Kerrostaloasukkaana olen onnekas, sähkökriisi ei kosketa minua.
Käyn edelleen saunassa samalla tapaa kuten ennenkin. Muutenkin sähkönkulutus omassa kaksiossa pientä.
Kommentit (112)
Ei pelota pätkääkään vuokran nousu. Omani saa nousta 150 euroa ennen kuin ollaan edes siinä maksimissa, joka toimeentulotuessa hyväksytään tässä kaupungissa.
Olet oikeassa. Energian osuus kerrostaloasukkaan kustannuksista on vähäinen. Siis yks vulvan maku vaikka tuplaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Suhteellisen turvassahan kerrostaloasujat ovat. Se on paljon energiatehokkaampaa asumista omakotiasumiseen verrattuna. Olen itse haaveillut omasta talosta ja pihasta, mutta tällä hetkellä olen ihan tyytyväinen siitä, että puolison toiveesta olemme vielä jäänet kerrostaloasujiksi.
No minun asuntoni on kyllä kylmä, ikkunat falskaa ja seinät kuurassa nurkista kovilla pakkasilla, olen vuokralla uudehkossa kerrostalossa hesan keskustassa. Vuokraa enemmän kuin vanhemmilla suuren talon kaikki kulut, minullä kämänen 37 m2 yksiö. V i T u T T aa.
Ap on niin väärässä. Energian hinnan nousu tulee vaikuttamaan kaikkiin kuluihin kohottavasti.
Terv. Hallituksen jäsen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiövastikkeessa näkyy niin saunat kuin muukin talon energian kulutus. Siitä huolimatta kerrostalossa on todennäköisesti edullisempaa asua kuin omakotitalossa.
Omakotitalossa asuminen on ollut ja tulee olemaan aina edullisempaa kuin osakeyhtiössä, kun tarkastellaan kuluja suhteessa neliöihin.
Minä asun omakotitalossa, koska mulla ei olisi ikinä varaa osakkeeseen ja tolkuttomiin vastikkeisiin. Toki etuna on myös se, että omakotitalon edullisempien asumiskustannusten lisäksi myös asumismukavuus on ihan toista luokkaa :)
Kyllä minusta ainakin on mukavampaa asua modernissa, vuonna 2020 valmistuneessa kaupungin vuokrakerrostalossa kuin jossakin vanhassa ja nihkeässä omakotitalossa. Mutta kait tämä on sukupolvikysymys. Kuinka nopea netti sinulla on? Minulla on 1000/800 Mbps. M27
Ja minusta taas on mukavaa asua toukokuussa valmistuneessa 160 m2 omakotitalossa isolla tontilla kuin jonkun vuokraorjana muitten mölyjä kuunnellen kerrostaloläävässä jossa on hiljaisuusajat, naapurit kyttää ja kulut nousee koko ajan. Meillä talo lämpiää suurimmaksi osin puilla, pihasauna on nyt käytössä koko talven, ei mene sähköä ja sinne tulee vain kylmä vesi, joka omin puin lämmitetään. Puut on tehty itse omasta metsästä.
Ja se netti, kuitu on meilläkin, nopeampi kuin sinulla, naureskelee mieheni tuossa.
Nuoria olemme, eikä vaihtoehtomme ole koskaan ollut alentua vuokralla kerrostaloläävässä asuminen. Rivitalo on ihan ok, mutta kerrostalo on alempaa yhteiskuntaluokkaa varten.
Nuoria olemme mekin, eikä kyllä suostuta kerrostaloon, saakeli sitä ahdasta bertonikämppäasumista. Ei ihme, että ihmiset on nykyään masentuneita. Olisin mikäkin jos kerrstalossa asuisin.
Vierailija kirjoitti:
Myös kaukolämmön hinnat nousevat, mikä näkyy pian vastikkeissa ja sen myötä vuokrassa.
Sitten kun sähköhinta laskee niin kaukolämmön korotetut hinnat jäävät voimaan koska monopoli ja myös kuntien ja kaupunkien piiloverotus monesti syynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiövastikkeessa näkyy niin saunat kuin muukin talon energian kulutus. Siitä huolimatta kerrostalossa on todennäköisesti edullisempaa asua kuin omakotitalossa.
Omakotitalossa asuminen on ollut ja tulee olemaan aina edullisempaa kuin osakeyhtiössä, kun tarkastellaan kuluja suhteessa neliöihin.
