STM kehoittaa hankkimaan jodia
Kommentit (417)
Vierailija kirjoitti:
Jos Venäjä posauttaa ydinvoimalan Ukrainassa, niin samalla saattaa myös omankin kansansa vaaraan: Mitä luulette, onkohan Venäjällä joditabletteja kaikille? Tosin eipä taida Putinia oma kansa juuri kiinnostaa.
Puuttinia ei kiinnosta mikään muu kuin Ukrainan saaminen. Ihan sairas pakkomielteinen psykopaatti ukko.
Apteekista oli joditabletit loppu. :(
Menee nyt vähän ohi aiheen, mutta muistatteko puhelinluettelot ja niiden ohjeet hätätilanteiden varalle? Minulle jäi hämärästi mieleen joku sammaleen laittaminen hengityksen suojaksi. Oliko se missä tilanteessa?
Omaan kieron huumorin ja se sammaleet suussa hoipertelu huvitti minua aikoinaan. Ehkä kokeilen sitä kuitenkin, jos muita keinoja ei ole, vaikken tiedä, mitä hyötyäkään siitä on. Ehkä saan hyvät naurut ennen k u o l e maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei näitä voisi olla kunkin taloyhtiön väestönsuojassa tms. valmiiksi, ja varasto päivitettäisiin aina kun edelliset menee vanhaksi?
koska ihmisten kuuluisi itse osata elää elämäänsä
Isojen pakkausten myyminen yksittäisille ihmiselle johtaa/on johtanut siihen, ettei kaikki halukkaat saa sitä hankittua. Ei ole siis välttämättä omasta huolellisuudesta kiinni.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joditablettipurkin avata ja jakaa säilytykseen, kun perheenjäsenet asuu erillään? Heikkeneekö jodin säilyvyys?
Voit avata ja jakaa. Kannattaa kuitenkin perheenjäsenten säilyttää saamiaan tabletteja tiiviissä purkissa valolta suojattuina. Ei se teho häviä pitkään aikaan mihinkään.
Käytännössä kaksi vuotta taitaa olla maksimi niissä.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä löytyy nyt 6 pakettia eli 60 tablettia. Eihän sekään riitä kuin kuukaudeksi kahden ihmisen taloudessa.
Ei sitä kuulu syödä niin kuin karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Miksei näitä voisi olla kunkin taloyhtiön väestönsuojassa tms. valmiiksi, ja varasto päivitettäisiin aina kun edelliset menee vanhaksi?
Siellähän ne pitäisi olla. Mutta aika monia taloyhtiön suojavarusteita ei päivitetä ja meidän taloyhtiön VSS paketista ne oli varastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joditablettipurkin avata ja jakaa säilytykseen, kun perheenjäsenet asuu erillään? Heikkeneekö jodin säilyvyys?
kannattaa pitää alkuperäispakkauksessa, sillä jaettuna toisiin pakkauksiin, kasvaa riski vahingoille liian suureksi. (noita tabuja kun ei tosiaankaan kannata ottaa vahingossa kehoonsa, vaan vasta äärimmäisessä tilanteessa). perheenjäsenesi varmaan osaavat ostaa omat tablettinsa.
Tähän haluaisin lisätä vielä senkin, että joditabletit olisi pdettävä alkuperäispakkauksessa sen vuoksi, että vanhentuneet joditabletit (ja muut jodia sisältävät lääkkeet) pitäisi aina palauttaa apteekkiin. Ei pidä olettaa, että jos perheenjäsenet eivät osaa itse omia tablettejaan ostaa, että osaisivat sitten hävittää ne oikeaoppisesti (eli viedä sinne apteekkiin ja älytä kertoa siellä, että kyseessä on jodia sisältävä tuote). Siinä pakkauksessa lukee ohjeissa oikeaoppinen hävitys
No höpöhöpö nyt: Ihmiset ovat kirjoitus ja lukemistaitoisia, ei ole mitään riskiä ottaa eri pakettiin ja vaikka kosteuden poistaja sinne kaveriksi ja KIRJOITTAA siihen pakettiin, että tässä on joditabletti, jonka viimeinen päivämärää on xx.xx.xxxx. Ei pidä tehdä ongelmia asioista, jotka eivät ole ongelmia.
T: Lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia asioita ei saisi tiedotella iltapäivälehdissä, koska niiden lukijat uskovat kaiken.
Kyseisen asian tiedottamisesta vastaavan tahon olisi myös ennen annettua tiedotusta kannattanut ehkä keskustella mm. lääketehtaan ja apteekkien kanssa mikä on kyseisen jodivalmisteen varastotilanne jotta lisääntyneeseen kysyntään olisi voitu varautua ennakkoon esim. isommalla tuotantovolyymilla.
Näissäkin lääkeyhtiöiden ahneus on voittanut järjen, pakkauskoot on niin suuria ettei niitä kukaan tarvitse. Nämä olisi pitänyt kaupata pienemmissä erissä, yhteen pakkaukseen korkeintaan 10 tablettia, joka varmaan riittäisi pahimman yli per henkilö. Kuka tarvitsee 100 kpl joditabletteja yksinään? Siitä määrästä olisi 10 henkilöä saanut 10 kpl purkin tabletteja!!
Pitää olla kyllä todella tyhmä, jos vasta nyt on menossa ostamaan jodia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on väestönsuojissa. Jokainen alle 40-vuotias, jolla EI ole kilpirauhassairautta tarvitsee vain 1 (!) tabletin, ei enempää vaikka olisi mikä tahansa maailmanlopun ydinpilvi. Ja esim. kilpparin vajaatoimintaa sairastavat EIVÄT saa ottaa joditabletteja ja sama muissa kilpirauhassairauksissa. Yli 40-vuotiaille niistä ei ole mitään hyötyä. Ja ne eivät suojaa mitään muuta kuin kilpirauhasta eli ihan yhtälailla tabletin ottaville tulee sitten muut mahdolliset säteilysairaudet ja syövät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näitähän kuuluu ottaa jokaisen vain yksi tabletti kerta-annoksena, eli jos joku yksinasuva on purkin ostanut, niin myy siitä yhdeksälle muullakkin: Tasaa hintaakin kivasti ja hyödyttää useampia.
Kun purkissa on sata tablettia ja jokaisen kuuluu ottaa vain yksi tabletti kerta-annoksena niin kyllähän siinä jää ylimääräiseksi vähän enemmän kuin yhdeksän.
Myydään myös 10 tabletin paketteja.
Toistuvassa annostelussa, kilpirauhastauteja sairastaville tai jodiyliherkille henkilöille Jodix voi kuitenkin aiheuttaa struuman tai kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaa. Muita mahdollisia, harvinaisia haittavaikutuksia ovat mahavaivat, pahoinvointi, metallin maku suussa, lisääntynyt syljeneritys ja korvasylkirauhasen tulehtuminen.
Jodille yliherkät voivat saada myös ihottumaa tai vakavampia allergisia reaktioita, kuten keuhkoputkien supistumista, imusolmukkeiden turpoamista, nivelkipuja ja kuumetta.
Olen yli nelikymppinen, joten eipä ole tarvinnut tässä elämässä joditabletteja ostella. Ei mulla ollut joditabletteja varastossa silloin alle nelikymppisenäkään. Tshernobylikin tuli kärsittyä ilman joditabletteja.
syytä ei kerrota, taas kohdellaan kansaa noin, varmasti poliitikoilla jo tieto kellonajasta/päivästä tarkalleen.
Vierailija kirjoitti:
syytä ei kerrota, taas kohdellaan kansaa noin, varmasti poliitikoilla jo tieto kellonajasta/päivästä tarkalleen.
Syy on kerrottu tasan tarkkaan. Ja mistähän kellonajasta ja päivästä nyt puhutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei yli nelikymppisille?
Tuota vanhemmilla riski sairastua kilpirauhassyöpään on pienempi, koska syövän kehittymisessä kestää hetki ja ehtivät kuolla ennen sitä.
Mulle yliopistollisen sairaalan erikoislääkärit sanoivat että mm minä olen altistunut vuonna 86 säteilylle ja siksi kilpirauhanen ei toimi. Eli otanko kuitenkin jodia vaikka yli 40v kun jo altistunut? Kuulemma yleistyneet kilpirauhassairaudet johtuvat 86 onnettomuudesta.
lue suositukset. Yli 40-vuotiaiden ja/tai kilpirauhassairaiden ei pidä joditabuja ottaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isojen pakkausten myyminen yksittäisille ihmiselle johtaa/on johtanut siihen, ettei kaikki halukkaat saa sitä hankittua. Ei ole siis välttämättä omasta huolellisuudesta kiinni.-eri
höpöhöpo. meillä on ollut vuosia aikaa ostaa niitä tabuja kotivarastoon. kaikille kyllä riittää niitä .Odota muutama viikko, tai ehkä viikkokin riittää ja niitä tulee taas apteekkeihin saataville
Mulle yliopistollisen sairaalan erikoislääkärit sanoivat että mm minä olen altistunut vuonna 86 säteilylle ja siksi kilpirauhanen ei toimi. Eli otanko kuitenkin jodia vaikka yli 40v kun jo altistunut? Kuulemma yleistyneet kilpirauhassairaudet johtuvat 86 onnettomuudesta.