaikkia lievempiä vahinkoja ei edes tiedetä"

Niin. Ei tutkita, ei tiedetä. Vaikea tehdä johtopäätöksiäkään?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Räplää vaan rauhassa, olethan se jolle ei koskaan tapahdu mitään kun olet niin hyvä.

Vierailija
2/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännyköissä pitäisi olla pakollisena lokitiedot, että koska sitä on räplätty. Näin olisi helpompi selvittää onnettomuuden syytä.

Ja kännykän käytöstä pitäisi antaa paljon isompi sakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten pelottaa, kun raskaanliikenteen kuskit katselee leffoja siinä ajellessaan.

No mutta näistä saakin lueskella lehdistä aika ajoin.

Vierailija
4/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi varaa autoilla, vaikka Persut vaalilupasivatkin sellaisesta mahdollisuudesta. Voin siis käyttää puhelintani vapaasti hengenvaaroja aiheuttamatta.

"Jokaisessa pilvessä on kultareunus":

Vierailija
5/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin räplään ajaessa puhelinta ja kirjoittelen mm. tänne törkeyksiä.

Vierailija
6/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolonkolarit on harvinaistuneet muutenkin, mutta kuinka monessa muussa kolarissa puhelin näppäily on ollut osasyyllinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestoaihe, josta on helppoa tehdä juttua. 

Juu, on vaarallista ja pitää keskittyä ajamiseen....... mutta mikä tekee aiheesta päivän uutisen? Toimittaja vai Liikenneturva?

Ja saipahan Ylekin taas klikkiotsikon aikaan:

"Lakimuutoksen seuraukset näkyvät karulla tavalla liikenteessä – kolareissa kuolleita kuljettajia löytynyt kännykkä yhä tiukasti kädessä"

Ei kai näitä ihan hirveästi voi olla???

Vierailija
8/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestoaihe, josta on helppoa tehdä juttua. 

Juu, on vaarallista ja pitää keskittyä ajamiseen....... mutta mikä tekee aiheesta päivän uutisen? Toimittaja vai Liikenneturva?

Ja saipahan Ylekin taas klikkiotsikon aikaan:

"Lakimuutoksen seuraukset näkyvät karulla tavalla liikenteessä – kolareissa kuolleita kuljettajia löytynyt kännykkä yhä tiukasti kädessä"

Ei kai näitä ihan hirveästi voi olla???

Ei niin. Voit räplätä rauhassa. Ei monta kuole sähköiskuihinkaan, sähkötyöt voi vapauttaa valvonnasta huoletta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestoaihe, josta on helppoa tehdä juttua. 

Juu, on vaarallista ja pitää keskittyä ajamiseen....... mutta mikä tekee aiheesta päivän uutisen? Toimittaja vai Liikenneturva?

Ja saipahan Ylekin taas klikkiotsikon aikaan:

"Lakimuutoksen seuraukset näkyvät karulla tavalla liikenteessä – kolareissa kuolleita kuljettajia löytynyt kännykkä yhä tiukasti kädessä"

Ei kai näitä ihan hirveästi voi olla???

Joo, en ihan usko että näitä löytyy kovinkaan monia kännykkä handussa. Johan se lentää kolarissa jorpakkoon siitä kädestä.

Ylen propagandaa jälleen kerran...

Vierailija
10/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Räplää vaan rauhassa, olethan se jolle ei koskaan tapahdu mitään kun olet niin hyvä.

Ei tässä ollut siitä kyse olenko hyvä vai en.

Jutussa ei vaan esitetty muuta tutkittua faktaa, kuin tuo "4 tapausta vuodessa".

Lakimuutoksen ja onnettomuuksien yhteyttä ei todistettu mitenkään. 

MUTU-jutut eivät ole faktaa. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itsekin kirjoitit ettei kuolonkolareita tutkita. On ihan yleisesti havaittavissa että monilla on liikenteessä puhelin kourassa. Oma lapseni valitti juuri viime viikolla harrastuksesta tullessaan että on ärsyttävää odotella pyörän kanssa että pääseekö suojatieltä yli kun kuski lähestyy hitaasti autoa ryömittäen katse tiiviisti luurissa. Mikä helvetti voi aikuiselle ihmiselle olla niin tärkeää siinä puhelimessa ettei katsota tietä. Ei voi ymmärtää. Kun mennään rattiin, puhelin vaikka takapenkille. Niin helppoa.

Vierailija
12/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus ylempään - MUITA KUIN kuolonkolareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Räplää vaan rauhassa, olethan se jolle ei koskaan tapahdu mitään kun olet niin hyvä.

Ei tässä ollut siitä kyse olenko hyvä vai en.

Jutussa ei vaan esitetty muuta tutkittua faktaa, kuin tuo "4 tapausta vuodessa".

Lakimuutoksen ja onnettomuuksien yhteyttä ei todistettu mitenkään. 

MUTU-jutut eivät ole faktaa. AP

Ja jos viitsii lukea tuon lainkohdan jutun yhteydestä, niin onhan se laki aika yksiselitteinen. 