Minä asun omakotitalossa, koska mulla ei olisi ikinä varaa osakkeeseen ja tolkuttomiin vastikkeisiin. Toki etuna on myös se, että omakotitalon edullisempien asumiskustannusten lisäksi myös asumismukavuus on ihan toista luokkaa :)
Kyllä minusta ainakin on mukavampaa asua modernissa, vuonna 2020 valmistuneessa kaupungin vuokrakerrostalossa kuin jossakin vanhassa ja nihkeässä omakotitalossa. Mutta kait tämä on sukupolvikysymys. Kuinka nopea netti sinulla on? Minulla on 1000/800 Mbps. M27
Ja minusta taas on mukavaa asua toukokuussa valmistuneessa 160 m2 omakotitalossa isolla tontilla kuin jonkun vuokraorjana muitten mölyjä kuunnellen kerrostaloläävässä jossa on hiljaisuusajat, naapurit kyttää ja kulut nousee koko ajan. Meillä talo lämpiää suurimmaksi osin puilla, pihasauna on nyt käytössä koko talven, ei mene sähköä ja sinne tulee vain kylmä vesi, joka omin puin lämmitetään. Puut on tehty itse omasta metsästä.
Ja se netti, kuitu on meilläkin, nopeampi kuin sinulla, naureskelee mieheni tuossa.
Nuoria olemme, eikä vaihtoehtomme ole koskaan ollut alentua vuokralla kerrostaloläävässä asuminen. Rivitalo on ihan ok, mutta kerrostalo on alempaa yhteiskuntaluokkaa varten.
It's cute how hard you try. :) M27
Vierailija kirjoitti:
Suhteellisen turvassahan kerrostaloasujat ovat. Se on paljon energiatehokkaampaa asumista omakotiasumiseen verrattuna. Olen itse haaveillut omasta talosta ja pihasta, mutta tällä hetkellä olen ihan tyytyväinen siitä, että puolison toiveesta olemme vielä jäänet kerrostaloasujiksi.
Mikä on kerrostalosi energiatehokkuusluokka? Uudet matalaenergia-
tai passiivienergiaomakotitalot ovat tehokaampia, kuin vanhat kerrostalot, jotka ovat luokkaa G, E ja F.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin taloyhtiössä hänen vastikkeensa nousee yleisen kulujen nousun myötä ja sähkön hinnan nousun myötä 88 euroa kuukaudessa tammikuun alusta. Taloyhtiön syyskokous varasi myös mahdollisuuden uuteen nostoon 1.7.2023 alkaen. Kaveri kertoi että yhtiökokouksessa oli isännöitsijä arvioinut että hoitovastike voi ensi vuoden aikana nousta joissakin asunnoissa reilusti yli 300 eurolla/kk. Eli jos ennen maksoit vaikka 300 niin kohta maksat 600 euroa. Kyllä tässä kriisissä kaikki ottaa osumaa. Tietysti myös vuokrat nousevat kun vastikkeet nousevat.
Vuokra ei kyllä kolmeasataa nouse.
Nousee tietysti vähintään sen mitä vastike nousee. Ei se omistaja hyväntekeväisyydestä niitä asuntoja vuokraa.
Vuokranantaja ei voi mielivaltaisesti vuokraa korottaa.
Eihän se ole mielivaltaista jos nostaa sen verran mitä vastike nousee. Jostain syystä vuokralla asuvat kuvittelee, että tämä energiakriisi näkyy vain isoissa omakotitaloissa asuville. Tämä näkyy ihan jokaisessa asumismuodossa. Osaan voi valinnoillaan vaikuttaa.
On se mielivaltaista, jos sopimuksessa lukee 5 % vuosittainen korotus ja vuokranantaja yrittää korottaa 50 %.. Onneksi ei tarvitse suostua.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota pätkääkään vuokran nousu. Omani saa nousta 150 euroa ennen kuin ollaan edes siinä maksimissa, joka toimeentulotuessa hyväksytään tässä kaupungissa.
Helppoa kun toisten rahoilla elvistellään, niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin taloyhtiössä hänen vastikkeensa nousee yleisen kulujen nousun myötä ja sähkön hinnan nousun myötä 88 euroa kuukaudessa tammikuun alusta. Taloyhtiön syyskokous varasi myös mahdollisuuden uuteen nostoon 1.7.2023 alkaen. Kaveri kertoi että yhtiökokouksessa oli isännöitsijä arvioinut että hoitovastike voi ensi vuoden aikana nousta joissakin asunnoissa reilusti yli 300 eurolla/kk. Eli jos ennen maksoit vaikka 300 niin kohta maksat 600 euroa. Kyllä tässä kriisissä kaikki ottaa osumaa. Tietysti myös vuokrat nousevat kun vastikkeet nousevat.
Vuokra ei kyllä kolmeasataa nouse.
Nousee tietysti vähintään sen mitä vastike nousee. Ei se omistaja hyväntekeväisyydestä niitä asuntoja vuokraa.
Vuokranantaja ei voi mielivaltaisesti vuokraa korottaa.
Eihän se ole mielivaltaista jos nostaa sen verran mitä vastike nousee. Jostain syystä vuokralla asuvat kuvittelee, että tämä energiakriisi näkyy vain isoissa omakotitaloissa asuville. Tämä näkyy ihan jokaisessa asumismuodossa. Osaan voi valinnoillaan vaikuttaa.
On se mielivaltaista, jos sopimuksessa lukee 5 % vuosittainen korotus ja vuokranantaja yrittää korottaa 50 %.. Onneksi ei tarvitse suostua.
Saathan sinä poiskin muuttaa.
Minua varsinkaan. Sähkö kuuluu vuokraan. Jo vuodesta 2017 kun muutin tähän vuokrakämppään<3
No, itse olen asunut tässä asunnossa 5 vuotta ja omistaja on hyvä tuttu, eikä ole koskaan nostanut vuokraa. Tuskin nostaakaan, koska silloin muuttaisin pois, varsinkin nyt kun vuokramarkkinoilla Helsingissä on huomattavasti enemmän tarjontaa kuin vuosiin ja lisää tulee. Ei ole sähkösaunaa, koska en tykkää saunoa ilman että pääsee uimaan. Sähkölasku tällä hetkellä reilu 10 euroa/kk. Ja asunnon omistaja ottaa ne iskut mahdollisesta vastikkeen noususta, koska haluaa pitää minut vuokralaisena ja koska asunto on sijainnilla, jossa sen arvo pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minun asuntoni on kyllä kylmä, ikkunat falskaa ja seinät kuurassa nurkista kovilla pakkasilla, olen vuokralla uudehkossa kerrostalossa hesan keskustassa. Vuokraa enemmän kuin vanhemmilla suuren talon kaikki kulut, minullä kämänen 37 m2 yksiö. V i T u T T aa.
Ne ikkunat on erittäin helppo tiivistää halvalla. Ja mistä sä ne kovat pakkaset kuvittelet, ei sellaisia ainakaan etelä-Suomessa ole ollut 10 vuoteen?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tässä pelosta puhutakaan vaan kustannusten noususta. Pöljä.
Juurihan siellä oli lööpeissä hallituksen hanke jolla tasataan sähkölaskuja niiden kanssa jotka maksaa paljon ja siirretään taakasta osa niille jotka maksaa vähemmän. Eli voi olla että kohta maksat.
Oikein eu "tason" rangaistusta siellä kehitellään niille jotka on talouksillaan ja sähkösopimuksillaan hoitaneet asiansa mallikaasti. Vuosia matalalla pörssisähköllä vaurastuneita ei mielestäni pidä avittaa mitenkään. Oma valinta jonka riskit on sopimuksissa hyväksytty.
Vierailija kirjoitti:
Ap on niin väärässä. Energian hinnan nousu tulee vaikuttamaan kaikkiin kuluihin kohottavasti.
Terv. Hallituksen jäsen
Minkä Hallituksen? :=DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ikkunat on erittäin helppo tiivistää halvalla. Ja mistä sä ne kovat pakkaset kuvittelet, ei sellaisia ainakaan etelä-Suomessa ole ollut 10 vuoteen?
En ole tuo jolle vastaat, mutta kyllä meilläkin viime talvena kosteus ja kylmyys sai nurkat kuuraan, ei sitä pakkasta - 50 tarvitse olla. Vinkka ja 25 astetta pakkasta on viddumainen yhdistelmä. Minulla on yksiössä niin iso ikkuna, että en sitä kyllä ala yksin availemaan ja tiivistelemään, se lenkuaa miten sattuu, kerran avattiin kaverin kanssa, aattelin pestä, pantiin äkkiä kiinni, ettei mene rikki.
Irtisanoin sopparin ja lähden vetämään.