Palkka ei enää riitä
Olen kokopäivä työssä siivoojana 37,5h viikkotunnit. Tuntipalkka vähän yli 11e. Kaikki on viime aikoina kallistunut. Työmatka kallistunut huomattavasti. Minun on kuljettava omalla autolla työpaikan sijainnin ja työvuoron aikaisen alkamisen vuoksi, en pääse esim. Bussilla ja pyöräillen matkaa tulisi n. 30km suunta. En päivittäin jaksa, ikääkin jo alkaa olemaan. Olen laskenut että jos en kävisiMiten pärjäätte pienellä palkalla nykypäivänä? Antakaa vinkkejä.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä pärjään oikein hyvin. Tunnistin elämän realiteetit jo parikymppisenä opiskelijana. Jäin kotipaikkakunnalla, jos ostin 25000e maksaneen rivitaloyksiön 700m päästä työpaikasta, enkä tehnyt niitä lapsia. Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. Aika monta tuhat lapusta on jäänyt varoksi huonoja aikoja varten.
Sinulla ON JÄÄNYT ELÄMÄ ELÄMÄTTÄ.
Onneksi olkoon sinne jonnekin pöndelään.
LAPSIPERHEILLÄ JÄÄ ELÄMÄ ELÄMÄTTÄ.
Onneksi olkoon sinne ruuhkavuosien keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä pärjään oikein hyvin. Tunnistin elämän realiteetit jo parikymppisenä opiskelijana. Jäin kotipaikkakunnalla, jos ostin 25000e maksaneen rivitaloyksiön 700m päästä työpaikasta, enkä tehnyt niitä lapsia. Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. Aika monta tuhat lapusta on jäänyt varoksi huonoja aikoja varten.
Sinulla ON JÄÄNYT ELÄMÄ ELÄMÄTTÄ.
Onneksi olkoon sinne jonnekin pöndelään.
Tämä pöndelä on 30km Turusta.
Hae paremmin palkattua työtä. Olet varmaan kuitenkin hyväkuntoinen ihminen jos ei muita hyviä ominaisuuksia. Siis hae edes, jos löytyisi joku muu työ. Tai sitten yritä edetä johonkin suuntaan sillä siivousalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän saat verotukseen laittaa nuo työmatkakulut. Siitä saa aika hyvin rahaa joka vuosi. Omavastuu 750e tulee nopeasti täyteen.
Nuo ei lohduta p*skan vertaa, kun palkka on niin pieni, että.joutuu jatkuvasti elämään kädestä suuhun. Se on käsittämätöntä, miten varakkaat eivät näe milliäkään oman kuplansa ulkopuolelle. Kaikilla ei vain ole, mistä laittaa sukanvarteen, vaikka säästäisivät ihan kaikissa elinkustannuksissaa. Palkka vain kertakaikkiaan on liian pieni, eikä alan, paikkakunnan tai kotimaan vaihtaminen nyt vain ole kaikille realistinen vaihtoehto.
Seli seli, pirun huonoja tekosyitä riittää. Miksi ei voi vaihtaa alaa tai paikka kuntaa?
Olen eri mutta en minäkään voi enkä halua muuttaa koska mulla on puoliso, lapset, oma talo, ikääntyvät vanhemmat ja koko elämä täällä.
Miksi kukaan ei tälle huuda, että hänellä jää elämä elämättä? Koska sillä on mies ja lapsia?
Miksi mulla jäisi elämä elämättä? Sen takia ettei mulla tällä hetkellä ole työpaikkaa?
Sen takia, että olet naimisissa kotipaikkakuntasi kanssa.
Ei pidä tehdä lapsia jollei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän saat verotukseen laittaa nuo työmatkakulut. Siitä saa aika hyvin rahaa joka vuosi. Omavastuu 750e tulee nopeasti täyteen.
Nuo ei lohduta p*skan vertaa, kun palkka on niin pieni, että.joutuu jatkuvasti elämään kädestä suuhun. Se on käsittämätöntä, miten varakkaat eivät näe milliäkään oman kuplansa ulkopuolelle. Kaikilla ei vain ole, mistä laittaa sukanvarteen, vaikka säästäisivät ihan kaikissa elinkustannuksissaa. Palkka vain kertakaikkiaan on liian pieni, eikä alan, paikkakunnan tai kotimaan vaihtaminen nyt vain ole kaikille realistinen vaihtoehto.
Seli seli, pirun huonoja tekosyitä riittää. Miksi ei voi vaihtaa alaa tai paikka kuntaa?
Olen eri mutta en minäkään voi enkä halua muuttaa koska mulla on puoliso, lapset, oma talo, ikääntyvät vanhemmat ja koko elämä täällä.
Miksi kukaan ei tälle huuda, että hänellä jää elämä elämättä? Koska sillä on mies ja lapsia?
Miksi mulla jäisi elämä elämättä? Sen takia ettei mulla tällä hetkellä ole työpaikkaa?
En mä edes haluaisi muualle. Mulla on täällä kaikki mitä tarvin.
Elämänvalintoja.
Itse otin välivuoden ja elän ansiosidonnaisella vallan mainiosti. Ensi kesänä sitten alan katselemaan uusia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä edes haluaisi muualle. Mulla on täällä kaikki mitä tarvin.
Samoin minulla, mutta silti minulle on monta sivua huudettu ettei mulla ole elämää ja miten se on jäänyt elämättä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon ap sun palkka on?
Onpas paljon tullut keskustelua tänne. Minun palkka on 11.24e tunnissa. Työaika 7.5h eli noin 84e/päivä. Tästä tietysti lähtee verot pois. Käteen ei tuota summaa jää.
En osta mitään ylimääräistä. Minulla ei ole velkaa. En omista asuntoa. En matkustele. En käy ravintoloissa tai esim kampaajalla, en mitään mikä maksaa. Maksan tilistä vuokran ja laskut eli puhelin, netti, sähkö, vesi, vakuutukset, pyykkitupa ja saunavuoro. Ostan halpaa ruokaa. Tankkaan auton siihen rahat kuluvat. Harrastan ilmaiseksi esimerkiksi lenkkeilyä ja luonnossa patikointia. Kerään sieniä ja marjoja. Silti tuntuu että kokoaika työstä kuuluisi saada rahaa myös muuhun kuin pakollisiin menoihin. Ei tilipäivänä kauheasti motivoi lähteä taas huomenna töihin. En ole sanonut että olisin pulassa tai en pärjää. Rahat ei vaan nykyään riitä samalla tavalla kuin ennen. Kaikki on kallistunut niin paljon. Tuntuu välillä ettei tässä työnteossa ole järkeä.
sinun pitää ehdottomasti alkaa siivoamaan kevytyrittäjänä. helsingissä esim. täällä keskustassa siivoojat saa tuo yrittäjinä sen 50-80€/h ja tekevät itselleen sen koko rahan, eli sen 400€ per päivä. hanki omat asiakkaat ja laskuta heitä suoraan. älä ole tuossa välissä, missä sinua pidetään orjana.
anna tarjous paikalliselle toimistolle, tehtaalle tai mille tahansa jonkin verran alle, mitä siivousfirma laskuttaa. hanki vaikka 3 toimistoa tms mitä hoidat itsenäisesti kevytyrittäjänä. kysy toimarilta paljonko maksaa siivouksesta nyt ja kun sanoo hinnan, niin laita oma hintasi vähän alemmas ja sano, että teet työn paremmin. jos ei ota heti, niin soita seuraavana päivänä uudestaan, niin kauan aikaa, että saat pestin. mene vaikka käymään niiden paikkojen takana, mitkä haluat omiksi asiakkaiksi. siitä oman kodin läheltä parhaimmat paikat, mihin voit vaikka kävellä töihin ilman autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin tehnyt itse noin, olisin kokenut sen niin, että elämäni olisi jäänyt elämättä.
En ollut valmis elämään vain itselleni. Tahdoin saada puolison ja lapsia ja kokea muutakin kuin pienen ja sisäsiittoisen synnyinpaikkakuntani, johon olin syntynyt, onnesi en sentään sisäsiittoisesti, vaan vanhempani olivat eri paikkakunnilta. Matkustamisessa ei ole tarpeeksi.
Onneksi lapsettomuus ei tarkoita elämistä vaan itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen auton pitää olla turvallinen ja mukava ajaa? Paljonko on velkaa jäljellä?
Kuka ajaa autolla, joka ei ole turvallinen, jollei halua päästä hengestään? Valoja päälle nyt!
Mikä on turvallinen auto? Jos se on uudehko ja sisältää kaikki nykyajan turvasysteemit, niin sitä ei tonnilla osteta. Eli matalapalkka-alalle töihin, joihin ei pääse julkisilla, menevät kaikki, joilla on uudenkarhea auto vai miten se nyt olikaan..? Kyllä se on kuule ihan realismia, että tuolla ajellaan kaikenlaisilla "turvattomilla" autoilla, jotta töihin edes pääsee. Kirjoitinkin jo, että poikani piti ostaa 17-vuotiaana auto, jotta sai edes opiskelun hoidettua, voin kuule sanoa, että ei ole hienot turvasysteemit. Kyllä minäkin mieluiten söisin vain vapaana kasvanutta kalaa (kaupasta ostettuna) ja söisin luomua ja reilua kauppaa ja auttaisin kaikkia maailman köyhiä lapsia ja... ja... mutta kun en. Valoja päälle ja realismia kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon ap sun palkka on?
Onpas paljon tullut keskustelua tänne. Minun palkka on 11.24e tunnissa. Työaika 7.5h eli noin 84e/päivä. Tästä tietysti lähtee verot pois. Käteen ei tuota summaa jää.
Paljon sun netto on kuukaudessa?
Miksi et saa asumistukea tai toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen auton pitää olla turvallinen ja mukava ajaa? Paljonko on velkaa jäljellä?
Kuka ajaa autolla, joka ei ole turvallinen, jollei halua päästä hengestään? Valoja päälle nyt!
Siivoojan tai muun matalapalkka-alan tienesteillä ajetaan just niillä max. tonnin romuilla, ei todellakaan ole vara ottaa riskiä ostaa rahoituksella kymppitonnien autoja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on turvallinen auto? Jos se on uudehko ja sisältää kaikki nykyajan turvasysteemit, niin sitä ei tonnilla osteta. Eli matalapalkka-alalle töihin, joihin ei pääse julkisilla, menevät kaikki, joilla on uudenkarhea auto vai miten se nyt olikaan..? Kyllä se on kuule ihan realismia, että tuolla ajellaan kaikenlaisilla "turvattomilla" autoilla, jotta töihin edes pääsee. Kirjoitinkin jo, että poikani piti ostaa 17-vuotiaana auto, jotta sai edes opiskelun hoidettua, voin kuule sanoa, että ei ole hienot turvasysteemit. Kyllä minäkin mieluiten söisin vain vapaana kasvanutta kalaa (kaupasta ostettuna) ja söisin luomua ja reilua kauppaa ja auttaisin kaikkia maailman köyhiä lapsia ja... ja... mutta kun en. Valoja päälle ja realismia kanssa.
Mä ajan uudella autolla vaikka olen työtön. Auto maksoi 32 000e.
Paljon ap sun kuukausipalkka on nettona? Miksi se ei riitä?