Nyt tässä jutussa kuitenkin tehdään laista syyllinen lisääntyneeseen kännykänkäyttöön ja onnettomuuksiin, joita ei kuitenkaan pystytä mitenkään tilastollisesti näyttämään toteen.

Aika kevyeltä pohjalta heitellään näitä olettamia.

Vierailija
14/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, itsekin kirjoitit ettei kuolonkolareita tutkita. On ihan yleisesti havaittavissa että monilla on liikenteessä puhelin kourassa. Oma lapseni valitti juuri viime viikolla harrastuksesta tullessaan että on ärsyttävää odotella pyörän kanssa että pääseekö suojatieltä yli kun kuski lähestyy hitaasti autoa ryömittäen katse tiiviisti luurissa. Mikä helvetti voi aikuiselle ihmiselle olla niin tärkeää siinä puhelimessa ettei katsota tietä. Ei voi ymmärtää. Kun mennään rattiin, puhelin vaikka takapenkille. Niin helppoa.

Kyllä kyllä. Räplääminen ajossa on väärin. Sehän on selvä.

Mutta onko tuolla lainmuutoksella ja räpläämisellä mitään yhteyttä toistensa kanssa?

Ei sitä tuossa jutussa kyllä todistettu mitenkään.  Ja lakihan on muutoksenkin jälkeen ihan selkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestoaihe, josta on helppoa tehdä juttua. 

Juu, on vaarallista ja pitää keskittyä ajamiseen....... mutta mikä tekee aiheesta päivän uutisen? Toimittaja vai Liikenneturva?

Ja saipahan Ylekin taas klikkiotsikon aikaan:

"Lakimuutoksen seuraukset näkyvät karulla tavalla liikenteessä – kolareissa kuolleita kuljettajia löytynyt kännykkä yhä tiukasti kädessä"

Ei kai näitä ihan hirveästi voi olla???

Ei niin. Voit räplätä rauhassa. Ei monta kuole sähköiskuihinkaan, sähkötyöt voi vapauttaa valvonnasta huoletta

Taas yksi ammattimainen väärinymmärtäjä paikalla?

Vierailija
16/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa ei mainittu että tielikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrä on ollut jo pitkään laskussa.

Viime vuonna kuolleita oli 196, vuonna 2000 kuolleita oli tuplat,  vuonna 1990 kuolleita oli n. 700 tilastokeskuksen taulukkojen mukaan.

stat.fi/tilasto/ton

Onnettomuuksien määrä on muutenkin laskeva.

Vierailija
17/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestoaihe, josta on helppoa tehdä juttua. 

Juu, on vaarallista ja pitää keskittyä ajamiseen....... mutta mikä tekee aiheesta päivän uutisen? Toimittaja vai Liikenneturva?

Ja saipahan Ylekin taas klikkiotsikon aikaan:

"Lakimuutoksen seuraukset näkyvät karulla tavalla liikenteessä – kolareissa kuolleita kuljettajia löytynyt kännykkä yhä tiukasti kädessä"

Ei kai näitä ihan hirveästi voi olla???

Tuskinpa suurin osa autoilijoista on noteerannut tuota lainmuutosta millään tavalla?

Ja kun uudemmissa autoissa puhelimet ja tietokoneet ovat autossa kinteinä ja handsfreet osana autoa, niin voisi kuvitella että se puhelimen räplääminen olisi vain vähentymään päin.

Että kyllä tässä jutussa tehtiin aika erikoisia oletuksia ja hypoteeseja ilman mitään tilastopohjaa. 

Ja autoilu + liikenne + onnettomuudet on kyllä varsin kattavasti tilastoitu ja tutkittu aihe jo vuosikymmenien ajan, vaikkakin sen kännykän käytön osuus onkin jäänyt jostain kumman syystä vähemmälle.

Yleiset onnettomuustilastot eivät tue mitenkään noita väitteitä, että puhelimet olisivat lisänneet liikenneonnettomuuksia mitenkään merkittävästi kun kokonaisuus määrissä näyttäisi oleva laskeva. 

Käykääpäs tutustumasta tilastokeskuksen tilastoihin. On paljon tavaraa. 

Vierailija
18/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pysty keskittymään yhtään liikenteeseen, jos pitäisi puhelimella tehdä jotakin samalla. Tuosta pitäisi saada 10 vuotta linnaa.

Vierailija
19/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä niitäkään, jotka eivät käytä handsfreetä autossa. Omassa autossani oli integroitu Bluetooth-handsfree jo yli 10 vuotta sitten ja kyseessä oli ranskalainen pikkuauto. Eikö näitä vain osata käyttää vai mikä tässä on se ongelma?

Nyt ajossa VW ID.3 ja siinäkin puhelin kytkeytyy auton järjestelmään kun vain menee autoon sisään. Toki sähköautot ovat muutenkin paljon turvallisempia liikenteessä, koska ei ole vaihdekeppiä ja voi koko ajan pitää molemmat kädet ratissa.

Vierailija
20/20 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vaan mieleen, että ei se Poliisi taida ollakaan ihan niin ylikuormitettu?

Aikaa tuntuu aina piisaavan näihin erilaisiin tehovalvontoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi